Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emma, 20, muutti Englantiin opiskelemaan tämä asia suomalaisten ulkonäössä tuli paikallisille yllätyksenä

Vierailija
17.06.2023 |

Mikähän se yllätys "suomalaisen" Emman ulkonäössä mahtaakaan olla?

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009656011.html

Kommentit (326)

Vierailija
121/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂

Kas kummaa, miksi et ole esittäytynyt vaikkapa zambialaiseksi kun kerran sillä ei ole sulle mitään väliä mikä sun tausta on? Voithan vaikka esittäytyä joka päivä eri kansalaisuudella. Tänään zambialainen, huomenna uighuuri, ylihuomenna kurdi, sitten vaikka navajo ...

Miksi niin tekisin, kun olen suomalainen?

Koska et ole suomalainen.

Sinänsä imartelevaa, jos joku saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen (BTW, Etelä-Amerikka ei ole maa, joten keksi parempi tarina, yritä vaikka miettiä mikä maa kyseisessä maanosassa ja mikä etnisyys ... Afrikka ei myöskään ole maa eikä tietty etnisyys) ei-suomalainen haluaisi noin innokkaasti identifioitua suomalaiseksi että lähtee siitä valehtelemaan. Tekee selväksi, että sulle se on tosi haluttava ja tavoiteltava juttu. Koska muutenhan toteaisit, että olet saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen.

M.O.T.

Älä sinä juntti ala minulle maanosista luennoimaan. En halua kertoa tarkkoja maita, sillä usko pois, ne kertomalla minut voidaan tunnistaa. Olen oikein ylpeä perimästäni ja taustastani, mutta olen silti suomalainen, vaikka sinä itkisit ja polkisit jalkaasi kuinka.

Vierailija
122/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus on puhtaasti kieleen linkitetty kulttuuri-identiteetti, ei edes mikään etnisyys. Sen päättivät suomalaisuuden isät 1800-luvun nationalismi-huumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂

Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.

Sanomaan mikä? Taustani? Kyllä minä voi siitä kertoa ihan kenelle tahansa. Miksi minä olen pelkuri?

Opettele lukemaan. Mene esittäytymään saamelaisille saamelaiseksi ilman mitään yhteyttä kyseiseen etnisyyteen tai kurdeille kurdiksi. Tai vaikka japanilaisille japanilaiseksi. Ja ihmettele sitten kun ihmiset nauravat sinulle.

- eri

En ole väittänyt, etteikö minulla ole yhteyttä suomalaisuuteen. Toinen vanhempani on suomalainen.

Eli sulla on yksi vanhempi joka on suomalainen ja toinen joka on kotoisin Etelä-Amerikasta (niin, edelleenkään, se ei ole maa eikä etnisyys, joten tarinasi ontuu aika pahasti tuossakin kohtaa) ja jonka vanhemmista toinen on Saksasta ja toinen Afrikasta (sekään ei ole maa eikä etnisyys). Okei, silloin olet puoliksi suomalainen ja puoliksi sitten noita muita sekoituksia. Et ole 100% suomalainen. Deal with it.  Mutta selvästi häpeät noita muita keksittyjä taustoja kun et niistä halua ihmisille kertoa.

Vierailija
124/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkauden jälkeen ensimmäiset suomalaiset tuli tänne udöstö ja jakaantuivat saamelaisiin ja suomalaisiin. Täällä elettiin kuin saarella metsien suojassa vesistöjen rannalla ja perimämme muodostui hyvin uniikiksi ja on säilynyt näihin päiviin asti vaikka väkeä alkoi lopulta tulla eri suunnilta.

Vierailija
125/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko on outo. Jutun järkevänä sisältönä Emma käyttää bussia ja monet opiskelukaverit taas kallista Uberia.

Jutun mukaan opiskelija-asunto maksaa yli 200 e viikossa. Asuu kuuden henkilön kimppakämpässä mutta jutun mukaan jokaisella asukkaalla talossa on oma huone ja vessa sekä käytössä yhteistiloja. Voiko olla totta?

Miksi englantilaiset rakentaisivat suureen opiskelija-asuntolaan oman vessan joka huoneen yhteyteen? Asuminen on kallista, mutta kai olisi kannattavampaa markkinoida vaikka, että kuuden hengen asunnossa on kaksi vessaa ja suihkua?

Lisäksi lukuvuosimaksu on 13 000 e.

Öö, miksi ei rakentaisi? En toki tiedä juuri tuosta koulusta, mutta minun kokemukseni mukaan brittiläisissä yliopistoissa on oikein mukavat kalustetut yksiöt opiskelijoille ilman keittiötä. Opiskelijat sitten pääsääntöisesti hankkivat huoneeseensa pikkujääkaapin ja kahvinkeittimen. Päivän pääateriat useimmat syövät koulun ruokaloissa, nuukat ja köyhät kokkailee itse yhteiskeittiöissä, jotka yleensä hyvin vähällä käytöllä.

Briteissä on sen verran luokkayhteiskuntaa, että yliopistoissa opiskelevilla on ihan huoletonta opiskelijaelämää, ei itse tarvitse ruokaa laittaa ja asunnon hintaan kuuluu siivoojan tekemä viikkosiivous. Toki se sit myös maksaa, kuten jutussakin mainitaan.

Vierailija
126/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa, miksi et ole esittäytynyt vaikkapa zambialaiseksi kun kerran sillä ei ole sulle mitään väliä mikä sun tausta on? Voithan vaikka esittäytyä joka päivä eri kansalaisuudella. Tänään zambialainen, huomenna uighuuri, ylihuomenna kurdi, sitten vaikka navajo ...

Miksi niin tekisin, kun olen suomalainen?

Koska et ole suomalainen.

Sinänsä imartelevaa, jos joku saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen (BTW, Etelä-Amerikka ei ole maa, joten keksi parempi tarina, yritä vaikka miettiä mikä maa kyseisessä maanosassa ja mikä etnisyys ... Afrikka ei myöskään ole maa eikä tietty etnisyys) ei-suomalainen haluaisi noin innokkaasti identifioitua suomalaiseksi että lähtee siitä valehtelemaan. Tekee selväksi, että sulle se on tosi haluttava ja tavoiteltava juttu. Koska muutenhan toteaisit, että olet saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen.

M.O.T.

Älä sinä juntti ala minulle maanosista luennoimaan. En halua kertoa tarkkoja maita, sillä usko pois, ne kertomalla minut voidaan tunnistaa. Olen oikein ylpeä perimästäni ja taustastani, mutta olen silti suomalainen, vaikka sinä itkisit ja polkisit jalkaasi kuinka.

Älä nyt itke vaikka jäitkin noloista valheista kiinni. Joo, tottakai sut voidaan tunnistaa ihan vain sen perusteella, mistä kokonaisen maanosan maista olet kotoisin ja mitä sen etnisistä ryhmistä olet. Not. Olet naurettava.

Kas kun taustassasi ei ole yhtään alienia ... Sehän olisi tehnyt tarinastasi vielä eksoottisemman.

Vierailija
127/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on Suomen passi ,niin silloin on Suomen kansalainen ja sillä siisti.

Vierailija
128/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.

Sanomaan mikä? Taustani? Kyllä minä voi siitä kertoa ihan kenelle tahansa. Miksi minä olen pelkuri?

Opettele lukemaan. Mene esittäytymään saamelaisille saamelaiseksi ilman mitään yhteyttä kyseiseen etnisyyteen tai kurdeille kurdiksi. Tai vaikka japanilaisille japanilaiseksi. Ja ihmettele sitten kun ihmiset nauravat sinulle.

- eri

Osaatko lukea? Missä lukee, ettei ole yhteyttä suomalaisuuteen? Jos saamelaisella on kaksi isovanhempaa vaikka Timbuktusta, hän on edelleen saamelainen.

Katsos kun saamelaisen määritelmään ei mitenkään sisälly se, että kaikkien isovanhempien pitäisi olla saamelaisia.

Opettele itse lukemaan. Kyseinen henkilö vain itse arvailee olevansa osaksi saamelainen. Eli hänellä ei ole tietoa eikä todisteita siitä että olisi. Ja saamelaisuus ei toimi niin, että kuka vain voi vain keksiä että "hei, kyllä joku on mun suvusta varmaan on mun mielestä ollut saamelainen".

Mistä keksit edes noita juttuja? Jos henkilö on saamelainen, hänellä ei ole keksittyä yhteyttä saamelaisuuteen.

Esimerkiksi saamelaisen lapsi on saamelainen, vaikka lapsen toinen vanhempi ja sen puolen isovanhemmat olisi Timbuktusta. Katsos saamelaisuus ei vaadi, että kaikki isovanhemmat ovat saamelaisia.

Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?

Vierailija
129/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Osaatko lukea? Missä lukee, ettei ole yhteyttä suomalaisuuteen? Jos saamelaisella on kaksi isovanhempaa vaikka Timbuktusta, hän on edelleen saamelainen.

Katsos kun saamelaisen määritelmään ei mitenkään sisälly se, että kaikkien isovanhempien pitäisi olla saamelaisia.

Opettele itse lukemaan. Kyseinen henkilö vain itse arvailee olevansa osaksi saamelainen. Eli hänellä ei ole tietoa eikä todisteita siitä että olisi. Ja saamelaisuus ei toimi niin, että kuka vain voi vain keksiä että "hei, kyllä joku on mun suvusta varmaan on mun mielestä ollut saamelainen".

Mistä keksit edes noita juttuja? Jos henkilö on saamelainen, hänellä ei ole keksittyä yhteyttä saamelaisuuteen.

Esimerkiksi saamelaisen lapsi on saamelainen, vaikka lapsen toinen vanhempi ja sen puolen isovanhemmat olisi Timbuktusta. Katsos saamelaisuus ei vaadi, että kaikki isovanhemmat ovat saamelaisia.

Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?

Se alkuperäinen kirjoittaja ei sanonut, että yksikään hänen sukulaisistaan olisi saamelainen. Vaan pelkästään että hän arvelee että joku on _saattanut_ olla. Ja se nyt ei toimi noin että voi vain arvella, että "hei, mun esi-isä oli vaikka uighuuri". Saamelaisuudessa pitää todistaa että näin on ollut.

Vierailija
130/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simple as that kirjoitti:

Mutta ei ole suomalainen. That's it. Jokaisen vain pitää elää sen kanssa.

Vierailija
131/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkauden jälkeen ensimmäiset suomalaiset tuli tänne udöstö ja jakaantuivat saamelaisiin ja suomalaisiin. Täällä elettiin kuin saarella metsien suojassa vesistöjen rannalla ja perimämme muodostui hyvin uniikiksi ja on säilynyt näihin päiviin asti vaikka väkeä alkoi lopulta tulla eri suunnilta.

Tämä on täyttä pötyä. Suomalaisten esivanhemmat on tulleet eri aikoina monessa muuttoaallossa ja suomen kielikin on ollut täällä vasta melko myöhään. Ei suomen kieli suinkaan tullut ensimmäisten asukkaiden mukana.

Vierailija
132/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuus on puhtaasti kieleen linkitetty kulttuuri-identiteetti, ei edes mikään etnisyys. Sen päättivät suomalaisuuden isät 1800-luvun nationalismi-huumassa.

No ne nationalistihuumaantujat oli varmaan itse ihan muuta peeimältään kuin suomalaisia.

Tuskin mannerheimissäkään virtasi suomalaista verta yhtään, tai jossain pallosilmä-sibeliuksessa, mutta tollaset germaanithan täällä vain on päässeet aikoinaan pätemään, kun haluttiin esittää rttä suomalaiset ei ole suomalaisia, vaan eurooppalaisia. Se oli sitä kallomittailuaikaa se.. Oikeita suomalaisia kutsuttiin mongoleiksi, ja meistä piti kitkeä se pois.

Mutta eivätpä oo onnistuneet, perimä on ja pysyy uniikkina. 💪

Vierailija
133/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emma selkeästi häpeää suureksi afrikkalaisuuttaan kun valehtelee taustastaan vaikka jokainen näkee että hän on afrikkalainen.

Tämä on juuri se ongelman ydin.

Tuttavaperhe adoptoi tytön Kiinasta. Voi sitä valitusta, kun tyttöä yhä vaan pidetään ensi näkemältä kiinalaisena, eikä millään arvata että on asunut lähes koko ikänsä Suomessa! Adoptiovanhemmat loukkaantuu ja raivoaa, tyttö tunsi olevansa erilainen koulussaan (kas kummaa!)

Tietenkin tekisi mieli sanoa, että olisiko kannattanut adptoida suomalainen lapsi?

No nyt on tyttö aikuinen. Ehkäpä hänen identiteettiongelmansa on rauhoittunut.

Kannattaa myös miettiä, onko seropeja järkevää siittää. Heillä kun suuri todennäköisyys tuntea etteivät kuulu kunnolla mihinkään. Heillä kun ei ole kaltaistaan joukkoa.

Vierailija
134/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

En ole väittänyt, etteikö minulla ole yhteyttä suomalaisuuteen. Toinen vanhempani on suomalainen.

Eli sulla on yksi vanhempi joka on suomalainen ja toinen joka on kotoisin Etelä-Amerikasta (niin, edelleenkään, se ei ole maa eikä etnisyys, joten tarinasi ontuu aika pahasti tuossakin kohtaa) ja jonka vanhemmista toinen on Saksasta ja toinen Afrikasta (sekään ei ole maa eikä etnisyys). Okei, silloin olet puoliksi suomalainen ja puoliksi sitten noita muita sekoituksia. Et ole 100% suomalainen. Deal with it.  Mutta selvästi häpeät noita muita keksittyjä taustoja kun et niistä halua ihmisille kertoa.

Olen oikein ylpeä taustastani, ja kerron suitä mielelläni tutuille. Se ei tarkoita sitä, että minun pitäisi kaltaisellesi öyhölle listata koko sukupuutani. Esittäydytkö sinä kaikille kertomalla olevasi porilaisjyväskyläläisoululaiskemiläinen?

Vierailija
135/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täyttä pötyä. Suomalaisten esivanhemmat on tulleet eri aikoina monessa muuttoaallossa ja suomen kielikin on ollut täällä vasta melko myöhään. Ei suomen kieli suinkaan tullut ensimmäisten asukkaiden mukana.

Ensimmäisten mukana tuli se geenistö, mistä uniikki perimä on suomalaisilla peräisin ja kieli.

Mylhemmin tulleet eivät ole onnistuneet näitä häivyttämään.

Suomalaisten geeniperimä on edelleen lähimpänä saamelaisten perimää, kun taas yhteneväisyyttä ei löydy edes virolaisiin geneettisesti.

Vierailija
136/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Olen oikein ylpeä taustastani, ja kerron suitä mielelläni tutuille. Se ei tarkoita sitä, että minun pitäisi kaltaisellesi öyhölle listata koko sukupuutani. Esittäydytkö sinä kaikille kertomalla olevasi porilaisjyväskyläläisoululaiskemiläinen?

Eipä ole kyllä koskaan tullut mieleen maailmalla esittäytyä väittämällä olevani vaikka zulu. Juuri vastaavastihan sinä teet.

Vierailija
137/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni hjallis harkimo on geeneiltään eniten virolainen, suomalaista löytyi siitä vain jotain 5%, sen kyllä huomaa.

Tää siis paljastui siinä ohjelmassa missä selviteltiin juuria.

Etnisesti suomalaiset kyllä tunnistaa monista piirteistä, hjallikselta puuttuu ne kaikki.

Vierailija
138/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simple as that kirjoitti:

Joo, jansalainen kyllä, mutta ei välttämättä suomalainen.

Vierailija
139/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko jutulla ei ole mitään tekemistä suomalaisten kanssa koska Emma ei ole suomalainen yhtään sen enempää kuin kiinalainen.

Erittäin suomalainen. Käynyt Suomen armeijan. Moitiskelijat tuossa yllä: Mikä on sinun sotilasarvosi, kertokaapas!

Suomalaisuus on etnisyys, ei sillä ole mitään tekemistä armeijan kanssa. Ei saamelaiseksi, juutalaiseksi, kiinalaiseksi, yms. voi myöskään vain muuttua omalla ilmoituksella.

Ymmärtääkseni woketuksen pääidea on, että jokainen voi itse määritellä mitä on, ihan fyysisistä todisteista piittaamatta. Eli jos tänään haluat olla eteläafrikkalainen kiinalais-eskimo niin siitä vaan. 

Mutta sitten kuitenkin saamelaisuuteen pitää olla todisteet genetiikasta että voidaan hyväksyä saamelaiseksi.

Suomalaisten kohdalla se ei toimi koska länsi- ja itäsuomalaisten geneettinenero ja -etäisyys on suurempi kuin englantilaisten ja valkovenäläisten.

Itä-suomalaiset on kuitenkin läheisintä sukua länsi-suomalaisille.

Vierailija
140/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär opiskeli Englannissa vaihdossa. Hänet on adoptoitu Kiinasta. Kukaan ei ihmetellyt kertaakaan hönen ulkonäköään eikä englannin kielen taitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi