Emma, 20, muutti Englantiin opiskelemaan tämä asia suomalaisten ulkonäössä tuli paikallisille yllätyksenä
Mikähän se yllätys "suomalaisen" Emman ulkonäössä mahtaakaan olla?
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009656011.html
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä into joillain on määritellä muiden suomalaisuus?
Mitäs jos teille selviäisikin, että biologinen isäni olikin jostain muualta?
No silloin toki luonnollisesti alunperinkin olisit identifioinut itsesi korrektisti puoleksi suomalaiseksi ja puoleksi siksi, mitä etnisyyttä isäsi on.
Noinhan ihmiset normaalisti tekevät. Identifioivat itsensä faktojen mukaan, eivät valehtele olevansa jotain mitä eivät ole.
Miksi ihmeessä pitää identifioitua puoliksi suomalaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on kehittänyt paksumman ihon, tumman ihonvärin kestämään kuumaa auringonpaistetta päiväntasaajalla.
Pohjoisen asukkailla on vaalea iho.
Ihmisten biologia sopii parhaiten omalle maantieteelliselle alueelle.
Toki Kela-rahat kelpaa kaikille kansoille.Mikähän minun maantieteellinen alueeni on?
Äitini on Suomesta, ja äidin vanhempien suvut Ruotsista ja pohjoisesta, ilmeisesti saamelaisia. Isäni on Etelä-Afrikasta, hänentoinen vanhempansa on Irlannista ja toinen sieltä Etelä-Afrikasta. Isän puolelta isovanhempien vanhempia on myös Uudesta-Seelannista ja Britanniasta.
Minulla on vaalea iho, vihreä-ruskeat silmät ja ruskeat hiukset.
Sinähän juuri kerroit minkä etnisyyksien sekoitus olet. Tosin osassa pitäisi tarkentaa, esimerkiksi onko Etelä-Afrikan tausta buuri, britti vai zulu; onko Irlannin tausta irlantilainen vai englantilainen; onko brittitausta englantilainen, walesilainen, kelttiläinen, muu; onko Uuden-Seelannin tausta maori vai muu.
Kerro nyt vaan se maantieteellinen alue, missä minun pitäisi olla.
Se on kuule ihan itsesi päätettävissä mutta et voi esimerkiksi muuttaa Uuteen-Seelantiin ja alkaa valehtelemaan kaikille olevasi maori. Tai esiintyä sellaisena muuallakaan maailmassa.
Eli ihminen, joka on syntynyt Suomessa suomalaiselle äidille ja täällä asunut koko lapsuutensa ei ole sinun mielestä suomalainen, koska hän ei voisi olla maori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuus on identiteetti ja se on jokaisen oma.
Suomalaisuus on etnisyys. Ihan samoin kuten vaikka saamelaisuus.
Suomalaisuus ei ole etnisyys, suomalaisuus on Suomen kansalaisuus. Sen sijaan suomalaiset ovat samaa etnistä, kielellistä ja kulttuurista perhettä karjalaisten ja virolaisten kanssa. Tätä etnistäryhmää kutsutaan itämerensuomalaisiksi.
Opiskele luonnontieteitä. Suomalaisten geeniperimä on hyvin uniikki oma ryhmänsä. Kielellä ja kulttuurilla taas ei ole genetiikan kanssa mitään tekemistä.
Emman geeniperimä on afrikkalainen. Ei suomalainen. Hän ei ole suomalainen.
Suomen kansalaisuus ei todellakaan tarkoita suomalaisuutta. Varsinkin kun sen on viime vuosina saanut tosi helposti, ilman mitään vaatimuksia.
Et kyllä opiskele! 😂😂😂
Nimittäin minä opiskelen ja tiedän että geeniperimä sekoittuu kun mennään tarpeeksi kauas. Suomen geeniperimä on useita eri alueilta eikä siten mitenkään uniikki.
Miettikääs kun antiikin roomakin hallitsi europpaa ja pelkästään etelä britanniaakin 400 vuotta.
Kumma että tiede on kanssasi täysin eri mieltä. Suomalaisilla on hyvin erikoislaatuinen ja uniikki geeniperimä, koska olemme hyvin pienestä porukasta lähtöisin.
Se että tänne on tullut myös lännestä germaaneja, ei asiaa muuta suomalaisten etnisyydestä mitenkään.
https://yhteishyva.fi/artikkeli/suomalaiset-geenit-ovat-ainutlaatuisia/…No lueppa juttu ja ihan ajatuksella kohdat:
"mutta myös maan sisällä erot ovat suuria."
"geenimme ovat valtaosin peräisin Euroopasta"
"Geenitutkimuksessa lähtökohta on se, että me suomalaiset olemme eurooppalaisia, joihin on jonkin verran sekoittunut myös idästä tullutta geeniperimää."
Puhutaan Suomesta kun viitataan tähän nykyiseen maa alueeseen mutta silloin ei ollut suomea koska suomi tuli vasta autonomian aikaan.
Nää sun jutut on täysin siitä ajasta lähtöisin, kun suomalaisten kalloja mittaiktiin ja, suomalaisista yritettiin vöenvängällä tehdä eurooppalaisia. Mutta nykyään onneksi voidaan rehellisesti myöntää että emme ole kuin muut, ja se on tieteellinenkin fakta.
https://laaketieteensaatio.fi/geenitieto-avaa-uuden-ulottuvuuden-suomal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on kehittänyt paksumman ihon, tumman ihonvärin kestämään kuumaa auringonpaistetta päiväntasaajalla.
Toki Kela-rahat kelpaa kaikille kansoille.Mikähän minun maantieteellinen alueeni on?
Äitini on Suomesta, ja äidin vanhempien suvut Ruotsista ja pohjoisesta, ilmeisesti saamelaisia. Isäni on Etelä-Afrikasta, hänentoinen vanhempansa on Irlannista ja toinen sieltä Etelä-Afrikasta. Isän puolelta isovanhempien vanhempia on myös Uudesta-Seelannista ja Britanniasta.
Pohjois-Eurooppa tietenkin. Olet valkoinen pohjoiseurooppalainen. Luettelemasi esivanhemmat ovat alun perin joko Pohjoismaista tai Britannian saarien alueelta. Älä heittäydy tyhmäksi.
Itseasiassa ainakin yksi isäni isovanhemmista oli tummaihoinen.
No niinpä niin. Varmaan navajoja ja nenetsejäkin löytyy suvusta.
SK kirjoitti:
Oletettavasti suomalaisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi Suomen kansalaista tai Suomessa syntynyttä, kasvanutta tai valtaosan elämästään elänyttä henkilöä.
Nuo ovat sen verran käytettyjä suomalaisuuden määritelmiä, ettei niitä tarvinne erityisesti selventää sellaisessa käytössä, jossa ehdoton selkeys ei ole olennaista. Lääketieteellisessä tutkimuksessa lienee syytä selventää, mitä suomalaisuudella siinä kontekstissa tarkoitetaan, mutta omakohtaisia kokemuksia kirpparimuodista ja mökkeilykulttuurista kerrottaessa ei tarkentavia selityksiä välttämättä tarvita.
Suomalaisuus on etnisyys, eikä sitä saa vaatimalla, wokettamalla, valehtelemalla, ra sistiksi syyttelemällä, omimalla tai kiukuttelemalla. Suomalaiset ovat myös hyvin pieni ja haavoittuva alkuperäiskansa, joka todellakin on mahdollista määritellä - vaikkapa saamelaisten tapaan - kielen, kulttuurin ja perimän perusteella hyvin tarkkarajaiseti. Suomen kansalainen on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuus on identiteetti ja se on jokaisen oma.
Suomalaisuus on myös heimo: se ei ole oma valinta.
Itse kerron ulkomailla jos kysytään, että Suomeen on vyörynyt sos.pummeja kaikkialta maailmasta. He väittävät usein olevansa suomalaisia, kun inhoavat ja häpeävät sitä mitä oikeasti ovat.
Mutta kyllähän tämä ongelma on tuttu kaikissa Euroopan maissa.
Jep. Suomessa on erityisen sisäsiittoinen geeniperimä.
Yleinen harhaluulo, joka ei pidä paikkaansa. Itse asiassa Suomi on yksi maailman vähiten sisäsiittoisista maista
Ks. Kuva https://jaymans.wordpress.com/2013/09/07/how-inbred-are-europeans/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Eurooppa tietenkin. Olet valkoinen pohjoiseurooppalainen. Luettelemasi esivanhemmat ovat alun perin joko Pohjoismaista tai Britannian saarien alueelta. Älä heittäydy tyhmäksi.
Eli kun tiedät itsekin taustasi, niin mikä on ongelmasi? Ja edelleen, jos väität olevasi osaksi Uudesta-Seelannista, niin sinun pitää pystyä todistamaan onko perimäsi maoria vai ei. Sama saamelaisuuden kanssa. Kumpikaan noista etnisistä ryhmistä ei ole sellaisia, että voisit väittää kuuluvasi niihin ilman todisteita. Ja brittiläisyys ei ole etnisyys vaan siinäkin sinun pitäisi tietää taustasi jos haluat siihen identifioitua. Sama irlantilaisuuden kanssa; ovatko esi-isäsi vain asuneet siellä vai ovatko he etnisesti irlantilaisia.
Tosin taisit keksiä koko jutun.
Voi herranjestas joidenkin maailmankuva on sitten yksinkertainen. Joko pitää olla suomalainen siten että kaikki geenit on suomalaisia tai sitten ei voi olla kokonaan suomalainen.
Aika karua.
Ja varsin harvinaista, että jollakulla koko perimä olisi Suomesta.
Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Huh, kylläpä on asenteet kuin Suomen sisäsiittoisimpien kylien keskustahuoltsikoilla.
Se on surullista, miten hyväksyttävää ra sismi ja oikofobia nykyään on näiden "paremmintiedostavien" joukossa. Huono itsetunto oikein loistaa kun paremmisto halveksii maanmiehiään ja ihailee vieraiden kulttuurien ja etnisyyksien edustajia kuola valuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän juuri kerroit minkä etnisyyksien sekoitus olet. Tosin osassa pitäisi tarkentaa, esimerkiksi onko Etelä-Afrikan tausta buuri, britti vai zulu; onko Irlannin tausta irlantilainen vai englantilainen; onko brittitausta englantilainen, walesilainen, kelttiläinen, muu; onko Uuden-Seelannin tausta maori vai muu.
Kerro nyt vaan se maantieteellinen alue, missä minun pitäisi olla.
Se on kuule ihan itsesi päätettävissä mutta et voi esimerkiksi muuttaa Uuteen-Seelantiin ja alkaa valehtelemaan kaikille olevasi maori. Tai esiintyä sellaisena muuallakaan maailmassa.
Eli ihminen, joka on syntynyt Suomessa suomalaiselle äidille ja täällä asunut koko lapsuutensa ei ole sinun mielestä suomalainen, koska hän ei voisi olla maori?
Sulla ei oikein tuo lukemisen ymmärtäminen toimi.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Oletettavasti suomalaisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi Suomen kansalaista tai Suomessa syntynyttä, kasvanutta tai valtaosan elämästään elänyttä henkilöä.
Nuo ovat sen verran käytettyjä suomalaisuuden määritelmiä, ettei niitä tarvinne erityisesti selventää sellaisessa käytössä, jossa ehdoton selkeys ei ole olennaista. Lääketieteellisessä tutkimuksessa lienee syytä selventää, mitä suomalaisuudella siinä kontekstissa tarkoitetaan, mutta omakohtaisia kokemuksia kirpparimuodista ja mökkeilykulttuurista kerrottaessa ei tarkentavia selityksiä välttämättä tarvita.
Suomalaisuus on etnisyys, eikä sitä saa vaatimalla, wokettamalla, valehtelemalla, ra sistiksi syyttelemällä, omimalla tai kiukuttelemalla. Suomalaiset ovat myös hyvin pieni ja haavoittuva alkuperäiskansa, joka todellakin on mahdollista määritellä - vaikkapa saamelaisten tapaan - kielen, kulttuurin ja perimän perusteella hyvin tarkkarajaiseti. Suomen kansalainen on sitten eri asia.
Täyttä höpinää. Saamelaisuus ei todellakaan ole geeniperimää. Saamelaisperheen adoptiolapsi on saamelainen. Toisaalta saamelaista perimää oleva ei ole useinkaan saamelainen.
Saamelaisella voi olla myös toinen vanhemmista sellainen, joka ei ole saamelainen. Hän on itse kuitenkin kokonaan saamelainen eikä puolisaamelainen.
Suomalaiset eivät ole alkuperäiskansa. Tutustu ihan alkuun alkuperäiskansan määritelmään.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂
Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.
Ei juma mikä keskustelu.
Ollaan asuttu samassa kylässä siitä asti kun laskeuduttiin puusta ja niitä aina naapuria tai omaa serkkua. Sitten ylpeillään olevamme niin suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, taas tällainen satu. Sori nyt vain, kukaan ei usko.
Ei myöskään ole tieteenvastaisuutta käyttää jotain toista vakiintunutta määritelmää kuin sitä, mikä jonkin tieteenalan edustaja pitää omanaan.
Esimerkiksi vaikka planetaarisella tasolla maa ei geologin mielestä varmaankaan ole litteä, voinee hän hyväksyä maanpinnan olettamisen litteäksi sellaisissa yhteyksissä, missä maan kaarevuus ei ole olennaista, kuten vaikka pienissä rakennusprojekteissa tai geometrisissä abstraktioissa.
Samalla tavalla suhteellisteoreetikko voinee hyväksyä sen, että puhutaan vaikka jossain kaupungissa tai maassa kellon olevan tasan yhdeksän, vaikka hän olisikin sitä mieltä, että fyysisesti kaupunki ei ole missään yhteisessä universaaliajassa. Hän ymmärtänee, että joko kellonajalla tarkoitetaan jotain sovittua sosiaalista kellonaikaa, tai sitten että relativistiset vaikutukset eivät ole tässä yhteydessä olennaisia.
Mainoksissa "suomalaiset" on aina afropörröpäitä tai ranskalaisen näkösiä koukkunokkia tai jotain latinoja tai mitä tahansa, kunhan eivät vsan oikeasti suomalaisia.
Saisiko muista vähemmistöryhmistä irvailla samanlailla. Maailmanmittakaavassa olemme uniikeista uniikein vähemmistö, kaikkia muita etnisyyksiä on yllinkyllin.