Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
81/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja.

Vierailija
82/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe-ja draamataiteenopettajan koulutus, muusikon koulutus, ravintola-alan koulutus (kokki) ja media-alan koulutus. Lisäksi osa HSO-tradenomin opinnoista.  Ja ei töihin tuosta noin vain mennä ainakaan, jos tahtoo kokea työnsä myös merkitykselliseksi ja motivaationa on muukin, kuin palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei niitä jotainmitävain töitä ole kaikille. Huomaatte sitten kun itse jäätte työttömäksi.

Aina löytyy syy siihen, miksei ole sopiva. Poikani haki työpaikkaa, johon vaatimuksena oli vain hyvä fyysinen kunto ja 18 vuoden ikä. Ei päässyt edes haastteluun, vaikka kyseinen työnantaja valitti lehdessä työvoimapulaa. Arvelen kelpaamattomuuden syyksi aiempaa työkokemusta henkilökohtaisena avustajana.

On ihan täyttä paska puhetta että mikä vaan työkannattaa ja aukot CV:ssä on paha.

Kun hain töitä oli CV:ssäni koko työhistoriani, olin tehnyt 6kk "paskaduunia" mikä aiheutti kysymyksiä ja negatiivisella sävyllä. Pyyhin sen pois, ketään ei kiinnostanut, sain töitä.

Ah muistan haastattelun jossa haastattelija suorastaan syyllisti minua siitä että olin tehnyt toisen alan töitä. Kysymykset pyöri vain sen ympärillä. Haluanko oikeasti olla töissä sillä alalla? Mitä jos minut palkataan ja päätänkin lähteä takaisin sille allalle? Miksi en opiskellut sitä toista alaa?

Vastaukseksi ei riittänyt että piti saada voita leivän päälle. Minun piti hänelle koittaa keksi syitä miksi olin ollut juuri sillä toisella alalla. Joka siis oli myyntityötä, sitä mihin monet pääsee helposti töihin, ei mikään huippuvirka.

Todellakin pidän aukkoja CV:ssä. Ei ole hankaloittanut työn saantia sieltä mistä haluan.

Vierailija
84/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Vähittäiskaupasta saa helpostikin 25h/vk töitä.

12€ tuntipalkalla tulee bruttoansioksi 1200€, iltalisillä enemmän.

Hopihopi kauppaan töihin!

Ystävälläni on lievä vamma, joka vaikeuttaa työllistymistä. Silti tienaa oman elantonsa tekemällä monenlaisia töitä. On just tuollaisessa osa-aikahommassa kaupan alalla, lisäksi on perustanut oman pikku firman josta saa vähän lisätienestiä ja jos aikaa, heittää lisäksi lähettikeikkaa ruokajakelufirmassa.

Jotkut vaan jaksaa yrittää kaikenlaista.

Puolisoni(50v, krooninen sairaus, joka vaikeuttaa työllistymistä, mutta jonka ei katsota alentavan työkykyä) on myös tuollaisessa työssä.

Pärjää, koska elämme minun tuloillani.

Vähittäiskaupassa tuntuu olevan erittäin vähän kokoaikatyötä tarjolla.

Vierailija
85/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja, töissä vanhuspuolella. Ikinä en ole joutunut hakemaan työtä tai käymään työhaastattelussa, vaan työtä on saanut ihan vain kysymällä. Kerran keikkapaikasta soitettiin ja tarjottiin määräaikaista sopparia kun olin kotona nukkumassa.

Työllistyminen on ollut kohdallani siis ihan lapsellisen helppoa.

Ennen lh-tutkinnon suorittamista en kuitenkaan koskaan saanut töitä mistään. Hain kaikkeen mahdolliseen; kauppoihin, pikaruokapaikkoihin, päiväkotiin, kahvilaan, jopa metron vartijaksi. Koskaan en päässyt.

Siksi minulla todellakin riittää ymmärrystä työttömiä kohtaan. Töihin ei todellakaan niin vain "mennä", niiden saaminen on kiven alla ellei satu olemaan hoitaja.

Vierailija
86/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nyt määräaikaista hommaa, joten vielä en ole työtön. Työskentelin korkeahkossa asemassa sosiaalialalla, kunnes sairastuin syöpään. Vaihdoin kevyempään työhön tuossa rytäkässä, jotta selviäisin lapsiperhearjesta toipuessani. Olen hakenut kymmeniä jollen satoja paikkoja yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. En pääse edes haastatteluun.

Kokeeksi hain naapurikuntaan johtavaan tehtävään ja pääsin kahden parhaan joukkoon, mutta en tullut valituksi. Selvästi työnantajat karsastavat työhistoriaani johtotehtävissä, kun haen rivityöläisen paikkoja. Tässä kohtaa en vain vielä ole siinä kunnossa, että voisin tehdä noita ympäripyöreitä päiviä ja olla pienille lapsille hyvä, jaksava äiti. Katsotaan, missä suossa olen, kun tämä määräaikaisuus päättyy....

Vierailija
87/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri.

88/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri ynnä muita koulutuksia.b Sairastelun ja työttömyysputken jälkeen ei noin vain oteta töihin.

tätönen 23

Vierailija
89/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen vielä (humanisti) mutta ihan näiden opiskeluaikaisten osa-aikatöidenkin saaminen on kiven alla. Kauppaan olen halunnut päästä monta vuotta. Tekisin mielellään iltavuoroa ja vkloppuja, muutenkin opinnoissa on aika vähän läsnäoloa eli arkipäivävuorotkin käy. 15-30h /vk. Aikaisempaa kokemusta 3v ravintola-alalta missä nytkin olen osa-aikatöissä, 2v siivousalalta ja puoli vuotta kokoonpanotöitä. Olen nyt melkein pari vuotta lähetellyt kauppoihin hakemuksia kun haluaisin ravintola-alalta pois. Olen ihan perusjärkevä ja ahkera, kassakokemusta on jne. Varmaan yli 40 hakemusta takana ja suurin osa ei edes vastaa mitään.

Oletko hakenut keikkatyöhön kauppoihin? En tiedä mitkä vuokrafirmat niitä mykyisin järjestää mutta itse tykkäsin tosi paljon.

Vierailija
90/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Täällä ei pääse kauppaan jos ikää yli 40v. Kokeiltu on.

Vierailija
91/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä kahta tuota noilla tunneilla. Ihan hyville tienesteille voi siis päästä.

T. Itsekin kahta eri työtä hoitoalalla tekevä, samoin mieheni

Vierailija
92/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja, töissä vanhuspuolella. Ikinä en ole joutunut hakemaan työtä tai käymään työhaastattelussa, vaan työtä on saanut ihan vain kysymällä. Kerran keikkapaikasta soitettiin ja tarjottiin määräaikaista sopparia kun olin kotona nukkumassa.

Ennen lh-tutkinnon suorittamista en kuitenkaan koskaan saanut töitä mistään. Hain kaikkeen mahdolliseen; kauppoihin, pikaruokapaikkoihin, päiväkotiin, kahvilaan, jopa metron vartijaksi. Koskaan en päässyt.

Siksi minulla todellakin riittää ymmärrystä työttömiä kohtaan. Töihin ei todellakaan niin vain "mennä", niiden saaminen on kiven alla ellei satu olemaan hoitaja.

Niin ja hoitajaksi voi opiskella suht helposti.

Vierailija
93/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääköhän ap, että markkinatalous vaatii toimiakseen pienen määrän ns. rakenteellista työttömyyttä? 100 prosentin työllisyys ei siis ole tavoite tai edes toivottavaa.

Työmarkkinat tarvitsevat joustoa, jonka tuo reservi mahdollistaa. Tämän vuoksi meillä ei ole työttömyystukea vaan työttömyysKORVAUS. Joka siis on kirjaimellisesti korvaus työttömänä olemisesta - siitä, että kaikille ei ole töitä. Eikä ole tarkoituskaan olla.

Mutta toki köyhien kyykyttäminen on aina mukavaa, pääsee pätemään ja tuntemaan ylemmyydentuntoa.

Suomessahan on ihan älyttömän korkea työttömyys, kun vertaa esim muihin Pohjoismaihin. Mikä täällä oikein mättää?

Vierailija
94/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan. 

Tietysti tajutaan. Sinähän meidän kaljat maksat. Meillä on aina aikaa sopeutua ja sinä maksat.

Vierailija
95/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan. 

Kai ymmärrät, että se CV on tyhjä koska niitä hommia ei ole mistään saanut? Ja koska niitä hommia ei ole mistään saanut niin se CV pysyy tyhjänä eikä niitä hommia saa. Ainoa keino on korjata tilanne nin, että joku ottaa tämän ihmisen töihin minkä CV on tyhjä ja sitten se ei enää ole tyhjä. 

Vierailija
96/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni opiskeli lähihoitajaksi lasten aikuistuttua ja muutettua pois. Heti ensimmäisestä haastattelusta töihin ja vakituiseen työpaikkaan. Hän on ottanut koko elämänsä rennosti ilman mitään pingottamisia ja nyt on ihan tyytyväisenä työssään. Ei haitannut lähes 30 vuoden yhtämittainen aukko CV:ssä.

Vierailija
97/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dip.ins. 28 vuotta kansainvälisissä tehtävissä metsäteollisuudessa, eli Suomen talouden ydinosaaja. Nyt ikää 58, uniapnea, diabetes ja nivelrikko. Sikari tarjotaan, mutta ei töitä edes opettajana.

Uniapnea tai diabetes syynä johonkin? Täysin korjattavia lääkkeillä ja cpap-laitteella. Nivelrikko ehkä, mutta kun sekin korjataan ja dippainssi tuskin tekisit mitään metsurin hommia. Ja opettajan työt? Miksi ihmeessä, kun ei ole mitenkään sun ydinosaamista? Haet ihan vääriä hommia jos näin teet. Hae Stora Ensolle ostoon etsimään ostettavia metsiä.

Olen eri. Kerropas lääkäreillekin, miten nivelrikko korjataan. Vastaus ei ole tekonivel. Nivelrikkoa on peukaloiden tyvinivelissä, isovarpaiden tyvinivelissä, koko selkärangan pituudelta. Antaa tulla vaan niitä parannuskeinoja!!

Vierailija
98/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dip.ins. 28 vuotta kansainvälisissä tehtävissä metsäteollisuudessa, eli Suomen talouden ydinosaaja. Nyt ikää 58, uniapnea, diabetes ja nivelrikko. Sikari tarjotaan, mutta ei töitä edes opettajana.

Puhun nyt ehkä vastoin parempaa tietoani, mutta eikö matematiikan, fysiikan ja kemian opettajista ole pula? Oletko suorittanut opettajan pedagogiset opinnot?

Minä suoritin opeopinnot viisikymppisenä. Isoin ja vaikein urakka koko operaatiossa oli saada opinnoista ja työkokemuksesta irti niin paljon pisteitä, että opiskelupaikka heltisi. Meiltä humanisteilta nimittäin vaadittiin yli kaksi kertaa enemmän pisteitä kuin muilta, joten sinulle tuon pitäisi olla leikkiä vain.

Eipä silti, ei minulle ole tarjottu yhtään sen enempää töitä kuin ennenkään, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Vierailija
99/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä kahta tuota noilla tunneilla. Ihan hyville tienesteille voi siis päästä.

T. Itsekin kahta eri työtä hoitoalalla tekevä, samoin mieheni

Kaupanalalla ei helpolla onnistu kaksi työtä. Menee liikaa päällekäin, työnatajat kyllästyy jatkuvaan listojen muutteluun ja lopulta ainakin toisesta tulee irtosanominen kun pitää valita kumpaan vuoroon menee.

Vierailija
100/649 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi ja pieneläinhoitaja.

En ole kelvannut edes siivoojaksi.

Kelvannut edes siivoojaksi?? Kun ei se ole mikään "edes" vaan tärkeä työ, jota ei kuka vaan pysty tekemään. Hanki laitoshuoltajan koulutus jos alalle tahdot, mutten suosittele kun halveksit työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi