Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?
Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkäri psykiatria. Minä saan kyllä töitä, ymmärrys riittää siihen, että kaikilla ei ole ihan yhtä onnekkaat lähtökohdat.
Sulla ei varmaan työt oo loppumassa ihan heti.
JO tämän viestin kirjoittamisen aikana psykiatrin oven taakse on luultavasti kertynyt uliseva vihervassaritsunami.
Ei voi paljastaa. Mutta nykyisenkaltaisia tehtäviä on koko maassa 10-20 kappaletta. Alalla yleisesti tietysti enemmän, mutta rajallisesti sekä määrällisesti että alueellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ja pieneläinhoitaja.
En ole kelvannut edes siivoojaksi.
Kelvannut edes siivoojaksi?? Kun ei se ole mikään "edes" vaan tärkeä työ, jota ei kuka vaan pysty tekemään. Hanki laitoshuoltajan koulutus jos alalle tahdot, mutten suosittele kun halveksit työtä.
En ole edellinen mutta itse saattaisin ilmaista samoin. Ei siksi että halveksii työtä tai sen tekijöitä vaan siksi että palkkaus on huono ja sinne ei aio jäädä. Eli se olisi edes jotain työtä sillä aikaa kun koko ajan etsii jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.
Työtön ei saa opiskella. Silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömiä on oikeasti olemassa. Kaikenlaisia tekösyitä he keksivät työttömyydelleen. Miksi eivät opiskele työttömänä ollessaan uutta alaa aikansa kuluksi? Miksi eivät kokeile jotain muita hommia? Ei, koska on mukavampaa vaan saada sama raha tekemättä mitään ja keksiä tekosyitä miksi ei vaan saa töitä.
TE-virkailijan suusta kuului spontaani "varo, varo, varo", kun mainitsin katselleeni avoimen yliopiston ja ammattikorkean ilmaisista opinnoista jotakin ammattitaitojani tukevaa suoritettavaa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne opiskelemaankaan noin vaan mennä. Eikä kaikilla ole fyysisiä mahdollisuuksia kouluttautua vaikkapa siivoojaksi minne nyt on suht helppo päästä opiskelemaan.
Mulla lukihäiriö eli en läpäise pääsykokeita. Olen miettinyt että mitä sitten kun fyysisesti en enää pysty siivoojan töitä tekemään? Varmaan vielä vuosia pystyn mutta jossain vaiheessa selkä on siinä kunnossa etten pysty.
Tosiaan olen käynyt ammattikorkean pääsykokeissa mutta ei mitään toivoa. Luen niin hitaasti ettei se aika riitä mikä siellä raksuttaa.
Mulla ei ole diagnoosia lukihäiriöstä eli en saa mitään helpotusta kokeeseen ajan suhteen.
Minulla olisi osaamista, kokemusta ja ymmärtystä alalle jonne haaveilen pääseväni mutta se kaatuu siihen että en läpäise sitä suomenkielen osa-aluetta kun en ehdi lukemaan ja kun luetun ymmärtämisessä on haasteita niin aikaa kuluu vieläkin enemmän kun joudun lukemaan moneen kertaan niitä lauseita.
Itse aloitukseen kommentoin että ikä on yksi syy monella akateemisella miksi ei työllisty. Kun kerran jää työttömäksi syystä tai toisesta niin se on siinä sitten. En tiedä kuinka monella akateemisella +50-vuotiaalla on mahdollista kouluttautua vaikkapa lähihoitajaksi tai siivoojaksi? Lähihoitajaksi ei kuka vaan pääse onneksi ja siivoojan työ on melko fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
Eikä tule mieleen, että jokainen ajattelee yhtä tyhmästi :D
Jos on fyysisiä vaivoja, niin voi hakea vain tiettyjä aloja. Ei voi mennä raksalle tai siivoamaan jos on vikaa. Ne viat eivät sitten haittaa muissa kevyemmissä hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ja pieneläinhoitaja.
En ole kelvannut edes siivoojaksi.
Kelvannut edes siivoojaksi?? Kun ei se ole mikään "edes" vaan tärkeä työ, jota ei kuka vaan pysty tekemään. Hanki laitoshuoltajan koulutus jos alalle tahdot, mutten suosittele kun halveksit työtä.
Palstalla on yleinen käsitys, että kaikki halukkaat pääsevät siivoojiksi. Siksi tuo "edes" on yhtä käytetty,
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työn ohella onnistuu? Itse olen kaksikin ammattia opiskellut työn ohessa. Jännä juttu
Vierailija kirjoitti:
DI kv-kauppa ja 15 vuotta esimieshommissa. Alemman tason hommiin liikaa kokemusta ja oman alan hommia Suomessa auki ehkä kerran 10:ssä vuodessa, alalta toiselle Suomessa ei pääse kun ei ole kokemusta ja oma ala surkastuu. Ikä yli 50-v ja vaikka kuinka on työvoimapula niin jostain syystä viisikymppiset on liian vanhoja vaikka työvuosia on jäljellä vähintään 15 vuotta. Surullista
Lähihoitajakoulutukseenkaan ei pääse kun taustalla korkeakoulututkinto -mutta viime vuosituhannelta-
Tasan pääsee kyllä. Itsekin olen opiskellut.
Tohtori (eii humanisti). 38 vuotta töissä, valtiolla ja yksityisellä. 2 täydennyskoulutusta, melko tuoreita. Vanha. Perseennuolennan perusteet (7op) jäi kandiopintojen aikana aikoinaan suorittamatta.
Valmistuin itse sellaiseen tilanteeseen, etten millään löytänyt oman alan töitä. Tämä oli joitakin vuosia sitten. Menin sitten mihin tahansa "hanttihommaan" mitä löysin, ja niihin onneksi pääsin. Korkeasti koulutetut kaverit nirppanokkaili vieressä, että mites tuollaisiin töihin edes suostut "hienolla" koulutuksellasi. Itse sitten vetelivät tukien varassa, jos töitä ei ollut.
Menin töihin yritykseen, joka minua kiinnosti työpaikkana, juuri tällaiseen "hanttihommaan". Toin siellä sinnikkäästi taitojani esille monen vuoden ajan. Sitten yrityksessä avautui vihdoin paikka, johon koulutukseni oli täydellinen. Hain, ja sain paikan. Olin samalla siis koko ajan hakenut muihin yrityksiin, mutta koska olin "sortunut" tekemään niitä hanttihommia, en saanut edes haastatteluja, kun CV ei ollut tarpeeksi vetävä.
Mitä siis opin? Jos olisin jäänyt tuleen makaamaan ja odottelemaan täydellistä työtä, odottaisin joko vieläkin tai sitten se olisi löytynyt aiemmin, kun ne hanttihommat eivät olisi loistaneet CV:ssä läpi. Mutta sitä ei voi tietää. Kuitenkin vaati ihan hitokseen sisua ja p*skan nielemistä, että sain sen täydellisen työpaikan, ja siihen meni vuosia. Samalla kaverit vinoilivat vieressä.
En siis tuomitse ketään, vaan olen vain oppinut, että menestyäkseen tarvitsee joskus niin paljon nöyryyttä ja paineensietokykyä, ettei kaikki vaan sitä jaksa. Tilanteita on yhtä monia kuin ihmisiä. Ymmärrän sen hyvin. Monesti hyvän työpaikan löytyminen on kiinni vain tuurista tai suhteista, asioista, joihin on hankala itse vaikuttaa.
IT-tradenomi. Töitä tässä kuppaisessa kylässä on hoitajille ja hitsaajille. Poiskaan ei voi muuttaa ennen kuin saa asunnon myytyä. Tai niin hyvän palkan, että on varaa yksin pitää kahta asuntoa.
Niin, mutta on aivan selvää että PALKKATÖIHIN ei yleensä - niin vain mennä eikä edes otetakaan. Tällainen malli toimi varmasti joskus 70-luvulla kun töitä sai kyselemällä eri paikoista ja hanttihommia sai sitäkin helpommin.
Nykypäivänä työntekijän ottaminen töihin on aivan toisenlaista kuin ennen. Yleisimpiin ammatteihin on vaatimuksena alan koulutus ja vaativimmissa ammateissa on oltava jopa lukiota, korkeakoulututkintoa tai yliopistoa alla jo valmiiksi suoritettuna.
Tohtori (eii humanisti). 38 vuotta töissä, valtiolla ja yksityisellä. 2 täydennyskoulutusta, melko tuoreita. Vanha. Perseennuolennan perusteet (7op) jäi kandiopintojen aikana aikoinaan suorittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella täysipäiväisesti oppilaitoksessa. Muuten saa. Jos et ole oppilaitoksen kirjoilla, voit opiskella mitä lystäät verkossa. On kursseja, joista saa sertifikaatinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
1989-2019 Töissä samalla työnantajalla.
2019-2022 Toisen ammatin opiskelu työperäisen sairauden takia.
2022-> Työtön ja nyt viidettä kuukaudetta työkokeilussa. 7h työpäiviä.
Työnhakuvelvollisuus on 2 työpaikkaa kuukaudessa sairauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työn ohella onnistuu? Itse olen kaksikin ammattia opiskellut työn ohessa. Jännä juttu
Lue uudelleen. Työtön ei ole opiskellessaan työmarkkinoiden käytettävissä.
Kotona voit lukea mitä vaan, mutta oppilaitoksissa et voi olla kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella täysipäiväisesti oppilaitoksessa. Muuten saa. Jos et ole oppilaitoksen kirjoilla, voit opiskella mitä lystäät verkossa. On kursseja, joista saa sertifikaatinkin.
Mitä kursseja?
Kyllä se voidaan korjata, sanoo palstatrolli; pitää vain haluta tarpeeksi.
Paras minulle tällä palstalla annettu viisaus oli se, että jos selkävammakipu estää kumartumisen, voi silti pestä vessanpönttöjä kyykistymällä. Kakkosena oli kehotus ryhtyä jakeluauton kuljettajaksi, koska eräänkin kirjoittajan veljenpoika kuljettaa niissä hommissa vain alle kilon painoisia paketteja.