Vakituinen työpaikka ei jatkossa enää tuo mitään varmuutta elämään
Työnantaja voi jatkossa potkia ulos helposti jos ei naama miellyttä. Perusteluksi vaan, että "asiallinen syy." Sitten sinut voidaan palkata määräaikaisena takaisin tai laittaa sinne 9 euron pakkotyöhön, jotta tuet eivät katkea. Tätä paskaa duunarille luvassa.
Ei ainakaan auta esim. syntyvyyden nousuun, kun elämä ja tulot käy yhä epävarmemmaksi. Kuka alkaa lapsia tekemään, kun pihalle voit työstä lentää koska vaan ja ansiosidonnaistakaan et saa enää kuten ennen?
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nää asiat oli esim. 70 ja 80-luvulla? silloinkin ihmiset saivat asuntolainan ja työpaikat oli? Oliko työehtosopimukset ok? eikös sillon ollu huonommin kuin vaikkapa 2000-luvun alussa? aika hullua olis, jos ihmiset ei uskalla lapsia tehdä eikä pysty lainaa ottamaan.
Paremmin. Tuohon aikaan työntekijää arvostettiin eikä ketään kyykytetty missään 9€ päivä orjatyöhommissa. Työstä maksettiin asianmukainen korvaus ja jos työpaikka oli luvattu, sen sai myös pitää ellei jotain todella poikkeuksellista tapahtunut tai itse perseillyt (pikkuhiprakka ei ollut perseilyä, vaan tietyillä aloilla jopa normi). Ei ollut pelkoa, että yhtenä päivänä firma onkin myynyt tuotannon Intiaan ja koko suomalainen väki saa mennä kortistoon. Tai, että firma ulkoistaa siivoamisen vuokratyöfirmalle ja vakituiset saavat lähteä lätkimään.
Tuohon aikaan oli tiukka ay-liike ja yhteiskunta oli sovinnossa paremmin. Toki silloinkin saattoi saada potkut, mutta niitä ei huvikseen jaeltu. Muutenkin maailma oli ihan toisenlainen.
Onneksi solidaarisuusverorajaa korotettiin jatkossa ei ministerien ja kansanedustajien tarvitse maksaa kyseistä veroa enää.
Veron alaraja on parhaillaan 72 300 euroa. Kauppalehden tietojen mukaan alaraja nostetaan 150 000 euroon. Solidaarisuusveroa maksaa siis muutoksen jälkeen merkittävästi harvempi suomalainen.
Ihan hyvä juttu. Muistan entisessä työpaikassani (olin itse määräaikaisketjutettuna) erään vakkarin nauraneen, että olipa onni saada viimeinen vakituinen työsopimus ko.lafkassa, kun voi hoitaa työt vasemmalla kädellä ilman pelkoa potkuista. Karma strikes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nää asiat oli esim. 70 ja 80-luvulla? silloinkin ihmiset saivat asuntolainan ja työpaikat oli? Oliko työehtosopimukset ok? eikös sillon ollu huonommin kuin vaikkapa 2000-luvun alussa? aika hullua olis, jos ihmiset ei uskalla lapsia tehdä eikä pysty lainaa ottamaan.
Missä vaiheessa 2000-luvun alussa oli mahdollista saada töitä käytännössä sillä, että käveli sisään firmaan ja sanoi, että "moi mä tarttisin töitä"? Niin oli vielä 70-luvulla, kun halpatyömaat ja tekniikka ei ollut syrjäyttänyt ihmistyötä. Äitini esimerkiksi oli 14-vuotiaana töissä nimikkeellä "juoksutyttö". Mietipä mitä tuumaisi nykyiset teinit, jos tuollaista hommaa olisi tarjolla :D
Tarkotin, että millaiset oli työehtosopimukset? käsittääkseni huonommat kuin vaikka 2000-luvun alussa. Varmaan pystyi helpommin irtisanomaan? Työpaikkoja oli ja sai helpommin kyllä. Mutta silloinkin ihmiset sai hommattua asunnon ja kuuleman mukaan ihmiset oli siinä samassa työpaikassa melkein ikänsä suurin osa :)
Miten niin silloinKIN? Etkö yhtään osaa laskea yhteyttä työpaikkojen saatavuuden ja asunnonostamisen helppouden välillä`? Vai luuletko, että edelleen työpaikkoja on tarjolla 70-luvun malliin ja 22-vuotiaalla on jo vähintään 5 vuotta työuraa takana niin kuin minun äidilläni oli, kun isän kanssa asuntolainan ottivat vuonna 1974. Vanhemmat olivat jo vähän ihmetelleet, miksi nuoripari niin myöhään osakkeen hommasi, vaikka oli vakituinen työ ja lapsikin tehtynä.
pitäs lukea siltiKIN, sori
Oikeasti pitäisi lukea "juuri siitä syystä". Totta kai asuntoja oli helppo ostaa kun töitä riitti tekevälle eläkeikään saakka ja palkkaakin maksettiin enemmän kuin 9€ päivä. Ja jos sattui jäämään työttömäksi, oli työnvälitystoimisto, joka teki sitä, mitä nimi antaa ymmärtää eli välitti töitä eikä puuhastellut niin kuin nykyinen TE-keskus. Aika oli ihan eri eikä sitä voi millään mittarilla verrata 2000-luvun elämään.
Ekonomisti oikealta. Aki Kangasharju kannattaa vahvasti solidaarisuusveron poistamista kokonaan.
Mairea ilme kangasharjulla :D
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/asiantuntijat-kommentoivat-solidaari…
”Taloudellisesti solidaarisuusveron tuotto on hyvin rajallinen. Kyse on kuitenkin yhteiskuntapolitiikasta. Voin ymmärtää, että tämä voi suututtaa pienituloista, jonka asumistuesta leikataan ja jonka elintaso laskee”, Maliranta sanoo.
”Epäreiluuden tunne voi olla todella suuri.”
Vierailija kirjoitti:
En muista mitä työsopimuksessa lukee, olen ollut kauan samassa työssä. Ehkä olen sitten naiivi, mutta minusta tuo lakiuudistus kyllä kuulostaa siltä, että nyt on helppo kaikki, joiden naama ei miellytä, potkia pois.
Toi yksi vaan tykkää viisastella. Olet täysin oikeassa. Nyt päättyy suoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin. Tuohon aikaan työntekijää arvostettiin eikä ketään kyykytetty missään 9€ päivä orjatyöhommissa. Työstä maksettiin asianmukainen korvaus ja jos työpaikka oli luvattu, sen sai myös pitää ellei jotain todella poikkeuksellista tapahtunut tai itse perseillyt (pikkuhiprakka ei ollut perseilyä, vaan tietyillä aloilla jopa normi). Ei ollut pelkoa, että yhtenä päivänä firma onkin myynyt tuotannon Intiaan ja koko suomalainen väki saa mennä kortistoon. Tai, että firma ulkoistaa siivoamisen vuokratyöfirmalle ja vakituiset saavat lähteä lätkimään.
Tuohon aikaan oli tiukka ay-liike ja yhteiskunta oli sovinnossa paremmin. Toki silloinkin saattoi saada potkut, mutta niitä ei huvikseen jaeltu. Muutenkin maailma oli ihan toisenlainen.
Näinpä. Aika isosti sai mokata, jos 70-luvulla onnistui itselleen potkut hommaamaan. Edes humalassa töihin meneminen ei ollut osalla aloista irtisanomisperuste. Osalla työpaikoista taisi olla enemmän etu kuin haitta, jos vähän naukkaili poikain kanssa välillä. Nykyiset työturvallisuusasiamiehet saisivat paskahalvauksen, jos joutuisivat esim. raksalle 70-luvulla. Toki en ole sitä mieltä, että turvallisuudella leikkiminen olisi hyvä asia. Maailma vain oli silloin eri. Turvavyötkin olivat harvinaisuus, ei lakisääteinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista mitä työsopimuksessa lukee, olen ollut kauan samassa työssä. Ehkä olen sitten naiivi, mutta minusta tuo lakiuudistus kyllä kuulostaa siltä, että nyt on helppo kaikki, joiden naama ei miellytä, potkia pois.
Mikä suoja? Jos olet töissä, ei sinulla ole mitään irtisanomissuojaa. Ihan lukee siellä sinun työsopimuksessasi, millä ehdoin sinut voidaan irtisanoa. Myös lakiin on kirjattu jo tälläkin hetkellä tästä asiasta pykäliä. Kenellekään ihmisellä ei Suomessa ole työpaikkaa, josta häntä ei voitaisi irtisanoa. Vieläpä aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kyl kunnalla ja valtiolla viel löytyy pitkä ja leveä tie eläkepäiviin. Kunnalla vähäsen kapeampi, mutta valtiolla on aivan omat edut ja palkatki korkeammat ku yksityisillä.
Jos joku on innokas energinen, mikäs siinä. Mutta työn eettisyys pitäisi tuntea, onko epäkohtia. Lisäksi joillekin kunnan työpaikka voi olla "vankila", jos ei ole sen tyyppinen ihminen, siellä ei luultavasti sallita poissaoloja tai joustoja. Olet koko elämäsi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä suoja? Jos olet töissä, ei sinulla ole mitään irtisanomissuojaa. Ihan lukee siellä sinun työsopimuksessasi, millä ehdoin sinut voidaan irtisanoa. Myös lakiin on kirjattu jo tälläkin hetkellä tästä asiasta pykäliä. Kenellekään ihmisellä ei Suomessa ole työpaikkaa, josta häntä ei voitaisi irtisanoa. Vieläpä aika helposti.
Just näin. Kauheaa huomata kuinka tietämättömiä ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kommentoit vaikka et ole ikinä ollut työsuhteessa? Jos olisit, tietäisit, että työsopimuksessa lukee AINA myös irtisanomisesta. Ei ole mitään suojia sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin enää? Eihän vuosikausiin ole ollut sellaisia kuin "vakituisia työpaikkoja", vaan työsuhteet ovat voimassa toistaiseksi. Koska tahansa on voinut tulla potkut. Aika puskissa olet elänyt, jos et ikinä ole lukenut tai irtisanomisista.
Toistaiseksi voimassa oleva ja eipä ole tarvinnut sairaanhoitajana potkuja pelätä ellen rikokseen ole syyllistynyt. Aivan toista kuin monella tälläkin seudulla kun saivat eilen tietää töiden loppuvan. Omalla alalla sitä pelkoa ei ole ollut.
-eri
Kyllä se sinunkin toimintayksikkösi voidaan lakkauttaa tai henkilökuntaa voidaan supistaa. Et ole sinäkään mitenkään turvassa, jos sopivasti leikkuri osuu kohdille. Sori siitä.
Tottakai voidaan keskussairaala sulkea ja hyvinvointialue lopettaa toimintansa. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka nytkin sairaanhoitajan paikkoja useita auki ja yksikkoä vaihtamalla ei menisi mitkään edut jos vaihtelua haluaa.
Milloin se vakituinen työpaikka on tuonut jotain varmuutta? Et taida olla töissä oikeissa yrityksissä, joissa yt:t ovat jokavuotinen perinne.
Mikä ihmeen vakityön suoja?
Kuukausi pari, niin sieltäkin lentää pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin enää? Eihän vuosikausiin ole ollut sellaisia kuin "vakituisia työpaikkoja", vaan työsuhteet ovat voimassa toistaiseksi. Koska tahansa on voinut tulla potkut. Aika puskissa olet elänyt, jos et ikinä ole lukenut tai irtisanomisista.
Toistaiseksi voimassa oleva ja eipä ole tarvinnut sairaanhoitajana potkuja pelätä ellen rikokseen ole syyllistynyt. Aivan toista kuin monella tälläkin seudulla kun saivat eilen tietää töiden loppuvan. Omalla alalla sitä pelkoa ei ole ollut.
-eri
Kyllä se sinunkin toimintayksikkösi voidaan lakkauttaa tai henkilökuntaa voidaan supistaa. Et ole sinäkään mitenkään turvassa, jos sopivasti leikkuri osuu kohdille. Sori siitä.
Tottakai voidaan keskussairaala sulkea ja hyvinvointialue lopettaa toimintansa. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka nytkin sairaanhoitajan paikkoja useita auki ja yksikkoä vaihtamalla ei menisi mitkään edut jos vaihtelua haluaa.
Äkkiäkös sitä hommataan kehitysmaista halpatyövoimaa sinunkin tilallesi. Eivät valita huonosta palkasta ja huonoista työolosuhteista niin kuin suomalaishoitsut. Kätevää ja tuottoisaa työnantajalle. Kannattaa ihan oikeasti ottaa nuo laput pois silmiltä ja herätä todellisuuteen. Kukaan ei ole suojassa.
Irtisanominen on jatkossa helpompaa, kun ei tarvita tuotannollisia ja taloudellisia syitä tai painavia henkilöperusteisia syitä kuten tähän saakka.
Lisäksi määräaikaiset työsuhteet ei tarvitse perusteita enää. Tämä on todella huono juttu.
Unohtamatta sitä, että paikallinen sopimknen ohittaa työehtosopimuksen vähimmäistason. Näin voidaan kiertää työntekijöiden oikeuksia ja polkea palkkoja, pidentää työaikoja ja muuta "mukavaa".
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla. Paskaa tämä työ on, mutta onpa valinnanvaraakin. Jos työnantaja potkisi pihalle, mitä se ei tee koska ei ole työntekijöitä, voin kävellä viereiseen puljuun. Työvoimapula on ihan sairas.
Totta ja tilanne ei ole enää hallinnassa. Eläkeläiset ja opiskelijat ovat ne jotka ympäri vuoden jo pitävät jollakin tavoin homman kasassa. Opiskelijat toki lähinnä kesäisin. Ympäri vuoden saattaa olla että kolmekin eläkkeellä olevaa samassa vuorossa ja yksi heistä on vastaava. Harjoittelun ekana päivänä pomo kysyy opiskelijalta että kiinnostaako sinua tulla meille kesäksi töihin?
Puhu vain omasta puolestasi. Ei me introvertit kaikki olla sosiaalisesti kyvyttömiä, vaikka sinä olet. Olen työskennellyt avokonttorissa 15 vuotta täysin ongelmitta. Siellä saan omalla työpisteelläni ihan omasa rauhassa tehdä töitä. Kuulokkeet korville, jos meteli alkaa häiritä. Ei pidä lokeroida itseään liikaa tiettyyn muottiin.