Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.
Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.
Eli sairastuneen selkänahasta revitään tuotto yritykselle. Kuka tuollaisessa paikassa haluaa olla töissä? Ei kannatakaan jos noin heikoissa kannatuimissa on yrityksen talous.
Saikuttavilla ja tehottomilla työntekijöillä, jotka saa muutenkin jatkaa vain säälistä, on aina tuo selkänahka josta muka jotain revitään. Kovat on luulot itsestä.
Oikeasti hyvän ja tehokkaan työntekijän saikuista ei mitään karenssipäiviä oteta silloin harvoin kun sairastavat. Kaikessa hiljaisuudessa maksetaan niin kuin ei saikkua olisikaan. Mutta jatkossa voidaan ottaa se eka päivä varastohyllyjen välissä lusmuavilta, joilla muutenkin tuppaa olemaan noita täsmäsaikkuja juhannusta edeltävänä torstaina tai helatorstain ja lauantain välissä.
Semmoinen voimafantasia sieltä sitten. Kauan luulet että se ammattitaidoton HR saa olla töissä tuolla taktiikalla? Pösilöt ei edes tajua että ne työntekijät on ihmisiä jotka puhuu toisilleen.
Millä perusteella on kyse ammattitaidottomuudesta? Palkitsemisjärjestelmiä on täysin mahdollista luoda. On luvallista palkita työntekijöitä, joilla ei ole saikkuja ollenkaan, tai joilla niitä on tosi vähän. Joulubonus niille, joilla ei ole saikkuja, ja vähän pienempi niille, joilla on max kaksi sairauspäivää. Toimii.
Firmoissahan juuri työntekijät on aivan kypsiä näihin uhoaviin täsmäsaikuttajiin.
Kuinkahan yleisiä nuo ns. täsmäsaikuttajat oikeasti ovat ja keskittyvätkö jollekin tietylle alalle? Itse olen työskennellyt tukifunktiossa useiden eri alojen yrityksissä, enkä omissa kollegoissani ole koskaan törmännyt tällaisiin tapauksiin tai kuullut heistä puhuttavan. Uskon, että sellaisiakin löytyy, mutten usko, että ilmiö olisi erityisen merkittävä.
Ei se ole mikään uskon tai törmäilyn asia, vaan sairauspoissaolojen määrää ja kohdentumista tiettyihin viikonpäiviin tai tietyille viikoille voidaan seurata, ja seurataankin. Ihan perustyötä. Joillakin ne perjantaiprosentit nyt vaan on yli kymmenkertaiset jonkun toisen perjantaiprosentteihin.
Et vastannut siihen, että miten yleistä tämä on ja millä alalla. Annat olettaa, että olisi yleistäkin, mutta onko todella? Ja kyllä ihminen voi ihan aidostikin sairastua myös perjantaina, tai ehkä sairastui jo keskiviikkona, mutta sinnikkäästi teki sairaana töitä, kunnes tauti vain paheni ja perjantaille otettava saikku.
Sen verran yleistä se on, että sanoisin, että yksityisten yritysten kannattaa asiaan kiinnittää huomiota eikä luottaa vain yleiseen jargoniin joustavista sairauspoissaolokäytännöistä sekä siitä, että laaja työterveyshuolto maksaa itsensä takaisin. Sen tarkemmin en salassapidettävää sairauspoissaolodataa avaa.
Julkisella sektorilla asiaan taas ei kiinnitetä huomiota, koska kustannuksen maksaa veronmaksaja. Siksi siellä onkin vielä enemmän sairauspoissaoloja kuin yksityisellä.
Sairauspoissaolojen kasaantuminen tietyille ihmisille ei tietenkään poissulje sitä, etteikö ihminen voisi aidosti sairastua perjantaina. Ei uutta asiaa siinä.
Juu, kyllä minäkin ne statsit tarkistaisin (tuskin on kovin kummoinen homma, jos/kun järjestelmät kerää tätä dataa). Mutta. On ihan puutaheinää, että toimialan kertominen sinun tuntumastasi siitä, että tämä on yleinen ongelma, olisi salaista tietoa. Voit jopa tehdä sen todella karkeasti, tyyliin teollisuus/palveluala. Vaikka sanoisit, että paperialalla, et vieläkään riko mitään salassapitovelvoitetta, koska yritystä ei voida tunnistaa. Näin ollen uskon, että puhut puuta heinää ilman sen suurempaa otantaa. Edelleen, en itse ole koskaan työelämässä kohdannut ns. saikuttajaa. Päin vastoin, olen kohdannut lukuisia kollegoja, ketkä vetää palavereja huolimatta siitä, että ovat silmin nähden ja korvin kuullen sairaana (etänä toki).
En väittänytkään, että toimialan kertominen olisi salaista tietoa. Luet omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kun minä olin siivoojana ei sielläkään ekasta päivästä maksettu jo 2011 vuonna.Ei mitään uutta tuo joillakin aloilla yleensä naispuolisten sama kuin ettei kertynyt pekkasia koska työtunnit päivässä ovat vähän yli 7 tuntia.
Taitaa olla provo. Missään ei ensimmäiseltä päivältä makseta. Mutta miksi työnantajan joka maksaa siis töiden tekemisestä pitäisi maksaa jos et kykene töitä tekemään? Eikö toi ole Kelan tai jonkun muun heinii?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä kyrsii mutta joku tämän on aiheuttanut. Krapulasaikuttelu on todellinen ilmiö ja varsinainen painajainen työnantajille. Nuo lintsarit ovat tämän tilanteen saaneet aikaiseksi ja siitä kärsii nyt koko kansa. Kun moraali katoaa, pidetään kuri yllä ruoskalla.
Tämä. Kummasti se sairaus iskee viikonlopun jälkeen maanantaina mut tiistaina ollaan jo ihan tervettä-))!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meillä pienyrittäjillä. Tai huonommin. Ensimmäiset 10 päivää palkatonta, sen jälkeen voi anoa Kelasta ja päiväraha alla 80% edellisvuoden ansioiden mukaan.
Pienyrittäjät tekevät töitä sairainakin. Tämähän on vaiettu totuus.
Totta! Juuri toukokuun lopussa olin kampaajalla, joka niiskutti ja kävi välillä niittämässä nenää. Kysyin, pitäisikö minun kaivaa maski esille, jos on tarttuvaa nuhaa. Kampaaja väitti, että siitepöly. Kahden päivän päästä olin kovassa nuhassa ja kuumetta 38 astetta. Että kiitti vaan.
Lopetan hoitotyöt vanhustenhoidossa. Vihaan tätä maata. Vihaan Orpoa. Onneksi minulla on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä kyrsii mutta joku tämän on aiheuttanut. Krapulasaikuttelu on todellinen ilmiö ja varsinainen painajainen työnantajille. Nuo lintsarit ovat tämän tilanteen saaneet aikaiseksi ja siitä kärsii nyt koko kansa. Kun moraali katoaa, pidetään kuri yllä ruoskalla.
Tämä. Kummasti se sairaus iskee viikonlopun jälkeen maanantaina mut tiistaina ollaan jo ihan tervettä-))!
Usein on kylläkin sairastettu jo viikonloppu. Se on immuunijärjestelmälle tyypillistä, että kun vähän levähdät, virus pääsee valloilleen. Koulujen joululomat, pääsiäislomat ja kesäloman alku näkyy meillä infektiovastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aiheuttanut muu kuin porvarihallitus. Tässä ei ole muuta takana kuin sairauslomien kustannukset työnantajille.
Kannattaa äänestää oikeistoa, siltä suunnalta löytyy aina ymmärrystä ihmisille, joille yhdenkin päivän palkka on tärkeä kuukauden ruokalaskua miettiessä.
Lentsussa töihin vaan sitten kaikki, ei turhia sairauspoissaoloja!
Sairasta ja tartuta työkaverisikin!!
Kakkis kirjoitti:
Meillä on töissä yksi sarjasaikuttaja. Vituttaahan se, että näiden takia kaikkien sairauslomien ehtoja kiristetään.
Ei minua kiinnosta pätkääkään. Tässä kansalaiset saadaan vain toistensa kurkuille etsimään toisistaan virheitä ja ilmiantamaan ne, ettei vain itse saa fuduja. Kollektiivinen rangaistus on konseptina lähtökohtaisesti väärin, mutta sitähän lampaat eivät tajua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se meillä pienyrittäjillä. Tai huonommin. Ensimmäiset 10 päivää palkatonta, sen jälkeen voi anoa Kelasta ja päiväraha alla 80% edellisvuoden ansioiden mukaan.
Pienyrittäjät tekevät töitä sairainakin. Tämähän on vaiettu totuus.
Totta! Juuri toukokuun lopussa olin kampaajalla, joka niiskutti ja kävi välillä niittämässä nenää. Kysyin, pitäisikö minun kaivaa maski esille, jos on tarttuvaa nuhaa. Kampaaja väitti, että siitepöly. Kahden päivän päästä olin kovassa nuhassa ja kuumetta 38 astetta. Että kiitti vaan.
Flunssan sairastaminen on ihan normaalia. Vai pitäisikö mielestäsi mennä niin, ettet ikinä mistään saisi nuhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.
Nämä asiat on sovittu jo tes-tasolla ja ovat tilannekohtaisesti sovellettavissa.
Kyllä työssäkäyvälläkin on oikeus asioita julkisessa terveydenhuollossa. Hänhän sen kustantaa.
Tottakai on oikeus. Mutta onhan se nyt eri asia mennä hoidattamaan jotain oikeaa sairauttaan kuin mennä siksi, että työnantaja vaatii todistuksen räkätaudista mille ei voi eikä tarvitse sinänsä tehdä mitään ja joka paranee itsestään nopeasti. Olisi ainoastaan kohtuullista, että yritykset myös maksaisivat itse tästä yhteiskunnalle aiheutuvat kulut.
Ja sen kerran jos ja kun olet oikeasti sairas ja sitten tarvitsisit sitä asiointia niin sinne lääkäriin ei meinaa päästä - koska päivystyksessä on ties kuinka paljon näiden k*sipäisten työnantajien työntekijöitä sitä lappua hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
No problem, tulen töihin sairaana ja jaetaan tämä ilo koko työyhteisössä. Toinen vaihtoehto että haetaan saikkua yli viidelle päivälle.
Ainahan näitä uudistuksia perustellaan syyllistämällä, on mukamas "sarjasaikuttajia", en ole 20 työurani aikana tällaisiin törmännyt. Suomalaisilla on hyvin korkea ja tunnollinen työmoraali, menkää katsomaan muualle Eurooppaan mitä tarkoittaa oikea lusmuilu. Sori, ei mee selitys läpi.
Juuri näin. Olen ollut infektiovastaanotolla nyt 5 vuotta ja sitä ennen akuuttiosastolla. On ihmisiä, jotka sinnittelevät liian kovien kipujen kanssa töissä, esim. umpilisäke tulehtunut ja sitä lääkitty buranalla ja töissä oltu, kunnes kipu sietämätön ja infektio levinnyt. Tai mahahaava: oksennetaan verensekaista nestettä, kunnes mikään ei pysy sisällä tai vaihtoehtoisesti verta tulee suusta niin, että pakko tilata ambulanssi. Suomalainen keskimäärin tulee liian myöhään kuin liian aikaisin hakemaan sitä saikkua. Infektiotaudeissa myös kroonistuu, jos ei levätä.
Dodii ja sitten yrjötaudissa ja ripulissa vaan töihin.
Terve ihminen ei ole kipeänä joka vuosi vaan ehkä kerran viidessä vuodessa. Ei toi siis mitenkään vaikuta mihinkään vai saikuttaako oikeasti joku joka vuosi?
Itse olen viimeksi ollut saikulla vuonna 2018 kun olin kuumeessa ja ei meidän firmassa kukaa muu saikuta sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks oon pysyvässä etätyössä, niin ei tarvii ottaa saikkua, kirjautuu vaan työajalle ja kattoo huomaako pomo etten tee kotona juur mittään. Kyllähän se varmasti tilastoja kaunistaa, mutta ei se kyllä tuottavuutta lisää.
Näinpä. Varsin yleinen käytäntö on nykyään se, että sairaana tai lapsen sairastaessa jäädään etätöihin ja tehdään mitä pystytään. Monella on vielä se tilanne, että omat työt kasaantuu sen verran, että mielellään ne pakolliset vähän sairaana hoiteleekin pois.
No, enpä tee enää tuotakaan jos en siitä saa palkkaakaan. Tehdään sitten tekemättömät työt pidempinä päivinä ja pidetään saldovapaina pois kun siltä tuntuu kauniina kesäperjantaina En todellakaan enää vastaa yhteenkään puheluun ja edes katsokaan läppäriin päin vaan makaan sohvalla Netflixin parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.
Nämä asiat on sovittu jo tes-tasolla ja ovat tilannekohtaisesti sovellettavissa.
Kyllä työssäkäyvälläkin on oikeus asioita julkisessa terveydenhuollossa. Hänhän sen kustantaa.
Tottakai on oikeus. Mutta onhan se nyt eri asia mennä hoidattamaan jotain oikeaa sairauttaan kuin mennä siksi, että työnantaja vaatii todistuksen räkätaudista mille ei voi eikä tarvitse sinänsä tehdä mitään ja joka paranee itsestään nopeasti. Olisi ainoastaan kohtuullista, että yritykset myös maksaisivat itse tästä yhteiskunnalle aiheutuvat kulut.
Ja sen kerran jos ja kun olet oikeasti sairas ja sitten tarvitsisit sitä asiointia niin sinne lääkäriin ei meinaa päästä - koska päivystyksessä on ties kuinka paljon näiden k*sipäisten työnantajien työntekijöitä sitä lappua hakemassa.
Meinaatko, ettei terveyskeskuksessa osata priorisoida, vaan että sinne pääsee nuhan vuoksi saikuttajat ihan lääkärille? Ja jätetään apua tarvitseva ilman lääkäriä? Niinkö luulet?
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen ei ole kipeänä joka vuosi vaan ehkä kerran viidessä vuodessa. Ei toi siis mitenkään vaikuta mihinkään vai saikuttaako oikeasti joku joka vuosi?
Itse olen viimeksi ollut saikulla vuonna 2018 kun olin kuumeessa ja ei meidän firmassa kukaa muu saikuta sen enempää.
Suomalaiset eivät yleisesti olekaan terveitä. Ylipainoa, tuki- ja liikuntaelinvammoja, masennusta, keliakiaa, suolisto-ongelmia, psoriasista, unettomuutta, kaikki maailman taudit ja vielä samoilla ihmisillä. Lääkecocktailit aamulla dosetista näyttää hedelmäpelin jättipotilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästälähtien siis olipa sitten korona, kuumeinen flunssa, tai mikä tahansa tarttuva tauti, työpaikalle vaan pärskimään ja levittämään tauteja niin että koko työpaikka on kipeänä. Voisi oikein varsin tarkoituksella mennä pomojen koppiin aivastelemaan.
Selvästi sairas työntekijä lähetetään kotiin.
Lopettakaa jo tuon saman hokeminen, että tulen sitten sairaana töihin. Ette te tule, kun ette tule aina terveenäkään, jos pierettää ja ahdistaa.
Sinunkaltaistasi jämää ei kukaan kuuntele eikä tottele. Räkii korkeintaan naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettei terveyskeskuksessa osata priorisoida, vaan että sinne pääsee nuhan vuoksi saikuttajat ihan lääkärille? Ja jätetään apua tarvitseva ilman lääkäriä? Niinkö luulet?
Osataan toki. Ja siksikään ei ole kohtuullista, että työnantaja pistää työntekijänsä sinne päivystykseen tuntikausiksi jonottamaan, kun tämä voisi käyttää sen ajan kotona toipumiseen. Tuskin se päivystyksessä jonon hännillä keikkuminen pöpöstä paranemista ainakaan nopeuttaa.
Paitsi, kun olet allerginen niille täsmälääkkeille, niin etpä ota.