Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Onneksi olkoon vaan kaikille Kokoomusta ja Persuja äänestäneille.
Onhan nyt hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.
Niin eli ne joilla on elinsiirron tai muun sairauden takia huono vastustuskyky, sairastuvat yhä useammin kun " normaalit " tulevat töihin sairaina. Sit ne " epänormaalit " joutuu koko ajan sairaslomalle.
Mä olen joutunut olemaan paljon sairaslomilla ja kyllä sitä äkkiä putoaa Kelan sairaspäivärahoille.
Vierailija kirjoitti:
Tästälähtien siis olipa sitten korona, kuumeinen flunssa, tai mikä tahansa tarttuva tauti, työpaikalle vaan pärskimään ja levittämään tauteja niin että koko työpaikka on kipeänä. Voisi oikein varsin tarkoituksella mennä pomojen koppiin aivastelemaan.
Selvästi sairas työntekijä lähetetään kotiin.
Lopettakaa jo tuon saman hokeminen, että tulen sitten sairaana töihin. Ette te tule, kun ette tule aina terveenäkään, jos pierettää ja ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästälähtien siis olipa sitten korona, kuumeinen flunssa, tai mikä tahansa tarttuva tauti, työpaikalle vaan pärskimään ja levittämään tauteja niin että koko työpaikka on kipeänä. Voisi oikein varsin tarkoituksella mennä pomojen koppiin aivastelemaan.
Selvästi sairas työntekijä lähetetään kotiin.
Lopettakaa jo tuon saman hokeminen, että tulen sitten sairaana töihin. Ette te tule, kun ette tule aina terveenäkään, jos pierettää ja ahdistaa.
Minä en lähe minnekkään jos oon työpaikalle asti tullut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.
No mutta miksi pitää sairastella turhaan? Sehän on laiskuutta.
Olen eri, mutta mitä hitsiä? Ei kukaan VALITSE sairastua. Ehkä jotkut huijaavat, mutta moni ei. Itsekin olen sairastellut lapsen myötä paljon. Osan olen ollut saikulla, osan tehnyt etänä sairaana. Tämä asia ei koske minua, sillä tessissäni on määrätty palkalliset sairaudet. Mutta jos joku töissä sanoisi minun sairastelevan turhaan, niin menisin kyllä seuraavaksi vääntämään ripulit tai räkäkuumeaivastelut ihan paikan päälle.
Kaikki kirjoittaa tesseistä kuin ne olisivat ikuisia?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.
Tämä iskee nimenomaa mm. pienten lasten vanhempiin. Mulla ja kaikilla tuttavavanhemmilla vähintään yksi vatsatauti ja lukemattomia flunssia talvikaudessa. Koska toipua ei ennätä, mulla mennyt flunssasta äänikin pari kertaa. Hallituksen piti poistaa pienten lasten työllistymisen esteitä, eivätkö ymmärrä että tauteja usein eniten lapsiperheissä! En mäkään ennen lapsia ollut kuin kerran pari vuoteen sairaana. Mites lasten sairastelut, onko nekin palkattomia? Ahdistaa...
Sulla ja sillä tuttavavanhemmilla on varmaan myös kaksi aikuista, jotka ne lpset tehneet?
Julkisella olen huomannut sen, että kummasti aina se julkisen vanhempi on hoitamassa lapsia, ikään kuin sitä toista ei olisikaan.
Monilla on, joillain ei. Itse en saa penniäkään en lasten isältä enkä kelalta koska ollaan asumuserossa. Ja jos erilliset rahat niin ei se paljoa lämmitä vaikka olisikin toinen vanhempi.
Kyllähän tämä kyrsii mutta joku tämän on aiheuttanut. Krapulasaikuttelu on todellinen ilmiö ja varsinainen painajainen työnantajille. Nuo lintsarit ovat tämän tilanteen saaneet aikaiseksi ja siitä kärsii nyt koko kansa. Kun moraali katoaa, pidetään kuri yllä ruoskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.
No mutta miksi pitää sairastella turhaan? Sehän on laiskuutta.
Olen eri, mutta mitä hitsiä? Ei kukaan VALITSE sairastua. Ehkä jotkut huijaavat, mutta moni ei. Itsekin olen sairastellut lapsen myötä paljon. Osan olen ollut saikulla, osan tehnyt etänä sairaana. Tämä asia ei koske minua, sillä tessissäni on määrätty palkalliset sairaudet. Mutta jos joku töissä sanoisi minun sairastelevan turhaan, niin menisin kyllä seuraavaksi vääntämään ripulit tai räkäkuumeaivastelut ihan paikan päälle.
Kaikki kirjoittaa tesseistä kuin ne olisivat ikuisia?!
Kerro toki jos tiedät, että yhdenkään tessin yleissitovuus olisi koskaan purettu.
Millaisilla työpaikoilla krapulasaikuttelut muka ovat todellinen ilmiö. Taitaa olla 70- luvun ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen migreenin takia yhden päivän poissa silloin tällöin. Jatkossa kun kysyvät, riittääkö yksi vai otanko kolme saikkupäivää, otan kolme.
Kiva sitten loppuvuodesta tippua Kelan sairauspäivärahalle migreenin takia :)
Entäpä, jos siltä ensimmöiseltäkin päivältä on lääkärintodistus?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.
Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.
Ei kiinnosta yksi päivä. Toivottavasti saan potkut, vihaan työtäni hoitoalalla.
Meillä on töissä yksi sarjasaikuttaja. Vituttaahan se, että näiden takia kaikkien sairauslomien ehtoja kiristetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.
Nämä asiat on sovittu jo tes-tasolla ja ovat tilannekohtaisesti sovellettavissa.
Kyllä työssäkäyvälläkin on oikeus asioita julkisessa terveydenhuollossa. Hänhän sen kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.
Eli sairastuneen selkänahasta revitään tuotto yritykselle. Kuka tuollaisessa paikassa haluaa olla töissä? Ei kannatakaan jos noin heikoissa kannatuimissa on yrityksen talous.
Saikuttavilla ja tehottomilla työntekijöillä, jotka saa muutenkin jatkaa vain säälistä, on aina tuo selkänahka josta muka jotain revitään. Kovat on luulot itsestä.
Oikeasti hyvän ja tehokkaan työntekijän saikuista ei mitään karenssipäiviä oteta silloin harvoin kun sairastavat. Kaikessa hiljaisuudessa maksetaan niin kuin ei saikkua olisikaan. Mutta jatkossa voidaan ottaa se eka päivä varastohyllyjen välissä lusmuavilta, joilla muutenkin tuppaa olemaan noita täsmäsaikkuja juhannusta edeltävänä torstaina tai helatorstain ja lauantain välissä.
Semmoinen voimafantasia sieltä sitten. Kauan luulet että se ammattitaidoton HR saa olla töissä tuolla taktiikalla? Pösilöt ei edes tajua että ne työntekijät on ihmisiä jotka puhuu toisilleen.
Millä perusteella on kyse ammattitaidottomuudesta? Palkitsemisjärjestelmiä on täysin mahdollista luoda. On luvallista palkita työntekijöitä, joilla ei ole saikkuja ollenkaan, tai joilla niitä on tosi vähän. Joulubonus niille, joilla ei ole saikkuja, ja vähän pienempi niille, joilla on max kaksi sairauspäivää. Toimii.
Firmoissahan juuri työntekijät on aivan kypsiä näihin uhoaviin täsmäsaikuttajiin.
Kuinkahan yleisiä nuo ns. täsmäsaikuttajat oikeasti ovat ja keskittyvätkö jollekin tietylle alalle? Itse olen työskennellyt tukifunktiossa useiden eri alojen yrityksissä, enkä omissa kollegoissani ole koskaan törmännyt tällaisiin tapauksiin tai kuullut heistä puhuttavan. Uskon, että sellaisiakin löytyy, mutten usko, että ilmiö olisi erityisen merkittävä.
Ei se ole mikään uskon tai törmäilyn asia, vaan sairauspoissaolojen määrää ja kohdentumista tiettyihin viikonpäiviin tai tietyille viikoille voidaan seurata, ja seurataankin. Ihan perustyötä. Joillakin ne perjantaiprosentit nyt vaan on yli kymmenkertaiset jonkun toisen perjantaiprosentteihin.
Et vastannut siihen, että miten yleistä tämä on ja millä alalla. Annat olettaa, että olisi yleistäkin, mutta onko todella? Ja kyllä ihminen voi ihan aidostikin sairastua myös perjantaina, tai ehkä sairastui jo keskiviikkona, mutta sinnikkäästi teki sairaana töitä, kunnes tauti vain paheni ja perjantaille otettava saikku.
Sen verran yleistä se on, että sanoisin, että yksityisten yritysten kannattaa asiaan kiinnittää huomiota eikä luottaa vain yleiseen jargoniin joustavista sairauspoissaolokäytännöistä sekä siitä, että laaja työterveyshuolto maksaa itsensä takaisin. Sen tarkemmin en salassapidettävää sairauspoissaolodataa avaa.
Julkisella sektorilla asiaan taas ei kiinnitetä huomiota, koska kustannuksen maksaa veronmaksaja. Siksi siellä onkin vielä enemmän sairauspoissaoloja kuin yksityisellä.
Sairauspoissaolojen kasaantuminen tietyille ihmisille ei tietenkään poissulje sitä, etteikö ihminen voisi aidosti sairastua perjantaina. Ei uutta asiaa siinä.
Juu, kyllä minäkin ne statsit tarkistaisin (tuskin on kovin kummoinen homma, jos/kun järjestelmät kerää tätä dataa). Mutta. On ihan puutaheinää, että toimialan kertominen sinun tuntumastasi siitä, että tämä on yleinen ongelma, olisi salaista tietoa. Voit jopa tehdä sen todella karkeasti, tyyliin teollisuus/palveluala. Vaikka sanoisit, että paperialalla, et vieläkään riko mitään salassapitovelvoitetta, koska yritystä ei voida tunnistaa. Näin ollen uskon, että puhut puuta heinää ilman sen suurempaa otantaa. Edelleen, en itse ole koskaan työelämässä kohdannut ns. saikuttajaa. Päin vastoin, olen kohdannut lukuisia kollegoja, ketkä vetää palavereja huolimatta siitä, että ovat silmin nähden ja korvin kuullen sairaana (etänä toki).
Tessin mukaan menee. Kannattaa se oma tes lukea että miten se oikein menee. Joillakin palkallinen ja toisilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Tessin mukaan menee. Kannattaa se oma tes lukea että miten se oikein menee. Joillakin palkallinen ja toisilla ei.
Juuri näin ja seuraavissa tes-neuvotteluissa voi aina vaatia ensimmäisen sairaslomapäivän palkalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneks oon pysyvässä etätyössä, niin ei tarvii ottaa saikkua, kirjautuu vaan työajalle ja kattoo huomaako pomo etten tee kotona juur mittään. Kyllähän se varmasti tilastoja kaunistaa, mutta ei se kyllä tuottavuutta lisää.
Näinpä. Varsin yleinen käytäntö on nykyään se, että sairaana tai lapsen sairastaessa jäädään etätöihin ja tehdään mitä pystytään. Monella on vielä se tilanne, että omat työt kasaantuu sen verran, että mielellään ne pakolliset vähän sairaana hoiteleekin pois.