Vuokranantajani nosti vuokraa 40 eur/kk - nyt on hävinnyt jo kolmen kuukauden vuokrat kun muutin pois
Viime syksyllä tuli tiukka viesti, että vuokra nousee kustannusten nousun takia 40 eur/kk. Eipä siinä mitään, mutta ensinnäkin se oli sopimusehtojen vastaista sekä nosti vuokran yli markkinahintojen. Pieni summa, mutta ärsytti sopimuksen rikkominen.
Joten muutin keväällä pois, parempaan asuntoon alemmalla vuokralla. Nyt vuokranantaja on menettänyt jo 3 kuukauden vuokrat kun asunto ei ole enää kelvannut vuokralle, sitä kun ei oltu remontoitu 90-luvun jälkeen, joten vaikka kuinka hyvää huolta pidin siitä, niin se ei taikonut 90-luvun kylppäristä ja keittiöstä uudenaikaisia. Tämän lisäksi tiedän, että omistaja on joutunut investoimaan rahaa myös remontointiin kun asunto oli niin vanha, että se ei kelvannut enää kenellekään.
Ilman tuota vuokrankorotusta olisin saattanut pysyä siellä hieman kauemmin. Hän harmittelikin tosi paljon kun ilmoitin, että muutan pois. Joten kannattiko? Vuokraa maksoin kuitenkin pitkälti yli 1000 eur/kk, joten nyt on pelkästään vuokratulojen menetyksestä tullut yli 3000 eur tappiota, jonka lisäksi joutuu investoimaan remonttiin jotta asunto on tarpeeksi uudenaikainen että kelpaa nykyisille vuokramarkkinoille.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajat ovat syöpä. M28
Oleppas nyt hiljaa ja tyydy kohtaloosi syöpäläinen.
Mikä säkin kuvittelet olevasi? Hyvä vuokralainen on asuntosijoittajalle kultamunia muniva hanhi, eikä mikään syöpäläinen. Sä taidat itse olla joku sossun maksusitoumuksella asuntolassa asuva pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se johtuu, että hyviä vuokralaisia on vaikka kuinka paljon (etenkin nuorissa miehissä), mutta hyviä vuokranantajia ei ole yhtäkään?
Rahanahneus?
Entisiä koulukiusaajia?
Viha vuokralaisia kohtaan?
Vuokralaiset ei ymmärrä että vuokria pitää korottaa jotta jää voittoa. Inflaatio.
On kyllä niin säälittävää, että nollakorkojen aika toi näin tietämättömiä asuntosijoittajia markkinoille kuin tämän viestin kirjoittaja. Hintoja ei markkinataloudessa määritä kustannukset vaan se markkina itsessään, kysynnän ja tarjonnan lain kautta. Ihan kuten missä tahansa markkinatilanteessa, niin hyödykkeestä maksetaan vain sen verran mitä markkina määrittää, sillä ei ole mitään väliä mitkä kustannukset siitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samalla tavalla. Vuokranantaja oli aikeissa korottaa vuokraa, joskin tässä tapauksessa kyseessä oli ihan sääntöjen mukainen vuosikorotus. Kuitenkin asunto oli todella huonokuntoinen 100-vuotias puutaloyksiö, jossa kylppärissä homepilkkuja, olematon äänieristys, huonosti tiivistetyt ikkunat, ja vain kaksi virtapistoketta koko asunnossa. Minkäänlaista remonttia sinne ei varmaankaan ollut tehty usempaan vuosikymmeneen, vaikka ainakin jonkinlainen isompi sähköremppa oli selvästi tarpeen, kun sulakkeet poksahtelivat talvisin tuon tuosta, mikä sähkölämmitteisessä kämpässä oli aika ikävä asia. Sinänsä kämppä oli ihan söpö ja tavallaan tunnelmallinen, mutta vuokra oli jo muuttaessani mielestäni kuntoon nähden hieman liikaa, ja yhtään enempää en olisi siitä suostunut maksamaan. Ei vissiin kukaan muukaan, sillä ohi kävellessäni asunto oli selkeästi tyhjillään ainakin useita kuukausia.
Miksi muutit alun alkaen jos asunto oli huonossa kunnossa ja ylihintainen?
Koska mun oli pakko saada asunto, ja se oli ainoa johon olin pääsemässä. Hain asuntoa syksyllä, kun opiskelijoiden myötä asunnoista oli kova kilpailu. Lisäksi nuo kaikki viat eivät käyneet ilmi siinä lyhyellä esittelykierroksella, en tiennyt esim. että ikkunat huurtuu niin että vettä tippuu tai vedenkeitintä on pakko käyttää lattialla, kun kaikki pistorasiat sijaitsivat niin huonoissa paikoissa. Lisäksi mulla oli aina ollut vähän naiivi haave vanhassa puutaloasunnossa asumisesta, ja kuten sanoin, kämppä oli sinänsä retrolla tavalla tunnelmallinen, oli kiva pieni yhteinen piha ym. Ei se pikaisella vilkaisulla näyttänyt niin huonokuntoiselta eikä siis ollut mitenkään valtavan ylihintainen, sijainti oli kyllä hyvä. Mutta kun noita vikoja alkoi huomata, niin en kyllä jälkikäteen miettien olisi välttämättä muuttanut tuohon hintaan ko. asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paha mieli vuokralla asuvien puolesta. Laittavat rahansa vuokranantajan pussiin ja kituuttavat koko elämänsä kurjuudessa jossain luukussa.
Edelleenkään, kukaan ei halua asua Ylöjärvellä jossain vanhassa mörskässä.
kerro mikä on sopimus rikkomus MARKKINAHINTA??? hyvin oli maltillinen korotus nyt on yhtiö vastiikkeet nousseet tosi roimasti oikea korotus olisi ollut 80-100e missähän markkinahintaisessa läävässä nyt asustelet taidat katua muuttoasi kun näin kehut omaa päätöstäsi
Vierailija kirjoitti:
Vuokraisäntä kirjoitti:
Mikäli yhtään epävarma saako vuokrattua asunnon sillä riskillä että vuokralainen muuttaa pois niin parempi olla korottamatta vuokraa. Parempi sekin että saa vuokraa kuin asunto olisi tyhjillään.
No niinpä. Tuo juuri nauratti ja ihmetytti tässä. 40 eur/kk vuokrankorotus on vain 480 eur vuodessa. Joka on alle puolet yhden kuukauden vuokrasta tuossa asunnossa. Nyt heille tulee useita kuukausia ilman vuokraa ja jokainen kuukausi tarkoittaa yli tonnin menetystä. Jonka lisäksi itsekin tajusivat, että remppaa on pakko tehdä jotta saa asunnon mitenkään menemään kun mitään ei ollut tehty 90-luvun jälkeen. Jonka lisäksi koko taloyhtiössä on tulossa paljon tosi isoja remontteja joiden keskelle on erittäin vaikea saada vuokralaista. Joten todennäköisesti asunto tulee tarkoittamaan heille vain isoa rahanmenoa pitkäksi aikaa.
Minä olisin saattanut sietää kyseistä asuntoa joitakin kuukausia pidempään ihan kun muutto vei aikaa, joten oli todella tyhmää pilata vuokrasuhde ja tehdä nyt isoa tappiota. Sehän se ihmetytti, että omistajilla ei tuntunut olevan yhtään realiteetit hanskassa.
- ap
Ai ISOA tappiota? Salli mun nauraa.
Jos sulle 40 on kynnyskysymys niin kaikilla ehkä ei se tonnikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paha mieli vuokralla asuvien puolesta. Laittavat rahansa vuokranantajan pussiin ja kituuttavat koko elämänsä kurjuudessa jossain luukussa.
Lentävänniemessä asun näsijärven rannalla, en ylöjärvellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Tampere 10min, harvoin kuitenkaan tarvetta menä. En halua mihinkää kaupungin hälinään ja saasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samalla tavalla. Vuokranantaja oli aikeissa korottaa vuokraa, joskin tässä tapauksessa kyseessä oli ihan sääntöjen mukainen vuosikorotus. Kuitenkin asunto oli todella huonokuntoinen 100-vuotias puutaloyksiö, jossa kylppärissä homepilkkuja, olematon äänieristys, huonosti tiivistetyt ikkunat, ja vain kaksi virtapistoketta koko asunnossa. Minkäänlaista remonttia sinne ei varmaankaan ollut tehty usempaan vuosikymmeneen, vaikka ainakin jonkinlainen isompi sähköremppa oli selvästi tarpeen, kun sulakkeet poksahtelivat talvisin tuon tuosta, mikä sähkölämmitteisessä kämpässä oli aika ikävä asia. Sinänsä kämppä oli ihan söpö ja tavallaan tunnelmallinen, mutta vuokra oli jo muuttaessani mielestäni kuntoon nähden hieman liikaa, ja yhtään enempää en olisi siitä suostunut maksamaan. Ei vissiin kukaan muukaan, sillä ohi kävellessäni asunto oli selkeästi tyhjillään ainakin useita kuukausia.
Miksi muutit alun alkaen jos asunto oli huonossa kunnossa ja ylihintainen?
Koska mun oli pakko saada asunto, ja se oli ainoa johon olin pääsemässä. Hain asuntoa syksyllä, kun opiskelijoiden myötä asunnoista oli kova kilpailu. Lisäksi nuo kaikki viat eivät käyneet ilmi siinä lyhyellä esittelykierroksella, en tiennyt esim. että ikkunat huurtuu niin että vettä tippuu tai vedenkeitintä on pakko käyttää lattialla, kun kaikki pistorasiat sijaitsivat niin huonoissa paikoissa. Lisäksi mulla oli aina ollut vähän naiivi haave vanhassa puutaloasunnossa asumisesta, ja kuten sanoin, kämppä oli sinänsä retrolla tavalla tunnelmallinen, oli kiva pieni yhteinen piha ym. Ei se pikaisella vilkaisulla näyttänyt niin huonokuntoiselta eikä siis ollut mitenkään valtavan ylihintainen, sijainti oli kyllä hyvä. Mutta kun noita vikoja alkoi huomata, niin en kyllä jälkikäteen miettien olisi välttämättä muuttanut tuohon hintaan ko. asuntoon.
Eikö vuokranantaja ostanut sulle jatkojohtoa, että olisit saanut vedenkeittimen pöydälle? Minä olisin ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Ai lentävänniemi maaseutua🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Ai lentävänniemi maaseutua🤣
Koko Tampere on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000€/kk savuna ilmaan🤣🤣 me maksettiin ton verta lainanlyhennystä 16 vuotta ja nyt meillä on 200 000€ kämppä aivan oma. Mitä sulle on jäänyt käteen😂
Säälittää vuokralla asuvat🥺
Säälittää ihmiset, jotka tuhlaavat elämänsä maksamalla jotain takahikiän mörskää joka on täysin arvoton eikä sitä kukaan suostu ostamaan. Sitten te itkette siellä kun ei ole töitä eikä palveluita ja se mörskä homehtuu pystyyn.
Säälittävintä ehkä, että se on sitten ainoa pätemisen aihe jossain hemmetin av:lla. Niin säälittävää ja noloa.
En ole se jolle vastasit mutta voin kertoa sulle että kaupunkeja ja muita isompia asutuskeskuksia on myös Helsingin ulkopuolella.
Siellä on jopa työpaikkoja ja peräti yliopisto saattaa löytyä.Sitäpaitsi kallis uudehko talo ei vuosikymmeniin homehdu kun omasta pidetään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Ei tämä mene tietyille ihmisille millään jakeluun. Jos mä kerron, että haluan asua kaupungin keskustassa vuokralla, koska mulla ei ole varaa ostta sieltä asuntoa, niin heti alkaa joku selittämään miten voisin ostaa aivan ihanan talon, jostain kehyskunnasta. On lenkkeilymaastot, kantarellimetsät, järvenranta, lähikauppa ja kyläkoulu. Mutta kun mä en kaipaa niitä 🥺 Mä haluan työpaikan, kaikki kaupat, matkakeskuksen, ravintolat, apteekin, postin, Alkon, teatterin, leffan, torin, kävelykadun, puistot ja ihmiset. En mä halua asua nukkumalähiössä, 15 - 35 km jostain kaupungin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000€/kk savuna ilmaan🤣🤣 me maksettiin ton verta lainanlyhennystä 16 vuotta ja nyt meillä on 200 000€ kämppä aivan oma. Mitä sulle on jäänyt käteen😂
Säälittää ihmiset, jotka tuhlaavat elämänsä maksamalla jotain takahikiän mörskää joka on täysin arvoton eikä sitä kukaan suostu ostamaan. Sitten te itkette siellä kun ei ole töitä eikä palveluita ja se mörskä homehtuu pystyyn.
Säälittävintä ehkä, että se on sitten ainoa pätemisen aihe jossain hemmetin av:lla. Niin säälittävää ja noloa.
En ole se jolle vastasit mutta voin kertoa sulle että kaupunkeja ja muita isompia asutuskeskuksia on myös Helsingin ulkopuolella.
Siellä on jopa työpaikkoja ja peräti yliopisto saattaa löytyä.Sitäpaitsi kallis uudehko talo ei vuosikymmeniin homehdu kun omasta pidetään huolta.
Ainakin Tampere on täysin maaseutua. Ja se yliopisto siellä on aivan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Ei tämä mene tietyille ihmisille millään jakeluun. Jos mä kerron, että haluan asua kaupungin keskustassa vuokralla, koska mulla ei ole varaa ostta sieltä asuntoa, niin heti alkaa joku selittämään miten voisin ostaa aivan ihanan talon, jostain kehyskunnasta. On lenkkeilymaastot, kantarellimetsät, järvenranta, lähikauppa ja kyläkoulu. Mutta kun mä en kaipaa niitä 🥺 Mä haluan työpaikan, kaikki kaupat, matkakeskuksen, ravintolat, apteekin, postin, Alkon, teatterin, leffan, torin, kävelykadun, puistot ja ihmiset. En mä halua asua nukkumalähiössä, 15 - 35 km jostain kaupungin keskustasta.
Tämä, Harvalla on varaa ostaa Helsingin keskustasta asuntoa. Yksiön / kaksion vuokrissa taas ei ole montaa sataa eroa kun vertaa vaikka Malmiin tai Keravaan...
Muutin myös pois kun minun vuokra oli 34 neliön kämpässä 348 euroa kk niin vuokra nousi 80 eurolla. Muutin heti pois ja sain toisen asunnon jossa vuokra on 320 euroa mutta on 2 neliöö pienempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin.
Juuri tämä. Ja ei myöskään innosta sitoutua maksamaan niitä järjettömän kalliita remontteja, mitä Helsingin kantakaupungin arvokiinteistöihin pitää tehdä kun ovat sieltä 1800-1900 -lukujen vaihteesta ja pahimmillaan osakkaat ovat piheydessään laiminlyöneet kaikki remontit. Ja sitten kun niitä on aivan pakko tehdä niin kaikki riitelevät rahasta, oikeusjuttuja nostetaan, yms. Ja samalla siinä on se omaisuus kiinni ja pahimmillaan pitää asua siellä toimimattomassa kämpässä isojen remonttien keskellä ja maksaa hemmetisti.
Helpommalla pääsee kun kilpailuttaa asumisensa ja ottaa sen parhaan asunnon tiettyyn hintaan. Ja lähtee jos hommat eivät enää toimi. Ei siinä tietenkään kiinnosta se, mitkä ne omistajan kulut ovat. Jos 100 muuta vuokranantajaa on valmiina vuokraamaan paremman kämpän halvemmalla niin silloin sitä ottaa jonkun niistä. Se kuluista kitisevä omistaja voi jäädä ihan itse miettimään mitä tekee sillä huonokuntoisella kämpällänsä ja nousseilla kustannuksillansa. Ei vuokranmaksu ole mitään säälistä tapahtuvaa hyväntekeväisyyttä vaan markkinataloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää ihmiset, jotka tulee leijumaan 16v vanhoilla asunnonhankintakokemuksilla.
Säälittää ihmiset, jotka luulee, että kaikki työssä käyvät ja puhtaat luottotiedot omistavat aikuiset saavat asuntolainaa säädylliseen asuntoon "kunhan vain älyäisivät hakea". Ei pidä paikkaansa Helsingissä.
Kai nyt jokainen laittaisi saman rahan mieluummin itselleen kuin loordille - jos olisi mahdollista.
Varsinkin kun tuolla summalla (200 000 eur) ei saa edes 20 neliön yksiötä siedettävältä paikalta Helsingissä. Joten jos noin halvassa asunnossa suostuu asumaan, niin se tarkoittaa sitä, että se on jossain ihan hevonkuusessa.
Kuka viddu haluaa jossain hesessä asua🤣
Kyllä minäkin tykkään asua täällä suht korvessa (ainoana miinuksena että on pitkä ajomatka sukua ja parhaita kavereita moikkaamaan) mutta sun mielenterveyttä ei yhteys luontoon ole nähtävästi parantanut. Sääli.
Ei haukuta, todettiin vain,että niin se on vieläkin.