Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajani nosti vuokraa 40 eur/kk - nyt on hävinnyt jo kolmen kuukauden vuokrat kun muutin pois

Vierailija
16.06.2023 |

Viime syksyllä tuli tiukka viesti, että vuokra nousee kustannusten nousun takia 40 eur/kk. Eipä siinä mitään, mutta ensinnäkin se oli sopimusehtojen vastaista sekä nosti vuokran yli markkinahintojen. Pieni summa, mutta ärsytti sopimuksen rikkominen.

Joten muutin keväällä pois, parempaan asuntoon alemmalla vuokralla. Nyt vuokranantaja on menettänyt jo 3 kuukauden vuokrat kun asunto ei ole enää kelvannut vuokralle, sitä kun ei oltu remontoitu 90-luvun jälkeen, joten vaikka kuinka hyvää huolta pidin siitä, niin se ei taikonut 90-luvun kylppäristä ja keittiöstä uudenaikaisia. Tämän lisäksi tiedän, että omistaja on joutunut investoimaan rahaa myös remontointiin kun asunto oli niin vanha, että se ei kelvannut enää kenellekään.

Ilman tuota vuokrankorotusta olisin saattanut pysyä siellä hieman kauemmin. Hän harmittelikin tosi paljon kun ilmoitin, että muutan pois. Joten kannattiko? Vuokraa maksoin kuitenkin pitkälti yli 1000 eur/kk, joten nyt on pelkästään vuokratulojen menetyksestä tullut yli 3000 eur tappiota, jonka lisäksi joutuu investoimaan remonttiin jotta asunto on tarpeeksi uudenaikainen että kelpaa nykyisille vuokramarkkinoille.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat ovat syöpä. M28

Oleppas nyt hiljaa ja tyydy kohtaloosi syöpäläinen.

Vierailija
42/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni asunut vuokralla, eikä kaduta yhtään. Kaksi avioeroa, ja yksinhuoltajuuden, kokeneena, olisin kyllä monta keryaa ollut ihan kusessa omistusasunnon, aduntolainan, remonttilainojen ja omaisuuden jakamisen kanssa. Näinä vuosina olen kokenut: julkisivuremontin, kattoremontin, putkiremontin, ikkunaremontin, wc-remontin, keittiöremontin ja parvekeremontin. Sen lisäksi taloyhtiöissä on tehty erilaisia sauna-, rappu-, hissi-, viemäri-, piha- ym remontteja. Joka kerta olen pistänyt kädet kyynärpäitä myöten rostiin, ja kiittänyt luojaani, ettei minun tarvitse niitten takia hakea pankista lainaa. Epämukavien remonttien alta olen vain muuttanut pois, uuteen asuntoon. Mua ei tarbitse sääliä. t. N61

Avioero ja yksinhuoltajuus minullakin takana.

Mulla on kaksi asunto-osaketta. Olen omistanut toisen vuodesta 1996 ja sinä aikana siihen on tehty kylppäriremontti (pintaremppa: muovimaton päälle kaakelit, ei putkiremppaa), sekä parvekeremontti (pintojen tasausta ja maalausta). Kumpaakaan varten en tarvinnut lainaa, halpoja remppoja.

Toisen olen omistanut 10 vuotta eikä siinä ole tehty mitään koska se oli juuri täysin rempattu taloyhtiö ja asunto kun ostin osakkeen. Pitää vähän katsoa mitä ostaa, ei ne remontit tule yllättäen. N63

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat ovat syöpä. M28

Asut sitten varmaan omassa?

Vierailija
44/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuokralainen kysyi voiko parvekkeella grillata. Naurettiin vaan että ostakaa nyt oma talo niin voitte grillata ja laitoin vielä kuvan kamadostani joka täynnä lihaa.

Vierailija
45/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole tullut miettineeksi että kohta niitä vuokrakämppiä taas viedään käsistä kun ei pystytä lyhennyksiä maksamaan ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää myyminen ja paluu vuokralle.

No ei tule toimimaan noin koska asunnoista on ylitarjontaa. Jo nyt on rakennettu niin paljon liikaa pk-seudulla, että kokonaiset uudet taloyhtiöt ja jopa kokonaiset uudet asuinalueet ovat paljolti tyhjinä. Arvioiden mukaan jo nyt on rakennettu niin paljon, että jos heti rakentaminen loppuisi niin asuntoja riittäisi silti yli tarpeen seuraavat kolme vuotta. Ja jatkuvasti rakennetaan lisää; Helsinki on vain nostanut asunnontuotantotavoitteitaan, niin että jatkossa aiotaan rakennuttaa 10 000 uutta asuntoa joka vuosi. Jonka lisäksi kun hinnat tulevat alas niin useammat vuokralla asuvat ostavat oman.

Vierailija
46/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000€/kk savuna ilmaan🤣🤣 me maksettiin ton verta lainanlyhennystä 16 vuotta ja nyt meillä on 200 000€ kämppä aivan oma. Mitä sulle on jäänyt käteen😂

No ainakin se, että olisi kammottava painajainen joutua asumaan 16 vuotta (!!!!) jossain köyhälistön mörskässä takahikiällä ja tuhlata elämästään 16 vuotta (!!!!!) maksamalla lainaa siitä mörskästä jonka arvo on nykyään vain negatiivinen. Eihän noita halpoja mörskiä saa edes pakkohuutokaupalla nykyään kaupaksi.

Huh, en voi kuvitella karmeampaa ja surkeampaa elämää kuin teillä.

- ap

Katkeraa katkeraa

Vierailija
47/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vuokralainen kysyi voiko parvekkeella grillata. Naurettiin vaan että ostakaa nyt oma talo niin voitte grillata ja laitoin vielä kuvan kamadostani joka täynnä lihaa.

😂🤣😂🤣

Vierailija
48/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000€/kk savuna ilmaan🤣🤣 me maksettiin ton verta lainanlyhennystä 16 vuotta ja nyt meillä on 200 000€ kämppä aivan oma. Mitä sulle on jäänyt käteen😂

No ainakin se, että olisi kammottava painajainen joutua asumaan 16 vuotta (!!!!) jossain köyhälistön mörskässä takahikiällä ja tuhlata elämästään 16 vuotta (!!!!!) maksamalla lainaa siitä mörskästä jonka arvo on nykyään vain negatiivinen. Eihän noita halpoja mörskiä saa edes pakkohuutokaupalla nykyään kaupaksi.

- ap

Katkeraa katkeraa

Katkeraa kun ei asu Ylöjärvellä? Tämä oli kyllä päivän paras vitsi.

Vierailija
49/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli yhtään epävarma saako vuokrattua asunnon sillä riskillä että vuokralainen muuttaa pois niin parempi olla korottamatta vuokraa. Parempi sekin että saa vuokraa kuin asunto olisi tyhjillään.

Vierailija
50/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu, että hyviä vuokralaisia on vaikka kuinka paljon (etenkin nuorissa miehissä), mutta hyviä vuokranantajia ei ole yhtäkään?

Rahanahneus?

Entisiä koulukiusaajia?

Viha vuokralaisia kohtaan?

Vierailija
51/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se vuokran korotus ole sidottu yleensä indeksiin?

Sellaisen sopimuksen minä yleensä laadin vuokralaiselleni. En ole silti vuosiin korottanut vuokraa vaikka mahdollisuus olisi ollut ja yhtiövastike on noussut.  

En ymmärrä miksi ap:n napaa kaivaa entisen vuokranantajansa rahatilanne. Jos ei tällä omistajalla ole mitään rahapulaa, ei kaikki elä kädestä suuhun. Jos hän haluaa pitääkin sitä tyhjillään tai suunnitelee mitä sille tekisi? Remppaa, airbnb:tä, myynti jne.

Vierailija
52/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon ikäinen torppa ole 200 000 euron arvoinen enää.

Vierailija
53/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tässä tampereen kupeessa ylöjärvellä asutaan ja muuttovoitto kaupunki.

Asunnon arvo on noussut kokoajan. Ei ole mikään mörskä.

No itse en koskaan suostuisi asumaan tuolla maaseudulla.

- ap

Ylöjärvi on aika iso kunta mutta et kyllä erota rajaa mihin Tampere päättyy ja Ylöjärvi alkaa. Kyllä ne on niin kiinni kasvaneita (samoin kuin Pirkkala ja Tampere) ja Nysse kulkee.

Vierailija
54/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraisäntä kirjoitti:

Mikäli yhtään epävarma saako vuokrattua asunnon sillä riskillä että vuokralainen muuttaa pois niin parempi olla korottamatta vuokraa. Parempi sekin että saa vuokraa kuin asunto olisi tyhjillään.

No niinpä. Tuo juuri nauratti ja ihmetytti tässä. 40 eur/kk vuokrankorotus on vain 480 eur vuodessa. Joka on alle puolet yhden kuukauden vuokrasta tuossa asunnossa. Nyt heille tulee useita kuukausia ilman vuokraa ja jokainen kuukausi tarkoittaa yli tonnin menetystä. Jonka lisäksi itsekin tajusivat, että remppaa on pakko tehdä jotta saa asunnon mitenkään menemään kun mitään ei ollut tehty 90-luvun jälkeen. Jonka lisäksi koko taloyhtiössä on tulossa paljon tosi isoja remontteja joiden keskelle on erittäin vaikea saada vuokralaista. Joten todennäköisesti asunto tulee tarkoittamaan heille vain isoa rahanmenoa pitkäksi aikaa.

Minä olisin saattanut sietää kyseistä asuntoa joitakin kuukausia pidempään ihan kun muutto vei aikaa, joten oli todella tyhmää pilata vuokrasuhde ja tehdä nyt isoa tappiota. Sehän se ihmetytti, että omistajilla ei tuntunut olevan yhtään realiteetit hanskassa.

- ap

Vierailija
55/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se johtuu, että hyviä vuokralaisia on vaikka kuinka paljon (etenkin nuorissa miehissä), mutta hyviä vuokranantajia ei ole yhtäkään?

Rahanahneus?

Entisiä koulukiusaajia?

Vuokralaiset ei ymmärrä että vuokria pitää korottaa jotta jää voittoa. Inflaatio.

Vierailija
56/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole tullut miettineeksi että kohta niitä vuokrakämppiä taas viedään käsistä kun ei pystytä lyhennyksiä maksamaan ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää myyminen ja paluu vuokralle.

Jos palaa vuokralle niin miksi se omistusasunto siinä tapauksessa pitäisi myydä? Mihin sen rahan silloin tarvitsee? Ehdottomasti se kannattaa laittaa vuokralle. Saa täysimääräisenä vähentää kaikki lainakorkokulut pääomatuloista ja vuokralainen jatkaa lainan lyhennystä.

Vierailija
57/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa on paljon vapaita vuokra-asuntoja, ihan tässä samalla kadullakin. Siitä syystä varmaan olen välttynyt vuokrankorotukselta. Kolmas vuosi menossa ilman korotusta.

Toinen syy on se, että olet jo maksanut jo omistamani asunnon, nyt kaikki on voittoa, vastikeen ja verot kun maksan, loppu on voittoa. Remontoin myös hiukan taloani, niitäkin kuluja ujutan vuokra-asunnon kontolle, eli vero pienenee kun kulut saa vähentää.

Vierailija
58/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se vuokran korotus ole sidottu yleensä indeksiin?

Sellaisen sopimuksen minä yleensä laadin vuokralaiselleni. En ole silti vuosiin korottanut vuokraa vaikka mahdollisuus olisi ollut ja yhtiövastike on noussut.  

En ymmärrä miksi ap:n napaa kaivaa entisen vuokranantajansa rahatilanne. Jos ei tällä omistajalla ole mitään rahapulaa, ei kaikki elä kädestä suuhun. Jos hän haluaa pitääkin sitä tyhjillään tai suunnitelee mitä sille tekisi? Remppaa, airbnb:tä, myynti jne.

Huvittaa se rahatilanne ja oman tilanteen mokaaminen ihan sen takia, että jouduin kuuntelemaan sitä valitusta rahan menetyksestä yli kuukauden, eli siitä lähtien kun irtisanoin asunnon. Ja katselen aina välillä uteliaana, onko asunto uudelleen markkinoilla ja mitä kilpaileva tarjonta on.

- ap

Vierailija
59/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahanahneus?

Entisiä koulukiusaajia?

Vuokralaiset ei ymmärrä että vuokria pitää korottaa jotta jää voittoa. Inflaatio.

Ja taas haukutaan vuokralaisia tyhmiksi.

Vierailija
60/123 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paha mieli vuokralla asuvien puolesta. Laittavat rahansa vuokranantajan pussiin ja kituuttavat koko elämänsä kurjuudessa jossain luukussa.