Hallituksen asumistukileikkaus
Orpo lupasi jo ennen vaaleja että asumistuki otetaan lottovoittajilta pois...
Nyt riittääkin enää 10000 varallisuus jonka jälkeen lähtee asumistuet. Kuvitellaan että henkilö saa vain työmarkkinatukea ja yrittää selvitä 600 euroa maksavat vuokrasta IL.an asumistukea ja TT tukea..
Asumistukeen varallisuusraja
Lisäksi hallitus hakee säästöjä asumistuen muutoksilla. Merkittävin uudistus lienee yleiseen asumistukeen tuleva 10 000 euron varallisuusraja. Sen ylittävältä osalta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin aina 50 000 euroon saakka. Sen rajan jälkeen asumistukea ei enää saa.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minulla on semmoinen tunne, että historia tulee osoittamaan, että tuo suunniteltu systeemi tulee osoittautumaan vielä kalliimmaksi, kuin edellinen.
Säästöjä haettiin ja kyllähän ne sieltä asumistuesta vähenevätkin, mutta se sama raha ja enemmänkin menee sitten toiselta luukulta.
Tämä iskee eniten niihin, jotka ovat esim. pätkätöissä ollessaan ja säästeliäästi elämällä onnistuneet pienistä puroista raapimaan jonkun muutaman kymppitonnin säästöt pahan päivän varalle.
Ei ne oikeasti rikkaat ole asumistukea tähänkään saakka tarvinneet. Eniten tuo tulee kurittamaan niitä, jotka ovat pienistä tuloista huolimatta onnistuneet saamaan jotain jäämään säästöön, eivätkä ole heti pistäneet ranttaliksi ja laittaneet kädestä suuhun eläen kaikkea menemään saman tien. Tässä ammutaan nyt tykillä kärpästä.
Itse kuulun tuohon ryhmään ja on jo jotain ajatuksia herännyt, mitä kannattaisi tehdä.
Voisihan sitä tietysti tilata vaikka jonkun kymppitonnin sähköpyörän Saksasta. Tai laittaa jonkun 20-30 tuhatta uudempaan autoon, vaikka vanhaankin olen tyytyväinen. Ja saisihan sitä rahaa uppoamaan vaikka kalliiseen kodinelektroniikkaankin, tai huonekaluihin, niin näyttäisi sitten se varallisuussarake pienemmältä.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa iso potti johonkin äärimmäisen riskipitoiseen osakkeeseen, tai johonkin vipusertifikaattiin. Vähän tupla tai kuitti hengessä. Jos kaikki menee hyvin ja siitä tuleekin tenbaggeri, niin sitten ei sille asumistuellekaan olisi enää edes tarvetta. Mutta jos se sijoitus kosahtaisi, niin sittenpä päädyttäisiinkin lopulta sinne toimeentulotukiluukulle, kun kaikki on mennyt.
Tämmöiseen lottoamiseenko oikeistohallitus haluaa ihmisiä ajaa, vai onko siellä oikeasti edes ajateltukaan tuon kaltaista vaihtoehtoa, kun niitä päätöksiä on tehty?
Tätä juuri tarkoitin alussa, että kalliimmaksi tulee lopulta. Se on pienempi hinta maksaa sitä asumistukea, vaikka olisikin hieman sitä varallisuutta pahan päivän varalle. Mutta jos äärimmäisellä riskinotolla kaikki menee, niin se toimeentulotuen maksaminen se vasta kalliiksi tuleekin.
Jos pystyy kerryttämään varallisuutta on aika noloa että kehtaa hakea tukia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minulla on semmoinen tunne, että historia tulee osoittamaan, että tuo suunniteltu systeemi tulee osoittautumaan vielä kalliimmaksi, kuin edellinen.
Säästöjä haettiin ja kyllähän ne sieltä asumistuesta vähenevätkin, mutta se sama raha ja enemmänkin menee sitten toiselta luukulta.
Tämä iskee eniten niihin, jotka ovat esim. pätkätöissä ollessaan ja säästeliäästi elämällä onnistuneet pienistä puroista raapimaan jonkun muutaman kymppitonnin säästöt pahan päivän varalle.
Ei ne oikeasti rikkaat ole asumistukea tähänkään saakka tarvinneet. Eniten tuo tulee kurittamaan niitä, jotka ovat pienistä tuloista huolimatta onnistuneet saamaan jotain jäämään säästöön, eivätkä ole heti pistäneet ranttaliksi ja laittaneet kädestä suuhun eläen kaikkea menemään saman tien. Tässä ammutaan nyt tykillä kärpästä.
Itse kuulun tuohon ryhmään ja on jo jotain ajatuksia herännyt, mitä kannattaisi tehdä.
Voisihan sitä tietysti tilata vaikka jonkun kymppitonnin sähköpyörän Saksasta. Tai laittaa jonkun 20-30 tuhatta uudempaan autoon, vaikka vanhaankin olen tyytyväinen. Ja saisihan sitä rahaa uppoamaan vaikka kalliiseen kodinelektroniikkaankin, tai huonekaluihin, niin näyttäisi sitten se varallisuussarake pienemmältä.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa iso potti johonkin äärimmäisen riskipitoiseen osakkeeseen, tai johonkin vipusertifikaattiin. Vähän tupla tai kuitti hengessä. Jos kaikki menee hyvin ja siitä tuleekin tenbaggeri, niin sitten ei sille asumistuellekaan olisi enää edes tarvetta. Mutta jos se sijoitus kosahtaisi, niin sittenpä päädyttäisiinkin lopulta sinne toimeentulotukiluukulle, kun kaikki on mennyt.
Tämmöiseen lottoamiseenko oikeistohallitus haluaa ihmisiä ajaa, vai onko siellä oikeasti edes ajateltukaan tuon kaltaista vaihtoehtoa, kun niitä päätöksiä on tehty?
Tätä juuri tarkoitin alussa, että kalliimmaksi tulee lopulta. Se on pienempi hinta maksaa sitä asumistukea, vaikka olisikin hieman sitä varallisuutta pahan päivän varalle. Mutta jos äärimmäisellä riskinotolla kaikki menee, niin se toimeentulotuen maksaminen se vasta kalliiksi tuleekin.
Unohdin vielä sen mainita, että mistä ihmeestä se tuloksi laskettava 20% oikein on repäisty? Kyllä kai kokoomuslaisten varsinkin pitäisi tietää, että ei 20% tuottoja yli ajan pysty mistään saamaan. Joku Warren Buffett korkeintaan joskus aikoinaan, mutta ei hänkään enää nykyään. Korkeintaan joku 4% olisi semmoinen määrä, jonka pystyisi järjellä perustelemaan. Sen verran pystyisi vielä sijoitusten päältä vuosittain "höyläämään", ilman, että pääoma alkaa pienentyä. Mutta sillä 20 prosentilla ne säästöt kyllä hupenevat hurjaa vauhtia ja kohta ollaankin sitten siellä toimeentulotukiluukulla.
Olen kahden alakoululaisen opiskeleva yh. Lähes koko aikuisikäni olen ollut työelämässä, ensimmäisen opiskeluvuodenkin tein täyttätyöviikkoa. Vuosien nuukailun vuoksi tililläni on nyt n. 13 000e, vaikka vuodenvaihteessa määräaikaista työsuhdettani ei jatkettu ja nyt olen pelkkä opiskelija.
Itse ymmärrän tämän uudistuksen, että tuon kymppitonnin ylimenevästäosasta (3 000e) lasketaan 20% (600e), joka jaetaan vielä kalenterikuukausille -> saisin 50e kuussa vähemmän asumistukea kuin nyt. Ja vain seuraavaan asumistuen tarkastukseen asti, koska vuoden päästä varallisuuteni on alle 10 000e.
Toki, mikäli opiskelijat tippuvat yleisen asumistuen piiristä ja alkavat saamaan asumislisää, niin en suhtaudu asiaan yhtä suopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppui opiskelu. Vain työttömät saavat omaan asuntoon asumistukea. Pakko lopettaa opiskelu.
Mistä tää et tieto et työttömät sais asumistuen myös omistusasuntoon??? Vaikuttaako heillä omaisuuden määrä? Tässä maassa aina palkitaan niitä jotka tuhlaa ja juo kaikki rahansa ja elää kädestä suuhun 😡 pitää varmaan itekki lopettaa säästäminen ja visustelu ja tuhlata kaikki säästöt et saa tukia... 🤷
Tuota minäkin olen ihmetelleyt, että miksi ihmeessä omistuasujia rangaistaan. Heidänkin joukossaan voi olla pienituloisia ja silti heillekin lankeaa asumisesta kuluja. Onko se sitten parempi, että kaikki siirtyvät vuokra-asumiseen ja kilepailevat samoista vuokra-asunnoista? Varma keino saada vuokratasoja nostettua entisestään. ainakin omistuasujat, tai siis entiset sellaiset, ovat vahvimmilla, koska ovat ehkä saaneet omistusasuntonsa myytyä ja näin heillä on paremmat sijat kilpailla vuokra-asuntomarkkinoilla, kun on enemmän rahaa maksaa vuokrat. Toisaalta sitten, kun vuokratasot nousevat, niin kela joutuu maksamaan enemmän asumistukia.
Ihan hölmöläishommaa.
Vierailija kirjoitti:
Säästämisestä rokotetaan ja tuhlarit/löysäilijät saavat edelleen tukia. Täytyy varmaan itsekin myydä asunto pois, tuhlata rahat ja sitten muuttaa vuokralle...
Juuri näin. Suomessa suorastaan hyysätään päihderiippuvaisia ja muunlaisia köyhiä kermaperseitä. Heitä ei koskaan patisteta esimerkiksi pakolliseen päihdehoitoon tai muuhun terapiaan. Sossut vian silittelee päätä, hankkii vuokra-asunnon ja maksaa koko elämisen. Sitten muut ihmiset raatavat niska limassa, jotta noiden päihdeääliöiden elämä saadaan kustannettua.
Vierailija kirjoitti:
Kelalla ei ole pääsyä pankkitileille. Hajauttaka varat ja piilottakaa. Kuka hullu niille ilmoittaa, joo mulla säästössä rahaa.
Kela näkee ne verottajalta. Palkkatulot näkevät ajantasaisena rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden alakoululaisen opiskeleva yh. Lähes koko aikuisikäni olen ollut työelämässä, ensimmäisen opiskeluvuodenkin tein täyttätyöviikkoa. Vuosien nuukailun vuoksi tililläni on nyt n. 13 000e, vaikka vuodenvaihteessa määräaikaista työsuhdettani ei jatkettu ja nyt olen pelkkä opiskelija.
Itse ymmärrän tämän uudistuksen, että tuon kymppitonnin ylimenevästäosasta (3 000e) lasketaan 20% (600e), joka jaetaan vielä kalenterikuukausille -> saisin 50e kuussa vähemmän asumistukea kuin nyt. Ja vain seuraavaan asumistuen tarkastukseen asti, koska vuoden päästä varallisuuteni on alle 10 000e.
Toki, mikäli opiskelijat tippuvat yleisen asumistuen piiristä ja alkavat saamaan asumislisää, niin en suhtaudu asiaan yhtä suopeasti.
Ei se laskukaava mene noin, että se leikkaa 50e asumistukea vaan se lasketaan niin, että jos tienaat vaikkapa 1500e niin Kela laskee sinun tienaavan 1550e. Sillä on aivan olematon muutaman euron merkitys asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä hakemuksia täällä on täytelty, kun ei muka säästöjä kysellä. Itse olen muutaman vuoden hakenut yleistä asumistukea ja hakemuksessa kysytään säästöt sekä tilien korot.
En tiedä mistä sinä asumistukesi haet, mutta ei kysytä. Säästöt ei vaikuta asumistukeen, vaan tulot. säästö ei ole tuloa - ellei sitä käytä
Vierailija kirjoitti:
Hupsuinta oli tuo, että on otettava vastaan tarjottu halvempi asunto. Kuka ja missä virastossa niitä ehtii etsiskelemään tarjouksia tehdäkseen?
pitää tietenkin etsiä niitä itse ja todistaa kuukausittain, että mistä on hakenut. kuten työhakemusten teot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä oikeasti ymmärrä, miten on voinut edes saada asumistukea jos on varallisuutta? Olen ollut siinä luulossa, että asumistukea saa kun palkka /työkkäri ei kerta kaikkiaan riitä.
Tilillä 150 000 euroa, kaksi velatonta asuntoa joissa toisessa vuokralainen ja saan (vielä hetken) asumistukea koska olen pienituloinen syystä että teen hyvin vähän töitä. Oli jo aikakin tukkia porsaanreikä asumistuessa.
tuossa suunnitellussa laissa on jo nyt olemassa porsaanreikä, mitä kautta voi omistusasujakin saada sitten asumistukea. En kyllä kerro mikä se on, koska, jos sen keksivät, voivat vielä sen tukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt vielä kertaalleen se teksti. 10000 euron säästöillä saa kyllä edelleen asumistukea, summa vain pienenee hieman.
Mut siis pitääkö tuo vuosituloihin laskettava 20 % ylittävältä osalta paikkansa.
Siis mitä tää nyt oikein tarkotti tossa alotuksessa.... Jos menee yli 10.000 tallessa oleva rahasumma, niin miten se vähentää asumistuen määrää... Jos olis vaikka 12.000 mahdollista ottaa käyttöön.... niin miten se huomioidaan asumistuessa.
Se tarkoittaa sitä että jos sinulla on 12000 euroa säästössä lasketaan siitä 2000 euron osalta 400 euroa tuloiksi +tämän 12000 euron korkotulot jotka n.200 euroa..
Eli se näkyy sinulla n. 600 euron lisätulona
Korkoahan ei nykyisillä käyttötileillä ole, korko lasketaan vain mikäli sitä käytännössä kertyisi.
Ihanko oikeasti Kela rupeaa tutkimaan kaikkien tilisopimukset, että millaista korkoa säästöille maksetaan? Lisää aika hemmetisti byrokratiaa asumistukien laskennassa. Juuri sitähän me tähän maahan tarvittiinkin, lisää Kelan virkailijoita ja byrokratiaa.
Asia tarkastetaan asumistuen vuositarkastuksen yhteydessä jolloin säästöistä on esitettävä tositteet. Onhan siellä siellä nytkin kysymys onko pankkitalletuksia.
Yleisessä asumistuessa ei kysytä pankkitalletuksista mitään.
Kyllä kysytään, kohdassa talletukset, osakkeet ja rahastot, sanatarkasti näin "Kenellä on talletuksia? Talletusten määrä ja korkoprosentti?"
Vain eläkeläisten asumistuessa. Niillä varallisuus vaikuttaa. Yleisessä asumistuessa ei kysytä.
Lopetahan nyt jo tuo valehtelu. Et selvästikään ainakaan viimeaikoina ole yleistä asumistukea hakenut.
minä hain tammikuussa 2022, eikä kysytty. Asioin vielä virkailijan kanssa ja tarjosin tiliotteita säästötileista, eivät tarvinneet. 2023 tehtiin virkailijan kanssa tarkistushakemus/mikälie puhelimitse. Ei kysynyt säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Asumistuet pois, niin asunnot halpenevat ja pienempikin palkka riittää sitte oman asumisen maksamiseen ihan itse.
Nää jaksaa aina huvittaa. 😂
Jos ensin alotettais sillä vuokrakatolla, kiitos.
Meillä on kokoomus hallituksessa. Ei tule mitään vuokrakattoja. Se söisi kokoomuslaisten pääomatuloja. Nyt kun moni omistuasuja sitten siirtyy vuokramarkkinoille, niin se merkitsee sitä, että vuokrat edelleen nousevat, koska on niin paljon tarvetta vuorka-asunnoille. Kokoomus pitää huolta hyvätuloisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt vielä kertaalleen se teksti. 10000 euron säästöillä saa kyllä edelleen asumistukea, summa vain pienenee hieman.
Mut siis pitääkö tuo vuosituloihin laskettava 20 % ylittävältä osalta paikkansa.
Siis mitä tää nyt oikein tarkotti tossa alotuksessa.... Jos menee yli 10.000 tallessa oleva rahasumma, niin miten se vähentää asumistuen määrää... Jos olis vaikka 12.000 mahdollista ottaa käyttöön.... niin miten se huomioidaan asumistuessa.
Se tarkoittaa sitä että jos sinulla on 12000 euroa säästössä lasketaan siitä 2000 euron osalta 400 euroa tuloiksi +tämän 12000 euron korkotulot jotka n.200 euroa..
Eli se näkyy sinulla n. 600 euron lisätulona
Korkoahan ei nykyisillä käyttötileillä ole, korko lasketaan vain mikäli sitä käytännössä kertyisi.
Ihanko oikeasti Kela rupeaa tutkimaan kaikkien tilisopimukset, että millaista korkoa säästöille maksetaan? Lisää aika hemmetisti byrokratiaa asumistukien laskennassa. Juuri sitähän me tähän maahan tarvittiinkin, lisää Kelan virkailijoita ja byrokratiaa.
Asia tarkastetaan asumistuen vuositarkastuksen yhteydessä jolloin säästöistä on esitettävä tositteet. Onhan siellä siellä nytkin kysymys onko pankkitalletuksia.
Yleisessä asumistuessa ei kysytä pankkitalletuksista mitään.
Kyllä kysytään, kohdassa talletukset, osakkeet ja rahastot, sanatarkasti näin "Kenellä on talletuksia? Talletusten määrä ja korkoprosentti?"
Vain eläkeläisten asumistuessa. Niillä varallisuus vaikuttaa. Yleisessä asumistuessa ei kysytä.
Lopetahan nyt jo tuo valehtelu. Et selvästikään ainakaan viimeaikoina ole yleistä asumistukea hakenut.
Jep. Ja metsää, onko metsää, sitä kysytään myös.
metsästä voi tulla tuloja, siksi kysytään sitä. Talletuksista voi tulla korkoa, siksi kysytään sitä. Meillä oli vuosia tilanne, jossa mistään tililtä ei tainnut saada minkäänlaista korkoa, joten en ihmettele, jos sitä ei ole kysytty. Nyt on taas korkoja alkanut tulla talletuksillekin.
Tässä on nyt sellainen juttu että jos nyt ilmoittaa kelalle isot rahat pankkitilillä vaikkapa nyt käyttötiöillä jossa korko on nolla
Niin heti ensi vuonna jos olet vielä kela asiakas niin ne alkaa tivamaan näiden rahojen perään ja epäilemään ja tonkimaan omaisuuden pimitystä jos niitä rahoja ei enää löydykään...sitten alkaa tiliotteiden tonkimeine. Ja tutkiminen....jopa parin vuoden takaiset tilitapahtimat voidaan tutkia
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt sellainen juttu että jos nyt ilmoittaa kelalle isot rahat pankkitilillä vaikkapa nyt käyttötiöillä jossa korko on nolla
Niin heti ensi vuonna jos olet vielä kela asiakas niin ne alkaa tivamaan näiden rahojen perään ja epäilemään ja tonkimaan omaisuuden pimitystä jos niitä rahoja ei enää löydykään...sitten alkaa tiliotteiden tonkimeine. Ja tutkiminen....jopa parin vuoden takaiset tilitapahtimat voidaan tutkia
Kaiken lisäksi jos tilillesi tulee suuria rahasiirtoja niin joudut selittelemään kelalle niiden alkuperää ..
Tämä menee kyllä ihan tälläisensi kyttäys yhteiskunnaksi
No en ole lukenut ketjua kokonaan mutta en kyllä ymmärrä miksi tukia pitää saada jos on paljon omaisuutta. Vuokrat ei nouse jos ihmiset ei korkeampia vuokria maksa. Se on sitten sijoittajilta pois. Mutta yhteiskuntamme todella kannustaa tukien käyttöön tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy kerryttämään varallisuutta on aika noloa että kehtaa hakea tukia.
Höh...jos tulot on pelkkä työmarkkinatuki niin sillä ei kerry varallisuutta..oletko tietoinen ettei ne kaikki kela asiakkaat ole aina olleet pelkkiä lusmuja vaan ihan työtä tekeviä jotka sittemmin ovat joutuneet ulos työelämästä..
Nämäkin on kenties vuosikymmeniä maksaneet korkeita veroja hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseen sillä ajatuksella että itsekin voi joutua työttömäksi ja hakemaan samoja pieniä tukia ..
Nämä ei sentään. Ole sitte. Sitä TT tukea e zinnäisenä kärttymässä kun. Pahanpäivän. Varalla on edes jotain
Mikäli tuo toteutuu niin teinit saa asua kotona ja edelleen kartuttaa säästöjä. Kummatkin ylittää jo tuon rajan
Pettymys.
En ole koskaan äänestänyt ja tämä ei saa äänestämään myöskään.
Minulla on säästötilillä 20 000 euroa, koska olen minimalisti, erakko enkä käy ikinä missään. Olen joskus ollut töissä ja se on ollut erakolle niin hankalaa, että tuli uuvuttua monia kertoja. En vaan jaksa töitä ja kun rahat vihdoin sain, ei ollut mitään halua tuhlata niitä kuin kilpailijoilla. Tästäkö nyt rangaistaan??
En nosta edes työttömyystukia, maksan elämiseni itse. Vain ASUMISTUKI tulee, loput maksan itse. Erotuksen siis. Mitä teen väärin, mikä valtio tämä on oikeasti, jos kaikista halutaan shoppailijoita, älyttömiä suurkuluttajia, aamuviideltä iltaviiteen?? Kai tässä on muutakin elämää kuin työ ja turha kulutusjuhla?
Olen todella pettynyt tähän yhteiskuntaan, ollut aina, eikä tämä asumistukileikkaus sitä poista.
Se syventää.
Kuule Orpo ja toverit, minä aion nuukailla vaan aina vaan enemmän ja kerään vähän pulloja matkaan!
Juokaa rauhassa, minä yritän pärjätä. Työpaikalla ja kulutusjuhlassa ei nähdä.
Norwegian ja svea ovat kyllä ihan tavallisia säästötilejä.