Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaa miehen harrastuksista

Vierailija
13.06.2023 |

Mieheni on ollut tosi innokas urheilun harrastaja aina. Tiesin tämän jo seurusteluaikana ja arvostan sitä, että hän haluaa elää terveellisesti ja urheilla. Nyt vaan lasten syntymän jälkeen tuntuu siltä, että riitelemme jatkuvasti miehen harrastuksista tai oikeammin niihin käytettävästä ajasta.

Olen itse hoitovapaalla kotona 10-kk vauvan kanssa ja 2,5-vuotias leikki-ikäisen kanssa ja tarkoitus on olla kotona ainakin tammikuuhun 24 asti (mahdollisesti jopa elokuuhun 24 asti). Miehellä on vaativa työ, jossa työpäivät venyvät välillä 10-tuntisiksi. Sen lisäksi hän tarvitsee 1,5-3 tuntia päivässä urheilemiseen 5-6 päivänä viikossa.

Tämän lisäksi tulee sitten vielä kisamatkat, jotka vie aina vähintään koko viikonlopun. Seurusteluaikoina lähdin näihin usein mukaan, mutta lasten kanssa koen ne turhan hankaliksi, kun ei lapset jaksa seisoskella paikallaan ja katsoa kisaa tuntitolkulla.

Ja kaiken tämän päälle, mies on nyt kavereineen innostunut golffaamisesta ja sitä pitäisi päästä tekemään joka viikonloppu.

Ja minulta alkaa oikeasti olla huumori vähissä. Minä yritän käydä kävelylle tai juoksulenkillä aamulla kuuden jälkeen (miehen valmistuessa työpäiväänsä), sillä toinen vaihtoehto on lasten mentyä nukkumaan.

Ei tämä minusta ihan reilulta tunnu. Mies puolestaan väittää, että minä tiesin kuinka tärkeää liikunta/urheilu hänelle on jo ennen lasten syntymää ja nyt yritän häntä muuttaa vaatimalla, että hänen pitäisi luopua harrastuksistaan. Ja hänestä se on hirvittävän epäreilua.

Olenko kohtuuton, kun vaadin miestäni luopumaa jostain menoistaan?
Vai onko mieheni kohtuuton, kun kuvittelee elämän jatkuvan aivan ennallaan myös lasten syntymän jälkeen?

Kommentit (720)

Vierailija
481/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa ihmiseltä, joka on hyvin motivoitunut ja aikaansaada. Apn mukaan golfinkin tulee oppimaan nopeasti ja mies on valmis panostamaan siihen aikaa ja rahaa.

Mitä siis kertoo se, ettei mies panosta perheeseensä? Jos hän HALUAISI, hän TEKISI sen. Hän ihan varmasti löytäisi keinon viettää lasten ja perheen kanssa aikaa, mutta hän ei HALUA! Nyt ei puhuta laiskasta ihmisestä joka ei vaan saa aikaan mitään, vaan ihmisestä joka kuulostaa menevän vaikka läpi kiven saadakseen tehdä mitä haluaa.

MIES EI HALUA VIETTÄÄ AIKAA SINUN JA LASTEN KANSSA, AP!

Tämä on se totuus joka sun pitää hyväksyä.

Vierailija
482/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin musliminaisena tunnen että suomalaine naiset joutuvat tekemään enemmän töitä kuin me. Meitä siskovaimoja om kolme ja autamme aina toisiamme kotitöissä ja lapsi kasvatus, kahdeksan lasta kaksi autoa. Voiko sinun mies äiti auttaa? Ehkä palkata kotiapulainen silloin tällöin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli myös mitä tapahtuu talvella kun Triathlon, maraton ja golf on kaikki kesälajeja.

Kun aktiivinen kisa- ja harjoitteluaika on ohi, mies pitää muutaman viikon tai max kuukauden ylimenokauden. Sitten alkaa jo seuraavan kauden suunnittelu ja talviharjoittelukausi.

Ap

Eli golfaa ja ajaa jossain espanjassa ja kanarialla? Uimahallissa uintitreenit? Voihan noihin mukaan mennä.

Talviharjoitteluun kuuluu mm voimatreeniä, pitkiä hiihtolenkkejä kestävyyskunnon ylläpitämiseksi jne. Toki välillä myös uintitekniikkaa.

Alkukeväästä oltiin miehen vanhempien kanssa koko porukka 2vkoa Espanjan rannikolla ja mies treenaas ja minä ja lapset nautittiin auringosta.

Golf on tosiaan ihan uusi juttu, vasta rangella harjoittelee lyöntejä.

Vierailija
484/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin mietin, että eikö miestäsi yhtään vaivaa, että näkee lapsiaan niin vähän?

Hän siis tekee pitkää päivää ylitöineen ja lisäksi liikkuu tuntikausia työpäivän jälkeen. Lisäksi vielä kisamatkat viikonloppuisin, kuten kerroit. Eihän hän millään ehdi juurikaan näkemään lapsiaan näiden valveillaoloaikana?

Kertomasi perusteella miltei vaikuttaa, että hän on ihan keksimällä keksinyt myös uusia harrastuksia, jotka vievät häntä pois kotoa. Ja samalla hän jättää sinut yksin kotiin lasten kanssa.

Hänen elämänsä ei perheellistymisen vuoksi näytä juuri poikkeavan sinkkumiehen elämästä. Jos hänen oma äitinsä on ollut passaava kotihengetär, hän nähtävästi näkee sut samassa roolissa, vaikka ei tätä ääneen sanoisikaan. 

Sanoit, että lasten hankinta nuorena oli enemmän hänen kuin sinun idea.

Jos näin on, niin sitten hänen olisi myös pitänyt sisäistää mitä se tarkoittaa oikeasti. Nyt hän on näppärästi sitonut sinut kotiin lastenhoitajaksi ilman omia tuloja, samalla kun hän jatkaa omaa sinkkuelämäänsä harrastuksineen.

Teidän elämänpiirit on jo irtautuneet toisistaan niin paljon, että varmasti myös parisuhde kärsii. Miehesi on ehkä personaaltaan tuhat rautaa tulessa -tyyppi ja sinä enemmän kotona viihtyvä.

Koska olette sitoutuneet niin nuorina, ette ehkä ole tajunneet, että ette mahdollisesti edes sovi toisillenne perusluonteeltanne. Vastakohdat eivät nimittäin useimmiten pitkässä juoksussa täydennä toisiaan, vaan toisen erilaiset piirteet alkavat yhä enemmän ärsyttää kun alun huuma haihtuu.

Mies saanut perheenmallin kotoaan ja halunnut sellaisen itselle ajattelematta yhtään mitä se vaatii.

Vierailija
485/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet usein tajuaa asiat paremmin kun ne perustelee heidän kantiltaan eli kääntää tilanten toisin päin. Eli miltä miehestä tuntuisi jos olis näin ja näin tilanne.

Miehet taitavat olla hieman vajaavaisia kun eivät muuten tajua.

Newsflash: se mies ei vain välitä sun taakastasi kuin vain silloin kun ero on nostettu esille

Vierailija
486/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli myös mitä tapahtuu talvella kun Triathlon, maraton ja golf on kaikki kesälajeja.

Kun aktiivinen kisa- ja harjoitteluaika on ohi, mies pitää muutaman viikon tai max kuukauden ylimenokauden. Sitten alkaa jo seuraavan kauden suunnittelu ja talviharjoittelukausi.

Ap

Eli golfaa ja ajaa jossain espanjassa ja kanarialla? Uimahallissa uintitreenit? Voihan noihin mukaan mennä.

Talviharjoitteluun kuuluu mm voimatreeniä, pitkiä hiihtolenkkejä kestävyyskunnon ylläpitämiseksi jne. Toki välillä myös uintitekniikkaa.

Alkukeväästä oltiin miehen vanhempien kanssa koko porukka 2vkoa Espanjan rannikolla ja mies treenaas ja minä ja lapset nautittiin auringosta.

Golf on tosiaan ihan uusi juttu, vasta rangella harjoittelee lyöntejä.

No siis onhan teillä aikaa yhdessä? Jamiehen vanhemmat vielä maksaa kaiken.

Vierailija
487/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota, kun kerrot että aina kun otat aihetta esille miehesi alkaa syyllistää sinua siitä, että yrität muuttaa häntä. Oikeastihan kyse on siitä, että hän itse laiminlyö omia velvollisuuksiaan, eikä mistään muuttamisesta. Mutta siis millainen itse olit ennen lapsia? Kerroit, että ainakin tanssia harrastit. Mitä kaikkea muuta olet muuttanut? Voisit ottaa esille nämä asiat, että sinäkin olet perheen myötä ja etenkin hänen käytöksensä takia JOUTUNUT muuttumaan. Eli missä on vastavuoroisuus?

Tämä. Eli itsestäänselvää miehelle, että nainen luopuu harrastuksesta, lykkää opintoja, jää kotiin ym. Miehen elämä jatkuu pääisin samana, uusia harrastuksia vielä tulee. Parisuhdeaika ja perheaika ei kiinnosta. Kerro nyt sille miehellesi, ETTÄ LASTEN MYÖTÄ ON PAKKO MUUTTUA. Tämän pitäisi olla itsestäänselvää kaikille jotka lisääntyy, ei vain äideille.

Tanssiharrastus jäi kun maha alkoi haitata (ei mies vaatinut sen jättämistä pois). Kavereiden kanssa yhteydenpito pikkuhiljaa vähentynyt, kun tuntuu vaan, että ei minulla ole enää mitään puhuttavaa heidän kanssaa. Ei heitä mun vauvan kakkavaipat kiinnosta eikä oikein minua heidän opiskelijabileet.

Muuten mun päivät ennen lapsia täyttyi tosiaan ihan tavallisista nuoren menoista: käytiin kavereiden kanssa kahvilla, syömässä, elokuvissa tai istuttiin vaan jonkun luona kattomas Netflixii tai luin kirjaa tai pelasin. Ja tietty ihan se lukio vei aikaa. 

Mutta en siis koe, että olisin kauhean paljon joutunut luopumaan mistään. Kai mä olen aina ollut vähän sellainen kotihiiri.

Mies taas on aina ollut sellainen ikiliikkuja. Ei se osaa olla paikallaan. Sen vähän ajan, mitä työltä ja harrastuksilta jää, se tekee remppaa kotona tai touhuaa/urheilee lasten kanssa

Jos ap:n elämäntyyli oli sellainen että lapset ei paljon mitään muuttanut, niin hieno juttu, varmasti helpompi sopeutua. Mutta sen, jonka elämään lapset ei sovi esim harrastusten tai ylitöiden takia, on vähän pakko muuttaa elämäänsä, koska niille lapsille on pakko järkätä sitä aikaa. Ihan aidosti ihmettelen, että miten sä ap mietit tän kuvion ennen ekaa lasta? Ajattelitko, että mies sitten itse tajuaa ettei nuo työ- ja treenimäärät oo enää mahdollisia? Vai aattelitko et kaikki kyl hoituu sit yksin äidiltä vaikka mies on tosi vähän kotona, ja nyt huomaatkin että isääkin tarvitaan perhe-elämään?

Vierailija
488/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksie ne miehen vanhemmat sano miehelle että niiden lapsienkin kanssa pitää olla.

Vierailija
489/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen rahat houkutti liikaa.

Vierailija
490/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mies tekee erilaisia hommia kotona: en itse joudu koskaan pumppaamaan pyöräni renkaita tai tekemään keväthuoltoa. En ole koskaan tankannut meidän autoa tai lisännyt pissapoikaan vettä tai vaihtanut renkaita. Ja jos mies tietää, että olen lähdössä autolla liikkeelle, niin ikkunat on raapattu valmiiksi. En kaiva hiuksiani tukkiutuneesta lattikaivosta tai leikkaa nurmikkoa.

Ap

Lol.

Pyörän renkaiden pumppaus vie 2min ja se tehdään pari kertaa vuodessa

Huolto vie Max pari tuntia eikä sitä tartte vuosittain tehdä

Nuo autojutut vie minuutteja ja tehdään enintään kerran viikossa (tankkaus) tai pari kertaa vuodessa (nesteiden lisäys).

Et nyt tosissasi voi verrata näitä päivittäiseen ruoan tekoon, siivoukseen, pyykkeihin ja lasten hoitoon joka vie luokkaa kaiken hereilläoloajan? Sen kerran vuodessa kun mies huoltaa pyörän, sä voit tehdä hänen osuutensa kotitöistä SINÄ PÄINÄNÄ. Ei kertaluonteisia töitä tarvitse "korvata" tekemällä AINA kaikki päivittäiset työt.

Vierailija
491/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on kyllä hyvät oltavat, saa kaiken tekemättä mitään. Vaimo hoitaa ja vanhemmat maksaa. Sen kun harrastaa ja pitää hauskaa ja käy töissä viettämässä kivaa aikaa.

Vierailija
492/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mies tekee erilaisia hommia kotona: en itse joudu koskaan pumppaamaan pyöräni renkaita tai tekemään keväthuoltoa. En ole koskaan tankannut meidän autoa tai lisännyt pissapoikaan vettä tai vaihtanut renkaita. Ja jos mies tietää, että olen lähdössä autolla liikkeelle, niin ikkunat on raapattu valmiiksi. En kaiva hiuksiani tukkiutuneesta lattikaivosta tai leikkaa nurmikkoa.

Ap

Lol.

Pyörän renkaiden pumppaus vie 2min ja se tehdään pari kertaa vuodessa

Huolto vie Max pari tuntia eikä sitä tartte vuosittain tehdä

Nuo autojutut vie minuutteja ja tehdään enintään kerran viikossa (tankkaus) tai pari kertaa vuodessa (nesteiden lisäys).

Et nyt tosissasi voi verrata näitä päivittäiseen ruoan tekoon, siivoukseen, pyykkeihin ja lasten hoitoon joka vie luokkaa kaiken hereilläoloajan? Sen kerran vuodessa kun mies huoltaa pyörän, sä voit tehdä hänen osuutensa kotitöistä SINÄ PÄINÄNÄ. Ei kertaluonteisia töitä tarvitse "korvata" tekemällä AINA kaikki päivittäiset työt.

No en yrittänytkään väittää enkä ajattele, että menee tasan. Juurihan itsekin totesin, että jotenkin huomaamattani ajauduin samanlaiseen rooliin, joka miehen lapsuudenkodissa on ollut.

Ehkä enemmänkin pointti oli, että kyllä mieskin jotain tekee. Ja tekee aina jotain kun hänellä vaan on hetkikin aikaa

Olen kyllä nyt todella selkeästi tiedostanut, että meillä on varsin vakavat keskustelut käytävänä.

Ap

Vierailija
493/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne miehen vanhemmat sanoo tähän? Kyllähän ne tajuaa ettei poikansa hoida osuuttaan.

Vierailija
494/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioero murskaa ja talloo lapsen sisimmän hajalle ja laastaroi sitä valheilla tehden siitä ihmisen irvikuvan

Ei aina.  minun vanhempani erosivat, kun olin joku 3-4 -vuotias (Tapaamisia oli ehkä vuoden-kaks sen jälkeen).  En muista, että olisin koskaan kaivannut isääni, saati mennyt tilanteen takia rikki.

Tai jo joskus muistan materialistisesti miettineeni: "oliskohan meillä enempi rahaa, jos isä asuis vielä meillä" sen jälkeen kun äiti sanoi, että ei ole varaa ostaa jotain mitä halusin. En kyllä enää muista mitä se oli.

Vierailija
495/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap on nyt varmaan sisäistänyt sen, että miehen on muututtava ja varmaan tajuaa ne vaaran paikat mitä voi tapahtua, jos mies ei ala kantamaan korteaan kekoon (ap:n opiskelut jää kesken, ap uupuu täysin ja masentuu, lapset eivät opi tuntemaan isäänsä ja isä lapsiaan). Nyt sitten vain tiukka keskustelu siitä miten miehen on osallistuttava perheensä elämään.

Vierailija
496/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sukulaisella kävi niin, että perheen äiti oli aina pyörittänyt kaiken ja sitten joutuikin leikkaukseen ja uuteen leikkaukseen ja uuteen leikkaukseen; perään saikkua, jonka aikana ei saanut nostella mitään. Siinä oli mies hepakassa, kun yritti pitää lapsia hengissä ja puhtaissa vaatteissa. Kyllä molempien vanhempien pitäisi ihan päivittäisistä peruskuvioista selvitä rutiinilla eikä vasta paniikissa sitten, kun tulee yllätyksiä.

Vierailija
497/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kuulostaa ihmiseltä, joka on hyvin motivoitunut ja aikaansaada. Apn mukaan golfinkin tulee oppimaan nopeasti ja mies on valmis panostamaan siihen aikaa ja rahaa.

Mun mies on niitä ihmisiä, joilta luonnistuu laji kuin laji. Varsinkin jos siihen liittyy jonkin näköinen maila ja pallo. Siksi olen varma, että golfinkin oppii halutessaan tavallista tallaaja nopeammin.

Yhtenä esimerkkinä voin kertoa, kun seurusteluaikoina haastoin miehen pelaamaan mua vastaan sulkkista. Olin pelannut sitä ystäväni kanssa kerran viikossa parin vuoden ajan ja mies omien sanojensa mukaan joskus mökillä läiskinyt huvikseen. Ja niin vaan mies voitti mut ihan mennen tullen.

Tai kun korista käytiin seurusteluaikoina heittelemässä, niin olin ihan surkea mieheen verrattuna, vaikka oikeasti tiedän olevani ihan kohtuullinen pelaaja.

Tai kun serkkujen mökillä ruvettiin pelaamaan lentistä (kuten joka kesä siitä asti kun olen ollut polven korkuinen) ja mies oli ihan loistava (vaikka jälleen kerran ei ole lentistä kuulemma pelannut kuin muutaman kerran koulun liikkatunneilla)

Ap

Vierailija
498/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä enemmänkin pointti oli, että kyllä mieskin jotain tekee. Ja tekee aina jotain kun hänellä vaan on hetkikin aikaa"

Tämä nyt on ihan yhtä typerä pää-pensaassa-perustelu kuin sanoa alkoholistista että on se joskus selvinkinpäin, ainakin kerran tai kaksi viikossa. Että ei sitä juopoksi voi sanoa, vaikka onkin 90% ajasta humalassa.

Yksittäiset pienet teot eivät kumoa sitä mikä tapahtuu suurimman osan ajasta. Sinä huijaat nyt itseäsi "ei tämä nyt niin paha tilanne ole koska [mies tekee jonkin yksittäisen kivan teon silloin kun häntä itseään sattuu huvittamaan]..."

.

Vierailija
499/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan varmuuden vuoksi, jotta ei jäisi mitään epäselvää:

En todellakaan ole vaatimassa tai halua, että mieheni lopettaisi urheilun. Tiedän, että hän tulisi hulluksi hetkessä, jos ei pääsisi liikkumaan.

Toivon vaan nykyistä parempaa tasapainoa työn, harrastusten ja perheen välille

Ap

Vierailija
500/720 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on niitä ihmisiä, joilta luonnistuu laji kuin laji. Varsinkin jos siihen liittyy jonkin näköinen maila ja pallo. Siksi olen varma, että golfinkin oppii halutessaan tavallista tallaaja nopeammin.

Yhtenä esimerkkinä voin kertoa, kun seurusteluaikoina haastoin miehen pelaamaan mua vastaan sulkkista. Olin pelannut sitä ystäväni kanssa kerran viikossa parin vuoden ajan ja mies omien sanojensa mukaan joskus mökillä läiskinyt huvikseen. Ja niin vaan mies voitti mut ihan mennen tullen.

Tai kun korista käytiin seurusteluaikoina heittelemässä, niin olin ihan surkea mieheen verrattuna, vaikka oikeasti tiedän olevani ihan kohtuullinen pelaaja.

Tai kun serkkujen mökillä ruvettiin pelaamaan lentistä (kuten joka kesä siitä asti kun olen ollut polven korkuinen) ja mies oli ihan loistava (vaikka jälleen kerran ei ole lentistä kuulemma pelannut kuin muutaman kerran koulun liikkatunneilla)

Ap

Pointti meni sun pään yli kovempaa kuin se sulkapallo. Ketään ei kiinnosta tämän sankarin palloilut.

Rautalankaa: mies järjestäisi aikaa teidän kanssa jos haluaisi. Hän ei halua.