Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?

Vierailija
11.06.2023 |

Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.

"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."

Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.

Kommentit (1703)

Vierailija
441/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, monet ihmiset tyhmentyvät vanhetessaan. Tämä johtaa siihen, että ei enää ymmärretä monia asioita. Suora puhe on usein ainoa ratkaisu. "nonniiin se ois sitte kotiin lähdön aika, mä alan iltapuuhiin. Oli mukava kun tulitte käymään, ollaan yhteyksissä."

Selkeästi kun tuo on sinullekin kerrottu jo moneen kertaan, että se puhuminen ei auta mitään. Olet itse elävä merkki siitä.

Sittenhän ne appivanhemmat on haettava jo holhouksen alaisiksi. Lisäksi oma mokanne jos tiedätte tilanteen ja silti edes laskette heidät alunperin enää kylään.

- eri

Ensin yritin sietää, etsiä sitä kuuluisaa kultaista keskitietä. Hyvin äkkiä kävi selväksi, että minkäänlainen kompromissi ei tule kysymykseen anopin kanssa. Hän määrää, asia loppuun käsitelty.

Tämä aiheutti jo sen verran ahdistusta, että olin valinnan edessä. Joko jatkan kynnysmattona ja ahdistun entisestään, tai sitten en yksinkertaisesti päästä elämäni ankeuttajaa enää kotiini. Valitsin jälkimmäisen.

Vierailija
442/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan, että ottaisin avosylin vastaan meidän molemmat vanhemmat. He nukkuivat aivan liian aikaisin pois. Lapset oli silloin muutaman vuoden ikäisiä.

En usko, että ovi avautuisi, jos olisivat eläessään käyttäytyneet kuin tässä ketjussa käsitellyt kammoisovanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan, että ottaisin avosylin vastaan meidän molemmat vanhemmat. He nukkuivat aivan liian aikaisin pois. Lapset oli silloin muutaman vuoden ikäisiä.

En usko, että ovi avautuisi, jos olisivat eläessään käyttäytyneet kuin tässä ketjussa käsitellyt kammoisovanhemmat.

Kuinka katkera hirviö pitää olla, että kommentoi noin toisen suruun? Häpeä typerys!

Vierailija
444/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa helppo sanoa.

Oletpas varsinainen ällöäityli, kun kommentoit noin toisen suruun. Sitä, että sinä et tule toimeen keskenään kanssa, ei tarvitse yleistää muihin.

Vierailija
445/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka katkera hirviö pitää olla, että kommentoi noin toisen suruun? Häpeä typerys!

Itse voit olla katkera typerys.

Vierailija
446/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme siskoa, jotka kaikki ns. halusi auttaa. Käytännössä se tarkoitti sitä, että he tuli omien aikataulujensa mukaan milloin sattui, kysymättä edes etukäteen, ollaanko kotona. Hääräsi ja sotki ja häipyi.

Lapsilta sekosi rytmit, koko huusholli meni sekaisin ja mun työmäärä lisääntyi 50 prosenttia ja koko ajan koko meitä vanhempia vitutti.

KOSKAAN ei voinut saada apua, kun sitä olisi oikeasti tarvinnut, esimerkiksi jos tuli sairaalareissu tai koira oksenteli haimatulehduksessa tai ihan vaikka vaan jos olisi pyytänyt, että voisiko viikata lastenvaatteet kaappiin, kun minulta oli ranne kipsissä.

Meidän koti oli kuin jokin ihmeellinen puuhamaa, jossa käytiin rellestämässä.

Ja sä et sitä sitten saa suoraan sanottua heille, vaan pitää täällä nillittää?!? Jos edes tämäkään tarina on totta...

Palstahäirikkö se riehuu

Tämä on vertaistukiketju kaikille, joilla on käsittämättömästi käyttäytyviä sukulaisia.

Mitä sinun mielestäsi liikkuu tuollaisen ihmisen päässä joka käyttäytyy noin?

Ja siinä ällöäityli on päässyt vauhtiin iltasaduissaan 😂 Otahan iltalääkkeet ja hakeudu muualle "vertaistukeen" satuilemaan.

Vierailija
447/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas miniä tulee passattavaksi. Makaa vaan sohvalla, eikä ymmärrä auttaa kotitöissä. Kahvit ja ruoat hänelle kyllä kelpaa.

Mä oon tuo miniä, mutta voin kertoa, ettei sun poikasikaan omassa anoppilassaan keitä kahvia tai auta ruuanlaitossa.

Mitä, onko täällä muitakin kuin täydellisiä miniöitä? Luulin, että täällä haukutaan vaan anoppeja. Hienoa, että joku edes kykenee katsomaan peiliin ja myöntämään oman käytöksensä.

Vierailija
448/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme siskoa, jotka kaikki ns. halusi auttaa. Käytännössä se tarkoitti sitä, että he tuli omien aikataulujensa mukaan milloin sattui, kysymättä edes etukäteen, ollaanko kotona. Hääräsi ja sotki ja häipyi.

Lapsilta sekosi rytmit, koko huusholli meni sekaisin ja mun työmäärä lisääntyi 50 prosenttia ja koko ajan koko meitä vanhempia vitutti.

KOSKAAN ei voinut saada apua, kun sitä olisi oikeasti tarvinnut, esimerkiksi jos tuli sairaalareissu tai koira oksenteli haimatulehduksessa tai ihan vaikka vaan jos olisi pyytänyt, että voisiko viikata lastenvaatteet kaappiin, kun minulta oli ranne kipsissä.

Ja sä et sitä sitten saa suoraan sanottua heille, vaan pitää täällä nillittää?!? Jos edes tämäkään tarina on totta...

Palstahäirikkö se riehuu

Tämä on vertaistukiketju kaikille, joilla on käsittämättömästi käyttäytyviä sukulaisia.

Ja siinä ällöäityli on päässyt vauhtiin iltasaduissaan 😂 Otahan iltalääkkeet ja hakeudu muualle "vertaistukeen" satuilemaan.

Jaa, taasko tulit viisastelemaan ketjuun jonka aiheesta sinulla ei ole kokemusta? Sitten vielä tykkäilet omista herjaavista kommenteistasi.

Joskus rekisteröintipakko olisi hyvä asia, saisi piilotettua kaltaistesi viestit. Et ikinä kirjoita mitään mielenkiintoista tai edes hauskaa.

Vierailija
449/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hirviö alapeukuttaa tätä? Kyllä te mammat käyttäydytte niin törkeästi toisiannekin kohtaan, että ei ihme, että isovanhemmista puhutaan tällaista paskaa.

Vierailija
450/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstahäirikkö se riehuu

Jaa, taasko tulit viisastelemaan ketjuun jonka aiheesta sinulla ei ole kokemusta? Sitten vielä tykkäilet omista herjaavista kommenteistasi.

Joskus rekisteröintipakko olisi hyvä asia, saisi piilotettua kaltaistesi viestit. Et ikinä kirjoita mitään mielenkiintoista tai edes hauskaa.

Kannatan rekisteröintiä, niin sinunkin riehumisesi loppuisi. Olet ilmeisesti Venäjältä tai Pohjois-Koreasta kotoisin, kun et tajua, että keskustelussa voi olla asioista eri mieltä. Säälittää lapsesi ja miehesi, luultavasti hekään eivät saa sanoa mitään poikkipuolista.

Vierailija
451/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun tulee pariskunta kahdesta eri perheestä,joilla omat tottumukset ja tavat..niin kyllä sen pariskunnan pitää sopia keskenään,et miten toimitaan kummankin sukulaisten kaa ja oma aikuinen lapsi kertokoon sen selvästi vanhemmilleen,et meillä mennään näin.Muuten tulee sotkua vääjäämättä.

On se puhuminen näköjään tosi vaikeaa.

Mutta miten voi olla 50-60-vuotiaita joilla ei ole edes alkeellisia käytöstapoja? Miten ihmeessä he on voineet elää tuohon ikään asti niitä oppimatta?

Ja monihan on kertonut ettei puhuminen auta yhtään mitään. Isovanhemmat eivät kuuntele.

Eikös tuon ikäiset appikset ole vielä työelämässä?

Nykyään saadaan lapset vanhempana kuin tuon kirjoittanut luulee. Viisikymppisten lapset pääsevät just ala-asteelta, ei siinä mitään lapsenlapsia ole tulossa aikoihin. Itse sain lapseni poikkeuksellisen nuorena, jo 29-vuotiaana esikoisen. Kun täytän 60v, hän on 30-vuotias, ei siis lähelläkään sitä ikää, jolloin saadaan lapsia nykyään.

Osa saa ja osa ei. Minä olin jo 24-vuotiaana neljän lapsen äiti ja siitä nyt viitisen vuotta aikaa. 

Vierailija
452/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tykkää jos vieraat ihmiset alkavat "auttamaan" mun kotona. Koen appivanhemmat vieraiksi.

Ihmettelen myös, miksi ne appivanhemmat olivat pitkän päivän vieraana, jos heidän poikansa ei ollut paikalla?

Aika tilannetajuttomia tolloja ovat aloituksen appikset, jos eivät tajunneet lähteä viimeistään silloin kun lasta on laitettu yöksi nukkumaan.

Pienten lasten kanssa se apu voi olla niinkin yksinkertainen, että vahtii lasta sen aikaa, kun itse kiikuttaa roskiksen roska-astiaan. Ei siis mitään suurtaloussiivousta, vaan ihan sitä että vähentää siitä vierailusta aiheutuvaa vaivaa.

Kyllä mä oon saanut roskat ilman apua vietyä, vaikka talossa ollut pieniä lapsia.

Kiva, että oot saanut vietyä roskat, heitit varmaan ikkunasta pihalle.

Meillä roskat viedään niin että ensin mennään hissillä 6.krs. Kävellään taloyhtiön pihan poikki, ylitetään autotie, kävellään parkkihallin ohi naapuritaloyhtiön kanssa yhteiselle roskis huoneeseen, avataan ovi ja kävellään roskisluukullu. Varmaan jätän vaivan tai taaperon yksin. Voin jäädä auton alle tai jäädä ukkojen taakse ja lapset yksin kotona vääntelemässä lieden nuppeja. Puhumattakaan, että tässä kävelyreisussa menee se 15 minuuttia parhaimmillaankin, mikä on liian pitkä aika.

Nyt on taas asenne edellä elettyä elämää. 

Miten tuo ihminen yleensä milloinkaan saa vietyä roskat, kun siihen kuluu vähintään se vartti ja matka tuntuu käsittämättömältä?  Jos ne isovanhemmat ei kyläillessään autakaan vahtimalla silloin lapsia tai ei lähde viemään niitä roskia, niin miten tämä kirjoittaja saa ne roskat vietyä silloin, kun ne laiskat isovanhemmat EI ole siellä heillä kylässä?  Onko se silloin jotenkin helpompaa?

Ei kai nekään sentään joka jumalan päivä siellä istu tai makaile.  Kuka on suuunnitellut moisen roskissysteemin?  Pikkulapsiperheessä roskien vieminen on siis mahdotonta, ellei sitten ota lapsia mukaan.  Johan on vaikeaksi tehty.  Eikö kukaan taloyhtiössä ole valittanut?  

Talossahan voi asua joku huonojalkainen vanhus, jonka hänenkin pitäisi saada roskapussinsa viedyksi, ja se on tehty noin mahdottomaksi.  

Luojan kiitos, asun maalla ja roskakatos on omalla tontilla tien vieressä.  

Vierailija
453/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme hyväksyneet toisemme rakkaudesta ja näin ollen hyväksymne myös toistemme suvun. Mikä ihme siinä on nykyään, kun anoppeja haukutaan ja naiset nimenomaan.

Vierailija
454/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tykkää jos vieraat ihmiset alkavat "auttamaan" mun kotona. Koen appivanhemmat vieraiksi.

Ihmettelen myös, miksi ne appivanhemmat olivat pitkän päivän vieraana, jos heidän poikansa ei ollut paikalla?

Aika tilannetajuttomia tolloja ovat aloituksen appikset, jos eivät tajunneet lähteä viimeistään silloin kun lasta on laitettu yöksi nukkumaan.

Pienten lasten kanssa se apu voi olla niinkin yksinkertainen, että vahtii lasta sen aikaa, kun itse kiikuttaa roskiksen roska-astiaan. Ei siis mitään suurtaloussiivousta, vaan ihan sitä että vähentää siitä vierailusta aiheutuvaa vaivaa.

Kyllä mä oon saanut roskat ilman apua vietyä, vaikka talossa ollut pieniä lapsia.

Meillä roskat viedään niin että ensin mennään hissillä 6.krs. Kävellään taloyhtiön pihan poikki, ylitetään autotie, kävellään parkkihallin ohi naapuritaloyhtiön kanssa yhteiselle roskis huoneeseen, avataan ovi ja kävellään roskisluukullu. Varmaan jätän vaivan tai taaperon yksin. Voin jäädä auton alle tai jäädä ukkojen taakse ja lapset yksin kotona vääntelemässä lieden nuppeja. Puhumattakaan, että tässä kävelyreisussa menee se 15 minuuttia parhaimmillaankin, mikä on liian pitkä aika.

Miten tuo ihminen yleensä milloinkaan saa vietyä roskat, kun siihen kuluu vähintään se vartti ja matka tuntuu käsittämättömältä?  Jos ne isovanhemmat ei kyläillessään autakaan vahtimalla silloin lapsia tai ei lähde viemään niitä roskia, niin miten tämä kirjoittaja saa ne roskat vietyä silloin, kun ne laiskat isovanhemmat EI ole siellä heillä kylässä?  Onko se silloin jotenkin helpompaa?

Ei kai nekään sentään joka jumalan päivä siellä istu tai makaile.  Kuka on suuunnitellut moisen roskissysteemin?  Pikkulapsiperheessä roskien vieminen on siis mahdotonta, ellei sitten ota lapsia mukaan.  Johan on vaikeaksi tehty.  Eikö kukaan taloyhtiössä ole valittanut?  

Talossahan voi asua joku huonojalkainen vanhus, jonka hänenkin pitäisi saada roskapussinsa viedyksi, ja se on tehty noin mahdottomaksi.  

Et sitten lukemana ole oppinut?

Ne 12 tuntia lojuneet isovanhemmat voisi tehdä JOTAIN. Edes vahtia sen kaksi minuuttia.

Tai vaikka kantaa likaiset astiansa pöydästä niinä viitenä ateriana.

Vierailija
455/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on varmasti jääkaapin ovessa roskiksenvientilista, jotta ei tule miehen kanssa riitaa tästä miltei Mount Everestin valloittamiseen verrattavissa olevan urakan suorittamisesta. Toivottavasti on kaikki kierrätysastiat samassa paikassa, muuten menee ylivoimaiseksi.

Vierailija
456/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun tulee pariskunta kahdesta eri perheestä,joilla omat tottumukset ja tavat..niin kyllä sen pariskunnan pitää sopia keskenään,et miten toimitaan kummankin sukulaisten kaa ja oma aikuinen lapsi kertokoon sen selvästi vanhemmilleen,et meillä mennään näin.Muuten tulee sotkua vääjäämättä.

Mutta miten voi olla 50-60-vuotiaita joilla ei ole edes alkeellisia käytöstapoja? Miten ihmeessä he on voineet elää tuohon ikään asti niitä oppimatta?

Ja monihan on kertonut ettei puhuminen auta yhtään mitään. Isovanhemmat eivät kuuntele.

Nykyään saadaan lapset vanhempana kuin tuon kirjoittanut luulee. Viisikymppisten lapset pääsevät just ala-asteelta, ei siinä mitään lapsenlapsia ole tulossa aikoihin. Itse sain lapseni poikkeuksellisen nuorena, jo 29-vuotiaana esikoisen. Kun täytän 60v, hän on 30-vuotias, ei siis lähelläkään sitä ikää, jolloin saadaan lapsia nykyään.

Osa saa ja osa ei. Minä olin jo 24-vuotiaana neljän lapsen äiti ja siitä nyt viitisen vuotta aikaa. 

Ja minä tulin isoäidiksi 39-vuotiaana.  Anoppini oli sitäkin nuorempi silloin, kun meidän lapsi syntyi.  Hän oli tekaissut mieheni 16-vuotiaana.

Minulle tästä oli se etu, että kun jäin eläkkeelle,  kaikki lapsenlapseni olivat jo isoja eivätkä tarvinneet kaitsijaa eikä hoitajaa.  Olen saanut viettää eläkepäivät ilman sitä vastuuta.  Työn ohella lapsenlasten hoitaminen ei ollut raskasta, koska olin niin nuori ja jaksoin.  

Työkaverini jäi vähän ennen minua eläkkeelle ja aloitti samantien urakkansa, lapsenlapsi syntyi samassa kuussa, kun mummo vietti eläkkeellejäämisjuhliaan.  Ei tarvinnut hänen miettiä, mitä tekisi.  

Näin se elämä meitä keinuttaa, ketä mitenkin.  

Vierailija
457/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme hyväksyneet toisemme rakkaudesta ja näin ollen hyväksymne myös toistemme suvun. Mikä ihme siinä on nykyään, kun anoppeja haukutaan ja naiset nimenomaan.

Ei mun tarvitse edes haukkua mun anoppia, tositapahtumat arjesta riittää ilman värikynääkin.

Mä olen yhdessä mun miehen kanssa. Se ei tarkoita, että tarvitsee sijaistaa anopin kynnysmattona vaikka anoppi tätä edellyttää.

Vierailija
458/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hirviö alapeukuttaa tätä? Kyllä te mammat käyttäydytte niin törkeästi toisiannekin kohtaan, että ei ihme, että isovanhemmista puhutaan tällaista paskaa.

No siis sitä saa mitä tilaa. Kirjoittaja tuli pätemään surullaan ketjuun, jossa ihmisillä on isoja ongelmia kammoisovamhempien kanssa. Kun ongelmat ovat tarpeeksi isoja, alkaa tuo tilanne kuulostaa varsin ihanteelliselta, minkä kirjoittajakin ymmärtäisi, jos vähän miettisi.

Ja ihnisen kuoltuahan on helppo kuvitella, miten ihanaa elo hänen kanssaan olisi ollut. Todrllisuus ei ole aina niin ruusuinen.

Suru on varmasti aito, mutta viesti oli ällöttävän tekopyhä.

Vierailija
459/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten lukemana ole oppinut?

Ne 12 tuntia lojuneet isovanhemmat voisi tehdä JOTAIN. Edes vahtia sen kaksi minuuttia.

Tai vaikka kantaa likaiset astiansa pöydästä niinä viitenä ateriana.

Niin kyllä minä sen luin ja tiedän.  Olisivat tietenkin voineet, ihmettelenkin suuresti, että miksi eivät niin tehneet.  Minä kyllä olisin ihan pyytänyt, että voisko toinen teistä viedä tämän roskapussin.  Tai sitten olisin sanonut, että katsokaas nyt noita lapsia, kun minä käyn viemässä roskat.  Jos olisivat kieltäytyneet, niin johan olisi ollut kummallista.

Ihmettelen vaan tuon yhden kirjoittajan juttua heidän roskissysteemistä.  Kuinka kukaan on voinut suunnitella tuollaisen systeemin ja kuinka taloyhtiön asukkaat on sen hyväksyneet?  

Onhan näitä tapauksia kyllä, missä ihmiset on keränneet niitä roskapussejaan parvekkeelle, kun suunnittelevat vievänsä ne sitten kerralla useamman pussin.  Siinäkin on oma vaaransa, jos ei ole lasitettu parveke.  Mutta ehkä nyt mennään jo liian ulos aiheesta.

Vierailija
460/1703 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä tulin isoäidiksi 39-vuotiaana.  Anoppini oli sitäkin nuorempi silloin, kun meidän lapsi syntyi.  Hän oli tekaissut mieheni 16-vuotiaana.

Minulle tästä oli se etu, että kun jäin eläkkeelle,  kaikki lapsenlapseni olivat jo isoja eivätkä tarvinneet kaitsijaa eikä hoitajaa.  Olen saanut viettää eläkepäivät ilman sitä vastuuta.  Työn ohella lapsenlasten hoitaminen ei ollut raskasta, koska olin niin nuori ja jaksoin.  

Työkaverini jäi vähän ennen minua eläkkeelle ja aloitti samantien urakkansa, lapsenlapsi syntyi samassa kuussa, kun mummo vietti eläkkeellejäämisjuhliaan.  Ei tarvinnut hänen miettiä, mitä tekisi.  

Näin se elämä meitä keinuttaa, ketä mitenkin.  

Näinpä. Mun mummu oli 82 kun hänen iltatähtensä teki iltatähden. Ei tullut tuolle mummulle lastenvahtikeikkoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi