Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?
Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.
"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."
Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.
Kommentit (1703)
Vierailija kirjoitti:
En kerkeä lukea koko ketjua.
Itseäni ärsytti aikoinaan kun anoppi ja appiukko tuli kylään niin useimmiten tapahtu seuraava.
Asuttiin kahden kerroksen rivitalossa.
Anoppi ja appiukko tälläs perseet olohuoneen sohvalle siintä ei sitten liikuttu kun ruokapöytään.
Lapsenlapsia kolme, joilla huoneet yläkerrassa.
Ei mitään kiinnostusta mennä yläkertaan sen jälkeen kun olivat hätäsesti lapsenlapsiaan moikanneet.
Anoppi vielä päiväkodissa töissä. Koulutettu pedagoogi.
Miniänä sai kyllä olla lehmän hermot näitten kanssa.
40 luvulla syntyneitä, sanoo jo kaiken.
Sinusta taas sanoo kaiken tuo sinun kirjoitustaitosi, pedagoogi, voi jeesus! Näen sinut: olet hiekkalaatikon reunalla toissapäivän meikeissä tupakkaa polttava ikääntynyt pissis.
Nämä on hankalia asioita ja me ollaan tasapainoteltu vuosia näiden juttujen kanssa sekä omien vanhempien että appivanhempien kanssa. Vuosien aikana on löytynyt sellainen sopiva tasapaino, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että isovanhemmat hoitavat lapsia ja minä ja mieheni laitetaan ruokaa, tehdään kotitöitä jne. Eli kun isovanhemmat tulevat kylään, heillä ei ole kodinhoito yms velvoitteita vaan he ovat lasten kanssa, jotta me saadaan ruoka pöytään koko porukalle, tiskit, pyykit jne ja usein päästään vielä miehen kanssa kahdenkeskiselle lenkille tms.
Tämä malli toimii! En oikein tykkäisikään että muut pyörivät meidän kotitöissä mutta toisaalta on ihan mahdoton laittaa ruokaa isolle porukalle ja katsoa pikkulapsia. Isovanhemmat taas tykkäävät hommailla lasten kanssa.
Meillä on kyllä ollut aina hyvä puheyhteys ja hyvät välit isovanhempiin ja he ovat auttaneet meitä paljon. Saadaan lapset monta kertaa kuussa yöksi hoitoon ja aina arki-iltaisin tarvittaessa. Mutta silti tämä on vaatinut keskustelua, varsinkin kun lapset oli ihan pieniä ja olin esim täysin kiinni imetyksessä.
Tehkää laiskat nuoret ite.