Ei ole todellista, että asumistukea halutaan leikata!
Vuokrat nousseet ja nousee inflaation nousun takia.
Pitäisikö muuttaa yh- huoltajana yksiöön, että ne vähätkin rahat riittäisi?
Asumistukea laskettiin jo vuosia sitten.
Miksi taas?
Kommentit (648)
Kuka löytää noiden yritystukien vuosisummat? Itse en löydä Googlella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea suunta. Se on hilannut pääkaupungin hintoja ylös.
Asumistuen vuokria nostavasta vaikutuksesta ei ole vielä mitään tutkimuksellisia näyttöjä. Paljon enemmän merkitystä on asuntojen saatavuudella, ja nyt kun rakentaminen on hiipunut, olisin huolestuneempi sen vaikutuksista pitkällä aikasäteellä.
Joka puolella on asuntoja tyhjillään. Jokaisen vähävaraisten kannattaisi miettiä, millaiset mahdollisuudet olisi työllistyä jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Asumiskustannukset puolittuisi ja elämiseen jäisi palkasta enemmän. On paljon muitakin kaupunkeja ja taajamia kuin He Va Es, joissa on työtä, koulutusta ja työpaikkoja niin ettei mihinkään peräkorpeen tarvitse muuttaa.
Ihmiset ovat muuttaneet kaupunkiin nimenomaan siksi, ettei siellä ns. peräkylillä ole työtä.
Mutta jos he asuvat kaupungissa toisten rahoilla, niin eikö tämä ole osoitus siitä, että sielläkään ei ole töitä (tai sitten ongelma on henkilössä itsessään). Joka tapauksessa tämän muuton mahdollisti se, että kustannukset maksaa joku muu. Tähän halutaan muutosta. Kaikki ovat tervetulleita kaupunkiin töihin, mutta asuminen ja muut järjestelyt pitää hoitaa omilla rahoilla.
Ongelma on pienipalkkaisilla työntekijöillä juuri se, että ilman asumistukea ero tulotasossa työssäkäyden ja makaamalla on olematon. Eli kenenkään ei kannata tehdä niitä pienipalkkaisia töitä ellei samalla poisteta kaikkia sosiaalitukia.
Yritystuet vääristää markkinoita. Ja epäsuorat tuet työntekijöistä vääristää lisää.
Voi muuttaa kauemmas keskustasta, niin vuokrrat laskee.
Jos ei tulot riitä niin hanki lisää tuloja tai leikkaa menoja. Niin yksinkertaista se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli vuokrakatto. Nyt on Kelan asumistuki jonka katto yksi asuvalle on 582€. Voidaanko taas ottaa vuokrakatto joka sitten olisi tuo 582€?
Eihän sitä vuokrakattoa muut tarvitse kuin kelan varoin loisivat. Muut maksaa itse vuokransa kokonaan.
Kuinka niin? Jos asuntoja ei ole tarpeeksi, niin vuokra voi olla mitä tahansa. Paljon itse voisit maksaa vuokraa? Ja paljonko olisit valmis maksamaan?
Minulla jää palkasta netto 1500€. Maksan käyttövastiketta n.620€. Sen halvemmalla en ole asuntoa löytänyt. Sanotko että elän taloudellisesti hyvää elämää?
Kanssani asuu opiskeleva aikuinen lapsi. Käytännössä elämme minun tuloilla.
Kerro kuinka parannan tilannetta?
Tekemällä enemmän töitä, tekemällä eri töitä, siirtymällä nykyisessä työssä toisiin tehtäviin, hankit puolison jonka kanssa jaat asumiskulut. Onhan näitä keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen yksinhuoltajan huoltajan pitäisi itse maksaa omista päätöksistään. On outo ajatuskin, että valtio tai kunta rientäisi apuun kun on tehty lapsi tai enemmänkin ja sen jälkeen vielä erottu ja valittu sellainen toinen vanhempi, että hän ei ole millään tavalla lasten elämässä mukana. Olisi kannattanut valita lasten vanhemmaksi henkilö, joka kykenee kantamaan vastuun elämästään. Nyt lapsilla on kaksi aikuista elämässä, jotka eivät pysty kantamaan vastuutaan.
Hyvä vain, että alkaa tuet vihdoin tippumaan. Aikuisia ihmisiä pitäisi paapoa kun eivät itse osaa tai halua kantaa seurauksia tekemistään valinnoista.
Tässä tuli tyypillinen, kovaa oikeistolaista ajattelua edustava näkemys. Virheitä ei sallita eikä heikkoutta, jokainen on oman onnensa seppä. Mietipä tätä: sitten kun sinä joudut vaikeuksiin, sairastut fyysisesti tai kohtaat niin suuria ongelmia että mielenterveytesi pettää ja menetät työsi - tule sitten kertomaan miten selvisit kun turvaverkkoja ei ole. Silloin kohtaat sen oikeistolaisen kovuuden jota olit itse kannattamassa.
Turvaverkot ovat aivan eri asia kuin ihmisoikeus asua toisten rahoilla Helsingin keskustan kattohuoneistoissa.
Asumistuessa on vuokraraja, ja Helsingissä se on yksinasuvalle 582e. Sillä ei todellakaan vuokrata mitään kattohuoneistoa keskustasta.
älä pienistä valita. parempiosaisilla on jo aamiais- ja lentotukeakin leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UPM 60 miljoonaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli vuokrakatto. Nyt on Kelan asumistuki jonka katto yksi asuvalle on 582€. Voidaanko taas ottaa vuokrakatto joka sitten olisi tuo 582€?
Eihän sitä vuokrakattoa muut tarvitse kuin kelan varoin loisivat. Muut maksaa itse vuokransa kokonaan.
Kuinka niin? Jos asuntoja ei ole tarpeeksi, niin vuokra voi olla mitä tahansa. Paljon itse voisit maksaa vuokraa? Ja paljonko olisit valmis maksamaan?
Minulla jää palkasta netto 1500€. Maksan käyttövastiketta n.620€. Sen halvemmalla en ole asuntoa löytänyt. Sanotko että elän taloudellisesti hyvää elämää?
Kanssani asuu opiskeleva aikuinen lapsi. Käytännössä elämme minun tuloilla.
Kerro kuinka parannan tilannetta?Tekemällä enemmän töitä, tekemällä eri töitä, siirtymällä nykyisessä työssä toisiin tehtäviin, hankit puolison jonka kanssa jaat asumiskulut. Onhan näitä keinoja.
Eipä niitä lisätöitä tai toisia tehtäviä millään omalla päätöksellä saa, eikä niitä ole kaikille.
Työtön mies kirjoitti:
Tehkää pimeitä töitä. Muuten ei pärjää.
No tämä. Olen nyt jo huomannut, että monessa palveluyrityksessä pyydetään maksamaan käteisellä. Juuri maksoin kampaajan käteisellä ja mies oli käyttänyt ompelimossa housut korjattavana, kummasti maksupääte rikki sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UPM 60 miljoonaa
Viking Line 54 miljoonaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen yksinhuoltajan huoltajan pitäisi itse maksaa omista päätöksistään. On outo ajatuskin, että valtio tai kunta rientäisi apuun kun on tehty lapsi tai enemmänkin ja sen jälkeen vielä erottu ja valittu sellainen toinen vanhempi, että hän ei ole millään tavalla lasten elämässä mukana. Olisi kannattanut valita lasten vanhemmaksi henkilö, joka kykenee kantamaan vastuun elämästään. Nyt lapsilla on kaksi aikuista elämässä, jotka eivät pysty kantamaan vastuutaan.
Hyvä vain, että alkaa tuet vihdoin tippumaan. Aikuisia ihmisiä pitäisi paapoa kun eivät itse osaa tai halua kantaa seurauksia tekemistään valinnoista.
Tässä tuli tyypillinen, kovaa oikeistolaista ajattelua edustava näkemys. Virheitä ei sallita eikä heikkoutta, jokainen on oman onnensa seppä. Mietipä tätä: sitten kun sinä joudut vaikeuksiin, sairastut fyysisesti tai kohtaat niin suuria ongelmia että mielenterveytesi pettää ja menetät työsi - tule sitten kertomaan miten selvisit kun turvaverkkoja ei ole. Silloin kohtaat sen oikeistolaisen kovuuden jota olit itse kannattamassa.
Tämä! Esim. aivoverenkierronhäiriö voi sattua kenen tahansa kohdalle, ja jos huono tuuri käy niin seurauksena on pysyvä työkyvyttömyys. Ja silloin takuuvarmasti toivoo että sosiaalipolitiikka olisi mahdollisimman vasemmistolaista.
On jokseenkin eri asia auttaa sairasta ja työkyvytöntä, kuin maksaa terveen ja työkykyisen asuminen Helsingin keskustan kattohuoneistossa. Jotain valoja päälle nyt tähän, että mistään ei voi mitään ottaa, koska sairaat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaverkot ovat aivan eri asia kuin ihmisoikeus asua toisten rahoilla Helsingin keskustan kattohuoneistoissa.
Asumistuessa on vuokraraja, ja Helsingissä se on yksinasuvalle 582e. Sillä ei todellakaan vuokrata mitään kattohuoneistoa keskustasta.
Hienosti väistit pointin. Se 582e maksetaan meidän veronmaksajien taskusta ja se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen ravirata 8 miljoonaa
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kodittomaksi? Ei asumistukien leikkaus ketään kodittomaksi jätä, mutta keskustan kattohuoneistot eivät ole oikea paikka asua toisten rahoilla.
Lopeta jauhamasta niistä 'keskustan kattohuoneistoista'. Todellisuudessa kukaan ei asumistuella elävä ei sellaisessa asu. Ja jos todella uskot että asuu, niin aika pahasti on todellisuudesta vieraantunut.
Asumistuessa on jo nykyisellään katto. Ollut vuosikymmeniä. Asumistukea saavat asuvat jo niissä pienimmissä jos ylipäätään missään keskustan liepeillä asuvat. Halvempaa ei ole tarjolla, ellei muuta niin kauas että sieltä ei pysty Helsingissä töissä käymään.
Eli se on sitten vähän voi voi tulevaisuudessa, kun kellään matalapalkkaisella ei ole varaa asua Etelä-Suomessa. Siinäpä sitten ihmettelette kun ei löydy siivoojia, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti väistit pointin. Se 582e maksetaan meidän veronmaksajien taskusta ja se on väärin.
Sosiaaliturvamenoista 40 % eli 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
Lisäksi maksetaan 30 miljardia työeläkkeitä.
Keskustan kattohuoneisto-hullu jankkaa samaa typerää virttä päivästä toiseen. Hän tietää varmasti jo tähän mennessä valehtelevansa, mutta jostain syystä pää on niin pipi, että on pakko jatkaa.
Asumistuki ja lapsilisät pitäisi poistaa kokonaan. Tämä ei ole sydämetöntä vaan realismia. Sossuloisten kupla puhkeaa.