Ei ole todellista, että asumistukea halutaan leikata!
Vuokrat nousseet ja nousee inflaation nousun takia.
Pitäisikö muuttaa yh- huoltajana yksiöön, että ne vähätkin rahat riittäisi?
Asumistukea laskettiin jo vuosia sitten.
Miksi taas?
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorat yritystuet on 1.4 miljardia vuodessa
+Yli 3 miljardia verotukia.
Yritysten erilaiset tuet ovat yhteensä yli 8 miljardia. Ja sitten vuokratuki vääristää markkinoita???
Tukemalla yrityksiä saadaan valtion kassaan yhteisöverotuloja ja ihmisille työpaikkoja, joista saamistaan palkoiste he maksaa tuloveroa.
Asumistuki menee suoraan sijoittajille eikä hyödytä yhteiskuntaa mitenkään.
Asumistuki ei mene sijoittajille. Menee enimmäkseen kaupungin vuokra-asuntoihin.
Ja mitä tahansa tukea voidaan perustella.
Itse haluan että tukipurku aloitetaan yritystuista. Niin moni starttiraha ja investointituki menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun alle tonnin elämästä leikataan asumistukea, niin haluan eutanasian. Köyhyysraja on noi 1300. Elämä nytkään ei ole elämisen arvoista. Terv. Sairas yksinäinen mummo 84 v.
Viimekädessä myös köyhät hyötyy siitä, että vuokrat alenee kysynnän vähentyessä. Tule jesi puolesta voit hankkiutua hoivakotiin ja yhteiskunta maksaa sen vajaan 700 e katon tultua täyteen lähes kaikki palvelusi.
2015 päätöksillä saatiin asumistuki menot nousuun. Esim 2017 opiskelijat tuli yleisen asumistuen piiriin ja tukimenot hyppäsi paljon entistä korkeammaksi.
Väitän, että seuraava hallitus aikoo korjata niitä silloisia mokiaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvista suurin osa asumistuen saajista on eläkeläisiä. Heistä vain n.1% saa täyttä asumistukea. Se ei todellakaan tarkoita koko vuokran verran.
Eläkeläisten asumistuki on pienempi, kuin yleinen asumistuki. Mutta jos suurin osa on eläkeläisiä, niin varmasti tuli menee tarpeeseen. Loput on varmaankin opiskelijoita.
Höpö höpö. Yleistä asumistukea saa eniten opiskelijat ( kiitos kokoomuksen opintotukiuudistuksen) , työttömät ja vähiten työssäkäyvät pienituloiset. Eläkkeensaajat saavat eläkkeensaajien asumistukea, johon on eri kriteerit kuin yleiseen asumistukeen.
Toimeentulotukea n. 30% sai alle 3 kk, n.30% sai alle 9kk ja 30% yli 10 kk.
Suurin osa saa tukea lyhyen aikaa.
Veikkaan että nekin on eläkeläisiä suurine terveysmenoineen.
Täällä on aina tarinoita kuinka olisivat pariskunta asuu ikänsä keskustan penthausissa tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea suunta. Se on hilannut pääkaupungin hintoja ylös.
Asumistuen vuokria nostavasta vaikutuksesta ei ole vielä mitään tutkimuksellisia näyttöjä. Paljon enemmän merkitystä on asuntojen saatavuudella, ja nyt kun rakentaminen on hiipunut, olisin huolestuneempi sen vaikutuksista pitkällä aikasäteellä.
Joka puolella on asuntoja tyhjillään. Jokaisen vähävaraisten kannattaisi miettiä, millaiset mahdollisuudet olisi työllistyä jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Asumiskustannukset puolittuisi ja elämiseen jäisi palkasta enemmän. On paljon muitakin kaupunkeja ja taajamia kuin He Va Es, joissa on työtä, koulutusta ja työpaikkoja niin ettei mihinkään peräkorpeen tarvitse muuttaa.
Ihmiset ovat muuttaneet kaupunkiin nimenomaan siksi, ettei siellä ns. peräkylillä ole työtä.
Kukaan ei käskenytkään peräkyliin muuttaa vaan muihin kaupunkeihin ja taajamiin. Esim. Salo, Loimaa, Kankaanpää, Iisalmi, Imatra, Kotka.
Kaikissa luetelluissa paikoissa on pulaa työpaikoista. Työtä löytyy pääsääntöisesti isommista taajamista.
Höpö höpö
Esim Salossa tällä hetkellä auki 267 työpaikkaa, Loimaalla 150 paikkaa, Kankaanpäässä reilu 100. Voit itse goigletella loppujen mainittujen paikkojen avoimet työpaikat.
Palomies, poliisi, puhetarapeutti, hammashoitaja, parturi, sähkömies, putkimies, kemian ja fyysikan opettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja, laboratorion hoitaja, sosiaalityöntekijä, hommia joita voi tehdä kuka tahansa, täytyy katsoa mihin huomenna haen.
Kenen vika se on, ettet ole kouluttautunut työllistävälle alalle? Sinänsähän mikäli nyt olet löytänyt Oikotien tai Duunitorin tai vastaavan palvelun pistät sinne sen ammattisi ja katsot mistäpäin Suomea niitä vapaita työpaikkoja olisi tarjolla. Vink vink
Mikä on työllistävä ala? Ainakaan varttia vaille viisikymppinen insinöörinainen ei ole kelvannut töihin, joihin on koulutus ja kokemus.
Tuon ikäisille naisille hyvin työllistäviä aloja on tietysti hoitoala ja varhaiskasvatus. Omakin serkkuni konetekniikan DI teki työuransa varhaiskasvatuksen parissa tuuraajana.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä ne ajat, kun ihmiset asuivat varallisuutensa mukaisesti eivätkä tukien varassa. Siitä oli sitten motivoidumpaa yrittää parempitasoiseen elämään cähän enemmön satsaamalla opiskeluun ja työtekoon ja säästämiseen.
Asuntopohja oli terveellä mallilla eikä niin vääristynyt kun nyt.
Eiköhän nytkin valtaosa elä varallisuutensa mukaisesti. Itse olen reippaasti yli keskituloinen, asun perus rivarissa ja ajan perus vanhalla henkilöautolla. Muuhun ei ole varaa. Tai olisi, jos vaihtaisin vähän hienompaan asuntoon ja vähän hienompaan autoon, niin sinne menisi kaikki rahani. Muuhun ei sitten jäisikään mitään.
Täytyy olla todella hyvätuloinen, iso perintö, tai korviaan myöten veloissa, jos meinaa mitään hienompaa saada tässä maassa.
Silti olen samaa mieltä, että tukien varassa kuuluu elää vaatimattomasti jossain syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvista suurin osa asumistuen saajista on eläkeläisiä. Heistä vain n.1% saa täyttä asumistukea. Se ei todellakaan tarkoita koko vuokran verran.
Eläkeläisten asumistuki on pienempi, kuin yleinen asumistuki. Mutta jos suurin osa on eläkeläisiä, niin varmasti tuli menee tarpeeseen. Loput on varmaankin opiskelijoita.Höpö höpö. Yleistä asumistukea saa eniten opiskelijat ( kiitos kokoomuksen opintotukiuudistuksen) , työttömät ja vähiten työssäkäyvät pienituloiset. Eläkkeensaajat saavat eläkkeensaajien asumistukea, johon on eri kriteerit kuin yleiseen asumistukeen.
Puhuin koko asumistuesta. Yksi asuvien asumistuesta. Eläkkeensaajan ja yleinen yhteensä. Jos oikein muistan niin suhde oli ainakin 2/3 eläkeläistenasumistuella ja loput yleisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea suunta. Se on hilannut pääkaupungin hintoja ylös.
Asumistuen vuokria nostavasta vaikutuksesta ei ole vielä mitään tutkimuksellisia näyttöjä. Paljon enemmän merkitystä on asuntojen saatavuudella, ja nyt kun rakentaminen on hiipunut, olisin huolestuneempi sen vaikutuksista pitkällä aikasäteellä.
Joka puolella on asuntoja tyhjillään. Jokaisen vähävaraisten kannattaisi miettiä, millaiset mahdollisuudet olisi työllistyä jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Asumiskustannukset puolittuisi ja elämiseen jäisi palkasta enemmän. On paljon muitakin kaupunkeja ja taajamia kuin He Va Es, joissa on työtä, koulutusta ja työpaikkoja niin ettei mihinkään peräkorpeen tarvitse muuttaa.
Ihmiset ovat muuttaneet kaupunkiin nimenomaan siksi, ettei siellä ns. peräkylillä ole työtä.
Kukaan ei käskenytkään peräkyliin muuttaa vaan muihin kaupunkeihin ja taajamiin. Esim. Salo, Loimaa, Kankaanpää, Iisalmi, Imatra, Kotka.
Kaikissa luetelluissa paikoissa on pulaa työpaikoista. Työtä löytyy pääsääntöisesti isommista taajamista.
Höpö höpö
Esim Salossa tällä hetkellä auki 267 työpaikkaa, Loimaalla 150 paikkaa, Kankaanpäässä reilu 100. Voit itse goigletella loppujen mainittujen paikkojen avoimet työpaikat.
Palomies, poliisi, puhetarapeutti, hammashoitaja, parturi, sähkömies, putkimies, kemian ja fyysikan opettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja, laboratorion hoitaja, sosiaalityöntekijä, hommia joita voi tehdä kuka tahansa, täytyy katsoa mihin huomenna haen.
Kenen vika se on, ettet ole kouluttautunut työllistävälle alalle? Sinänsähän mikäli nyt olet löytänyt Oikotien tai Duunitorin tai vastaavan palvelun pistät sinne sen ammattisi ja katsot mistäpäin Suomea niitä vapaita työpaikkoja olisi tarjolla. Vink vink
Mikä on työllistävä ala? Ainakaan varttia vaille viisikymppinen insinöörinainen ei ole kelvannut töihin, joihin on koulutus ja kokemus.
Tuon ikäisille naisille hyvin työllistäviä aloja on tietysti hoitoala ja varhaiskasvatus. Omakin serkkuni konetekniikan DI teki työuransa varhaiskasvatuksen parissa tuuraajana.
Jos ei DI:nä löydä alansa töitä, niin jotain on mennyt pahasti pieleen. Ehkä jo heti alussa, ettei ole päässyt käynnistämään työuraansa tai sitten jossain kohtaa ei ole toiminut ajoissa, ettei se työura katkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä ne ajat, kun ihmiset asuivat varallisuutensa mukaisesti eivätkä tukien varassa. Siitä oli sitten motivoidumpaa yrittää parempitasoiseen elämään cähän enemmön satsaamalla opiskeluun ja työtekoon ja säästämiseen.
Asuntopohja oli terveellä mallilla eikä niin vääristynyt kun nyt.
Eiköhän nytkin valtaosa elä varallisuutensa mukaisesti. Itse olen reippaasti yli keskituloinen, asun perus rivarissa ja ajan perus vanhalla henkilöautolla. Muuhun ei ole varaa. Tai olisi, jos vaihtaisin vähän hienompaan asuntoon ja vähän hienompaan autoon, niin sinne menisi kaikki rahani. Muuhun ei sitten jäisikään mitään.
Täytyy olla todella hyvätuloinen, iso perintö, tai korviaan myöten veloissa, jos meinaa mitään hienompaa saada tässä maassa.
Silti olen samaa mieltä, että tukien varassa kuuluu elää vaatimattomasti jossain syrjässä.
Jyväskylä, Joensuu, Tampere, Turku , Oulu, eniten asumistuen saajia. Tuossa järjestyksessä. Helsinki oli seitsemäs.
On olemassa tilasto, jossa näkee ihan postinumeron tarkkuudella. Joku voi katsoa Milla alueilla asumistuen saajat elää kaupungin sisällä. Veikkaan kyllä, että halvoilla alueilla.
Pitää asua siellä, mihin omat tulot riittävät!
Omassa suurpiirissä eniten asumistukea menee Viikkiin ja Malmille. Eli opsikelija-alueelle ja tiheästi asutulle, "huonomaineiselle" alueelle.
Loogista.
Vierailija kirjoitti:
Käyn Helsingissä töissä. Saan asumistukea. Mistä asti ajattelit minun pystyvän kulkemaan pienipalkkaiseen työhöni? Nykyään vielä Mäntsälässä on kalliit vuokrat, vaikka ostaminen siellä voi olla halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten pitää toimia sillä mihin omat rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten pitää toimia sillä mihin omat rahat riittävät.
Terveydenhoitoa saa sellaista mihin omat rahat riittävät.
Siivouspalveluita saa ostaa sillä mihin o.at rahat riittävät, eikä mitään tukia verovähennyksen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn Helsingissä töissä. Saan asumistukea. Mistä asti ajattelit minun pystyvän kulkemaan pienipalkkaiseen työhöni? Nykyään vielä Mäntsälässä on kalliit vuokrat, vaikka ostaminen siellä voi olla halvempaa.
No mulla työmatka edestakaisin 80 km enkä tarvitse tukia Palkka vähän päälle 13e.Tutulla myyjällä 160km työmatka päivässä.
Kyllä ne ihmiset pystyy kulkemaan kauempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun alle tonnin elämästä leikataan asumistukea, niin haluan eutanasian. Köyhyysraja on noi 1300. Elämä nytkään ei ole elämisen arvoista. Terv. Sairas yksinäinen mummo 84 v.sinä haluat! sinä sinä sinä! eutanasiakin pitää muilta saada. tee itse eutanasiasi senkin pummi.
Hoidin 6 lasta, miehen ja mummon ja ukin. Siinä sivussa karjan ja maatalon työt. Alkuaikoina ei ollut edes pyykkikonetta eikä sähkö liettä ja uunia. Kaikesta tästä ei saanut mitään eläkekrtymää kun lopulta terveys ja sekä petti. Kaikki lapset kävivät ammatin, ja siitä saakka veronmaksajina. Sanon sinulle, että en ole pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
No voi voi. Sitten haette vain toimeentulotukea. En halveksi tuilla eläjiä mutta toivon että olisitte hiljaa kun ei teillä mitään hätää ole inflaation noustessa toisin kuin meillä, jotka maksavat kaiken itse.
Et varmasti maksa kaikkea itse. Olen varma että saat verovähennyksiä ja ne on tukia.
Verovähennyksen eivät ole tukia vaan ne korvaavat ansion hankkimisesta aiheutuneita kuluja.
Verovähennystä saa myös kodin siivouksen ostoon suurituloiset. Jos ihminen on niin uusavuton laiska pas.. että ei jaksa omaa kotiaan siivota niin maksakoon itse siivouksen.
Mutta jos miehellä on uusavuton tyhmä vaimo niin silloin joutuu ottamaan kodinsiivouspalvelun ja pitopalvelun, että saa ylioppilasjuhlat järjestettyä. Kyllä lapsi ja sukulaiset tietää, että äiti on saamaton, laiska vätyspaska ja ilman miehen rahoja ei elämästä tulisi mitään.
Vieraat joutuu syömään yököttävän pahaa valmis täytekakkua. Lapsi häpeää.
Muilla ylioppilailla on ihania äitejä jotka ovat nähneet vaivaa ylioppilasjuhliin ja siivonneet itse kodin ja tarjottavat on itse tehty.
Sitten on nämä häettävät rakennekynsi mammat, joilla siivooja siivoaa kodin ja pitopalvelu hoitaa tarjottavat, kun ei rakennekynsi mamma osaa mitään.
Rakennekynsi mamman pitää kaikki saada helpolla. Viikot se istuu toimiston tuolissa ja ruoka on kaupan valmis eineksiä.
Eikö se pääsisi vielä helpommalla, jos vain istuisi himassa syrjäytymässä ja nostaisi tukia ja ehkä saisi vielä jonkun kunnan työntekijän siivoamaan ja auttamaan elämänhallinnassa?
Kunnan työntekijän? 😂😂😂😂😂
Suomessa ei ole kyllä kunnilla yhtään työntekijää joka siivoaisi eläkeläisten koteja.
Sen tiedän, että veteraaneille on siivous maksettu, mutta ei muille eläkeläisille.
Toi hoidetaan myös spurguille ja narkeille sekä hulluille.
On jollain kuvitelmat, voi hyvä jumala.
Ne on varmaan näitä jotka eläkkeelle päästyä matkustelee ulkomailla ja sitten kun tulee aivoinfarkti niin ollaa h-moilasena, että mitä eikö kunnalta tai kaupungilta tulekaan ilmais siivoojaa ja pyykin pesijää.
Todennäköisesti. Ja näitä on muuten paljon. Minunkin alle 70-vuotias äitini kuvittelee kunnalta jonkun tulevan hoitamaan häntä ja siivoamaan sityten kun hän ei itse pysty.
Yllättävän moni suuriin ikäluokkiin kuuluva kuvittelee, että eletään julkisten palveluiden suhteen edelleenkin 1980-lukua.
Ei 80-luvullakaan kukaan ulkopuolinen tullut hoitamaan vanhuksia ja siivoamaan heidän kotiaan. En kyllä ymmärrä mistä moinen virhekäsitys joillekin selkeästi tullut
-70-80 luvulla tuli. Kodihoitajan sai niin lapsiperheet kuin vanhuksetkin avukseen esim. Siivoukseen, ruuanlaittoon , lastenhoitoon, pyykinpesuun jne.
Ei tullut. Ei tullut ainakaan minun isovanhemmilleni, vaikka apua olisivat tarvinneet.
Eläkeläisten asumistuki on pienempi, kuin yleinen asumistuki. Mutta jos suurin osa on eläkeläisiä, niin varmasti tuli menee tarpeeseen. Loput on varmaankin opiskelijoita.