Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...

Näin se vain on
09.06.2023 |

Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.

Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.

Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).

Kommentit (405)

Vierailija
261/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jo velaton okt 45 v iässä.

Ja sijaitsee e suomessa. Oma tontti toki.

Kyllä kannatti muuttaa pois stadista.

Siellä on huonoin asumisen laatu ja sairas hintataso...

Vierailija
262/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naurattaa, pks putkirempan hinta on

1000 e / m2!

Eli 100 m2 kämppä tekee 100 000 euroa!

Sillä rahalla sen sijaan remppaa koko okt:n aivan kokonaan.

Eli viisaan valinta on yhä okt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa eli mulla menee sitten hyvin kun eka asunto ostettu 18v, enpäs myy pois :D

Vierailija
264/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on halpa kaupungin asunto. Pienellä palkalla ei oo järkeä ostaa omistusasuntoa. Ei voi olla varma kauan on työkykyinen. Lisäksi ylihintaiset remontit tulee väistämättä joskus.

Jos vielä maksuja kiristetään niin heittäydyn toimeentulotuelle. Mulla ei oo mitään mistä viedä.

Vierailija
265/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja helvetin kallis ja työläs perillisille. Ite myyn asuntoni kun jään eläkkeelle ja muutan vuokralle.

Vierailija
266/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole vielä eläkeiässä, mutta jo useamman vuoden olemme tehneet ratkaisuja eläkepäivien eteen. Mm. sopivan kokoinen oma, uusi asunto, pienillä kuukausikuluilla, sopivalla sijainnilla. Eläkkeemme eivät tule olemaan suuria, mutta näillä ratkaisuilla rahaa pitäisi jäädä myös reissaamiseen.

Myös terveydestä olemme pitäneet erittäin hyvää huolta ja kaikki arvot ja paino ovat viitearvoissa.

Kaikkeen ei voi varautua ja elämässä tulee aina yllätyksiä, mutta on paljon asioita, joihin voimme itse vaikuttaa. Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
267/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla velaton omistusasunto mutta kaiketi joudun myymään sen kun eläkkeeni tulee olemaan 1000 e ja siitä verot pois. No, onneksi on mitä myydä.

Vierailija
268/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20055759

Näin Iisalmessa.

-winner-

Vierailija
269/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Omassa tuttavapiirissäni hyvin moni vuokralla asuja on eläkkeelle siirryttyään muuttanut pois pääkaupunkiseudulta. Romanttisesti puhutaan paluusta juurille ja rauhallisemmasta elinympäristöstä.

Siellä rauhallisemmassa asuinpaikassa on kyllä sitten halvempi vuokrataso, mutta julkinen liikenne on olematonta. Miten sitten liikutaan, jos lääkäri ei enää uusikaan ajokorttia? Entä kulttuuritarjonta?Teatterit, konsertit jne ovat useimmat melkoisen matkan päässä. Muista palveluista puhumattakaan, jos paikkakunnalla ei ole juuri muuta kuin ne kaksi suureen ketjuun kuuluvaa ruokakauppaa. Ei ole juurikaan mitään erikoisliikkeitä, joita aina silloin tällöin tarvitsee.

Voi kuule ei se muu Suomi ole mitään takapajulaa kun vaikka ihan normaaliin kaupunkiin muuttaa. Kuvitteleeko stadialiset oikeasti , ettei muualla ole kulttuuri- tai terveyspalveluita?

Kaikki keskisuuret kaupungit palveluineen kyllä riittänevät eläkeläisille ( Jyväskylä, Mikkeli Kuopio, Oulu, Lahti, Porvoo ym) kun muuttaa siihen keskustan kupeeseen, eikä jonnekin lähiöön..

Kaikenlaista sitä kuulee..

Vierailija
270/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani myivät omakotitalon pois eläkkeelle jäädessä ja muuttivat palveluiden lähelle. Fiksu veto. 

Välttämättä ei ole järkevää asua koko elinikää samassa omistusasunnossa. Itse myin omistusasunnon pois sen ollessa 20v vanha. Tuolloin oli edessä isot remontit: kylpyhuone, keittiö,  kattoremontti, ikkunat jne. Plus lainakorot olivat nousussa oltuaan pitkään matalalla.Omaisuutta eli asuntoa pitää huoltaa, että sen arvo pysyy. Remontti ei tosin edistä jälleenmyyntiä jos asunto on huonolla sijainnilla.

Vierailija
271/405 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä tiedän eläkeläisiä, jotka aikanaan ostivat uuden asunnon. Nyt maksavat julkkari-, putki- ja sähköremonttia. Asunnon arvo ei juurikaan noussut remonttien vuoksi.

Tämä.

Julkkari-,katto- ja linjasaneeraus remontti maksaa helposti 40-50 neliön kaksioon sen 20 000e yhteensä. Asunnon arvo jos on vaikka nykyisin sen 60 000e niin ei sen asunnon arvo nouse 80 000 euroon vaan parilla tonnilla jos sitäkään. 

Tiedän myös tuollaisia eläkeläisiä mutta miksi he ei ole säästänyt rahaa eläkepäivilleen?

Vierailija
272/405 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on jäämässä eläkkeelle vuoden päästä. Velaton asunto. Nyt kuitenkin kallis kattoremppa tulossa ja ei tiedä pystyykö jäämää eläkkeelle maksujen takia. Kämppäänsä ei halua myydä eikä säästöjään käyttää. Erittäin surullinen tarina ja meinaan pitää itselle esimerkkinä. Et näinkin voi käydä vaikka olisi pelannut korttinsa oikein. 

Vierailija
273/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin asuntoni velattomaksi 40-vuotiaana. Nyt olen säästellyt jo useamman vuoden ja vielä on vuosikymmeniä aikaa säästää lisää. Vastike tässä on todella pieni ja siksi jää tosi paljon säästöön. Eiköhän tässä ehdi ihan hyvät säästöt tehdä ja ei ole eläkkeestäkään vaikea maksaa tätä naurettavan pientä vastiketta. Rempat ainakin pystyn hoitamaan, mut niitä ei tarvita ehkä 20 vuoteen.

Vierailija
274/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on velkaa koko loppuelämäksi. Maksan 'vuokrani' pankille ja krstalon seiniin. 

Mietin velatonta vuokra-asumista välillä. Toistaiseksi voiton vetää uusi, hyvä asunto. 

Okt on liian työläs ja kaikki vuosittaiset kalliit maksut ....rivitalohel.vettiin en lähde.

Vierailija
275/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tärkeää on suuret tulot. Pakkosäästäminen 30 v ajan syrjässä olevaan voikiloon ja asuminen siellä sen ajan ei kiitos. Ja syrjäkylillä kukaan ei osta sitä

flexiä asumiseen, tarpeet muuttuvat 5 v välein.

Vierailija
276/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä tiedän eläkeläisiä, jotka aikanaan ostivat uuden asunnon. Nyt maksavat julkkari-, putki- ja sähköremonttia. Asunnon arvo ei juurikaan noussut remonttien vuoksi.

Pitää ajoissa vaihtaa Uudenmaan, ettei tule rahoitusvastiketta.

Vierailija
277/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ei kannattaisi jäädä asumistuen varaan keikkumaan.  No harva varmaan tahalleen jää,  koska se olisi niin hyvä business ja kannattavaa.  Toisaalta oman asunnon hinku hinnalla millä hyvänsä on älytöntä.  

Vierailija
278/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon saa 263e kansaneläkettä päälle. Veroja menee n.75e. Jos kokonaiseläkkeesi kansaneläkkeen kera on tonni,et kyllä ole paljon töissä ollut eli n.500e edestä...

Vierailija
279/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun ostaa 30 vuotiaana asunnon ja makselee sen pois niin sitten onkin aika tehdä taloyhtiöön suurremontti.

Pois muutto puoleksi vuodeksi muualle asumaan, sijaisasumisen vuokra ja samalla yhtiövastikkeen maksu. Remontin jälkeen taloyhtiölainaa 50000-100000 €/asukas. Maksahan eläkkeestäsi.

Asun mielelläni vuokralla. En maksa 1000€ lainaa ja lisäksi 300€ vastiketta. Riittää 650€ vuokra ja vapaus.

Ihmisillä on eri tilanteita. Itse olen eläkkeellä, mutta maksan silti vielä asuntolainaa muutaman vuoden. Yksin sen jouduin ottamaan, kun en sopivaa vastuunjakajaa löytänyt. Lainan lyhennys ja yhtiövastike ovat yhyeensä 625e. Vanha taloyhtiä, joten putkiremppa on suunnitteilla. Se nostaa aikanaan vastiketta, mutta asuntolaina  lyhennyksetkin ovat loppusuoralla. Muut isot remontit tässä on tehty.

Harmittaa kun ehdin yli 30 vuotta maksaa vuokraa vieraille. En saanut lainaa aiemmin, kun ei ollut vakuuksia enkä osa-aikatyöstä saadusta palkasta pystynyt säästämään. Vuokriin menneillä rahoilla asuisin varmaankin melko hulppeasti. Nyt on pieni saunallinen kaksio. Repisin kukkahattuni, jos maksaisin vieläkin vuokraa.

Vierailija
280/405 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisen otsaantuneena luen tätä ketjua. Asuin kolmikymppisenä puolison kanssa kahdestaan omistusasunnossa joka alkoi olla velaton. Oi niitä aikoja kun pystyttiin säästämään 2500 euroa kuukaudessa. Siinä saa hajota pesukone tai autosta vesipumppu vaikka joka kuukausi eikä tunnu paljon missään.

Sitten tuli korona, alkoi kotona olo ja tuli ero. Uusi puoliso pk-seudulta ja nyt maksan tämän alueen tähtitieteellisiä aso-vuokria ja tili kroonisesti miinuksella. Elämä oli parempaa kun rahaa oli käytettävissä mihin halusi ja oli mahdollisuus olla velaton asukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi