Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
aapee vois olla huoleti, kyllä moni tajuaa sitten eläkkeellä kun ei enää palkka juokse... :D
Minä ymmärrän. Siksi ostin oman jo nuorena ja maksoin velan pois 40-vuotiaana. Sen jälkeen ehdin kerryttää säästöjä ja sijoituksia 30 vuotta ja se on helppoa, koska minun tarvitsee maksaa asumisesta vain naurettavan pieni vastike.
kiva asua kadulla eläkeläisenä.
Tjaaa,kyllä se omistus asuminen tulee kalliimmaksi pitemmällä aikavälillä. Se laina ja remontti kustannukset heittää sen asumis muotona kauas vuokralla asumisen lopullisesta hinnasta. Ektrana vielä jos asut kerrostalossa ja talonyhtiö menee konkurssiin jos/kun sulla vielä lainaa maksettavana. Vuokralla asuminen paljon huolettomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tjaaa,kyllä se omistus asuminen tulee kalliimmaksi pitemmällä aikavälillä. Se laina ja remontti kustannukset heittää sen asumis muotona kauas vuokralla asumisen lopullisesta hinnasta. Ektrana vielä jos asut kerrostalossa ja talonyhtiö menee konkurssiin jos/kun sulla vielä lainaa maksettavana. Vuokralla asuminen paljon huolettomampaa.
Sijoitusasuntoni remontit on maksaneet vuokralaiset, en minä. Katsos kun kulut siirretään vuokraan. Asuntoa, jossa itse asun, olen aina päivittänyt uudempaan tarpeen mukaan, yhdessäkään remonttia vaativassa en ole asunut, olen aina edellisen myynnillä ja vuokratuloilla ostanut omaan käyttöön uuden/uudemman ja paremman. Ensimmäisen oman ostin 23-vuotiaana, velaton olen ollu n. 30 vuotta. Nykyisen asuntoni ostin kun jäin eläkkeelle, rivarin pääty 123 m3, kaikki asumiseen vähänkään liittyvät kulut n. 290 €/kk. Rivari, koska olen suurimman osan ajasta mökillä, keskitalvella kotona, vaikka mökki talviasuttava onkin.
Vuokralla asuva saa takuueläkkeen 970 netto kuukaudessa. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja osa toimeentulotukea, kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Niin? En ymmärrä miksi ihmiset ei säästä ennen eläkettä, sitten kituutetaan ja valitetaan ettei rahat riitä.
Pienet palkat, korkeat hinnat !
PK seudulla asuntojen hinnat eivät kohtaa peruspalkkoja, et saa lainaa pankista, Ellei ole perintöä tai muuta, rahoitusta alkupottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasuntoni remontit on maksaneet vuokralaiset, en minä. Katsos kun kulut siirretään vuokraan. Asuntoa, jossa itse asun, olen aina päivittänyt uudempaan tarpeen mukaan, yhdessäkään remonttia vaativassa en ole asunut, olen aina edellisen myynnillä ja vuokratuloilla ostanut omaan käyttöön uuden/uudemman ja paremman. Ensimmäisen oman ostin 23-vuotiaana, velaton olen ollu n. 30 vuotta. Nykyisen asuntoni ostin kun jäin eläkkeelle, rivarin pääty 123 m3, kaikki asumiseen vähänkään liittyvät kulut n. 290 €/kk. Rivari, koska olen suurimman os
Vuokralaiset voi aina äänestää jaloillaan. Pahimmassa tapauksessa käteesi jää vain musta pekka. Mutta hyvä että sinulle kävi nuinkin hyvin,elä oleta että se on kaikkien todellisuus.
Siis oikeasti käy sääliksi "keskustelun" aloittanutta.
En todellakaan jaksanut lukea ketjua, mutta perinteisesti nämä menee niin, että vino pino ihmisiä kertoo miten heille just tää ei onnistu, on köyhyyttä ja sairautta yms. Mutta eihän se ole jutun pointti.
Pointti on se, että on tärkeää olla se omistusasuntoa ja sen hankkimista kannattaa tavoitella, mikäli se on mahdollista. Myös esimerkiksi hyvää terveyttä kannattaa tavoitella hyvillä elintavoilla ja sen tärkeyttä ei poista se, että kaikilla se ei ole mahdollista. Tärkeää se silti on ihmisen oman hyvinvoinnin kannalta ja mitä enemmän ikää tulee, sen tärkeämpää se on.
Aikoinaan tämä oli täysin mahdollista, kun suurin osa pääsi töihin heti ammattiin valmistuttuaan, joskus ilmankin. Tänä päivänä nuorille on tarjolla lähinnä osa-aikaisia kassahommia ym., joilla ei asuntolainaa saa sitten millään.
Viera kirjoitti:
Kerrostalo voi mennä konkurssiin.
Riski on nyt iso, kun hallitus leikkaa asumistuet ja ansiosidonnaiset ja työt on pätkätyötä.
Suomalaisten vähetessä asuntotarjonta kasvaa.
Monessa paikassa ne vastikkeet on (toki asunnon koosta riippuen) lähempänä jotain 300-400 euroa, kuin tuo aloituksen 117e.
Tuohon kun osuu joku isompi remontti niin sitten siihen tulee äkkiä rahoitusvastiketta joku 450e/kk lisää, eli se on kin jo jotain 750-800e, ja usein samaan aikaa tulee vielä niitä pienempi remonttejakin ja sitten näitä tonttien vuokrien korotuksia ja vaikka mitä.....
Että ei ole kovin halpaa se asuminen omistusasunnossakaan ja siinähän tulee päälle myös kaikki riskit joten tulee näitä juuri uutisissa olleita taloyhtiö-konkursseja tai jotain vastaavaa.
Mulla ei ole omistusasuntoa mutta ei vuokra-asuntoakaan.-eläkeläinen
Näinhän se on mutta eiköhän pidetä tukia ja vuokria sillä tasolla, että ne surkimukset myös ketkä eivät ole "tajunneet" ostaa omaa pystyvät maksamaan vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi minullakin ollut velaton omistusasunto eläkkeellä, jos ei olisi tullut avioeroa. Nyt on omistusasunto, joka ei tule olemaan velaton, kun jään eläkkeelle. Mieluummin tosin maksan omaa kuin vieraalle vuokraa.
Sama täällä. Kaikki ei kaikilla aina mene suunnitelmien mukaan. Tulee eroja/sairautta /kuolemia. Mikään ei ole niin epävarmaa, kuin elämä itsessään.
Mitä tahansa voi sattua, joka sotkee hyvätkin suunnitelmat , eikä se aina todellakaan ole itsestä kiinni. Sitä on turha hurskastella.
En nyt oikein ymmärtänyt. Siis omistusasunto kynsinhampain ja eläkkeellä sitten siinä keittiön pöydän ääressä selaillaan matkaesitteitä mutta ei rahaa matkailla? Itse jos olisin eläkkeelle menossä, möisin heti jos olisi ja kattelisin muailmaa.
Oletkohan meidän naapuri? Hänen on vaikeaa ymmärtää, että remonttikustannukset nostavat maksuja myös omistusasunnossa.
Pienituloiset ostavat oman osakkeen, luulevat että pärjäävät sitten eläkkeellä kun asunto maksettu. Sitten käykin niin että yhtiövastike nousee remonttien takia, ja asumistukea ei enää makseta yhtiövastikkeisiin, joten se köyhä eläkeläinen joutuu myymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle.
Agenda2030: Et omista mitään, sinulla ei ole yksityisyyttä, olet onnellinen.
Eiköhän siedettäviä eläkevuosia halajavat ole ostaneet oman asunnon.