Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
En ymmärrä koska tämä on yksi niistä monista asioista mitä mun ei tarvitse ymmärtää.
Tulevaisuutta varten on ostettu sijoitusasuntoja. Koska omat menot ovat pienet ja korkomenot pienet, maksan joka kk extraa lyhennyksissä. 8 v lainaa jäljellä
Ei kerrostalo osakkeen ostaja omista muuta kuin ne asumiseen oikeuttavat osakkeet.
Ei seiniä,ei lattiaa,ei mitään.
Ne kaikki ovat yhtiön omistamia.
Kun tämä yhtiö menee konkurssiin niin..
Näitä kertomuksia voit ihan lukea lehdistä.
"Näin voi käydä, kun taloyhtiö menee konkurssiin – Aune Pöyhönen asuu nyt omassa asunnossaan vuokralla" https://yle.fi/a/74-20048418
"Kokonainen kerrostalo meni konkurssiin Varkauden keskustassa – Osakkaat menettivät kaiken - Kotimaa | HS.fi" https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009803359.html
"Asunto-osakeyhtiön konkurssi - Herkulex.fi" https://herkulex.fi/asunto-osakeyhtion-konkurssi/
And there you go..👍
Vierailija wrote:
Naapurissa ollut talo jo vuoden tyhjillään, kun omistaja tehpassa. Järki ei enää toimi niin, että voi myydä taloa. Perilliset ei saa sitä myydä. Joten ei sillä tyhjällä talolla mitään hoitomaksuja ja palveluja maksella.
Siellä se talo rapistuu peruslämmöillä ja saattaa olla tyhjänä vielä monta vuotta, jos omistaja on pitkäikäinen
Me ollaan tehty huolisopimukset, vai miksi sitä sanotaan. Lisäksi kaikki vanhemmat asuu kerrostaloissa
Vierailija wrote:
Ei kerrostalo osakkeen ostaja omista muuta kuin ne asumiseen oikeuttavat osakkeet.
Ei seiniä,ei lattiaa,ei mitään.
Ne kaikki ovat yhtiön omistamia.
Kun tämä yhtiö menee konkurssiin niin..
Näitä kertomuksia voit ihan lukea lehdistä.
"Näin voi käydä, kun taloyhtiö menee konkurssiin – Aune Pöyhönen asuu nyt omassa asunnossaan vuokralla" https://yle.fi/a/74-20048418
"Kokonainen kerrostalo meni konkurssiin Varkauden keskustassa – Osakkaat menettivät kaiken - Kotimaa | HS.fi" https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009803359.html
"Asunto-osakeyhtiön konkurssi - Herkulex.fi" https://herkulex.fi/asunto-osakeyhtion-konkurssi/
And there you go..👍
Ei kannata ostaa asunto-osakkeita.
Kämppä menee, mutta velka jää.
Vierailija wrote:
Meidän omistusyhtiöstä varmaan eläkeläiset pikkuhiljaa lähtevät pakon edessä tien päälle.
Hoitovastike 450€ / kk.
Rahoitusvastike pomppasi juuri 550€ /kk.Rahoitukset ovat vanhoja remppalainoja, kyseessä vanha yhtiö, eikä näitä uusia "asu 2v ilmaiseksi" koijauksia. Lisää remppaakin varmasti lähivuosina tulee ja jos tuohon yhdistyy vielä korkojen nousu seuraavassa tarkistuksessa lisää, niin vuokralla asuisi halvemmalla.
Täähän se ois. Rahoitusvastike ynnä muut remppakulut aina laskee omistusasumisen kannattavuutta. Ja näitä on paljon. Lisäksi nämä kaikenmaailman remppajutut on loputon suo ja työmaa. Vuokralla asuu fiksusti ja halvalla vain hoitovastikkeen hinnalla, parhaimmillaan.
Vierailija wrote:
Seitsemän velatonta omistusasuntoa, riittääkö?
Kuulostaa nyt kuules siltä, että kyllä sua himottaisi se kahdeksaskin ;D Mutta kai sen olet jo tällä välillä kesäkuusta tähän päivään ehtinyt hankkiakin?
-winner-
Eläkkeellä muutetaan ulkomaille esim. Filippiineille. Ei tänne tarvitse jäädä.
Uudisasunnot eivät ole halpoja missään päin Suomea. Ap ei kerro aloituksessaan (ehkä muilla sivuilla, joita en ole vielä lukenut), kuinka nopeasti velkansa maksoi.
Halvimmat omistusasunnot ovat Rovaniemellä, Oulussa ja muualla pohjoisessa. Kaikki eivät voi eivätä halua muuttaa kyseisille paikkakunnille. Toisin sanoen, kovinkaan moni ei voi sanoa maksavansa lainaansa pois "ihan kohta", paitsi siinä vaiheessa, kun on jo maksellut sitä 20 vuotta.
Vierailija wrote:
Tämä koskee vain niitä, joille tuollainen nimellinen reilu tonni on iso raha. Valtaosalle ei ole.
Valtaosalle eläkeläisistä se on melkein koko eläke.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meidän omistusyhtiöstä varmaan eläkeläiset pikkuhiljaa lähtevät pakon edessä tien päälle.
Hoitovastike 450€ / kk.
Rahoitusvastike pomppasi juuri 550€ /kk.Rahoitukset ovat vanhoja remppalainoja, kyseessä vanha yhtiö, eikä näitä uusia "asu 2v ilmaiseksi" koijauksia. Lisää remppaakin varmasti lähivuosina tulee ja jos tuohon yhdistyy vielä korkojen nousu seuraavassa tarkistuksessa lisää, niin vuokralla asuisi halvemmalla.
Täähän se ois. Rahoitusvastike ynnä muut remppakulut aina laskee omistusasumisen kannattavuutta. Ja näitä on paljon. Lisäksi nämä kaikenmaailman remppajutut on loputon suo ja työmaa. Vuokralla asuu fiksusti ja halvalla vain hoitovastikkeen hinnalla, parhaimmillaan.
Juu, tuollaisia asuntojahan riittää kaikille suomalaisille.
Vierailija wrote:
Me ollaan nyt jo asuttu joulu - helmikuu Turkissa.
mm Malediiveillä on edullista asua vaatimattomissa majapaikoissa, ei tietty jouluna
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Vierailija wrote:
Ymmärrän hyvin, koska suvussa on ikäihmisiä jotka kituuttaa vuokralla ja sitten niitä jotka selviävät pelkän omistusasunnon vastikkeella. Arvatkaapa kummat käy etelässä kolme kertaa vuodessa?
200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ymmärrän hyvin, koska suvussa on ikäihmisiä jotka kituuttaa vuokralla ja sitten niitä jotka selviävät pelkän omistusasunnon vastikkeella. Arvatkaapa kummat käy etelässä kolme kertaa vuodessa?
200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Kannattaa jättää sairastelurahaa. Sairaalasta tulee lasku, jos saat aivoinfarktin ja olet osastolla hoidossa.
Vierailija wrote:
Ihanko totta? En vaan haluaisi muuttaa täysin vieraaseen kulttuuriin ja jos kielitaitokaan ei toimi, mitä siellä tekee? Itse pysyin Euroopassa, en koskaan muuta ajatellutkaan vaikka kielitaito on hyvä. Ostin ok-talon Italiasta 15 vuotta sitten enkä siihen mitään asuntolainaa tarvinnut. Tyytyväinen olen ratkaisuuni edelleenkin.
Vierailija wrote:
Itse olen hankkinut kaksi sijoitusasuntoa ja maksatan ne vuokralaisilla. Eläkeläiset ovat hyviä vuokralaisia.
Onko ne kerrostalossa. Olet vastuussa kyseisen kerrastolon muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Irtisanomisia on tulossa ja hallitus leikkaa ansiosidonnaisen. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Vierailija wrote:
Ymmärrän. Koska itse tein virheen ja sain lapsen ennen kuin oli ura ja asuntolaina. Nyt en saa jälkimmäistä.
Se että syntynyttä on laskussa kertoo että muut ikäiseni ja nuoremmat on viisaampia kuin minä
Lapsi hankaloittaa jo paljon asuntolainan saamista.
En ymmärrä mikset saisi lainaa, ellei sulla ole sitten pieni palkka ja suuri lainantarve. Kyllä mulle pienituloisena yksinhuoltajana on annettu lainalupaus, useammastakin pankista. Ei mikään iso laina tietenkään, mutta kerrostaloasunnon tai rivarinpätkän sillä saa keskisuuresta kasvukeskuksesta. Toki mulla on säästöjä ASP-tilillä, mutta niin kai ne nykyään edellyttää kaikilta, säästöjä pitää olla väh. 10-15 prosenttia asunnon hinnasta. Lapsi vaikuttaa siellä pankin laskelmissa menoeränä, mutta ei se lapsi nyt sentään mikään este ole! Ainakin itsellä lapsi tuo myös tuloja: elatustuki ja lapsilisä huomioidaan pankin laskelmissa tuloiksi.
Kyllä ne lapset kannattaa ennemmin tehdä nuorena ja Suomi on paras maa tehdä lapsia!
Vierailija wrote:
Kerrostalo voi mennä konkurssiin.
Riski on nyt iso, kun hallitus leikkaa asumistuet ja ansiosidonnaiset ja työt on pätkätyötä.
nii ja muista ne putket ne on vaihettava omakotitaloon joka torstai
Naapurissa ollut talo jo vuoden tyhjillään, kun omistaja tehpassa. Järki ei enää toimi niin, että voi myydä taloa. Perilliset ei saa sitä myydä. Joten ei sillä tyhjällä talolla mitään hoitomaksuja ja palveluja maksella.
Siellä se talo rapistuu peruslämmöillä ja saattaa olla tyhjänä vielä monta vuotta, jos omistaja on pitkäikäinen