Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
Itse olen hankkinut kaksi sijoitusasuntoa ja maksatan ne vuokralaisilla. Eläkeläiset ovat hyviä vuokralaisia.
Ymmärrän hyvin, koska suvussa on ikäihmisiä jotka kituuttaa vuokralla ja sitten niitä jotka selviävät pelkän omistusasunnon vastikkeella. Arvatkaapa kummat käy etelässä kolme kertaa vuodessa?
Ikääntyvä voi vaihtaa ison perheasunnon pienempään ja kuitata vaikka satatonnia eläkerahoja. Kyllä niillä matkustelee.
Eläke ja aivan mahdottomasti on velkaa! Entä sitten? Kaikki maksaa, raha kiertäköön. En omista mitään ylimääräistä, matkustelu ei huvita. Mielummin mukavasti kotona, vaikka sitten velkaisena. Muissa maissa velka ei ole mörkö. Suomi elää edelleen ja jatkuvasti sota-ajan sukupolvisolmussa.
Ymmärrättekö, että olen alkanut inhota näitä "ymmärrättekö" -aloituksia?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hankkinut kaksi sijoitusasuntoa ja maksatan ne vuokralaisilla. Eläkeläiset ovat hyviä vuokralaisia.
Ovat ne nuoremmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan maksaisi omistamastaan asunnosta jotain vastiketta?? Ai niin, eihän sitä oikeasti omistakaan, vaan on vain lupa asua osakekirjaan vastaan.
Ainoa tapa omistaa oma asunto on omakotitalo. Ei mitään typeriä vastikkeita, eikä tule yhtiö ottamaan haltuun, vaan on OMA tupa ja oma lupa.
Ja typerät hommat, rempat, kiinteistövero, jätemaksut.... Naapurien kus.eksivat rakit, kiljuvat kakarat, jatkuvasti säksättävät ruohonleikkurit jne. Rivitalo tai omakotitalo, helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Minkäkokoinen osakesalkku pitää olla että sieltää esim 1000€ kuussa osinkoja kohtalaisen luottavasti?
Ei tarvitse olla osinkoja, voi myös nostaa salkusta 4% säännön mukaan tai ronskisti 5% mikä tarkoittaisi ettei raha lopu koskaan salkun arvonnousun ansiosta (Helsingin pörssi tuottanut historiallisesti 7% vuodessa). 1000e eteen pitää saada 12000e verovapaata rahaa eli se tarkottaisi 16000e bruttonostoa salkusta (pääomavero 30%). 5% säännöllä se olisi 350ke salkku ja 4% turvallisemmalla nostolla 420ke. Ihan saavutettavissa tavallisellakin palkansaajalla.
Missä on noin halpoja vastikkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa lainaa omistusasuntoa varten. Ja kenellä on noin alhainen vastike.
Kaikilla tuntemillani on vastike vähintään 500 euroa pk-seudulla.Saa aika iso kämppä olla, että hoitovastike on 500€.
Pitäis ihan piruuttaan katsoa Oikotieltä, että löytyykö sellaisia lainkaan.
Toki jotkut 300m2 asunnot erikseen, mutta jos puhutaan jostain kaksiosta, tai kolmiosta.
Meillä on vastike aikalailla 500€, kun neliöitä on 97,5 ja vastike on 5,1€/neliö. Yhtiö on vuokratontilla, mutta liikehuoneistoista saatavat vuokrat helpottavat vuokranmaksussa. Ei ole vastikkeessa paljonkaan eroa omalla tontilla oleviin, jotka tässä kokoluokassa maksavat ainakin 200000€ enemmän.
Autopaikka maksaa 100€/kk, mutta sama summa menisi vuokralaiseltakin.
Kun omistusasunnon älyää ostaa 30-vuotiaana, se on maksettu 50-vuotiaana. Sitten on 20 vuotta aikaa kerätä velattoman asunnon päälle säästöjä, kun tarvitsee maksaa vain pelkkä vastike. :)
Että kyllä noilla elää. Ihan vierestä olen seurannut tällaista eläkeläistä.
Onneksi mekin ostimme ajoissa, silloin kun omakotitaloja sai vielä järjelliseen hintaan ja marginaalit olivat matalia ja korot nollassa aina viime vuoteen asti. :)
Vierailija wrote:
unissas olet
Omistusasunnon saa ilmaiseksi, jos se on tärkeää. Nyt vaan on luottamus yhteiskuntaa ja sen vakautta kohtaan niin huono, ettei kovin kallista viitsi velaksi ostaa. Seuraava hallitus ei oikein voi muusta leikata kuin eläkkeistä. Kaikki kuu on jo leikattu.
Vierailija wrote:
Ymmärrän hyvin, koska suvussa on ikäihmisiä jotka kituuttaa vuokralla ja sitten niitä jotka selviävät pelkän omistusasunnon vastikkeella. Arvatkaapa kummat käy etelässä kolme kertaa vuodessa?
Aikamoinen hiilijalanjälki heillä, mutta ovat ilmeisesti lapsettomia, kun eivät välitä.
Itse tunnen taas eläkeläisiä, jotka saavat pieneen vuokraansa eläkeläisen asumistuen ja ovat siellä etelässä. Ja sitten niitä, jotka maksavat eläkkeestään ison vastikkeen ja valittavat yhtiölainoista. Sitten on serkkupoika, joka kalastelee kesät Norjassa ja talvet Sisiliassa ja budjaa matkailuautossa. Jokainen tyylillään.
Tai sitten vaan makselee vuokraa osakesalkun osingoilla eikä omista sitä viimeistä leposijaansa ja jätä sitä perillisten riesaksi.
Omistusasuminen on kyllä sellainen etuoikeutettujen landepaukkujen suomikupla, että oksat pois. Eihän omistaminen ole lainkaan mahdollista kaikille, etenkään missään kaupungistuneessa yhteiskunnassa, mitä kai Suomikin luulee jo olevansa. Jos oot saanut elämään heikommat lähtökohdat, et todellakaan maksele mitään asuntolainoja pelkästään palkalla - siitä pitää huolen progressiivinen verotus, jonka rooli on estää huono-osaisten vaurastuminen. Ja halpaan ei köyhällä ole todellakaan varaa, sillä sellaista asuntoa ei osta pois tulevaisuudessa enää kukaan.
Meillä on tarkoitus myydä talo, kun jäämme eläkkeelle. Naapurissa halpoja vuokrakaksioita.
Saamme rahaa matkustella ja elää pihistelemättä. Ja ei tarvitse pitää rahaa säästössä, jos lämminvesivaraaja hajoaa tai jääkaappi.
Toki se helpottaa, mutta tuossa puhuttiin velattomasta asunnosta, eläkkeellä ollessa.
Tämä on käytännössä jokaisen saavutettavissa, ihan omista valinnoista tuo on kiinni.
Jos tykkää jatkuvasti muuttaa ja vaihtaa asuinpaikkakuntaa, niin ainoastaan tässä tapauksessa vuokralla asuminen on varteenotettava vaihtoehto.