Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?

Vierailija
07.06.2023 |

Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?

Kommentit (510)

Vierailija
141/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Kyllä voi. Riittää, että käy tunneilla ja kuuntelee. Eihän se mitään erityistä älykkyyttä vaadi vaan sitä, että tavalla tai toisella kuulemansa asiat painaa muistiin. Toimi sekä itsellä että omilla lapsilla.

Voi kuule, lapsia ja aikuisia on moneen lähtöön. Se että teillä on toiminut ei todellakaan tarkoita sitä että se toimisi kaikilla samalla tavalla. Joillakin esimerkiksi on huippumuisti mutta kyky ilmaista asioita kirjallisesti on puutteellinen. Kirjallisessa kokeessa ei pelkkä hyvä muisti riitä.

Helppohan se on kirjoittaa kun tietää faktat.

Ei ole kaikille helppo. Lukiongelmia on moneen lähtöön.

Mikäli on lukiongelmia niin ehkä kannattaisi hankkiutua enemmän käytännönläheiseen ammattiin. Samoin ihmettelin kun joku kuuro oli opiskellut sosiaalialaa ja valitti sitten kun ei työnantaja järjestänyt hänelle tulkkia asiakastapaamisiin . Ehkä ne omat vahvuudet olisi ollut jossain toisenlaisessa tehtävässä.

Vierailija
142/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?

Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?

Jokainen peruskoulun käynyt tietää, että se tyhmin häirikköaines meni amikseen ja paras aines lukioon. Poikkeuksia voi olla, mutta ei kukaan fiksu mene vapaaehtoisesti amikseen.

Tässä on kyllä paikkakuntakohtaisia eroja. Omalla paikkakunnalla joillekin amiksen linjoille on vaikeampi päästä kuin lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, ilmeisen ylioptimistisesti, että ammattikoulu on koulutuspolun alkupään yksi vaihtoehto, joka ei sulje pois myöhempää korkeakoulu- tai yliopistotutkintoa.

Ainoa mikä ammattikoulussa huolettaa, on sen tämän hetkinen taso. Siis meidän kaupungin, muualla voi tilanne olla ihan toisin.

Uskon tällä hetkellä, että esikoinen on menossa amikseen, keskimmäinen lapsi lukioon ja kuopus jompaan kumpaan. Mutta saavat valita itse. Me vanhemmat autamme parhaamme mukaan miettimään mikä tukisi parhaiten juuri oman lapsen pärjäämistä. Ja pärjäämisellä tarkoitan sitä, että on itse tyytyväinen elämäänsä ja uskoo itseensä ja siihen, että aina voi opiskella lisää jos siltä tuntuu. Aina voi lähteä ulkomaille kokeilemaan siipiään, ja aina palata kotiin, eikä kukaan puhu maitojunista.

Vierailija
144/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väliä, kunhan tekee sellaista, mikä tuntuu omalta.

Itse olen maisteri ja puolisolla tohtori.

Ja luotat siihen että lapsesi osaa 15-16-vuotiaana sanoa että tämä juuri häntä kiinnostaa, kun hakeutuu johonkin vuorotyöhön 1700 €:n palkalla? Jokainen kuitenkin tietää että se on vuosi tai kaksi kun se lapsi jo itkeä tihrustaa että miten noista hommista pääsee pois ja eteenpäin, niin miksi tuo harha-askel pitää antaa tehdä ilman että etukäteen kertoo että työ muuten on sitten aivan hirveää ja palkka surkea? Meneekö se lapsi siitä jotenkin rikki jos saa tuon tiedon ennen kuin on käyttänyt siihen itse kolme vuotta koulussa ja vielä vuoden pari siellä töissä?

Minä kävin amiksen ja sain sieltä paperit. Tein vuorotöitä korkeakouluopintojen ohella. Ei mennyt amis hukkaan ollenkaan. En näe sitä harhaaskeleena. Työmarkkinoilla amistutkinto on nähty positiivisena. Oletpas sinä ennakkoluuloinen ihminen.

Vierailija
145/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle enemmän tasa-arvoisia, kun nuorille itselleen. Tosin kumpikin varmaan kyllästyisi useimpiin amisammatteihin. En ole ihan varma mitä lasketaan "amisammateiksi", kun pieni osa koulutuksista ei ole oikein amista eikä lukiota.

Vierailija
146/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä miksi minulla vanhempana pitäisi olla asiasta mielipide.

Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.

Neuvoa ja ohjata voi ilman käskyttämistä. En tajua vanhempia joiden asenne on tuo, että ei kuulu heille. 16-vuotias on ihan hukassa ja tarvitsee neuvoja ja tukea. Meillä aikuisilla on kuitenkin paljon tietoa jota voidaan jakaa ja joka helpottaa nuoren päätöksen tekemistä.

Et ymmärrä: Lue tätä ketjua niin huomaat että monella vanhemalla on ehdoton mielipide. Jos ei mene lukioon niin se on muka jotenkin paha asia. Jos otat ehdottoman kannan asiaan niin älä ihnettele jos lapset eivät halua olla misään tekemisissä kanssasi.

Jos lapsi haluaa mennä amikseen: Hyvä.

Jos laosi haluaa mennä lukioon: Hyvä

Jos lapsi haluaa mennä suoraan töihin: Hyvä

Jos lapsi haluaa jäädä kotiin pelaamaan pleikkaria: Ei hyvä.

Noin yksinkertaista se on. Itse en ole käynyt lukiota enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä ja tienaan 100ke vuodessa. Se on enemmän kuin suurin osa tänne kirjoittavista tienaa. Lisäksi olen aina saanut tehdä työkseni mitä haluan. Se ei olisi ollut mahdollista jos vanhemmat olisivat pakottaneet johonkin muottiin mikä heidän mielestä on oikea.

Kuinka moni muista lukiota käymättömistä tienaa 100 000 euroa vuodessa? Veikkaan, että aika harva.

Syyllistyt anekdoottiin mikä ei todista mitään.

Olet väärässä: Olen työskennellyt peli-alalla ja siellä on töissä valtava määrä hyvin palkattuja tekijöitä ilman mitään koulutusta. Oikeisiin töihin palkataan tekijät osaamisen perusteella ei todistusten perusteella.

Tunnen jopa muutaman miljonäärin jotka eivät ole koskaan tehneet koulutusta vastaavaa työtä. Siis amiksen käyneitä jotka ovat siirtyneet IT alalle. Kyse on siitä että tekee sitä mikä on oma intohimo sen sijaan että yrittää laskelmoida miten parhaiten tulisi keskiverto kansalaiseksi.

Olen IT-alalla töissä ohjelmistosuunnittelijana (DI) ja nuo "itseoppineet" on juuri se pahin riesa. Pahoja aukkoja sivistyksessä ja myös osaamisessa. Ei se niinkään ole, että lääkäriksi voi itse opetella. Tuo koulutuksen vähättely on sellainen yksi nykyajan syöpä.

Vierailija
147/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin. Jos ei ole syntynyt akateemiseen sukuun niin saa toivoa että seuraava sukupolvi kouluttautuisi paremmin.

Vierailija
148/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.

Neuvoa ja ohjata voi ilman käskyttämistä. En tajua vanhempia joiden asenne on tuo, että ei kuulu heille. 16-vuotias on ihan hukassa ja tarvitsee neuvoja ja tukea. Meillä aikuisilla on kuitenkin paljon tietoa jota voidaan jakaa ja joka helpottaa nuoren päätöksen tekemistä.

Et ymmärrä: Lue tätä ketjua niin huomaat että monella vanhemalla on ehdoton mielipide. Jos ei mene lukioon niin se on muka jotenkin paha asia. Jos otat ehdottoman kannan asiaan niin älä ihnettele jos lapset eivät halua olla misään tekemisissä kanssasi.

Noin yksinkertaista se on. Itse en ole käynyt lukiota enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä ja tienaan 100ke vuodessa. Se on enemmän kuin suurin osa tänne kirjoittavista tienaa. Lisäksi olen aina saanut tehdä työkseni mitä haluan. Se ei olisi ollut mahdollista jos vanhemmat olisivat pakottaneet johonkin muottiin mikä heidän mielestä on oikea.

Kuinka moni muista lukiota käymättömistä tienaa 100 000 euroa vuodessa? Veikkaan, että aika harva.

Olet väärässä: Olen työskennellyt peli-alalla ja siellä on töissä valtava määrä hyvin palkattuja tekijöitä ilman mitään koulutusta. Oikeisiin töihin palkataan tekijät osaamisen perusteella ei todistusten perusteella.

Tunnen jopa muutaman miljonäärin jotka eivät ole koskaan tehneet koulutusta vastaavaa työtä. Siis amiksen käyneitä jotka ovat siirtyneet IT alalle. Kyse on siitä että tekee sitä mikä on oma intohimo sen sijaan että yrittää laskelmoida miten parhaiten tulisi keskiverto kansalaiseksi.

Oma insinööripuolisoni juuri kertoi, ettei hänen työpaikoillaan ole juuri koskaan puhuttu siitä minkä lukion kukakin on käynyt vai onko, ja myöhempiä kouluja mietitään jos törmätään kurssikaveriin, ei muuten.

Tärkeämpää on se millainen ihminen on, miten hän työnsä hoitaa ja mihin on erikoistunut. Tällä hetkellä tärkeää on myös se että pärjää normihommissa myös englannin kielellä.

Vierailija
149/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?

Jokainen peruskoulun käynyt tietää, että se tyhmin häirikköaines meni amikseen ja paras aines lukioon. Poikkeuksia voi olla, mutta ei kukaan fiksu mene vapaaehtoisesti amikseen.

Ei ihme ettet koskaan tule saaman hyvin palkattua työtä tuollaisella asenteella. Hyvä maalari, levyseppä/hitsari tienaa vuodessa paljon enemmän kuin sinä tai kuka tahansa muu keskinkertainen lukion käynyt.

Lukiosta saa hatun, amiksesta hyvin palkatun ammatin. Moni täällä ei näytä käsittävän kuinka paljon palkkaa koulutetulle "duunarille" oikein maksetaan.

Vierailija
150/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt kyllä ihan näin mene. Meillä ohjelmistofirmaan vaaditaan vähintään DI:n paperit, koska se mm. takaa edes jonkinlaisen osaamisen matematiikasta.

Vierailija
151/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ei. Jos itse näen, ettei lapsen taipumukset viittaa lukioon, niin miksi ihmeessä toivoisin sitä? Mutta silloin on väliä, jos olisi selvää, että pärjäisi hyvin myös lukiossa. 

Lapsellani ei ikävä kyllä vain ole taipumuksia oikein mihinkään muuhun kuin koneella ja piirtämisen parissa lorvimiseen :(

(haki lukioon juuri, 7,1:n keskiarvolla)

Vierailija
152/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme ettet koskaan tule saaman hyvin palkattua työtä tuollaisella asenteella. Hyvä maalari, levyseppä/hitsari tienaa vuodessa paljon enemmän kuin sinä tai kuka tahansa muu keskinkertainen lukion käynyt.

Lukiosta saa hatun, amiksesta hyvin palkatun ammatin. Moni täällä ei näytä käsittävän kuinka paljon palkkaa koulutetulle "duunarille" oikein maksetaan.

Pelkkä rahako kaiken ratkaisee? Ja miksi duunarit sitten jatkuvasti valittavat bensan hinnasta, jos sitä rahaa kerran on?

Vierailija
153/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väliä, kunhan tekee sellaista, mikä tuntuu omalta.

Itse olen maisteri ja puolisolla tohtori.

Ja luotat siihen että lapsesi osaa 15-16-vuotiaana sanoa että tämä juuri häntä kiinnostaa, kun hakeutuu johonkin vuorotyöhön 1700 €:n palkalla? Jokainen kuitenkin tietää että se on vuosi tai kaksi kun se lapsi jo itkeä tihrustaa että miten noista hommista pääsee pois ja eteenpäin, niin miksi tuo harha-askel pitää antaa tehdä ilman että etukäteen kertoo että työ muuten on sitten aivan hirveää ja palkka surkea? Meneekö se lapsi siitä jotenkin rikki jos saa tuon tiedon ennen kuin on käyttänyt siihen itse kolme vuotta koulussa ja vielä vuoden pari siellä töissä?

Minä kävin amiksen ja sain sieltä paperit. Tein vuorotöitä korkeakouluopintojen ohella. Ei mennyt amis hukkaan ollenkaan. En näe sitä harhaaskeleena. Työmarkkinoilla amistutkinto on nähty positiivisena. Oletpas sinä ennakkoluuloinen ihminen.

Minäkin ajattelen, että ammattikoulusta saa nimenomaan sen ammatin, jonka turvin voi opiskella myöhemmin ja johon palata, jos siltä tuntuu.

Oma poikani on toiminnan tyyppi tällä hetkellä, enkä todellakaan pakota häntä lukioon peruskoulun jälkeen. Toisaalta täällä päin ensihoitajaksi yms on vaikeampaa päästä kuin uuteen jättimäiseen lukioon, että se pitää ottaa huomioon.

Mutta todellakaan ammattikoulu ei ole mikään opintojanan loppupää, eikä vähennä kenenkään arvoa ihmisenä.

Vierailija
154/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmuuskompleksi ja kateus. Ovat epävarmoja itsestään ja heikko itsetunto. Itsellä on yksi amiksen käynyt lapsi ja sisaruksensa ovat korkeakoulutettija. Meidän amis on tyytyväinen työhönsä ja palkkaansa, vaikka sisarukst jo kesätöitä ennen valmistumistaan sai parempaa liksaa. Hän on aivan yhtä älykäs kun sisaruksensa, mutta kunnianhimo puuttuu totaalisesti.

Vierailija
155/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.

Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.

AMKhon pääsee helpommin hyvällä amiksen todistuksella kuin huonolla ylioppilastodistuksella. Yliopistoon amis pääsee joko pääsykokeella, jossa toki on osattava lukion oppimäärän tai sitten amk- tutkinnon kautta suoraan maisterivaiheeseen.

Yliopistoon on nykyään erittäin vaikea päästä pääsykokeilla. Suurin osa pääsee sisään todistusvalinnan kautta ja pääsykokeilla otetaan vain muutamia ja silloin kokeissa täytyy onnistua täydellisesti.

Itse kyllä pidän suurempana esteenä päästä amiksena pääsykokeilla yliopistoon sitä, että joutuu kilpailemaan lukion oppimäärissä niitä lukion läpäisseitä vastaan kuin sinänsä päikkojen vähyyttä pääsykokeissa. Lääkis taitaa tosiaan olla ainoita aloja ,joissa otetaan sisään lähes yhtä paljon pääsykokeilla kuin todistusvalinnalla.

Ei oteta enää lääkikseenkään.

Vierailija
156/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei vielä lapsia, mutta olisi se ja sama kumpaan kouluun menisi. Itse kävin lukion ensin, mutta totesin ettei jatko-opinnoista tule mitään mun todistuksella, niin hain lukion jälkeen amikseen. Sieltä valmistuin 4 (arvostelu 1-5)  papereilla ja pääsin heti tekemään töitä alalta. (Olin kyllä samassa firmassa jo töissä, mutten tehnyt ko koulutuksen töitä xD)

Vierailija
157/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peliala ei ole mitään "oikeaa työtä". Voin sanoa, että ilman ylempää tutkintoa et pääse Nokiaan tai vaikka Patriaan edes työhaastatteluun.

Vierailija
158/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan korkeastikoulutetut saa enemmän palkkaa. Itse olen ollut mm. siivoojana ja kaupassa. Palkka oli aivan surkea ja työajat myös. Tätä se on suurimmalle osalle. Sitten on joitakin yksittäisiä amisaloja, joilla pääsee tienaamaan kun tekee töitä niin ettei laske tunteja.

Vierailija
159/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Voi, jos kuuntelee tunnilla. Jotkut oikeasti oppivat ihan vaan olemalla paikalla ja kuuntelemalla.

Juuri näin. Itse lukiossa kuuntelin tunnilla, tein tiivistelmiä ja muistiinpanoja suoraan vihkoon. Kokeeseen luin sitten oman vihkon yleensä kerran ja kirjoista tiivistelmäkappaleet. Tämä yleensä koetta edeltävänä iltana. Ja aina tuli arvosanoja 8-10 välillä.

Vierailija
160/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amislaisissa ja lukiolaisissa on valtava ero IHMISTYYPISSÄ. Jos joku muuta väittää niin valehtelee.

Akaateemisesti koulutetut viihtyvät toisten akateemisesti koulutettujen kanssa ja duunarit viihtyvät duunareiden kanssa.