Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?
Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.
Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.
Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.
Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.
Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.Mutta ei ole sama meneekö yliopistoon amis- vai lukiosivistyksellä ja opiskelutaidoilla. Lukiossa oppii opiskelemaan ja oppimaan ihan eri tavalla kuin amiksessa. Amiksen ja lukion käyneet eivät tosiaan ole samalla viivalla korkeakouluopintojen alkaessa. Jos korkeakouluun haluaa joka tapauksessa, ei ole mitään järkeä mennä amikseen. Paremmat eväät saa lukiosta.
Lukiosta ei saa parempia valmiuksia, mikäli saa vain jotkut Cn paperit. Monet kypsyy myöhemmin ja mikäli alaa kohtaan on kiinnostusta menestyy myöhemmin opinnoissa paremmin kuin olisi suoraan lukiosta menestynyt. Mikäli alalta on käytännön kokemusta ,antaa se myös siihen jatkokoulutukseen eri kulman ja taitoja, joita lukion käyneellä ei ole. Toki sen pitemmän opintopolku kulkeneen täytyy myös panostaa niihin opintoihinsa.
Niitä C:n papereita voi korottaa.
Jos olet se alle kasin tason oppilas niin kyllä se vuosien limbo korotus yrityksissä on turha. Ennemmin kannattaa valmistautua pääsykokeisiin.
Itse kun oli yläasteella, niin amikseen menivät ne kaikki tupakoivat häiriköt, koska eivät päässeet lukioon. Kummasti rauhoittui opiskelu kun lukio karsi pohjasakan pois. Häiriköt sitten jatkavoivat välituntitappeluitaan siellä amiksessa.
Mun toinen meni amikseen ja toinen lukioon. Lukion käyneellä oli vaikeampaa päästä jatko opintoihin koska ei ollut mikään kuuden ällän ylioppilas. Amiskan käynyt päätti vaihtaa alaa ja haki tradenomiopintoihin Haaga-Heliaan niin pääsi heittämällä sisään kun oli niin hyvä todistus amiskasta. Eli jos se nuori ei ole kova lukemaan vaan enemmän tekijätyyppi niin suosittelen amiskaa, sillä todistuksella sit hakemaan eteenpäin ja onhan siinä jo yksi ammatti sit plakkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Amiksen kautta on pääsy esim ammattikorkeakouluun ja siitä eteenpäin yliopistoon, jos vaan opiskelee kunnolla ja hyvin.
Amis on amis ja lukio on lukio vaikka kuinka yrittäisi asiaa kääntää. Amislaiset ovat aina jotenkin "omalla planeetallaan". Just sitä porukkaa, joka polttaa kumia mopoilla.
Huvittavia nämä kommentit, joissa keksitään kaikenlaisia yksittäistapauksia siitä kuinka lukio on "huono".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.
Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.
Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.
Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.
Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.Mutta ei ole sama meneekö yliopistoon amis- vai lukiosivistyksellä ja opiskelutaidoilla. Lukiossa oppii opiskelemaan ja oppimaan ihan eri tavalla kuin amiksessa. Amiksen ja lukion käyneet eivät tosiaan ole samalla viivalla korkeakouluopintojen alkaessa. Jos korkeakouluun haluaa joka tapauksessa, ei ole mitään järkeä mennä amikseen. Paremmat eväät saa lukiosta.
Lukiosta ei saa parempia valmiuksia, mikäli saa vain jotkut Cn paperit. Monet kypsyy myöhemmin ja mikäli alaa kohtaan on kiinnostusta menestyy myöhemmin opinnoissa paremmin kuin olisi suoraan lukiosta menestynyt. Mikäli alalta on käytännön kokemusta ,antaa se myös siihen jatkokoulutukseen eri kulman ja taitoja, joita lukion käyneellä ei ole. Toki sen pitemmän opintopolku kulkeneen täytyy myös panostaa niihin opintoihinsa.
Niitä C:n papereita voi korottaa.
Jos olet se alle kasin tason oppilas niin kyllä se vuosien limbo korotus yrityksissä on turha. Ennemmin kannattaa valmistautua pääsykokeisiin.
Pääsykokeiden kautta otetaan kullekkin linjalle ihan yksittäisiä opiskelijoita. Kaikkein vaikein polku. Helpompi on hakeutua vaikka ulkomaille yliopistoon kuin mennä pääsykokeilla sisään suomalaiseen yliopistoon.
Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?
Vierailija kirjoitti:
Tänne tarvitaan lisää riskinottajia, eikä mitään " älykköjä".
Miksi nämä mielestäsi sulkevat toisensa pois? Amislaiset eivät mitään muuta riskiä osaa ottaa kuin ajaa keula pystyssä mopolla.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä miksi minulla vanhempana pitäisi olla asiasta mielipide.
Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.
Miksei siitä saisi olla mielipidettä ilman, että päättää lapsen puolesta? Ja et kai vain ole pakkoliittänyt lastasi kirkkoon?
Lukiossa saa laajemman yleissivistyksen, lisäksi lisää aikaa oman tien löytämiseen.
Pidän liian aikaista ammatin valintaa lapselle jopa vaarallisena, joten lukien jälkeen ehkä yleissivistävä vaihtooppilasvuosi ulkomailla tai jotain, niin että uran voi valita vähän myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.AMKhon pääsee helpommin hyvällä amiksen todistuksella kuin huonolla ylioppilastodistuksella. Yliopistoon amis pääsee joko pääsykokeella, jossa toki on osattava lukion oppimäärän tai sitten amk- tutkinnon kautta suoraan maisterivaiheeseen.
Yliopistoon on nykyään erittäin vaikea päästä pääsykokeilla. Suurin osa pääsee sisään todistusvalinnan kautta ja pääsykokeilla otetaan vain muutamia ja silloin kokeissa täytyy onnistua täydellisesti.
Itse kyllä pidän suurempana esteenä päästä amiksena pääsykokeilla yliopistoon sitä, että joutuu kilpailemaan lukion oppimäärissä niitä lukion läpäisseitä vastaan kuin sinänsä päikkojen vähyyttä pääsykokeissa. Lääkis taitaa tosiaan olla ainoita aloja ,joissa otetaan sisään lähes yhtä paljon pääsykokeilla kuin todistusvalinnalla.
Kuinka moni täällä on pakkoliittänyt lapsensa kirkon jäseneksi?
Olin amiksessa töissä 3 vuotta sitten. Joka vuosi meille tuli vaihtajia lukiosta jotka olivat menneet sinne vain koska vanhemmat pakotti.
Antakaa lapsienne päättää itse minne menevät, muuten lapsenne saattaa tulla teille katkeraksi koska elivät elämäänsä teidän pillien mukaan.
Ei kukaan lapsi tiedä yläasteen jälkeen, että haluaa loppuelämänsä hitsata jotain peltiä amispohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?
Olin lukiossa töissä kolme vuotta sitten. Joka vuosi meille tuli vaihtajia amiksesta jotka olivat menneet sinne vain koska vanhemmat pakotti.
Antakaa lapsienne päättää itse minne menevät, muuten lapsenne saattaa tulla teille katkeraksi koska elivät elämäänsä teidän pillien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.
Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.
No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.
Siis peruskoulu mennyt tosi hyvin "ilman että edes on lukenut". Tässä voisi hälytyskellot vähän kilkattaa. Nimittäin lukiopolku saattaa osoittautua kiviseksi poluksi jos tiedossa jo nyt on, että ei kiinnosta teorian lukeminen ja pänttääminen. Miksi kärvistellä lukiossa 3 vuotta turhaan? Palkkana huonot paperit ja kaupanpäälle vielä huono itsetunto huonosti sujuneitten opintojen jälkeen.
Jos poikaa kiinnostaa amiksen autopuoli, niin ehdottomasti se. Eli se mikä k i i n n o s t a a.
Lukion voi käydä aikuispuolella myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?
Jokainen peruskoulun käynyt tietää, että se tyhmin häirikköaines meni amikseen ja paras aines lukioon. Poikkeuksia voi olla, mutta ei kukaan fiksu mene vapaaehtoisesti amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä miksi minulla vanhempana pitäisi olla asiasta mielipide.
Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.
Neuvoa ja ohjata voi ilman käskyttämistä. En tajua vanhempia joiden asenne on tuo, että ei kuulu heille. 16-vuotias on ihan hukassa ja tarvitsee neuvoja ja tukea. Meillä aikuisilla on kuitenkin paljon tietoa jota voidaan jakaa ja joka helpottaa nuoren päätöksen tekemistä.
Et ymmärrä: Lue tätä ketjua niin huomaat että monella vanhemalla on ehdoton mielipide. Jos ei mene lukioon niin se on muka jotenkin paha asia. Jos otat ehdottoman kannan asiaan niin älä ihnettele jos lapset eivät halua olla misään tekemisissä kanssasi.
Jos lapsi haluaa mennä amikseen: Hyvä.
Jos laosi haluaa mennä lukioon: Hyvä
Jos lapsi haluaa mennä suoraan töihin: Hyvä
Jos lapsi haluaa jäädä kotiin pelaamaan pleikkaria: Ei hyvä.Noin yksinkertaista se on. Itse en ole käynyt lukiota enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä ja tienaan 100ke vuodessa. Se on enemmän kuin suurin osa tänne kirjoittavista tienaa. Lisäksi olen aina saanut tehdä työkseni mitä haluan. Se ei olisi ollut mahdollista jos vanhemmat olisivat pakottaneet johonkin muottiin mikä heidän mielestä on oikea.
Kuinka moni muista lukiota käymättömistä tienaa 100 000 euroa vuodessa? Veikkaan, että aika harva.
Syyllistyt anekdoottiin mikä ei todista mitään.
Olet väärässä: Olen työskennellyt peli-alalla ja siellä on töissä valtava määrä hyvin palkattuja tekijöitä ilman mitään koulutusta. Oikeisiin töihin palkataan tekijät osaamisen perusteella ei todistusten perusteella.
Tunnen jopa muutaman miljonäärin jotka eivät ole koskaan tehneet koulutusta vastaavaa työtä. Siis amiksen käyneitä jotka ovat siirtyneet IT alalle. Kyse on siitä että tekee sitä mikä on oma intohimo sen sijaan että yrittää laskelmoida miten parhaiten tulisi keskiverto kansalaiseksi.
Amiksen kautta on pääsy esim ammattikorkeakouluun ja siitä eteenpäin yliopistoon, jos vaan opiskelee kunnolla ja hyvin.