Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?
Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?
Kommentit (510)
Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.
Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.
No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.
Mulle on sama; tosin kaksi on jo käynyt lukion ja varmaan kolmaskin menee
Mun lapset on tumpeloita, eikä käsillä tekeminen ole kiinnostanut heitä ollenkaan.
Rehellisesti, ei mitään merkitystä, kun valitsi molemmat. Eli tekee kaksoistutkintoa.
Asialla on todellakin meille merkitystä, ja lukioon toivomme hänen menevän. Sinne on suuntaamassakin peruskoulun jälkeen.
Emme ole koskaan puhuneet amiksesta vaihtoehtona.
Lukion jälkeen hän toivottavasti menee korkeakouluun. Mieluummin yliopistoon mutta ammattikorkeakoulukin ok. Me olemme mieheni kanssa molemmat käyneet nimenomaan yliopiston.
No toivottavasti menee ammattikouluun. Tykkää tehdä enemmän käsillään jotain kuin olla puuduttavilla luennoilla jatkuvasti.
Kaikki ovat käyneet ammattikoulun ja hyvä niin, ovat itse saaneet valita mitä haluavat tehdä.
Toivosin että menisi lukioon kun se antaisi aikaa miettiiä ja harkita mihin suuntaisi myöhemmin. - Tiedän kyllä, että ammattikoulun jälkeen voi yhtä hyvin päästä jatkamaan opintojaan ammattikorkeaan yliopisttoon tai vaikka ammattikouluun, Mutta viime aikainen kehituys suosia valinnoissa ensikertalaisia ja ylioppilaita on tehnyt pääsyn ammattikoulupohjalta hankalammaksi.
Toinen poika puhunut ammattikoulusta ja toinen lukiosta. Ihan saavat itse valita.Mies ja minä käyty ammattikoulu, mies kaksikin eri tutkintoa siellä. Minusta olisi aika julmaa esim. vaatia käymään lukio jos nuori ei itse halua..
Molemmat meistä vanhemmista on käynyt yliopiston, mutta minulle ei olisi mikään ongelma jos menisi amikseen. Siinä on tosin toiveena, että olisi aidosti syvä mielenkiinto jollekin amiksen alalle. Lasteni osalta sitä en ole huomannut, joten lukio on hyvä aika pohtia mihin suuntaan haluaa lopulta suuntautua. Toivon vaan, että lapseni löytävät oman juttunsa.
Kaikki kolme kävivät lukion mikä oli mielestäni hyvä, koska aikuistuivat siinä ajassa paremmin. Kaksi lapsista opiskelee nyt yliopistossa ja kolmas meni suoraan töihin.
Riippuu täysin lasteni ominaisuuksista. Molemmat lapset sattuvat muistuttamaan minua ja miestäni, joten lukio on heille oikea paikka. Lapset ovat erityisesti matematiikassa teräviä kuin partaveitset, joten lukion pitkä matikka ja fysiikka sopivat heille. Lukion jälkeen saavat vapaasti mennä vaikka amikseen, jos haluaisivat vaikka sähköasentajiksi. Mutta eiköhän tuo teku ole todennäköisempi suunta.
Kiva että menevät lukioon. Mitä tässä seuraa laajaa ystäväpiiriään 35-50 v niin mukavinta elämää vietävät korkeasti koulutetut.
Ei ole merkitystä. Esikoinen kävi ammattikoulun. Toinen lapsi halusi lukioon, vaikka opiskelumotivaatio oli heikko, ja pyysin miettinään ammattikoulutusta. Selvitti lukion neljässä vuodessa apujen kanssa. Kolmas lapsi olisi halunnut ammattikouluun, mutta koska olisi pitänyt lähteä eri kaupunkiin asuntolaan niin eu halunnut. On nyt menossa lukion kolmannelle.
Vain sillä on väliä mitä lapsi haluaa. Tietysti realiteetit pitää ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
On todellakin. Toivon lapseni menevän lukioon ja korkeakouluopintoihin.
Eihän ammattikoulun valitseminen sitä estä. - Tosin kuten joku jo huomautti, niin lukion käynneitä tavataan suosia valinnoissa e. kyllä luko korkeakouluun/ yliopistoon haluavalle antaa paremman pohjan, jos panostaa lukoon täysillä ("oikeisiin oppiaineisiin")
Ne, keiden lapset ovat hieman höperömpiä, tietenkin väheksyvät älykkäitä ja oikein älykkäitä, jotka tekevät keksintöjä.
Kaikkein höperöimmät vanhemmat tölläävät leikkipuistossakin vaan kännykkäänsä ja paino on aina niillä teletapin pituisilla matameilla 3-numeroinen.
Jonkun toisen lapsi oli niin älykäs joskus, että keksi sen älypuhelimen, mutta sen voisi kakaroiden huoltajilta kieltää. Samoin niiltä höperöiltä tavattomilta kakruilta.
Myönnän, että olisi kova pala jos lapset eivät menisi lukioon ja korkeakouluun.
Kaikkein alhaisimman älykkyyden ihmiset pölöttävät älypuhelimeen joka paikassa, liikenteessä , ajaessa.jne,
Mitä ne on keksineet muuta kuin yhtenään lyödä leipää huultensa väliin.
Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.
On todellakin. Toivon lapseni menevän lukioon ja korkeakouluopintoihin.