Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?

Vierailija
07.06.2023 |

Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?

Kommentit (510)

Vierailija
201/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää tämä amislaisten harrastama koulutuksen vähättely. Haluavatko nämä tuhota koko Suomen?

Onhan amiskin koulu! Eikä täällä mitään vähätellä vaan toivotaan että te kouluttautuneet antaisivat lapsiensa itse päättää mitä tekevät elämällään.

Nyyh-nyyh-nyyh!

Vali-vali-vali!

Vierailija
202/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hirveää kommentointia korkeastikoulutetuilta. Ainakin käytöstavat ovat jääneet oppimatta ja olette ennakkoluuloisempia kuin tuntemani maalaisjuntit.

Samaa amishömppää! Asiaa tuntemattomille:

Amiksilla on joku akateemisviha. Joten puhutaan paskaa "akateemikoista". Kukaan akateeminen ei ole tällainen. Nämä omituiset kommentit "akateemisilta" ovat amislaiset väsänneet itse. Lähes aina ovat jääneet kiinni, kun ovat kommentoineet opiskelijaelämää täysin väärällä tiedolla. Ja aina se "akateemikko" on ylimielinen snobi, joka vaikka syö hanhenmaksaa yms. roskaa. Niin joo, "akateemikko" pitää (korkea)kirjallisuudesta ja filosofiasta, ja on aina valmis "keskustelemaan" näistä asioista. Minä "akateemikkona" en ole ollenkaan kiinnostunut korkeakirjallisuudesta tai filosofiasta, enkä halua "keskustella" vaikka jostain typerästä ratikkamallista!

Sellaset psykoosit :D unohtuiko aamulääkkeet?

Menikö amiksella tunteisiin?

Tunteisiin? Niinkuin mikä? Palstamamman sekava valitus? Huutista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On merkitystä. Menevät lukioon. Sen jälkeen jos haluavat amikseen, niin siitä vaan.

Vierailija
204/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä miksi minulla vanhempana pitäisi olla asiasta mielipide.

Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.

Neuvoa ja ohjata voi ilman käskyttämistä. En tajua vanhempia joiden asenne on tuo, että ei kuulu heille. 16-vuotias on ihan hukassa ja tarvitsee neuvoja ja tukea. Meillä aikuisilla on kuitenkin paljon tietoa jota voidaan jakaa ja joka helpottaa nuoren päätöksen tekemistä.

Et ymmärrä: Lue tätä ketjua niin huomaat että monella vanhemalla on ehdoton mielipide. Jos ei mene lukioon niin se on muka jotenkin paha asia. Jos otat ehdottoman kannan asiaan niin älä ihnettele jos lapset eivät halua olla misään tekemisissä kanssasi.

Jos lapsi haluaa mennä amikseen: Hyvä.

Jos laosi haluaa mennä lukioon: Hyvä

Jos lapsi haluaa mennä suoraan töihin: Hyvä

Jos lapsi haluaa jäädä kotiin pelaamaan pleikkaria: Ei hyvä.

Noin yksinkertaista se on. Itse en ole käynyt lukiota enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä ja tienaan 100ke vuodessa. Se on enemmän kuin suurin osa tänne kirjoittavista tienaa. Lisäksi olen aina saanut tehdä työkseni mitä haluan. Se ei olisi ollut mahdollista jos vanhemmat olisivat pakottaneet johonkin muottiin mikä heidän mielestä on oikea.

Kuinka moni muista lukiota käymättömistä tienaa 100 000 euroa vuodessa? Veikkaan, että aika harva.

Syyllistyt anekdoottiin mikä ei todista mitään.

Olet väärässä: Olen työskennellyt peli-alalla ja siellä on töissä valtava määrä hyvin palkattuja tekijöitä ilman mitään koulutusta. Oikeisiin töihin palkataan tekijät osaamisen perusteella ei todistusten perusteella.

Tunnen jopa muutaman miljonäärin jotka eivät ole koskaan tehneet koulutusta vastaavaa työtä. Siis amiksen käyneitä jotka ovat siirtyneet IT alalle. Kyse on siitä että tekee sitä mikä on oma intohimo sen sijaan että yrittää laskelmoida miten parhaiten tulisi keskiverto kansalaiseksi.

It-alalla on kyllä suurin osa silti ihan jonkun korkeakoulun käyneitä. Siis sellaisia, joilla ei it-alan koulutusta ole, mutta muu korkeakoulututkinto. Itsekin olen tällainen alanvaihtaja. Sekä AMK että yliopistokoulutustaustalla. Ei it-alalla pärjää kuka vaan, vaikka olisi miten paljon intohimoa.

Haluan lapseni lukioon, sillä se antaa aikaa kasvaa ennen kuin päättää mitä tekee.

Vierailija
205/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lukion opettaja yli 20 vuotta ja kaikenlaisia opiskelijoita on tullut nähtyä. Lukion käyminen saati lukioon tuleminen itsessään ei kerro kyllä nuoresta yhtään mitään.

Vierailija
206/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hirveää kommentointia korkeastikoulutetuilta. Ainakin käytöstavat ovat jääneet oppimatta ja olette ennakkoluuloisempia kuin tuntemani maalaisjuntit.

Amiksilla on joku akateemisviha. Joten puhutaan paskaa "akateemikoista". Kukaan akateeminen ei ole tällainen. Nämä omituiset kommentit "akateemisilta" ovat amislaiset väsänneet itse. Lähes aina ovat jääneet kiinni, kun ovat kommentoineet opiskelijaelämää täysin väärällä tiedolla. Ja aina se "akateemikko" on ylimielinen snobi, joka vaikka syö hanhenmaksaa yms. roskaa. Niin joo, "akateemikko" pitää (korkea)kirjallisuudesta ja filosofiasta, ja on aina valmis "keskustelemaan" näistä asioista. Minä "akateemikkona" en ole ollenkaan kiinnostunut korkeakirjallisuudesta tai filosofiasta, enkä halua "keskustella" vaikka jostain typerästä ratikkamallista!

"Palstamamman sekava valitus?"

HAHAHAHAHAHAH!

Otapa lääkkeesi!

Vierailija
207/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAHAHAH!

Otapa lääkkeesi!

Jos yrität antaa korkeastikoulutetuista vanhemmista hyvää ja fiksua kuvaa niin nämä sinun kommenttisi tekevät kyllä ihan päinvastoin.

Miten joku voi mennä näin sekaisin siitä että joku sanoo amiksen olevan ihan ok paikka opiskella :DD

Vierailija
208/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?

Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?

No ainahan sinne amikseen se luokan heikoin aines on siirtynyt. Jo peruskoulussa on kehuttu, miten ei lukeminen kiinnosta ja he rupeaa tienaamaan rahaa. Ennenwanhaan näin varmaan olikin kun amiksesta sai kahdessa vuodessa ne ammatin perustaidot. Nykyisin siellä amiksessa kertaillaan yläasteen oppisisältöjä kolme vuotta ja silloin tällöin on niitä ammattiaineita. Pitäisi olla itse aktiivinen ja oppia yksin ihan opettamatta iso osa niistä käytännön taidoista. Työssä oppiminen kun on ihan vitsi. Kun ei ole perusteita koulussa opetettu niin työpaikalla joutuu tekemään hanttihommia. Toki silläkin saa rastin ruutuun harjoittelusta. Onhan se hurjaa, että tietyillä aloilla opintonsa aloittaneista alle puolet valmistuu kolmessa vuodessa. Valmistuminen ei vielä takaa ammattitaitoa ja töihin pääsyä.

Vierailija
209/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä miksi minulla vanhempana pitäisi olla asiasta mielipide.

Sääliksi käy lapsia joiden vanhemmat haluavat päättää mitä he haluavat opiskella. Siitä saa helposti pilattua suhteensa omiin lapsiin.

Neuvoa ja ohjata voi ilman käskyttämistä. En tajua vanhempia joiden asenne on tuo, että ei kuulu heille. 16-vuotias on ihan hukassa ja tarvitsee neuvoja ja tukea. Meillä aikuisilla on kuitenkin paljon tietoa jota voidaan jakaa ja joka helpottaa nuoren päätöksen tekemistä.

Et ymmärrä: Lue tätä ketjua niin huomaat että monella vanhemalla on ehdoton mielipide. Jos ei mene lukioon niin se on muka jotenkin paha asia. Jos otat ehdottoman kannan asiaan niin älä ihnettele jos lapset eivät halua olla misään tekemisissä kanssasi.

Jos lapsi haluaa mennä amikseen: Hyvä.

Jos laosi haluaa mennä lukioon: Hyvä

Jos lapsi haluaa mennä suoraan töihin: Hyvä

Jos lapsi haluaa jäädä kotiin pelaamaan pleikkaria: Ei hyvä.

Noin yksinkertaista se on. Itse en ole käynyt lukiota enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa työtä ja tienaan 100ke vuodessa. Se on enemmän kuin suurin osa tänne kirjoittavista tienaa. Lisäksi olen aina saanut tehdä työkseni mitä haluan. Se ei olisi ollut mahdollista jos vanhemmat olisivat pakottaneet johonkin muottiin mikä heidän mielestä on oikea.

Kuinka moni muista lukiota käymättömistä tienaa 100 000 euroa vuodessa? Veikkaan, että aika harva.

Syyllistyt anekdoottiin mikä ei todista mitään.

Olet väärässä: Olen työskennellyt peli-alalla ja siellä on töissä valtava määrä hyvin palkattuja tekijöitä ilman mitään koulutusta. Oikeisiin töihin palkataan tekijät osaamisen perusteella ei todistusten perusteella.

Tunnen jopa muutaman miljonäärin jotka eivät ole koskaan tehneet koulutusta vastaavaa työtä. Siis amiksen käyneitä jotka ovat siirtyneet IT alalle. Kyse on siitä että tekee sitä mikä on oma intohimo sen sijaan että yrittää laskelmoida miten parhaiten tulisi keskiverto kansalaiseksi.

Olen IT-alalla töissä ohjelmistosuunnittelijana (DI) ja nuo "itseoppineet" on juuri se pahin riesa. Pahoja aukkoja sivistyksessä ja myös osaamisessa. Ei se niinkään ole, että lääkäriksi voi itse opetella. Tuo koulutuksen vähättely on sellainen yksi nykyajan syöpä.

Oikean koulutuksen etu onkin se, että siellä opetetaan systemaattisesti kaikki perustaidot- myös ne ikävät ja hankalat jutut, jotka itseoppineet jättävät helposti huomioimatta.

Vierailija
210/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAHAHAH!

Otapa lääkkeesi!

Jos yrität antaa korkeastikoulutetuista vanhemmista hyvää ja fiksua kuvaa niin nämä sinun kommenttisi tekevät kyllä ihan päinvastoin.

Miten joku voi mennä näin sekaisin siitä että joku sanoo amiksen olevan ihan ok paikka opiskella :DD

Ok. Luovutan. Ole sitten voittaja ja sano viimeiset sanat. Olet sekaisin akateemisvihasta!

Vierailija
211/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut menee sinne lukioon ja silti päätyvät haalarihommiin,mikäs logiikka siinä sitten on?

Vierailija
212/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotkut menee sinne lukioon ja silti päätyvät haalarihommiin,mikäs logiikka siinä sitten on?

Se logiikka, että sinä et tiedä, mitä logiikka tarkoittaa.

Vierailija
213/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.

Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.

AMKhon pääsee helpommin hyvällä amiksen todistuksella kuin huonolla ylioppilastodistuksella. Yliopistoon amis pääsee joko pääsykokeella, jossa toki on osattava lukion oppimäärän tai sitten amk- tutkinnon kautta suoraan maisterivaiheeseen.

Yliopistoon on nykyään erittäin vaikea päästä pääsykokeilla. Suurin osa pääsee sisään todistusvalinnan kautta ja pääsykokeilla otetaan vain muutamia ja silloin kokeissa täytyy onnistua täydellisesti.

Itse kyllä pidän suurempana esteenä päästä amiksena pääsykokeilla yliopistoon sitä, että joutuu kilpailemaan lukion oppimäärissä niitä lukion läpäisseitä vastaan kuin sinänsä päikkojen vähyyttä pääsykokeissa. Lääkis taitaa tosiaan olla ainoita aloja ,joissa otetaan sisään lähes yhtä paljon pääsykokeilla kuin todistusvalinnalla.

Ei oteta enää lääkikseenkään.

Otetaan. Kuten seuraavassa sanotaan todistusvalinnalle varataan se alin 50%n määrän ylittävä opiskelijamäärä mikä pisteiden mukaisessa jonossa on.

Eli käytännössä todistusvalinnalla valitaan hieman yli 50% opiskelijoista ja hieman alle 50% pääsykokeella. Teknisillä aloilla 70-80% paikoista menee todistusvalinnassa.

https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…

Vierailija
214/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta heillä on parempi yleissivistys ja kielitaito kuin pelkän amiksen käynneillä.

Vierailija
215/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On merkitystä. Menevät lukioon. Sen jälkeen jos haluavat amikseen, niin siitä vaan.

Miksi lukioon, kun voisi suorittaa samassa ajassa kaksoistutkinnon? Ja ihan yhtä hienon hatun saa siitäkin suorituksesta.

Vierailija
216/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.

Ei kukaan viihdy pienituloisena.

Vierailija
217/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?

Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?

No ainahan sinne amikseen se luokan heikoin aines on siirtynyt. Jo peruskoulussa on kehuttu, miten ei lukeminen kiinnosta ja he rupeaa tienaamaan rahaa. Ennenwanhaan näin varmaan olikin kun amiksesta sai kahdessa vuodessa ne ammatin perustaidot. Nykyisin siellä amiksessa kertaillaan yläasteen oppisisältöjä kolme vuotta ja silloin tällöin on niitä ammattiaineita. Pitäisi olla itse aktiivinen ja oppia yksin ihan opettamatta iso osa niistä käytännön taidoista. Työssä oppiminen kun on ihan vitsi. Kun ei ole perusteita koulussa opetettu niin työpaikalla joutuu tekemään hanttihommia. Toki silläkin saa rastin ruutuun harjoittelusta. Onhan se hurjaa, että tietyillä aloilla opintonsa aloittaneista alle puolet valmistuu kolmessa vuodessa. Valmistuminen ei vielä takaa ammattitaitoa ja töihin pääsyä.

Ja tietenkään se, että amiskoulutus järjestelmänä feilaa monet ei ole siellä opiskelevien vika. Toki monet nuoret ovat siellä vaan pakosta kirjoilla, eikä omaa kiinnostusta oikeasti ole

Vierailija
218/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta heillä on parempi yleissivistys ja kielitaito kuin pelkän amiksen käynneillä.

Vähän vaikea uskoa tuota tarua , kun erään kevään olin lukiossa opettajan sijaisena. Kielistä kiinnostuneen amiksen kielitaito on taatusti parempi kuin i--- rivin englannista kirjoittaneella ylioppilaalla. Meillä ammattikoulun käynyt on se, joka lukee englanninkielisiä kirjoja.

Yleissivistyksen tasosta voi kertoa jotain se, että eräänkin oppilaan hylätyn työn vein rehtorille tiedoksi. En minä voinut siitä kurssista hyväksyttyä antaa, mutta mikäpä minä sijaisena olin estämään oppilaan ylioppilaaksi pääsyä.

Vierailija
219/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.

Ei kukaan viihdy pienituloisena.

Pätevä asentaja on ehtinyt 30-vuotiaana ansaita enemmän kuin saman ikäinen humanisti tai muu pienituloinen akateeminen. Tai onhan siinä iso ero, kun asentajalla on asuntolainaa, akateemisella opintolainaa.

Vierailija
220/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti minua hoitava lähihoitaja osaa matematiikkaa edes sen verran, että lääkkeiden annostelu onnistuu.

Riippuu toki osastosta, mitä lähäri saa tehdä, mutta yleensä lääkkeet annostelee sairaanhoitaja.