Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?
Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?
Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?
No ainahan sinne amikseen se luokan heikoin aines on siirtynyt. Jo peruskoulussa on kehuttu, miten ei lukeminen kiinnosta ja he rupeaa tienaamaan rahaa. Ennenwanhaan näin varmaan olikin kun amiksesta sai kahdessa vuodessa ne ammatin perustaidot. Nykyisin siellä amiksessa kertaillaan yläasteen oppisisältöjä kolme vuotta ja silloin tällöin on niitä ammattiaineita. Pitäisi olla itse aktiivinen ja oppia yksin ihan opettamatta iso osa niistä käytännön taidoista. Työssä oppiminen kun on ihan vitsi. Kun ei ole perusteita koulussa opetettu niin työpaikalla joutuu tekemään hanttihommia. Toki silläkin saa rastin ruutuun harjoittelusta. Onhan se hurjaa, että tietyillä aloilla opintonsa aloittaneista alle puolet valmistuu kolmessa vuodessa. Valmistuminen ei vielä takaa ammattitaitoa ja töihin pääsyä.
Etkö ole tiennyt, että suosituimmille linjoille ja kaksoistutkintoon voi olla vaikeampi päästä kuin paikkakunnan vaativimpaan lukioon? On niitäkin linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa viitosen keskiarvolla ja silti jää paikkoja täyttämättä.
Sinänsä toivon, että tähtäisivät korkeakouluopintoihin, mutta jos löytävät kutsumuksensa amislinjaiselta alalta niin sekin sopii minulle vallan mainiosti. Tärkeintä, että tekevät sitä mistä pitävät ja tulevat toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hirveää kommentointia korkeastikoulutetuilta. Ainakin käytöstavat ovat jääneet oppimatta ja olette ennakkoluuloisempia kuin tuntemani maalaisjuntit.
Duunarit vain valittavat kaikesta hyvästä mitä meillä on Suomessa. Saavat sen minkä ansaitsevatkin. Ei mitään kunnioitusta tätä porukkaa kohtaan.
Oletpa surullinen ja säälittävä ihminen.
Karma kostaa viimeistään vanhainkodissa kun joudut duunari lähihoitajien hoidettavaksi.EIkös lähihoitajaksi valmistuta lukion kautta?
Ei valmistusta. Peruskoulun jälkeen amikseen.
Ei mitään väliä. Lapseni ovat jo aikuisia, yksi käynyt amiksen ja kaksi lukion, toinen sen jälkeen ammattikorkeakoulun ja toinen yliopiston.
Kaikki ovat valinneet itselleen mieluisat urapolut ja ovat tyytyväisiä elämäänsä, se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tarve amislaisilla on mustamaalata ja vähätellä lukiota? Kateus?
Miten niin? Kaikki komentit täällä on sitä kuinka amislaiset ovat tyhjiä kuminpolttajia. Ovatko lukiolaiset kateellisia sitten kun haukkuvat?
No ainahan sinne amikseen se luokan heikoin aines on siirtynyt. Jo peruskoulussa on kehuttu, miten ei lukeminen kiinnosta ja he rupeaa tienaamaan rahaa. Ennenwanhaan näin varmaan olikin kun amiksesta sai kahdessa vuodessa ne ammatin perustaidot. Nykyisin siellä amiksessa kertaillaan yläasteen oppisisältöjä kolme vuotta ja silloin tällöin on niitä ammattiaineita. Pitäisi olla itse aktiivinen ja oppia yksin ihan opettamatta iso osa niistä käytännön taidoista. Työssä oppiminen kun on ihan vitsi. Kun ei ole perusteita koulussa opetettu niin työpaikalla joutuu tekemään hanttihommia. Toki silläkin saa rastin ruutuun harjoittelusta. Onhan se hurjaa, että tietyillä aloilla opintonsa aloittaneista alle puolet valmistuu kolmessa vuodessa. Valmistuminen ei vielä takaa ammattitaitoa ja töihin pääsyä.
Etkö ole tiennyt, että suosituimmille linjoille ja kaksoistutkintoon voi olla vaikeampi päästä kuin paikkakunnan vaativimpaan lukioon? On niitäkin linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa viitosen keskiarvolla ja silti jää paikkoja täyttämättä.
Se ,miten vaikea tai helppo on päästä tietylle linjalle amikseen, ei vielä kerro yhtään mitään sen amiksen opetuksen tasosta , valmistuneiden ammattitaidosta, tai siitä miten kyseisen linjan käynyt työllistyy.
Toivon että valitsisi ammattikoulun. Saa ammatin siinä ajassa kun lukiosta ei ole vielä yhtään mitään. Amiksen jälkeen voi kuitenkin myös jatkaa halutessaan vaikka ammattikorkeakouluun.
Toki saa itse valita.
Vanhempi lapsi opiskeli ammatin ja asui 18 vuotiaana yksin ja elätti itsensä, olen hänestä ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.
Ei kukaan viihdy pienituloisena.
Pätevä asentaja on ehtinyt 30-vuotiaana ansaita enemmän kuin saman ikäinen humanisti tai muu pienituloinen akateeminen. Tai onhan siinä iso ero, kun asentajalla on asuntolainaa, akateemisella opintolainaa.
Toisaalta jos se asentaja kouluttautuisi eteenpäin teknillisellä alalla niin hän saisi jo opiskeluvaiheen töistä parempaa liksaa kuin asentajana. Vertaat perunoita ja omenoita toisiinsa
Vierailija kirjoitti:
Toivon että valitsisi ammattikoulun. Saa ammatin siinä ajassa kun lukiosta ei ole vielä yhtään mitään. Amiksen jälkeen voi kuitenkin myös jatkaa halutessaan vaikka ammattikorkeakouluun.
Toki saa itse valita.
Vanhempi lapsi opiskeli ammatin ja asui 18 vuotiaana yksin ja elätti itsensä, olen hänestä ylpeä.
Jaha! Akateemisviha ja äärioikeistolaisuus ("elätti itsensä")! Mikä yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut menee sinne lukioon ja silti päätyvät haalarihommiin,mikäs logiikka siinä sitten on?
Mutta heillä on parempi yleissivistys ja kielitaito kuin pelkän amiksen käynneillä.
Vähän vaikea uskoa tuota tarua , kun erään kevään olin lukiossa opettajan sijaisena. Kielistä kiinnostuneen amiksen kielitaito on taatusti parempi kuin i--- rivin englannista kirjoittaneella ylioppilaalla. Meillä ammattikoulun käynyt on se, joka lukee englanninkielisiä kirjoja.
Yleissivistyksen tasosta voi kertoa jotain se, että eräänkin oppilaan hylätyn työn vein rehtorille tiedoksi. En minä voinut siitä kurssista hyväksyttyä antaa, mutta mikäpä minä sijaisena olin estämään oppilaan ylioppilaaksi pääsyä.
Yksittäiset poikkeukset suuntaan tai toiseen ei vaikuta siihen miten asiat keskimäärin on.
Vierailija kirjoitti:
Toki saa itse valita.
Minulla ei ole mitään ongelmia elättää omia lapsiani pitempään, jotta voivat opiskella ilman toimeentulo huolia. Olen ylpeä omista lapsistani, jotka työskentelevät valitsemallaan aloilla ja talous on turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa itse valita.
Ei mun mielipide muutu vaikka nälvisit kuinka. Olen edelleen ylpeä että lapseni löysi töitä ja myös haluaa töitä tehdä.
Täällä vaikuttaisi ainoa oikea vastaus olevan, että kaikki akateemisiksi vain, kaikki muu on väärää valintaa 😂 Miten sellainen yhteiskunta edes toimisi.
Ihan itse päätti aikoinaan sen, että hakee lukioon. Pääsi sinne ja E:n papereilla valmistui ja haki ja pääsi ammattikorkeakouluun, josta valmistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa itse valita.
Minulla ei ole mitään ongelmia elättää omia lapsiani pitempään, jotta voivat opiskella ilman toimeentulo huolia. Olen ylpeä omista lapsistani, jotka työskentelevät valitsemallaan aloilla ja talous on turvattu.
Ei minullakaan siinä ongelmia olisi ollut, lapsi sai valita itse, ja halusi itsenäistyä täysi-ikäistyttyään. Jos hyväksytään ettei kaikki valitse samanlaisia polkuja ja hyvä niin.
Voi olla että nuorempi lapsi haluaa asua kauemmin kotona ja opiskella pidempään, se käy kyllä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amislaisissa ja lukiolaisissa on valtava ero IHMISTYYPISSÄ. Jos joku muuta väittää niin valehtelee.
Akaateemisesti koulutetut viihtyvät toisten akateemisesti koulutettujen kanssa ja duunarit viihtyvät duunareiden kanssa.
Oikeastikko on ihmisiä jotka ajattelee näin? Kunnon luokkayhteiskunta ajattelumalli. Minun kaveripiirissäni on kaikenlaisia eri koulutustason omaavia, en valitse ystäviäni koulutuksen perusteella jotka he kävivät 10 vuotta sitten :D
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten sinä olet saanut nämä eri koulutustasosta olevat ystäväsi? En minä ole missään tekemisissä duunareitten kanssa arjessa niin että niihin tutustuisi. Sukulaiset ja lapsuuden/ nuoruuden ystävätkin ovat kaikki kouluttautuneet pitemmälle.
Itse olemme pitäneet lasten kanssa keskustelua kouluttautumisesta, ammattiin ooiskelemisesta ja tienaamisesta pienestä lähtien ikäluokkaan sopien. Kaikki lapseni haluavat kouluttautua ja pärjätä taloudellisesti hyvin elämässään ihan siitä syystä, että raha tuo helpotusta elämään. Kukaan ei ole halunnut valita pientä palkkaa tarjoavia ammatteja. Tämähän ei tarkoita sitä että esim. ammattikoulututkinnot olisivat kaikki johtamassa pienpalkkaisuuteen tai kaikki yliopisto/ammattikorkeakoulun opinnot parempiin palkkoihin. Jos on kovasti yrittäjä henkinen ja visio ammattikouluopintoihin, jota kautta pääsee perustamaan oman yrityksen ja realistiset mahdollisuudet pärjätä yrittäjänä niin pääsee sillä tienaamaan hyvin.
Lapsia kannattaa kannustaa ja tukea omissa mielenkiinnon kohteissa jo pikkulapsesta lähtien ja pitää yllä keskustelua koko lapsuuden. Ei tule yllätyksiä ja ihmetyksiä ettei nuori to tiedä yhtään mihin menee tai että suostu menemään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa itse valita.
Ei mun mielipide muutu vaikka nälvisit kuinka. Olen edelleen ylpeä että lapseni löysi töitä ja myös haluaa töitä tehdä.
Täällä vaikuttaisi ainoa oikea vastaus olevan, että kaikki akateemisiksi vain, kaikki muu on väärää valintaa 😂 Miten sellainen yhteiskunta edes toimisi.
Yhteiskunnan toiminnan kannalta on toki hyvä, että amisduunareita ja vieläpä kouluttamattomien pskatöiden tekijöitä löytyy, mutta yksilön itsensä kannalta olisi parempi hakeutua paremmin palkattuun asemaan. Se antaa vapautta ja vaihtoehtoja elämään ihan toisella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksen kautta on pääsy esim ammattikorkeakouluun ja siitä eteenpäin yliopistoon, jos vaan opiskelee kunnolla ja hyvin.
Amis on amis ja lukio on lukio vaikka kuinka yrittäisi asiaa kääntää. Amislaiset ovat aina jotenkin "omalla planeetallaan". Just sitä porukkaa, joka polttaa kumia mopoilla.
Ihan ennenvanhaista ajattelua tämä. Ajat ovat muuttuneet. Monet yli peruskoulun 9 - 10 keskiarvolla menee ammattikouluun, siellä on fiksua porukkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa itse valita.
Nälvimistä? Sitä tuo ei ollut, vaan totesin asioiden laidan. Mut joo, äärioikeistolaiset ansaitsevat kyllä kaiken nälvimisen, jonka saavat. Olen pitkäaikaistyötön, joten joo! Huomasitko muuten ketjun otsikon:
"Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?"
Vastaus tuohon on lähinnä yksilökysymys, ei koko yhteiskuntaa koskeva. Tiedätkö kaltevan pinnan?
Toivon oman lapseni valitsevan lukion. En aio pakottaa häntä sinne väen vängällä, mutta yritän kyllä vaikuttaa asiaan, jos nyt olen rehellinen.
Itse valitsin aikanaan merkonomiopinnot. Taustalla ei ollut tyhmyys tai kyvyttömyys opiskeluun. Yläaste oli minulle todella rankkaa aikaa erinäisten ongelmien takia, itsemurha oli päivittäin mielessä. Tuo vaikutti kyllä menestykseeni useissa kouluaineissa, vaikka esim. Kielissä sain kiitettäviä. Halusin pois koulumaailmasta mahdollisimman pian.
No, tie työelämään ei ollut kovin helppo. Lopulta sain jalan oven väliin, ja pääsin ihan mukaviin töihin. Lähdin kuitenkin kolmenkympin korvilla ammattikorkeaan työn ohella, ja kohta saan paperit ulos. Tavoitteenani on vielä suorittaa ylioppilastutkinto, vaikka en muodollisesti tarvitse sitä. Se vain kalvaa mieltäni, ja haluan sen tehdä ihan oman itseni takia. Lisäksi haluan kenties vielä joskus opiskella myös yliopistossa, ja vaikka lukiota ei siihen enää vaadita, uskon sen kyllä antavan paremman pohjan.
Tämän sepustuksen pointtina oli siis lähinnä se, että toivon lapseni opiskelevan jo nuorena itsellen edes sen hyvän pohjan. Etenkin kun ammattikoulutus on nykyään niin huonolaatuista leikkauksien takia.
Kyllä kotihoidossa sen tekee lähihoitaja.