Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
41/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei vaadita. CV:n voi tehdä monella eri tapaa oikein, se riippuu paikasta mitä vaaditaan.

Viimeisimmässä CV:ssäni laitoin vain vuodet näkyviin ja sain paikan. Tämä neuvottiin CV:n tekokurssilla.

No jollain tekokurssilla ehkä näin neuvotaan, mutta oikealla kurssilla on sanottu, että päivämäärät on oltava.

Ai, että ihan oikealla kurssilla! OK, boomer!

Vierailija
42/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstaa parhaimmillaan. Yksi mielipidekirjoitus on koko totuus. 

Siitä olen samaa mieltä, että osatyökykyisen työllistyminen on Suomessa liian hankalaa. Tämä taas on ihan eri asia kuin pieni aukko CV:ssä. Voin kertoa, että niitä löytyy lähes jokaiselta. Eikä ne juuri ole menoa haitannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö teiltä kusettajilta kysytä muka TYÖTODISTUKSIA kun menette haastatteluun? Multa kysytään nää ekana vai väärennettekö ne kans? Muutenhan valehtelisin ihan surutta.

Oikeesti? Ehkä kunta/valtio kysyy...

Vierailija
44/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes pyytänyt työtodistusta edellisestä työpaikasta. Kaipa siellä on tietoni tallessa, jos sille tulee tarvetta.

Vierailija
45/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu kirjoitti:

Ja kokoomus perseet kehtaavat vielä haukkua työttömiä yhteiskunnan taakaksi. No teoriassa ovat oikeassa, mutta käytännössä tämä on heidän itsensä aiheuttamaa. Siis kokoomuksen aiheuttamaa. Jos et saa töitä suhteilla, todennäköisesti et tule myöskään töitä saamaan, koska mielummin otetaan työpaikan vaihtaa joka kuitenkin kohta karkaa toisen luokse sen sijaan, että otetaan jo valmiiksi työtön. Näillä valmiiksi työttömillä on matalampi kynnys hylätä työnantajansa, kun ovat vihdoin saaneet töitä

Ite äänestin Persuja. Joo tiedän Persut suhtautuu myös nihkeästi sosiaaliturvalla eläviin, mutta Persut kuitenkin haluavat työllistää kotimaiset työttömät. Kokoomusta ei kiinnosta. Ainoa millä on Paska-Kokoomukselle eli PASKAAMUS:lle merkitystä on työntekijöiden edullisuus. Eli rehellisesti sanottuna kapitalistinen orjuus.

Ite olen tällä hetkellä tuetussa töissä, koska olen alle 25 vuotias ja yritän näillä työvoiman näpertelyillä välttää laiskan-ihmisen maineen. En tiedä merkitseekö tämä työnantajille mitään, mutta toivon parasta, että mahdollisesti tileva työnantaja ymmärtää minun olevan motivoitunut. Olenhan sentään ollut kotona makailun sijaan töissä. Kuntouttavassa työssä...

Tarinaa taas! "laiska-ihmisen maine", "motivoitunut", "makailu kotona"

Vierailija
46/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni peräaukko voi estää prostituoidun työn saamisen.

Vierailija
47/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Hanki työpaikanvaihtotyöpaikka. Johonkin pikkufirmaan voi päästä aika helposti, jos joustaa palkasta. Ehkä tästä sitten ponnistaa sinne isoon firmaan työpaikan vaihtajana. Epistä tietysti sille pienelle firmalle.

Vierailija
48/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Ei kai se vaikuta työnantajan rekrytointipäätökseen, jos työnhakijalla on ollut vaikka puolen vuoden sairasloma pari vuotta sitten tapaturman vuoksi.

Kuka on kiinnostunut?

Vierailija
49/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuo kovin keskeinen vaatimus on. Jos elämä on muutakin kuin palkkatyötä.

On, on se. Tosin vuosia aiemmin sattuneen katkon voi saada anteeksi, jos sen jälkeen on yhtenäistä työuraa.

Vierailija
50/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Vierailija
51/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuo kovin keskeinen vaatimus on. Jos elämä on muutakin kuin palkkatyötä.

On, on se. Tosin vuosia aiemmin sattuneen katkon voi saada anteeksi, jos sen jälkeen on yhtenäistä työuraa.

Nönnönnöö!

Vierailija
52/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Tuo on syy sille, ettei järkevä opiskelija ota papereita ulos yliopistolta ennen työpaikan löytymistä. Väärä järjestys tässä vie suoraan sinne rakennetyöttömyyden kovaan ytimeen, ehkä loppuiäksi.

Melkein valmis opiskelija voidaan palkata, vastavalmistunutta työtöntä ei palkata.

Vierailija
53/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multakaan kysytä ku CVtä.

Vierailija
54/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on syy sille, ettei järkevä opiskelija ota papereita ulos yliopistolta ennen työpaikan löytymistä. Väärä järjestys tässä vie suoraan sinne rakennetyöttömyyden kovaan ytimeen, ehkä loppuiäksi.

Melkein valmis opiskelija voidaan palkata, vastavalmistunutta työtöntä ei palkata.

Nönnönnöö!

Vierailija
55/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmin työnantajien pitäisi kiinnittää huomioita tietytyyppisiin työstä toiseen surffailijoihin. Yllättävän usein omallekin työpaikalleni on palkattu tosi "osaaja". Yllättäen tapaus ei olekaan mikään osaaja, vaan ihan jotain muuta. Sitten kun katsoo linkedIn:stä työhistoriaa, niin kaikilla näillä on pistänyt silmään se, että eivät viihdy kuin max 2 vuotta yhdessä työpaikassa ja kuvaavat itseään melkoisilla ylisanoilla. Ja totuus on ollut sitten ihan jotain muuta. Ainakaan minun alallani osaaminen ei tule noin nopeasti, että olisi suuri guru 2 vuodessa. Itse jos ottaisin ihmisiä töihin, niin tuo lyhyt työhistoria eri paikoissa olisi ehdoton ei. Ymmärrän jos seassa on pari nopeaa vaihtoa, mutta kun näillä yleensä se on ollut aina noin. 

Itse olen ollut teknisellä alalla pitkissä työsuhteissa. Oikeastaan liian pitkissä, kun lähentelee 20 vuotta yhdessä paikassa. Nyt alkaa neljäs vuosi nykyisessä.

Mutta samankaltainen kokemus näistä parin vuoden "kokeilijoista". Lähinnä ollut vain suuri ego ainoa "positiivinen" puoli tyypeissä. Alussa vaikuttavat loistavalta tyypeiltä, mutta lopulta osoittautuvat tavallisiksi kuolevaisiksi. Sitten onkin jo aika vaihtaa työpaikkaa. Usein myös kaikki perehdyttää menee hukkaan, kun tuossa kahdessa vuodessa juuri alkaa oppia homman.

Tosin työnantaja on välillä myös itse syyllinen. Aina ei silläkään puolella kärsivällisyys riitä odottaa, että tekijä oppii työn, vaan tulee YT:t. Eli ne kaverit laitetaan pihalle, jotka voisi viihtyä pidempäänkin.

Vierailija
56/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan oikeasti tarve tekijöille niin tuskin on ongelma kunhan jonkinnäköistä näyttöä työkyvystä ja taidoista on. Älkää uskoko ihan kaikkea mitä se rekrytoija selittää, tikusta pitää tehdä asiaa ja selitys, kun on parempi ehdokas löytynyt. Osa saattaa nauttiakkin huonon palautteen ja piikittelyn antamisesta

Vierailija
57/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kannattaa aina elää mahdollisimman pienillä menolla, jotta pystyy tarvittaessa elämään myös tuilla.

Vierailija
58/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nönnönnöö!

Todella vakuuttava argumentti! Varsinkin Ö-pisteet suorastaan pakottavat uskomaan jokaisen epäilijän.

Vierailija
59/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekaisin itselle työhistorian ja keksittyjä koulutuksia täydentämään aukkoja. Ei ole kukaan vielä kysellyt mutta töitä olen saanut.

Vierailija
60/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni peräaukko voi estää prostituoidun työn saamisen.

Pienellä survomisella venähtää