Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
21/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siitä työvoimapulasta.

Vierailija
22/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

well      pitäkää paskat hommanne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aukko ei ole monen vuoden mittainen, voi sanoa käyneensä esim. avoimen yliopiston kursseja ja miettineensä seuraavaa askelta työuralla. Ymmärrän että pitkän sairausloman jälkeen voi olla vaikeaa saada töitä, mutta hakijan terveystiedot eivät onneksi työnantajalle kuulu. 

Vierailija
24/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mihinkään 3 vuoden takainen aukko CVssä.

Vierailija
25/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei vaadita. CV:n voi tehdä monella eri tapaa oikein, se riippuu paikasta mitä vaaditaan.

Viimeisimmässä CV:ssäni laitoin vain vuodet näkyviin ja sain paikan. Tämä neuvottiin CV:n tekokurssilla.

Vierailija
26/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha! Tämä oli MIELIPIDEKIRJOITUS! Kyseessä on joku äärioikeistolainen tai propagandan uhri. Kukaan mikään aukkoja katsele!

Vierailija
27/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko pitää paikkansa vain, mikäli se pieni aukko on työhistorian mukaan ollut esillä esimerkiksi OF, PH tai YP lyhentyvillä sivustoilla.

Vierailija
28/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täällä aina valitetaan ettei niiden CV:n teko kurssien kertaamisesta ole muka mitään hyötyä.

Vai vielä kertaaminen! Ihan höpinää ovat!

Vierailija
29/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei vaadita. CV:n voi tehdä monella eri tapaa oikein, se riippuu paikasta mitä vaaditaan.

Viimeisimmässä CV:ssäni laitoin vain vuodet näkyviin ja sain paikan. Tämä neuvottiin CV:n tekokurssilla.

No jollain tekokurssilla ehkä näin neuvotaan, mutta oikealla kurssilla on sanottu, että päivämäärät on oltava.

Vierailija
30/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Vierailija
31/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teiltä kusettajilta kysytä muka TYÖTODISTUKSIA kun menette haastatteluun? Multa kysytään nää ekana vai väärennettekö ne kans? Muutenhan valehtelisin ihan surutta.

Vierailija
32/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokoomus perseet kehtaavat vielä haukkua työttömiä yhteiskunnan taakaksi. No teoriassa ovat oikeassa, mutta käytännössä tämä on heidän itsensä aiheuttamaa. Siis kokoomuksen aiheuttamaa. Jos et saa töitä suhteilla, todennäköisesti et tule myöskään töitä saamaan, koska mielummin otetaan työpaikan vaihtaa joka kuitenkin kohta karkaa toisen luokse sen sijaan, että otetaan jo valmiiksi työtön. Näillä valmiiksi työttömillä on matalampi kynnys hylätä työnantajansa, kun ovat vihdoin saaneet töitä

Ite äänestin Persuja. Joo tiedän Persut suhtautuu myös nihkeästi sosiaaliturvalla eläviin, mutta Persut kuitenkin haluavat työllistää kotimaiset työttömät. Kokoomusta ei kiinnosta. Ainoa millä on Paska-Kokoomukselle eli PASKAAMUS:lle merkitystä on työntekijöiden edullisuus. Eli rehellisesti sanottuna kapitalistinen orjuus.

Ite olen tällä hetkellä tuetussa töissä, koska olen alle 25 vuotias ja yritän näillä työvoiman näpertelyillä välttää laiskan-ihmisen maineen. En tiedä merkitseekö tämä työnantajille mitään, mutta toivon parasta, että mahdollisesti tileva työnantaja ymmärtää minun olevan motivoitunut. Olenhan sentään ollut kotona makailun sijaan töissä. Kuntouttavassa työssä...

Vierailija
33/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Itsekin keksinyt random paikkoja cv. Oikeita firmoja tietty. Ei ne sinne ala soittamaan ja kysymään, että no morjes, oliko tää ja tää siellä silloin ja silloin töis:D

Vierailija
34/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta.

Mistä ne edes tietää asian?

Vierailija
35/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni aukko takaa suuret tulot

Vierailija
36/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö teiltä kusettajilta kysytä muka TYÖTODISTUKSIA kun menette haastatteluun? Multa kysytään nää ekana vai väärennettekö ne kans? Muutenhan valehtelisin ihan surutta.

Multa ei oo kysytty todistuksia enää moneen vuoteen. Ehkä se on joku juttu nykyisin. Ketään ei kiinnosta.

Vierailija
37/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut pitkällä sairaslomalla (yli vuoden), mutta olin koko sen ajan työsuhteessa, joten en tietenkään erittele sellaista cv:hen, vaan olen laittanut työsuhteen alkamispäivän ja jatkuu edelleen.... 

Enemmin työnantajien pitäisi kiinnittää huomioita tietytyyppisiin työstä toiseen surffailijoihin. Yllättävän usein omallekin työpaikalleni on palkattu tosi "osaaja". Yllättäen tapaus ei olekaan mikään osaaja, vaan ihan jotain muuta. Sitten kun katsoo linkedIn:stä työhistoriaa, niin kaikilla näillä on pistänyt silmään se, että eivät viihdy kuin max 2 vuotta yhdessä työpaikassa ja kuvaavat itseään melkoisilla ylisanoilla. Ja totuus on ollut sitten ihan jotain muuta. Ainakaan minun alallani osaaminen ei tule noin nopeasti, että olisi suuri guru 2 vuodessa. Itse jos ottaisin ihmisiä töihin, niin tuo lyhyt työhistoria eri paikoissa olisi ehdoton ei. Ymmärrän jos seassa on pari nopeaa vaihtoa, mutta kun näillä yleensä se on ollut aina noin. 

Vierailija
38/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että niin iso joukko ihmisiä jättäytyy kokonaan pois työelämästä ja elää pienillä tuilla. Pitäisi olla koko ajan täydellinen, kouluttautua jatkuvasti ja tehdä itsestään joku ihan  mieletön video (vaikka työtehtävässä ei tarvitse puhua eikä esiintyä). Itselläni ei ole mitään mahdollisuutta päästä enää edes haastatteluihin, joten olen jonkun aikaa vielä töissä ja sitten ryhdyn työttömäksi n 15 vuodeksi.

Ihmisen ei tarvitse olla täydellinen kuin teidän ulisijoiden tekosyissä. Jokainen joka joskus on työelämässä ollut, niin tietää, että duuni kun duuni - siellä pyörii ties minkälaista sukankuluttajaa. 

Mutta joo, ethän sinä ole edes töitä hakenut. Kerran pyysivät videota ja siihen se sitten loppui. 

39/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se vaikuta työnantajan rekrytointipäätökseen, jos työnhakijalla on ollut vaikka puolen vuoden sairasloma pari vuotta sitten tapaturman vuoksi.

Vierailija
40/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että niin iso joukko ihmisiä jättäytyy kokonaan pois työelämästä ja elää pienillä tuilla. Pitäisi olla koko ajan täydellinen, kouluttautua jatkuvasti ja tehdä itsestään joku ihan  mieletön video (vaikka työtehtävässä ei tarvitse puhua eikä esiintyä). Itselläni ei ole mitään mahdollisuutta päästä enää edes haastatteluihin, joten olen jonkun aikaa vielä töissä ja sitten ryhdyn työttömäksi n 15 vuodeksi.

Tää on ihan oikea menettelytapa. Ei kannata alistua näiden pelletyönantajien armoille, vaan tehdä asialliset hommat kyllä, mutta jättää markkinapelleilyt pelleille.