Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkiä hoitopäiviä alle 3-vuotiailla lapsillanne on päiväkodissa?

Vierailija
01.06.2023 |

?

Kommentit (231)

Vierailija
41/231 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tunnin työmatka suuntaansa joten 7-17, mies yrittäjä ja töissä 7-19. Yritin osa-aikaista, mutta ei toiminut mun työssä (tuotepäällikkö) kun tein saman työn mutta pienemmällä palkalla.

Vierailija
42/231 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.

Seliseli. Mitäs teit kun et jaksa tarjota perusasioita?

Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.

Kukaan alle 2-vuotias ei tartte 9 tunnin hoitopäiviä "saadakseen leikkiseuraa". Sen ikäinen leikkii muutenkin korkeintaan rinnakkaisleikkejä muiden lasten seurassa. Päiväkotipäivät on todella rankkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.

Seliseli. Mitäs teit kun et jaksa tarjota perusasioita?

Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.

Kukaan alle 2-vuotias ei tartte 9 tunnin hoitopäiviä "saadakseen leikkiseuraa". Sen ikäinen leikkii muutenkin korkeintaan rinnakkaisleikkejä muiden lasten seurassa. Päiväkotipäivät on todella rankkoja.

Mun mielestä meidän lapselle on rankempaa olla kotona jatkuvasti, hän niin kaipaa paljon tekemistä ja menoa. Mies voi hakea lapsen välillä aikaisemmin kotiin, jos tuntuu, että lapsi kärsisi jotenkin päiväkodista.

Vierailija
44/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei mene jakeluun millaiset pösilöt arvostelevat toisten ihmisten päiväkotiratkaisuja. Yleensä vanhemmaksi päätyneet aikuiset käyvät töissä ja elättävät itsensä ja perheensä. Harva on niin onnellisessa asemassa, että saa vapaasti päättää työaikojaan ja paikkojaan. Normaali työpäivä on n. 8h, työmatkat päälle. Pääkaupunkiseudulla työmatkoihin menee helposti tunti suuntaansa. Myös asuminen on kallista, joten ihan hirveästi ei taviksilla kassa kestä osapäivätöitä. 

Vierailija
45/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on hoidossa 6.45 - 17.30. Kyllä, hoitopäivä on pitkä, mutta koska kaupunki ei suostu tarjoamaan paikkaa läheltä työpaikkaa tai kotia, niin näillä mennään. Onhan tuossa joka päivä ihan turhaa ajoa yli 60 km, mutta kuulemma saan olla tyytyväinen, että lapselle ylipäätään löytyi sellainen päiväkoti, jossa ollaan töissä klo 16.30 jälkeen.

Vierailija
46/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotenkin jännä juttu että 30 vuotta sitten olin 1v alkaen 10 tuntia päivässä hoidossa klo 7-17. Mutta nykyään tuo ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä ja itsekin vein lapset vasta 2 ja 2,5 vuotiaina päiväkotiin ja hoitopäivät 6-7 tuntia ja perjantait vapaat.

Vierailija
47/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pian 3 v ja 1.5v hoidossa 8.00-17.00.

Ne on just ne päiväkodin pihan viimeiset surkeat lapset.

Omani olivat ne viimeiset räkänokat pihalla ja ihan ihmisiä niistäkin tuli!

Vierailija
48/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenkin jännä juttu että 30 vuotta sitten olin 1v alkaen 10 tuntia päivässä hoidossa klo 7-17. Mutta nykyään tuo ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä ja itsekin vein lapset vasta 2 ja 2,5 vuotiaina päiväkotiin ja hoitopäivät 6-7 tuntia ja perjantait vapaat.

Tuo riemu päättyy, kun hoitovapaat (myös osa-aikaiset) lakkautetaan kotihoidontuen poiston myötä eikä pienten lasten vanhemmilla enää ole mahdollisuutta lyhentää työpäiväänsä, koska se tarkoittaa etenkin naisille palkan ja lopulta eläkkeen pienenemistä.

Vierailija
49/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ti-to hoidossa 7.15-16.30. Ma ja pe vapaat. Lapsi 1v 8kk.

Onpa pitkiä päiviä noin pienellä.

Varmaan selitttyy työpäivän pituudella.

Vierailija
50/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v 2kk ja 4v hoidossa 7.40-16.10.

Miehen duunarityö ei tosiaan jousta liukumineen ja alkaakin jo seiskalta.

Itsellä liukuma, mutta ei ole koettu järkeväksi, että vien lapset klo 9.45 hoitoon ja teen töitä 10-18. Sitten olen kotona ennen puolta seitsämää ja lapset syökin kohta just iltapalan ja menee nukkumaan. Ennemmin sit vietetään ilta-aikaa perheenä, vaikka päiväkotipäivä onkin sitten pari tuntia pitempi.

Vierailija
51/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma-to hoidossa klo 9-15.30/16.

Vierailija
52/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1v 4kk 6.15-14.45 ma-pe

Olen totaali yh joten ei pysty lyhyempään.

Hei, en halua mitenkään sinua syyllistää mutta olisiko sinun mahdollista tehdä yhtään lyhyempää työpäivää?

Voimia kuitenkin

Vierailija
53/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-v hoidossa n klo 8-15.45. perjantaisin haetaan kolmeen mennessä, joskus aiemmin.

Päiväkoti on ihana, lähellä kotia. Kesällä lapset lomailevat 2 kk.

Vierailija
54/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen eräs somesaamelainen joka vei korona-aikanakin lasta kaikkiin mahdollisiin renkutuksiin ja kerhoihin ja änki hoitoon, koska arveli että 4kk ikäinen kaipasi harrastuksia ja kavereita. Aivan tosissaan siis noilla sanoilla. Lapsi oli yön yli hoidossa ollessaan pikku vauva. Sitten ihmetellään kun sairasti ja sairastaa paljon ja rajusti.

Vierailija
55/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 1v 11kk ja on päiväkodissa ma-to klo 9.0014.00. Syksyllä on tarkoitus siirtyä 5 h/päivä rytmiin.

Vierailija
56/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on hoidossa 6.45 - 17.30. Kyllä, hoitopäivä on pitkä, mutta koska kaupunki ei suostu tarjoamaan paikkaa läheltä työpaikkaa tai kotia, niin näillä mennään. Onhan tuossa joka päivä ihan turhaa ajoa yli 60 km, mutta kuulemma saan olla tyytyväinen, että lapselle ylipäätään löytyi sellainen päiväkoti, jossa ollaan töissä klo 16.30 jälkeen.

Lain mukaan kunnallinen päiväkoti (ei vuoropäiväkoti) tarjoaa hoitoa vähintään klo 17 saakka, jopa klo 18 saakka, jos vanhemman työ sitä edellyttää. Yksityisellä aukiolot tulevat talon puolesta. Kannattaa tutustua oikeuksiinsa.

Vierailija
57/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.

Jep...meillä aloitti vauva 6.30-16.30. Äiti ihmettelee miksi hakiessa vauva itkuinen ja väsynyt. Vaikka sisarus olisi kipeä, tuodaan pieni ihan aina.

Vierailija
58/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi meni 2v4kk ikäisenä hoitoon. Kaksi tai 3 pv viikossa klo 9-15. Tästä keskusteltiin puheterapeutin, neuvolan ja lääkärin kanssa.

Lapsen puheenkehitys (ei mitään sanoja) kehittyi puolessa vuodessa normaaliksi.

Nyt lapsi on 8v ja opettajan mukaan omaa rikkaan ja monivivahteisen sanavaraston, joka näkyy esimerkiksi kirjoittamissaan saduissa.

Vierailija
59/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.

Jep...meillä aloitti vauva 6.30-16.30. Äiti ihmettelee miksi hakiessa vauva itkuinen ja väsynyt. Vaikka sisarus olisi kipeä, tuodaan pieni ihan aina.

Kyllä minäkin vien reilu 1v hoitoon, vaikka isompi sisarus olisi sairaana, koska teen silloin työt kotoa käsin eikä se tosiaan onnistu 1v:n kanssa. Töissä kun on suurimman osan pakko käydä, eikä kaikkien työt tosiaan tunne liukumaa tai joustoa. Onhan se vähän surku, mutta äkkiä suurin osa lapsista siihen tottuu. Toivottavasti kokoomus ajaa kaikki kotihoidon ym tuet alas ja naisetkin palaavat työelämään ja loppuu tuo surkuttelu siitä miten vanhemmat kehtaa mennä töihin kun on pieniä lapsia... Ja sitten itse kuitenkin itketään kun ura ei etene ja eläke on mitä pienin, ja mies se vaan porskuttaa menemään rahoineen..

Vierailija
60/231 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään työsuhteet ovat määräaikaisia. Ei niistä saa lyhennettyä työaikaa vaikka haluaisi. Älkää itkekö, kun ei lapsia synny, kun perheiden elämästä tehdään tahallaan vaikeaa.