Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
Olen 166cm ja painanut enimmillään 112kg. Tänään aamulla vaaka näytti tuon 112kg, olin sitä ennen kuukausia 111kg. Olin jo nuorena pullea, teininä painoin 65kg vaikka pelasin koripalloa.
Aikuisena olen painanut pari kertaa 62kg, sitä ennen huiput taisi olla joku 73kg. Raskauden myötä paino nousi 100 kiloon. Olen laihduttanut kahdesti 100 -> 75 ja useampaan kertaan pienempiä määriä.
Toissasyksynä aloitin opiskelun noin 93 kilon painoisena ja ekan vuoden aikana tuli melkein 15kg lisää. Nyt siis jo 19kg tullut 1,5 vuoden aikana.
2 vuotta sitten 138 kg. Nyt 95 kg. M56v741
Hmmm... toista lasta odottaessani painoin 53 kiloa. Mutta normaalisti painan hieman yli 45 kiloa. Minua sanotaankin töissä pikkutytöksi. 💓Ehkä biologisilta vanhemmilta perityt aasialaisgeenit auttavat.
Laihdutus on elimistölle merkki ruoan saamisen epävarmuudesta. Elimistö reagoi tähän geeneissämme olevalla piilotoiminnolla eli alkaa halajamaan ylimääräistä energiaa. Elimistö haluaa saada painoa enemmän kuin sitä oli ennen laihdutusta tai vähintään saman verran. Se ilmenee loputtomana nälkänä ja vaikeutena tuntea kylläisyyttä. Ilmiö kestää ihmisestä riippuen 1 - 3 vuotta laihduttamisen jälkeen.
Aika harva kestää tällaista ja lopulta lihottaa itsensä takaisin ja vielä "korkojen kera".
Jotain 60kg ja vähän päälle, en muista, olin silloin raskaana. Ja totta tosiaan painoin melkein yhtä paljon kuin käytin mirenaa.
59 kg ja 160 cm. Olin pullea tuossa painossa.
Hoikat ovat hoikkia, koska eivät ole koskaan laihduttaneet.
Ei tarvitse isonkaan painon pudotuksen jälkeen jojoilla loppuelämää painon kanssa jos toteuttaa painon pudottamisen pysyvillä ruokailu- ja muilla elämäntapamuutoksilla. Pudotin itse 3 v. sitten näillä pysyvillä muutoksilla 20 kg jonka jäljeen en ole tehnyt muita muutoksia ruokailuuni kuin lisännyt hieman päivittäistä kalorimäärää ja painoni on noussut sen jälkeen vajaan kilon ja sekin selittyy lihasten kasvulla (olen aloittanut viime syksynä kuntosalitreeenit).
52 kiloa. Suurimman osan aikuisiästäni olen painanut 48 kg. Nyt olen raskaana, joten saa nähdä mihin painoni tästä nousee.
Enimmillään ollut joskus 67 kg. Nyt 59 kg.
Olen 160 cm pitkä.
Olen 173cm ja olen painanut 77kg viimeisilläni raskaana.
Yleensä painan 56kg ja siitäkin on lihasta paljon. Olen kokoa xs ja kyllä tässä painossa on helppo pysyä.
Rasvasolujen määrä muodostuu jo lapsena.
No raskaana ollessa 75kg. Normaalitilanteessa varmaan yläpaino 58kg. Pituutta 171cm.
Vierailija kirjoitti:
Rasvasolujen määrä muodostuu jo lapsena.
Rasvasolujen määrä ei lisäänny enää 20 - vuoden jälkeen, jos lihoaa niin niiden koko kasvaa, laihduttaminen on siis helpompaa.
Enimmilläni 101 kg. Olen aina ollut painava vaikkakin vyötäröltäni kapea. Ilmeisesti painoa on ala- ja ylävartalossa Alimmillani olen painanut opiskelujen alussa vähän yli 80 kg. Tällä hetkellä painoa 98 ja ikää yli kolmekymmentä. Vaikka olen terve ja liikun, epäilen, ettei paino ole hyväksi nivelille ja muutenkaan. Pituus siis 174 cm.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen painoni. :D No mut jos en tästä liho, kroppa pitää automaattisesti tän koon ja voin loppuikäni käyttää samoja vaatteita? Kätevää.
Et uskaltanut sanoa, että satanen meni rikki.
89kg enimmäispaino, nyt paino pyörii 75-77kg riippuen nesteen määrästä kehossa ja paljonko aikaa on syömisestä punnituksen aikana. Olo on paljon energisempi, hormonitasot ovat paremmat jonka vuoksi mieliala on parempi. Terveelliset elämäntavat kunniaan. Vielä ei olla sixpack kunnossa, mutta hiljaa hyvä tulee;).
Mulla on varmaan kotivaa'assa jotain vikaa.
Mun ennätyspaino on 66 kg. Pituutta 178 cm.
Nytkin mun kotivaaka näyttää kilomääräksi noin 62, mutta siltikin mun farkut kiristää...
Viime vuonna kesäksi pääsin 55 kiloon, en mitenkään erityisemmin yrittänyt laihduttaa. Mutta näin iäkkäämpänä tuollaisesta laihtumisesta seuraa se, että esim. olkavarsiin tulee sellaista ryppyistä ihoa... eikä se kyllä enää siitä silene, vaikka lihois takasin entisiin lukuihin.
193cm 112kg bulkin jäljiltä. Eipä tuo paino kipua itsestään mihinkään.
181cm ja nykyinen 73kg on eniten.