Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
74kg. Viimeisilläni raskaana ja sama paino syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Muulloin paino pyöri 62kg:ssä, kuten nytkin, kun oma hormonitoiminta yrittää käynnistyä vuosien jälkeen. Ilmeisesti vaihtarit/hormonit nollissa saa painon nousemaan.
Painoin hetken, ehkä pari kolme kuukautta n. 65 kiloa enkä ole koskaan palannut takaisin siihen tai edes lähelle. Noihin aikoihin painoni oli muuten useamman vuoden pysytellyt suunnilleen 60 tietämissä ja tiettyjen tapahtuminen johdosta se nousi tuon viitisen kiloa. Kun palasin normaaliin, paino laski itsestään takaisin sinne missä oli ollutkin.
Sitten päätin muuttaa elintapoja hiukan ja paino alkoi laskea. Muutin aina välillä lisää asioita ja jossain vaiheessa paino palasi pitkään aina 57 kiloon, sitten pitkään 55 kiloon jne. Nykyään n. 52kg on se jonka pitääkseni ei tarvitse ponnistella mitenkään/johon keho palaa helposti.
Painavimmillani 95kg. Normaalipainoisena olen ollut jo yli 25 vuotta. Mitään vaikeuksia pysyä normaalipainossa ei ole, vaikka ikää on jo 60. Paino vaihtelee noin 1kg suuntaan tai toiseen. Ylipainoiset ovat mestareita välttelemään omaa vastuuta omasta ylipainostaan. Niin minäkin ylipainoisena tein, monen vuoden ajan. Kun lopetin tekosyiden keksimisen ja itselleni valehtelemisen, saavutin normaalipainon helposti.
13-vuotiaana painoin noin 90kg (olen 162cm pitkä). Olen nyt 44-vuotias ja painan 83kg, eli enemmän kuin koskaan aikuisena. Ohuesti harmittaa, mulle tuli burnout ja vasyneenä en ole jaksanut liikkua, mutta olen syönyt stressiini ja väsymykseen, enkä ole jaksanut välittää mistään. Pari vuotta sitten painoin vielä 70kg, mikä oli minulle ihan ok paino, vaikka siinäkin oli muutama kilo ylipainoa, mutta painoni pysyin 70 kilossa monta vuotta sen suurempia miettimättä, kun söin tavallisesti ja liikuin 3-4 kertaa viikossa.
Minä siis lihoin jo lapsena, laihdutin siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa peruskoulun jälkeen. Mulla oli epävakaat ja väkivaltaiset olot lapsuuskodissa ja hoidin ahdistusta syömällä. Näköjään edelleen teen niin.
Painoin enimmillään jotain 95 kg. Nyt painan suunnilleen 75 kg, paino on pyörinyt samoissa luvuissa jo useamman vuoden. 95% ruuasta jota syön on eläinperäistä: kala, juusto, kananmunat, liha eri muodoissaan, maito. Loput 5% on satunnaisia herkutteluja + mansikoita. Mitään vaikeuksia painonhallinnassa ei enää ole kun saan tarvittavat ravinteet ruuasta.
Raskaana ollessa 64kg. Olen 52v. ja viimeiset 20 vuotta paino on noin 50kg.
177cm ja nykyinen painoni 71kg. Mutta olenkin raskaana. Ennen raskautta 68kg.
Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin ja osa vielä lihavammaksi mitä oli ennen laihdutusta. :D
Erään laihdutusohjelman kauden alussa käytiin moikkaamassa edellisen kauden laihduttajia. Kaikki - siis ihan KAIKKI - olivat lihoneet takaisin. Sanoivat vain, että "alkoi lipsumaan".
Raskaana paino nousi 85 kg:aan. Korkein paino ilman raskautta on ollut 76 kg. Nyt painan 70 kg enkä koe mitään stressiä tms. En laihduta, vaan elän normaalisti.
Takaisin lihominen johtuu ihan siitä, että terveellisestä ruokavaliosta annetaan periksi ja urheilu lopetetaan.
110 kiloa ja olen 154 cm pitkä.
Nyt painan 68 kiloa. Ylimääräistä siis vielä, normaalipaino olisi 50-55 kiloa, mutta niin vähän olen painanut viimeksi 16-vuotiaana. Laihdutus päättyi kolme vuotta sitten ja tässä painossa olen pysynyt. Laihduttamiseenkin meni pari vuotta, hyvä niin jotta päänuppi pysyi mukana. Olen tavannut ravitsemusterapeuttia kolmen kuukauden välein, työnantajan piikkiin. Työterveystarkastuksessa verikokeissa oli kaikenlaista häikkää, nivelet huusi hoosiannaa ja arvot on nyt normaalit. Pystyin lopettamaan verenpainelääkkeet.
Avainsana oli ihan lautasmalli, kaloreiden laskeminen ja kohtuullisuus. Ja se toimintamalli on jatkunut laihduttamisen jälkeenkin. Liikunnan kanssa ei ole ongelmia, liikuin pitkiä kävelylenkkejä lihavanakin koska minulla on koiria. Mutta nykyään me juostaan. Ja vaatekaupassa asiointi on mukavaa, kun valikoimaa löytyy.
Lihavuuden epämukavuuden tajuaa vasta sitten, kun on laihduttanut kunnolla. Raput pääsen taas juoksemalla ylös ja mäet ei hengästytä.
N55v
Just, sellaista puppua tällä kertaa
Enimmillään taisin painaa lähemmäs 80kg raskauden aikana ja siitä sitten tasaisesti alaspäin. Nykyään n. 60kg
Lopettakaa se sokerin ja vehnän puputtaminen niin putoaa paino ja loppuvat himot
100 kg/171 cm. Nyt 82 kg. En tule ehkä ikinä enää olemaan normaalipainoinen, mutta nyt on parempi. Syömishäiriötaustalla pitää pitää maltti matkassa. Painoin 47 kiloa jossain elämänvaiheessa ja se oli ahdistavaa aikaa, koska painoin mielestäni liikaa.
Näytän niin hyvältä (70-luvulla syntynyt), että luullaan yhä 3-kymppiseksi. Vuodenvanhanakin ihmiset luulivat nollavuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
100 kg/171 cm. Nyt 82 kg. En tule ehkä ikinä enää olemaan normaalipainoinen, mutta nyt on parempi. Syömishäiriötaustalla pitää pitää maltti matkassa. Painoin 47 kiloa jossain elämänvaiheessa ja se oli ahdistavaa aikaa, koska painoin mielestäni liikaa.
47 kiloa on 171-senttiselle parempi paino kuin 82 kiloa. Toki, jos luulet 47-kiloisena painavasi liikaa, niin päässäsi vika silloin on. Mielummin ali- kuin ylipainoa on minun mottoni.
Riippuuhan tuo paljon siitäkin, miten ja milloin kilot on kerrytetty. Minun painoni on yleensä n. 58-62 kg mutta olin 25-vuotiaana n. vuoden ajan 75-kiloinen (158 cm pitkä) koska söin tuolloin sokeria ihan kamalasti päivittäin. En minä normaalistikaan ole mitenkään hysteerinen ruokavalioni kanssa mutta kyllä minä nyt jonkinlaisen järjen syömisissäni olen tuota yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta pitänyt.
Lopulta oli pakko asettaa itselle tiukat karkkipäivät, jotka minulla ennenkin oli ollut. Lauantai ja tiistai on päivät, jolloin saan herkutella, muina päivinä herkut on jyrkkä ei. Paino putosikin sitten verkkaisesti päälle kymmenen kiloa, eikä kropalla ole ollut yritystä puljata itseään takaisin ylipainoon.
Lapsesta asti lihavalla, valtavia annoskokoja ja kalorimääriä syövällä alentuneessa painossa pysyminen sen sijaan on varmasti paljon vaikeampaa. Tuollaiselle vartalolle obesiteetti on normaalitila, eikä tukkoinen, ähky tila kuten minulle
Olen painavimmillani nyt 169/95.
72 kg mutta olin silloin raskaana. Normaalisti painan 54 kg kuten nytkin.