Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
72 kg viimeisilläni raskaana. Ns. Normitilassa 62kg. Olen 164cm pitkä. Enkä usko hetkeäkään että keho hakeutuisi takaisin lihavaksi. Teininä laihdutin 59-->46 enkä ole lihonnut takaisin tankeroksi. Kasvanut ja aikuistunut kyllä, mutta en lihonnut. Siitä laihdutuksesta on aikaa 28 vuotta.
Vierailija wrote:
78kg ja olen 172cm, itse viihdyn paremmin tässä 56kg kehossa.
Kiinnostaisi tietää mikä saa sinut viihtymään just tuon painoisena? Itse olen suurinpiirteinen sinun kokoisesi ja silloin kun painoin 58kg mielestäni oli paljon mukavampaa ja helpompaa, koska kaikki vaatteet näyttivät hyvältä päälläni ja oli helppo löytää kaupasta hyvin istuvia vaatteita ja samaten fyysisestikin minulla oli parempi ja terveempi olo kun ei tarvinnut kannella 20kg 'ylimääräistä'.
Raskaana ollessa 68 kg, muina aikoina 48-52 kg välillä, siis aikuisiällä.
Rasvasolut muodostuvat jo lapsuudessa. Ihmisellä joka on ollut 20-vuotiaaksi hoikka laihduttaminen on helpompaa.
"Jo lapsina lihoneille laihduttaminen voi myöhemmin olla paljon vaikeampaa kuin niille, joiden paino on noussut vasta aikuisiällä"
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/rasvasolut-eivat-vahen…
Enimmillään ilman raskautta olen painanut 73 kg, raskaana ollessani korkeimmillaan 82 kg. Nyt olen 61kg/171cm. Omaan makuun pikkuisen liikaa, mutta kroppa viihtyy tässä painossa vaivatta. Oma ihanne on 57 kg, mutta se vaatii työtä.
58kg (join alkoholia tuohon aikaan paljon) ja olen 160cm. Nykyään painan noin 50kg ja olen tyytyväinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
78kg ja olen 172cm, itse viihdyn paremmin tässä 56kg kehossa.
Kiinnostaisi tietää mikä saa sinut viihtymään just tuon painoisena? Itse olen suurinpiirteinen sinun kokoisesi ja silloin kun painoin 58kg mielestäni oli paljon mukavampaa ja helpompaa, koska kaikki vaatteet näyttivät hyvältä päälläni ja oli helppo löytää kaupasta hyvin istuvia vaatteita ja samaten fyysisestikin minulla oli parempi ja terveempi olo kun ei tarvinnut kannella 20kg 'ylimääräistä'.
Hän kirjoitti viihtyvänsä 56-kiloisena. 🙂
Lyhyen aikaa 68kg. Pituus 173cm. Aina ennen ja jälkeen olen painanut 58-60kg, joten en koe tuota minään "lähtöpainona" vaan pikemminkin se lähtöpaino on 60kg johon olin vain yksi päivä laihtunut takaisin sen kummemmin yrittämättä. Olen pysynyt tässä painossa noin kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Jo lapsina lihoneille laihduttaminen voi myöhemmin olla paljon vaikeampaa kuin niille, joiden paino on noussut vasta aikuisiällä"
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/rasvasolut-eivat-vahen…
Tässäkin ketjussa tulee esiin - taas jälleen kerran - ylipainoisten laihdutusorientoitunut ajattelutapa. Laihdutus kyllä yleensä onnistuu, mutta hoikkana pysyminen on sitten täysin eri mittapuun juttu ja sitä tämäkin ketju käsittelee.
Ei ole näkynyt sellaista ongelmaa.
Paino määräytyy kalorien ja kulutuksen välisestä suhteesta. Sen kummempaa se ei ole.
58kg olen ollut suurimmillani. Pituutta 164cm. Nyt 54kg.
Jaa painan normaalisti jotain 60kg-65kg väliltä (pituus 167). Raskausaikana paino noussut 88-95kg. Helposti on kilot joka kerta (4 lasta) lähtenyt imettämällä ja vaunulenkeillä pois ja ihan itsestään pysynyt normaalipainossa sen jälkeen. Nyt nuorin lapsi 8v.
Miksi tämä olisi tärkeä tieto ap:lle tai kenellekään, edes itselleni? Mitä minä tai kukaan hyötyy tästä tiedosta?
Taas näitä höpöhöpöjuttuja. Etsitään, keksitään ja selitellään satoja eri tekosyitä, jotta voisi syödä liikaa. Aloitus ei yksinkertaisesti ole mielestäni totta. Ja vaikka olisikin, mitä sitten? Sitten ongelmasta kärsivä skarppaa, ja syö järkevästi. Ei ole syytä ylensyödä itseään sairaaksi tai jopa hengiltä.
Olen ollut todella lihava. Laihdutin nopeasti ja tehokkaasti pysyvästi kymmeniä kiloja.Yli 25-vuotta hoikkana ilman mitään vaikeuksia tai ongelmia. Ja niin on tuhannet muutkin tehneet. Lopettakaa tekosyiden keksiminen ja itsenne huijaaminen. Ainut tapa onnistua pysyvästi painonpudotuksessa on rehellisyys itseään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen hypoteesi.
Olen 178 senttinen mies ja enimmillään olen painanut 66 kiloa. Huippu-urheilijan rasvaprosentti harrastamatta urheilua. Tai no, tuli sitä nuorempana paljon harrastettua, mutta nyt ei kymmeneen vuoteen juuri edes hyötyliikuntaa. Ihan sama mitä syön tai teen niin paino ei liiku kuin kilon-pari ja sekin taitaa lähinnä liittyä nesteytykseen. Teknisesti ottaen olen siis hiukan alipainoinen ja sellaisena ilmeisesti tulen myös pysymään.
Isäni puolen suvussa on samanlaiset kitugeenit kuin sinulla. Veli, isä veljineen ja isoisä on kaikki tuollaisia että rasva ei kroppaan tartu. Veli pääsi muutaman vuoden kovalla punttitreenillä 70 kiloon (on saman mittainen kuin sinä), muut suvusta ei ole tainnut juuri yli 60 kilon olla koskaan kun ovat viitisen senttiä veljeä lyhyempiä. Lihakset tietty erottuu hyvin kun ei se rasva vaan päälle tattu vaikka kuinka söisi, että ei tuo pelkästään huonokaan juttu ole.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä höpöhöpöjuttuja. Etsitään, keksitään ja selitellään satoja eri tekosyitä, jotta voisi syödä liikaa. Aloitus ei yksinkertaisesti ole mielestäni totta. Ja vaikka olisikin, mitä sitten? Sitten ongelmasta kärsivä skarppaa, ja syö järkevästi. Ei ole syytä ylensyödä itseään sairaaksi tai jopa hengiltä.
Olen ollut todella lihava. Laihdutin nopeasti ja tehokkaasti pysyvästi kymmeniä kiloja.Yli 25-vuotta hoikkana ilman mitään vaikeuksia tai ongelmia. Ja niin on tuhannet muutkin tehneet. Lopettakaa tekosyiden keksiminen ja itsenne huijaaminen. Ainut tapa onnistua pysyvästi painonpudotuksessa on rehellisyys itseään kohtaan.
Sinun henkilökohtainen kokemuksesi siis täysin kumoaa sen tieteellisesti verifioidun tosiasian että rasvasolut lisääntyvät, mutta eivät laihduttaessa häviä vaan pelkästään pienentyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun henkilökohtainen kokemuksesi siis täysin kumoaa sen tieteellisesti verifioidun tosiasian että rasvasolut lisääntyvät, mutta eivät laihduttaessa häviä vaan pelkästään pienentyvät?
Entä sitten, vaikka tuo olisi totta?
-eri
Mielenkiintoinen hypoteesi.
Olen 178 senttinen mies ja enimmillään olen painanut 66 kiloa. Huippu-urheilijan rasvaprosentti harrastamatta urheilua. Tai no, tuli sitä nuorempana paljon harrastettua, mutta nyt ei kymmeneen vuoteen juuri edes hyötyliikuntaa. Ihan sama mitä syön tai teen niin paino ei liiku kuin kilon-pari ja sekin taitaa lähinnä liittyä nesteytykseen. Teknisesti ottaen olen siis hiukan alipainoinen ja sellaisena ilmeisesti tulen myös pysymään.