Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...
Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.
Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.
Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.
Kommentit (328)
Ylipainoisilla on myös asennevamma: Kun joku kantaa huolta ylipainoisten terveydentilasta, nämä vetävät herneen nyrpeään nokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä höpöhöpöjuttuja. Etsitään, keksitään ja selitellään satoja eri tekosyitä, jotta voisi syödä liikaa. Aloitus ei yksinkertaisesti ole mielestäni totta. Ja vaikka olisikin, mitä sitten? Sitten ongelmasta kärsivä skarppaa, ja syö järkevästi. Ei ole syytä ylensyödä itseään sairaaksi tai jopa hengiltä.
Olen ollut todella lihava. Laihdutin nopeasti ja tehokkaasti pysyvästi kymmeniä kiloja.Yli 25-vuotta hoikkana ilman mitään vaikeuksia tai ongelmia. Ja niin on tuhannet muutkin tehneet. Lopettakaa tekosyiden keksiminen ja itsenne huijaaminen. Ainut tapa onnistua pysyvästi painonpudotuksessa on rehellisyys itseään kohtaan.
Sinun henkilökohtainen kokemuksesi siis täysin kumoaa sen tieteellisesti verifioidun tosiasian että rasvasolut lisääntyvät, mutta eivät laihduttaessa häviä vaan pelkästään pienentyvät?
Tuo tekniikan maailman artikkeli ei minusta antanut täysin oikeaa kuvaa siitä, miten tuo rasvakuvio nykyisen käsityksen mukaan toimii.
Tämänhetkisen tutkimuksen valossa rasvasolujen määrä lisääntyy n. 25-vuotiaaksi asti vaikka olisit normaalipainoinenkin. Lapsuuden ja nuoruuden lihavuus näyttää kuitenkin ljohtavan siihen että rasvasoluja syntyy normaalipainoisia enemmän.
Aikuisiällä rasvasolujen määrä pysyy pääsääntöisesti vakiona, riippumatta siitä lihotko vai laihdutko, ainoastaan solujen varastoiman rasvan määrä vaihtelee. Poikkeuksena aivan äärimmäinen lihavuus, jolloin ne nuoruudessa syntyneet rasvasolut eivät enää riitä vaan keho alkaa tuottaa lisärasvan varastointiin uusia soluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä höpöhöpöjuttuja. Etsitään, keksitään ja selitellään satoja eri tekosyitä, jotta voisi syödä liikaa. Aloitus ei yksinkertaisesti ole mielestäni totta. Ja vaikka olisikin, mitä sitten? Sitten ongelmasta kärsivä skarppaa, ja syö järkevästi. Ei ole syytä ylensyödä itseään sairaaksi tai jopa hengiltä.
Olen ollut todella lihava. Laihdutin nopeasti ja tehokkaasti pysyvästi kymmeniä kiloja.Yli 25-vuotta hoikkana ilman mitään vaikeuksia tai ongelmia. Ja niin on tuhannet muutkin tehneet. Lopettakaa tekosyiden keksiminen ja itsenne huijaaminen. Ainut tapa onnistua pysyvästi painonpudotuksessa on rehellisyys itseään kohtaan.
Sinun henkilökohtainen kokemuksesi siis täysin kumoaa sen tieteellisesti verifioidun tosiasian että rasvasolut lisääntyvät, mutta eivät laihduttaessa häviä vaan pelkästään pienentyvät?
Kirjoitinko noin? En. Ruoan kohdalla lihavilla on tapana huijata tseään. Valehtelevat itselleen. Selittävät ruokaan liittyävät asiat itseen parhain päin, jotta voisi syödä liikaa. Niin minäkin ennen laihtumista tein. Peilit näyttivät väärin. Vaatteet olivat menneet kasaan. Annokset olivat pieniä. Valokuvissa oli jokin valaistusvirhe tai kameran linssi vääristää. Söin vain vähän, vaikka aamupalana oli neljä voileipää. Ruoka on lihavalle sama asia kuin alkoholi alkoholistille. Eräänlainen riippuvuussuhde. Syömishäiriö Asiat vääristyy, aivan kuten anoreksiassakin tapahtuu. Toiseen suuntaan vain.
Ei ollut yhtään vaikeaa pysyä laihana lihavuuden jälkeen.Saattaa kyllä johtua siitä että treenasin lihaksia enkä ottanut mitään naurettavia pikapaastoja.
87 kg joskus 15v sitten, nyt aneeminen 82kg. Pituus 182
Vierailija kirjoitti:
Mun isä syö enimmäkseen vaan makkaraa ja lihapiirakkaa, painaa varmaan n.50kg (n. 175cm) sellainen nistin näköinen. Ei vaan rasva tartu millään.
Isäsi on kuin minä. Haluaisin kovasti näyttää vartalotyypiltä "shield Lainvarjolla", mutta lenkkeily ja saliharjoittelun ansiosta olen saanut vain parhaimmillani 87kg ja silti lähipiiri totesi että mun pitäisi vielä pyöristyä että olisin vakavammin otettava "shield-lainvarjolla mies". Sanotaan että noin 90-110kg olisi ihanne.
Aika nopeasti paino putoaa noin 75-78kg tietämille. Luulen että olen ns. läpipasko ja en koskaan saavuta Shield-lainvarjolla miehen kroppaa.
Pituutta 163cm. Enimmillään olen painanut raskaana ollessa 56kg. Silloin lähtöpaino oli 47kg. Nykyään painan n. 49kg
Vierailija kirjoitti:
92 kg ja olen huomannut tuon saman. Olen sitä tyyppiä, joka on ollut syntymästään asti pyöreä ja olen sen ajan lapsi, joka ei herkkuja saanut vaan ihan sitä samaa kotiruokaa, jolla veli oli jopa liian laiha. Painoin jo 13-vuotiaana 78 kg ja 30-vuotiaaksi asti tuo oli maksimipaino, mutta sen jälkeen lihoin 86-kiloiseksi ja nelikymppisenä vielä reilut 5 kg lisää. Liikun paljon eli arkenakin vähintään kävelen 10 000 askelta täyteen ja syön vain ruoka-aikoina, mutta laihtuakseni tai uudessa painossa pysyäkseni tarvitsen niin rajun hiilarien rajoittamisen ja kalorivajeen, etten vaan kestä sitä pidemmän päälle, koska laihduttaessani palelen kesäkuumallakin kuin horkassa ja kärsin huimauksesta. Inhoan olla tällainen, mutta en jaksa taistella vastaan. Kokeilin hetken superdieettiä, jolla moni normaalipainoinenkin laihtuu useamman kilon kuukaudessa, mutta minulla siitä kaikesta puuronpuputuksesta paino vaan alkoo nousta.
Mikä järki on yrittää mahdollisimman nopeasti laihduttaa? Kokeile vaikka 7-9 kiloa vuodessa, niin parin vuoden päästä on jo paljon sutjakkaamman näköinen?
Huomaa että ap on katkera läski, joka lohduttaa itseään ajatuksella että ihan sama laihdutanko vai en, kun tulen silti aina olemaan läski.
"Sorry vaan"...🤣
75 kg teininä. Laihdutin jo silloin 60-kiloiseksi. Lihoin uudestaan mutta pysyi alle 70 kilon. Vuosia olin 60-70 kiloa, kunnes laihdutin alle 60 kilon ja olin alimmillaan 53 kiloa. Nyt olen ollut viimeiset viisi vuotta keskimäärin 58 kg. Ruokahalua alentavat lääkkeet ovat auttaneet paljon. Pitää pysyä riittävän pitkään tietyssä painossa, että keho ehtii tottua siihen. Ja mielellään laihduttaa melko hitaasti.
Olen 170cm. Painoin molemmissa raskauksissa 75kg. Kolmessa kuukaudessa paino tippui takaisin vähän alle 60kiloon. Ei ole ollut ongelmia siitä, että paino yrittäisi hypätå ylös takaisin.
Melkosia vonkaleita XD Ja läskit tietty alapeukuttaa niitä, joilla on selkäranka kestäny laihduttaa.
Viimeisillään raskaana painoin 86 kg, aloituspaino oli silloin 72 kg joka on ollut normipainoni monta vuotta. Nyt toisella kerralla aloituspaino oli 68 kg, eli ei varmaan nouse paino yhtä paljon, saas nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yhtään vaikeaa pysyä laihana lihavuuden jälkeen.Saattaa kyllä johtua siitä että treenasin lihaksia enkä ottanut mitään naurettavia pikapaastoja.
Ja nytkin pudonnut kiloja vaikka en yritä laihtua ja syön hiilihydraatteja paljon,hiilarien lihottavuuskin on huuhaata.
Moni kehuu täällä laihtuneensa, mutta tämän homman pointti onkin siinä, että laihduttaneet lihovat takaisin - ennemmin tai myöhemmin.
"Kerran lihava on aina lihava."
Todellakin paras - ja ainoa toimiva - keino pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään.
Siispä, te aina hoikkia olleet, älkää lähtekö mukaan tähän nykyajan kehopositiivisuustodisteluun.
EI MINULLA VAAN PAINO OLE PYRKINYT PALAAMAAN ENTISEEN LÄSKIYDEN AIKAAN. SIIHEN TOSIN VAIKUTTAA SE, ETTEN VIETÄ JOKA PÄIVÄ KARKKI- JA HERKKUPÄIVÄÄ, VAAN HERKUT JA KARKIT JA PIZZAT YMS. SEMMOSET SYÖDÄÄN VAIN JUHLIEN AIKAAN EIKÄ TAVALLISENA ARKENA.
t. N 170 cm 61 kg.
Toiset asiantuntijat sanoo että kolmen päivän täyspaasto (neste+vitamiinit+mineraalit) nollaa tuon tilanteen. Nehän väittää että kolmantena päivänä hajoitetaan tarpeettomia soluja pois, joten vois ihan loogistakin. En ole kokeillu vielä.
Toinen maailmansota näytti, että jopa selluliitti katoaa. Epäilen AP:n väitettä osatotuudeksi.
En ny menis sanomaan noinkaan. Useimmat laihtuvat 10% helposti. Sen jälkeen vaikenee. Eiköhän tuo ole edelleen sitä normaalipainoa, jos siihen päätyy kun ei yritä koko ajan ahmimalla pitää ylhäällä.
Mun isä syö enimmäkseen vaan makkaraa ja lihapiirakkaa, painaa varmaan n.50kg (n. 175cm) sellainen nistin näköinen. Ei vaan rasva tartu millään.