Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen ystäväni liikkuu oudossa seurassa - Voinko puuttua asiaan

Vierailija
31.05.2023 |

Ystäväni on tutustunut pari vuotta sitten ihmiseen, jonka etukäteen tiesin tuttujen kautta. Olin kuullut hänestä aika erikoisia juttuja ja itsekin todistanut joskus tilannetta, jossa tämä ihminen käyttäytyy tosi rumasti. Hänellä on paljon monenlaisia ongelmia, ihmissuhteet ovat poikki vähän joka suuntaan ja yleisesti tuntuu, että monet hiukan karttavat häntä.

Ystäväni joka tapauksessa tutustui häneen ja he alkoivat viettää paljon aikaa yhdessä, vaikka ystäväni itsekin sanoi, että ihminen vaikuttaa vähän erikoiselta ja että enemmän tuntuu siltä, että tämä uusi tuttavuus on nyt päättänyt, että he ovat ystäviä ja ripustautuu kiinni. Joka tapauksessa ystäväni näyttää myös viihtyvän uuden tuttavuuden seurassa hyvin ja ovat nykyään tosi paljon tekemisissä.

Olen nyt muutaman kerran tavannut tämän uuden tuttavuuden ja täytyy sanoa, että olen samaa mieltä kuin useimmat muut hänet tavanneet. Ihmisessä on "jotakin vialla". Mielenterveysalalla työskentelevä kaverini sen sitten osasi sanoa yhteisten kekkereiden jälkeen viime viikolla: Tässä ihmisessä on poikkeuksellisen paljon narsistiseen persoonallisuushäiriöön viittaavia piirteitä: Seurassa hän pitää tauotonta monologia lähinnä itsestään, kehuskelee sivulauseissa ohimennen ja suoraan valehteleekin "onnistumisistaan ja saavutuksistaan", antaa muiden ymmärtää että hän tuntee julkkiksia ja liikkuu ns. tietyissä vaikutusvaltaisissa piireissä eli droppailee nimiä todella nolosti, esiintyy ja pukeutuu huomiota herättävästi...

Ystäväni tuntuu olevan jotenkin tämän ihmisen lumoissa tai ihan kuin koukussa. Vaikea selittää. Hän itsekin puhuu aika paljon tämän tuttavuuden raskaasta persoonallisuudesta ja siitä, kuinka sekaisin hänen elämänsä on, mutta sitten kuitenkin jatkuvasti on hänen kanssaan tekemisissä ja aivan loputtomasti kuuntelee ja ymmärtää, ja tekee kaikenlaisia pieniä ja isompia palveluksia, mm. lainailee rahaa hänelle jne. Huomaan, että hän toistelee tältä uudelta tuttavuudelta kuultuja juttuja ja vahvoja mielipiteitä, ystäväni on jotenkin muuttunut viime aikoina.

Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Tuntuu, että ystäväni on jotenkin tämän narsistisen ihmisen koukussa eikä suhde ole millään lailla ns. normaali ystävyyssuhde, mutta en osaa ottaa asiaa hänen kanssaan puheeksi, koska en halua kuulostaa holhoavalta, oudolta tai mustasukkaiselta. Olemme siis ihan tavallisia työssäkäyviä aikuisia ihmisiä. Kuulisin mielelläni kommentteja!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ystäväsi tyhmyydelle mitään kärsikööt seuraukset oma vika ei kenenkään muun.

Vierailija
2/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ET todellakaan OLE oikeutettu puuttumaan AIKUISEN ihmisen liikkeisiin etkä seuraan.

Anna olla.

AIKUINEN ihminen pitää huolen ihan itsestään sekä omista valinnoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemppasiko ystäväsi sinut ja siirtyi tähän toiseen?

Jos teidän ystävyys jatkui ennallaan, varaudu siihen, että ystävääsi odottaa ikävä yllätys, jos nyt viettää paljon aikaa narsistiystävänsä kanssa.

Millaisista rahasummista on kyse? Onko narsisti töissä.

Vierailija
4/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsistilta. Kyllä aikuinen ihminen voi puhua aikuiselle ystävälleen ja puuttua asiaan, jos huomaa jotakin outoa. Mikään ei estä. Kannattaakin puuttua, koska narsistin uhri on usein niin narskun lumoissa, ettei itse tajua. Narsisti voi saada paljon tuhoa aikaan ystäväsi elämässä, joten minä puuttuisin, jos olisin sinä.

Vierailija
5/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävät puuttuivat vähän, kun olin narsistiystävän lumoissa. Sanoivat, ettei kannata lainata rahaa. Teen jättisuuria palveluksia. Huomaanko, että homma tehtiin ystävän ehdoilla.

Sitten, kun tuli kriisi narsistin kanssa ja sukset menivät ristiin, tukivat heti pysymään irti hänestä, yksi tai kaksi mainitsi narsismin.

Vierailija
6/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ystäväsi ystävän piirteet eivät kuuluu tosiaankaan narsistille vaan huomiohakuiselle persoonallisuushäiriöiselle. Googletapa kuule tuo häiriö niin huomaat, että se on kuin suoraan oppikirjasta.

Sen sinun "mielenterveysalalla" työskentelevän ystävän pitäisi lopettaa tuo keittiöpsykologian harrastaminen.

Vierailija
7/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystävälläsi jotain ongelmaa ollut lapsuusperheessä? Onno ollut väkivaltaisia tai päihdeongelmaisia kumppaneita? Onko ystäväsi sinisilmäinen, yliymmärtäväinen, yliauttavainen?

Vierailija
8/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää puuttua toisten asioihin, vaikka ystävä olisi aikuinen ja vatvoa ystävän asioita muiden kanssa, keskustelupalstoilla ja somessa. Täältä saat varmaan ideoita, miten voit pitåå ystäväsi otteessasi ja määräysvallassasi.

Tee huoli-ilmoitus, kantele asioita viranomaisille, tehtaile rikosilmoituksia, siihen riittää pelkkä epäilys ja näin saat viranomaiset ystäväsi kintereille.

Mitä se sellainen elämä on, jos ei puutu muiden asioihin vaan antaa toisten elää omaansa? Se antaa vähän sisältöä omaa elämään, kun voi haukkua ystävien ystävät narsistiksi ja tehtailla eri diagnooseja heidän persoonallisuudestaan.

Ja viranomaisille voi tehtailla myös huoli-ilmoutuksia. Kyllä ystävät pitää saada ruotuun ja määräysvallan alle, kun ne eivät kuitenkaan ymmärrä omaa parastaan, eivätkä osaa elää elämäänsä oikein.

Vierailija
9/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystäväsi vaihtoi narsistin eli sinut uuteen ystävään ja nyt sinä olet hänelle tästä vihainen ja haluat katkoa ystäväsi uuden ystävyyssuhteen? Mielenterveysalalla työskentelevä kaveri tuosta vain teki diagnoosin asiassa, jossa yleensä käydään psykiatrin juttusilla eikä diagnosoida kekkereillä ja sinä olet nyt pelastamassa ystävääsi - kuten kelpo narsisti tekee! Sinä kun haluat olla se, joka päättää ystäväsi elämästä, valinnoista, kaverisuhteista jne. ja nyt tämä  ei olekaan vallassasi.

Harmittaako, kun ystäväsi ei enää ole sätkynukkesi?

PS. Narsisteilla on yleensä laaja kaveripiiri eivätkä he esiinny tai pukeudu nolosti kuin toisen narsistin mielestä

Vierailija
10/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ystäväsi vaihtoi narsistin eli sinut uuteen ystävään ja nyt sinä olet hänelle tästä vihainen ja haluat katkoa ystäväsi uuden ystävyyssuhteen? Mielenterveysalalla työskentelevä kaveri tuosta vain teki diagnoosin asiassa, jossa yleensä käydään psykiatrin juttusilla eikä diagnosoida kekkereillä ja sinä olet nyt pelastamassa ystävääsi - kuten kelpo narsisti tekee! Sinä kun haluat olla se, joka päättää ystäväsi elämästä, valinnoista, kaverisuhteista jne. ja nyt tämä  ei olekaan vallassasi.

Harmittaako, kun ystäväsi ei enää ole sätkynukkesi?

PS. Narsisteilla on yleensä laaja kaveripiiri eivätkä he esiinny tai pukeudu nolosti kuin toisen narsistin mielestä

Narskuilla ei ole aina laajaa ystäväpiiriä, eikä mitään pukukoodia, kaikkea löytyy.

Vierailija
11/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ystävä voi sanoa, että oletko itse huomannut, että... tai minusta näyttää vähän siltä, että... tai sitten ihan vain kysyä, että mitä itse saat tuosta ystävyydestä ja ehkä ei kannattaisi lainata rahaa tms. Joskus sekin herättelee, että joku sanoo ääneen, että tajuatko ettei tuollainen rahanlainailu / joudut koko ajan olemaan kuuntelijana tms ole aivan normaalia ja tavallista.

Kun minun ystäviäni on ollut esimerkiksi hyvin kontrolloivassa parisuhteessa tai kun ystäväni joskus oli mukana porukassa, jossa juotiin todella paljon ja usein ja pidettiin viihdekäyttöä muka ihan normaalina juttuna, niin kyllä mä hänelle silloin sanoin.

Hienovarainen pitää olla ja vain kysyä tai ehdottaa tai huomauttaa, sillä aikuinen ihminen tekee omat ratkaisunsa itse. 

Vierailija
12/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Miksi heidän ystävyytensä häiritsee sinua, jos he ovat tyytyväisiä. Hoida omat asiasi. Täällä palstapsykologit tekevät jälleen kerran omia diagnoosejaan. Eikö kuvitellulla narskulla saa olla ystäviä. Höpö, höpö..

Vierailija
13/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kait voit puuttua asiaan, kun olette vielä aikuisia. Tilanne on paha ja lähes katasrofaalinen.

Saattaahan käyvä niin, että ystäväsi ystävyytyy uuden ystävän kanssa ja sinä jäät taka-alelle.

Minulle jäi vain epäselväksi, kuka näistä kolmesta on todellisuudessa se narsisti?

Vierailija
14/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ystävällesi asiasta kerran tai pari. Älä vihjaile, vaan sano ihan suoraan, että olet hiukan huolissasi ja mainitse konkreettisia esimerkkejä asioista, joista olet huolissasi. 

Sen jälkeen jätä asia mielestäsi ja puheista. Kun olet aikuiselle ihmiselle kerran selkeästi kertonut näkökulmasi ja huolenaiheesi, niin hän joko herää tekemään omat ratkaisunsa tai sitten päättää, että huolesi on turha ja jatkaa samaan malliin. Hän on itse myös vastuussa päätöstensä seurauksista. Älä käytä asiaan enää energiaa sen jälkeen.

Vierailija
15/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsistilla. Itselläni kesti kymmeniä vuosia päästä lopullisesti eroon vastaavasta ja hän ehti aiheuttaa paljon vahinkoa. Hän paljasti todellisen luonteensa vasta ajan myötä ja teeskenteli normaalia pitkään.

Mikäli tämä huonoon seuraan ajautunut henkilö on todella ystäväsi, pyrkisin yksinkertaisesti viettämään hänen kanssaan enemmän aikaa ja kutsumaan hänet mukaan kaikkiin tapaamisiin ja illanviettoihin (ilman sitä narskua) jotta hän ei ajautuisi syvemmälle narskusuhteeseen. Kenties hän jopa löytäisi samalla uuden ystävän tuttavapiiristäsi ja joka tapauksessa saisi enemmän vertailukohtaa normaalista käytöksestä.

Mietin jopa onko ystäväsi ajautunut entisen narskututtavani kaveriksi. Hän pukeutuu aina omituisesti mitä muut luulevat boheemiksi vaikka hän pyrkii vain saamaan huomiota. Siinä tapauksessa kannattaa googlettaa nimi koska vaikka henkilön puolesta poistettiin tämän kirjoituksia netistä, niitä edelleen löytyy. Hän on perinpohjaisesti sekaisin. Hän uskoo olevansa monen julkkiksen kaveri koska nämä ovat vastanneet hänen kommentteihinsa somessa.

Vierailija
16/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiasta pitää voida sanoa, jos et pysty suoraan sanomaan, laita asiallinen viesti. Tyyliin, että anteeksi, että sekaannun asioihisin, mutta olen huolissani sinusta jne..

Vierailija
17/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko tuollaiseen puuttua, aikuiset ihmiset tekevät omia elämänvalintojaan. Mutta elä teidän ystävyyttä ja ole tukena hänelle kun hän tarvitsee tukea. Joskus tuki voi olla sitäkin, että kysyy toiselta jotain tyyliin: "En tiedä oletko itse huomannut, mutta lainaat x:lle yhä suurempia summia. Vuosi sitten lainasit kympin silloin tällöin, nyt satasen viikossa." Ihmisen on vaikea havainnoida vähitellen pahenevia tilanteita ja olosuhteita läheisen kanssa, jos se läheinen on kuitenkin enimmäkseen positiivinen vaikutus omassa elämässä. Voisit ehkä myös kyseä mt-alalla työskentelevältä tuttavaltasi keinoja tukea ystävääsi, hänellä on epäilemättä paljon sellaisia ihan ammatin puolesta.

Vierailija
18/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ystävä kuulostaa ihan minulta. Nyt olen onneksi herännyt tilanteeseen ja irrottaudun vähitellen narsistin otteesta.

Vierailija
19/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni puuttuivat. He pyysivät exääni, johon luotin, puhumaan minulle. Olen kiitollinen heille, koska asiat selkenivät sen jälkeen nopeasti ja narsistin oudot ominaisuudet, joita olin epäillyt, olivatkin yhtäkkiä aivan päivänselvät. Sen jälkeen olin vuosia yksin ja aloin käydä läpi elämääni ja parisuhteitani.

Tästä seurasi se, että hakeuduin terapiaan, sain apua ja nykyisellään tunnistan narsismin ja kaikenlaisen väärinkäytöksen heti. Elämänlaatuni parani ja olen siitä ikuisesti kiitollinen rohkeille ystävilleni.

Vierailija
20/47 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisessä suhteessa molempien tarpeet täyttyvät, huomiohakuinen persoona saa kaipaamaansa huomiota ja ystäväsi tuntee itsensä tarpeelliseksi.

Vaikea sanoa kuinka voisit puuttua asiaan? Ehkä parasta olisi, jos annat hänen tietää että olet hänen tukenaan ja vetäydyt vähän. Luultavasti tuo ystävyys loppuu siihen kun ystäväsi herää hyväksikäyttöön, ehkä ja toivottavasti herää.Toivottavasti ei myöskään sotke pahasti raha-asioitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi