Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalla 2-vuotiaan kanssa - miksi tätä ihmetellään niin paljon?

Vierailija
30.05.2023 |

Kummallakin meistä vanhemmista on yliopistotutkinto ja vakituiset virat. Taloudellisesti ei ole ollut järkevää pitää pitkiä hoitovapaita, mutta meille lapsen kanssa kotona oleminen on ollut tärkeämpää. Molemmat meistä vanhemmista ollaan oltu vuorotellen hoitovapaalla lapsen kanssa. Lapsi on nyt 2 v ja menee päiväkotiin n. 2,5 v iässä. Lapsen täytettyä vuoden alkoi kysely, koska lapsi menee päiväkotiin. Tätä kyselyä kuulee niin neuvolassa, vapaa-ajalla kuin töissäkin. Yhä ihmetellään, miksi ihmeessä pidämme lasta kotona. Lapsi on kehittynyt oikein hyvin, puhuu monen sanan lauseita, on tyytyväinen ja sosiaalinen. Ikätovereiden kanssa lapsi saa kontakteja avoimissa kerhoissa. Lapsen kanssa tehdään paljon arkisia asioita yhdessä, eilen istutettiin kukkia, tänään käydään kirjastossa ja huomenna leivotaan. Ihan aidosti viihdymme lapsemme seurassa ja hän on mukavaa seuraa. Miksi ihmeessä lasta pitäisi olla tuppaamassa päiväkotiin mahdollisimman pienenä, jos ei ole taloudellista pakkoa tehdä niin? En usko, että näin pienen kanssa varhaiskasvatus pystyisi antamaan jotain sellaista, mitä me vanhemmat emme voisi tarjota.

Kommentit (335)

Vierailija
21/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nyt kyselevät kaikkea tyhmää. Minä pidin lapset kotona siihen asti, että nuorempi oli 2 v 5 kk ja vanhempi 4 v 2 kk.

Ei sitä kyllä sen enempää ihmetelty. Kaikki olivat varmaan jo tottunut siihen, että olen kotona.

Vierailija
22/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on mahdollisuutta, ja sen takia täytyy kateellisena kysellä.

Harva myöskään jaksaa olka kotiäitinä . Kyllähän toi 1,5-3v on aivan kaamean raskas ikävaihe! Ehkäpä siks jengi ihmettelee.

Miksi sitten tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa? :D

Samaa ihmettelen..

Ehkä nuo ihmiset haluaa vain vauvoja. Vauvat on söpöjä, helppoja ja mutkattomia. Taaperot on niin raskaita kun niitä pitää jopa KASVATTAA ja kieltää tekemästä asioita x ... Noi ihmiset haluu päästä helpolla.

Sit isommat lapset,eskari- ja kouluikäiset , on kans kiviha kun ne on jo niin osaavia ja itsenäisiä!

Nykyvsnhemmista monet haluaa ulkoistaa taaperoiden ja leikki-ikäisten hoidon, koska mukavuudenhalu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä ihmisten kanssa oikein pitäisi ja saa nykyään keskustella, kun lähes kaikki otetaan henkilökohtaisena loukkauksena? (ei mitenkään nyt kirjaimellisesti loukkauksena)

Vierailija
24/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ole ihmetellyt, meillä on kolme ja jokainen on hoidettu kotona 3-vuotiaaksi. Kesäksi palaan töihin opettaja olen, elokuussa jatkan vapaata kun koulu alkaa.

Ei meilläkään kukaan ole ihmetellyt, toki isommat virikehoidossa käy, että kavereita saavat, mutta tosiaan osahoidossa vasta. On muuten hirveä suru, kun aamulla huomaavat ettei ole pkotipvä, kiukkua kestää hetken. Hyvä uusi pkoti, hyvät hoitajat ja kivat kaverit, kotona kaikki kuulema tylsää.

Vierailija
25/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva myöskään jaksaa olka kotiäitinä . Kyllähän toi 1,5-3v on aivan kaamean raskas ikävaihe! Ehkäpä siks jengi ihmettelee.

Niin. Kysypä sitä monilta iseiltä mikseivät jää kotiin edes puoleksi vuodeksi? Yhtälailla se äiti menetti siltä ajalta tulonsa.

Vierailija
26/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ole ihmetellyt, meillä on kolme ja jokainen on hoidettu kotona 3-vuotiaaksi. Kesäksi palaan töihin opettaja olen, elokuussa jatkan vapaata kun koulu alkaa.

Ei meilläkään kukaan ole ihmetellyt, toki isommat virikehoidossa käy, että kavereita saavat, mutta tosiaan osahoidossa vasta. On muuten hirveä suru, kun aamulla huomaavat ettei ole pkotipvä, kiukkua kestää hetken. Hyvä uusi pkoti, hyvät hoitajat ja kivat kaverit, kotona kaikki kuulema tylsää.

Ja jos joku ihmettelisi minä ainakin sanoisin, että meillä tehdään näin, ja joku muu tekee toisin. Mitä hittoa sitä jokaisen ihmettelyä jää sen kummemmin miettimään. Sanoo suorat sanat ja jatkaa seuraavaan aiheeseen.

Vierailija
27/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuopus 2 v, hänen kanssaan kotona. Esikoinen 5v meni viime syksynä päiväkotiin 10pv/kk päivät n. 9-14:30 . Hän tykkää olla osan ajasta kotona, mutta haluaa olla kavereiden kanssa myös. Tämä ollut meille hyvä ratkaisu, vaikka tämä aiheuttaa joissain kränää, tiedän. Jokainen perhe valitsee heille sopivamman järjestelyn.

Vierailija
28/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me askarrellaan lasten kanssa teille mitalit ja laitetaan postiin.

Vierailija
29/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sen tarvitse olla kateellisuutta. Harvalla on siihen taloudellinen mahdollisuus ja se saattaa ihmetyttää. Monet, varsinkin korkeasti koulutetut ovat unelma-ammatissaan, johon ovat vuosia opiskelleet, jossa viihtyvät ja kokevat lapsen kanssa kotona olemisen turhauttavaksi. Ennen nykyistä työntekijäpulaa päivähoito olikin laadukasta ja turvallista. Tuo ei siis tarkoittanut, että minun mielestäni oman lapsen hoitaminen parin ensimmäisen vuoden ajan ei olisi tärkeää ja antoisaa ja etenkin lapsen kannalta ehkä se paras asia. Jouduin itse viemään lapseni todella pieninä päiväkotiin ja arvostan todella vanhempia, jotka ovat hoitovapaalla niin kauan, kuin vain pystyvät. Jokainen määrittelee itse, mikä on lapselleen parasta. Aina se ei ole vastahakoinen vanhempi, joka viihtyy enemmän somessa, kuin lapsen varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
30/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ap se ihmettely on sellaista rivienvälistä ihmettelyä teidän taloudellisesta tilanteesta - ette ehkä vaikuta siltä, että teillä olisi varaa pitää lapsi kotona, siksi ihmettelevät?

Meillä nimittäin näin. Mies pienipalkkaisella alalla, vaikkei tuttujen kanssa pakoista jutellakaan niin tyhmäkin tajuaa ettei tuo ukko voi yli kolmeatonnia kuussa bruttona tienata... silti mä olen ollut kolmen lapsen kanssa nyt yhteensä 5 vuotta kotona.

Meillä velaton asunto, ja mulla oli isot säästöt kun jäin äitiyslomalle, mistä moni ei tiedä. Asutaan pk-seudulla kivalla pientaloalueella.

Kännispäiten eräs ystäväni mulle tän paljasti, että oli kitihoitomahdollisuuttamme kummastellut just siksi, kun pohti kuinka me voidaan tulla toimeen!

Vierailija
31/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kysypä sitä monilta iseiltä mikseivät jää kotiin edes puoleksi vuodeksi? Yhtälailla se äiti menetti siltä ajalta tulonsa.

Ei kai tuo mikään sukupuolittunut kysymys ollut.

Vierailija
32/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä ihmisten kanssa oikein pitäisi ja saa nykyään keskustella, kun lähes kaikki otetaan henkilökohtaisena loukkauksena? (ei mitenkään nyt kirjaimellisesti loukkauksena)

Katse varpaisiin, älä puhu, älä kysy, jne. Kai sä silloinkin olisit jonkun sortin kiusaaja.

Vierailija
33/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on törkeä porsaanreikä, jolla opettajat lypsävät kesällä täyden palkan vaikka ei ole päivääkään tehneet vuoden aikana työtä. Sijainen joutuu kesäksi työttömäksi.

Vierailija
34/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on törkeä porsaanreikä, jolla opettajat lypsävät kesällä täyden palkan vaikka ei ole päivääkään tehneet vuoden aikana työtä. Sijainen joutuu kesäksi työttömäksi.

Muilla aloilla kesälomansa voi sijoittaa vaikka äitiysloman loppuun, mutta opettajilla ei ole sitä mahdollisuutta.

Vierailija
35/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taustalla on varmaan se, että laskevat mielessään "miten niillä on varaa" mutta eivät kehtaa suoraan kysyä. 

Vierailija
36/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut lasten kanssa niin pitkään kuin mahdollista eli 3 vuotta ja se oli ehdottomasti elämäni paras päätös. Tilanne tietysti siinä mielessä eri, että minulla ei ollut tiedossa työpaikkaa mihin palata. Aloitin opinnot kun menivät päiväkotiin. Ja kyllä elin silloin surutta tuilla, mutta tyydyin siihen elintasoon. On töitä ehtinyt tehdä myöhemminkin ja eläkeikä nousee kokoajan, joten hyvin ehdin vielä jatkossakin tehdä töitä, jos ei kuolema korjaa

Vierailija
37/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muilla aloilla kesälomansa voi sijoittaa vaikka äitiysloman loppuun, mutta opettajilla ei ole sitä mahdollisuutta.

Hoitovapaalla ei millään alalla kerry vuosilomaa. Älä siis puhu potaskaa. Opettaja voi vuosien ajan nostella kesäpalkkaa vaikka ei käy lomia tienaamassa.

Vierailija
38/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että Suomessa on ihanteena varhainen itsenäistyminen; ensin vauvaa yksin nukkumaan omaan huoneeseen, päivähoitoon irti vanhemmista vuoden vanhana (8 tuntia päivässä hälisevässä ryhmässä), koululaisena oletkin sitten jo puoli päivää kotona ihan yksin. Bravo. 

Ja harva kyseenalaistaa, onko tällainen reitti lapsen kehitykselle oikeasti hyväksi. Nimenomaan tunne-elämän kehitykselle. 

Vierailija
39/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaiset uraihmiset vie lapsensa hoitoon vaikka olisi vara jäädä kotiin. Ennen lapsia on hommattu isot kalliit lainatalot, autot, mökit yms. Totuttu elämään tietyllä tyylillä eikä siitä voi karsia muutamaksi vuodeksi edes omien lapsien tähden. 35-vuotiaana pyöräytetty muutama mukula joiden kanssa ei jakseta olla kotona kun "pää hajoaa". Yleensä vanhempi lapsi viedään hoitoon vaikka äiti kotona vauvan kanssa. Päiväkoti-iässä jo aloitetaan se uuvuttava harrastusrumba ettei vaan itse tarvitse iltaisin keksiä tekemistä omille lapsille. Usein tälläisillä apuna molempien vanhemmat ja silti uikutetaan ruuhkavuosista.

Vierailija
40/335 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä ihmiset tekevät, mutta opettajilta pitäisi ensi tilassa viedä mahdollisuus puljata itselleen täysi kesäpalkka hoitovapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi