Hoitovapaalla 2-vuotiaan kanssa - miksi tätä ihmetellään niin paljon?
Kummallakin meistä vanhemmista on yliopistotutkinto ja vakituiset virat. Taloudellisesti ei ole ollut järkevää pitää pitkiä hoitovapaita, mutta meille lapsen kanssa kotona oleminen on ollut tärkeämpää. Molemmat meistä vanhemmista ollaan oltu vuorotellen hoitovapaalla lapsen kanssa. Lapsi on nyt 2 v ja menee päiväkotiin n. 2,5 v iässä. Lapsen täytettyä vuoden alkoi kysely, koska lapsi menee päiväkotiin. Tätä kyselyä kuulee niin neuvolassa, vapaa-ajalla kuin töissäkin. Yhä ihmetellään, miksi ihmeessä pidämme lasta kotona. Lapsi on kehittynyt oikein hyvin, puhuu monen sanan lauseita, on tyytyväinen ja sosiaalinen. Ikätovereiden kanssa lapsi saa kontakteja avoimissa kerhoissa. Lapsen kanssa tehdään paljon arkisia asioita yhdessä, eilen istutettiin kukkia, tänään käydään kirjastossa ja huomenna leivotaan. Ihan aidosti viihdymme lapsemme seurassa ja hän on mukavaa seuraa. Miksi ihmeessä lasta pitäisi olla tuppaamassa päiväkotiin mahdollisimman pienenä, jos ei ole taloudellista pakkoa tehdä niin? En usko, että näin pienen kanssa varhaiskasvatus pystyisi antamaan jotain sellaista, mitä me vanhemmat emme voisi tarjota.
Kommentit (335)
Jokaisen perheen oma ratkaisu on paras sille perheelle.
Neuvolan pitää tyrkyttää päiväkotia tasapuolisesti kaikille, olisihan asenteellista ja usein jopa rasistista jos sitä tyrkytettäisiin vain niille, joiden lapset selkeästi hyötyisivät kielellisesti ja muutoinkin varhaiskasvatuksesta kodin sijaan 1 v. alkaen. Teillä kyllä riittää itsetuntoa pitää lapset kotona ja nauttia siitä, iloitkaa siitä:) Voitte olla veronmaksajina tyytyväisiä jos muutamakin lapsi saadaan tällä neuvolan tyrkytyksellä pois kalliista suomi toisena kielenä -koulupolulta teidän lapsen kanssa tasa-arvoisena samaan kouluryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Pidettiin yhtä pitkään. Jotkut epäsuorasti osoittivat kummeksuntaa ja töissä vttuiltiin sitten ihan suoraan. Meille lasten hyvinvointi menee kaiken edelle. Tuo 2,5 oli hyvä ikä laittaa päiväkotiin.
Kauheeta kun on jotkut niin katkeria,että pitää kummeksua toisten valintaa. Eikö siinä omassa elämässä mikään ole hyvin? siltä tuntuu. Jos on jo itsellä hyvä työ tai joku muu asia hyvin,niin olis tyytyväinen ja hiljaa. Että pitää vielä toisten perheratkaisuihin puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä ihmiset tekevät, mutta opettajilta pitäisi ensi tilassa viedä mahdollisuus puljata itselleen täysi kesäpalkka hoitovapaalla.
Nainen on naiselle susi, edelleen.
Jotkut kunnat ainakin aiemmin teki niin, että sijainen palkattiin määräaikaiseksi vain siksi ajaksi kuin on koulutyötä, eli ei saanut missään tapauksessa kesäajalta palkkaa. Virkalomalainen saattoi sitten palata kesän ajaksi virkaan ja saada kesän palkan, jos ei näin tehnyt, jäi raha kunnalle säästöön, ei suinkaan mennyt sijaiselle. Miten itse tekisit? Tukisitko kunnan epäreiluja säästötoimia jättää sijaiset palkatta jättämällä käyttämättä oman palkansaantimahdollisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä ihmiset tekevät, mutta opettajilta pitäisi ensi tilassa viedä mahdollisuus puljata itselleen täysi kesäpalkka hoitovapaalla.
Jotkut kunnat ainakin aiemmin teki niin, että sijainen palkattiin määräaikaiseksi vain siksi ajaksi kuin on koulutyötä, eli ei saanut missään tapauksessa kesäajalta palkkaa. Virkalomalainen saattoi sitten palata kesän ajaksi virkaan ja saada kesän palkan, jos ei näin tehnyt, jäi raha kunnalle säästöön, ei suinkaan mennyt sijaiselle. Miten itse tekisit? Tukisitko kunnan epäreiluja säästötoimia jättää sijaiset palkatta jättämällä käyttämättä oman palkansaantimahdollisuuden?
Jos oikeudenmukaisuus olisi asiassa tärkeää, opettajat olisivat neuvotelleet asian sijaisten eduksi.
Sijaisten asema ei kiinnosta ketään, ei edes opettajien omaa ammattijärjestöä. Siellä pidetään vain vakivirassa olevien puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeudenmukaisuus olisi asiassa tärkeää, opettajat olisivat neuvotelleet asian sijaisten eduksi.
Sijaisten asema ei kiinnosta ketään, ei edes opettajien omaa ammattijärjestöä. Siellä pidetään vain vakivirassa olevien puolta.
Kiinnostaisi enemmän jos sijaisille olisi jokin pätevyysvaatimus. Toisaalta jos sijaisilla olisi samat pätevyysvaatimukset ja (huom!) samat virkavelvollisuudet, sitä myöden neuvoteltuna samat palkat ym. kuin virassaolevilla, se kyllä nostaisi koko ammattikunnan arvostusta.
Mä olin 6 vuotta kotiäitinä, esikoinen oli hiukan vajaa 3v kun kuopus syntyi. Ei mua juuri haitannu muoden kyselyt. Mun kaveri sanoi, että pitkä kotiäitiys kertoo hyväosaisuudesta ja se tekee muut kateellisiksi. Siksi ihmettelevät. Tee ap niin kuin omassa sydämessä tuntuu. Noi hetket on pian ohi eikä niitä saa takaisin.
Mun lapsi meni hoitoon 3v eikä kyllä kukaan kysellyt miksi ei ole menossa jo hoitoon tai koska menee. Kaikille mun lähipiirissä, neuvolassa tms. Oli ihan selkeää että lapsen on parempi olla kotona kuin hoidossa. Päiväkerhot riitti ihan hyvin tuon ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi enemmän jos sijaisille olisi jokin pätevyysvaatimus. Toisaalta jos sijaisilla olisi samat pätevyysvaatimukset ja (huom!) samat virkavelvollisuudet, sitä myöden neuvoteltuna samat palkat ym. kuin virassaolevilla, se kyllä nostaisi koko ammattikunnan arvostusta.
Täyttä potaskaa. Sijaisten lomiin ei millään alalla vaikuta pätevyys ja lisäksi suurin osa sijaisista on päteviä opettajia. He tekevät täsmälleen samaa työtä kuin vakituinen mutta kesäpalkkaa heille ei makseta. Se on vääryys, jolle keksit sinäkin täysin kestämättömiä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 6 vuotta kotiäitinä, esikoinen oli hiukan vajaa 3v kun kuopus syntyi. Ei mua juuri haitannu muoden kyselyt. Mun kaveri sanoi, että pitkä kotiäitiys kertoo hyväosaisuudesta ja se tekee muut kateellisiksi. Siksi ihmettelevät. Tee ap niin kuin omassa sydämessä tuntuu. Noi hetket on pian ohi eikä niitä saa takaisin.
Veikkaan että vähän pidempää kotiäitiyttä tuskin katuu. Sen sijaan sen vuoden ikäisen laittaminen hoitoon voi joskus myöhemmin kaduttaakin. Esim puhumaan oppiminen ajoittuu siihen vuoden - kahden välimaastoon, tosi tärkeä vaihe, ja kuka saa kuulla niitä ensisanoja, ei vanhemmat.
On myös kehnoja hoitopaikkoja, ja jos lapsi ei osaa kommunikoida, niin herran haltuun.
Ap:n aloitusviesti voisi olla omasta kynästäni: olemme kolmekymppinen pariskunta, molemmilla ylempi korkeakoulututkinto, vakituinen työpaikka ja työkokemusta sen verran, että rahaa on saatu säästöön (eli aiemmin kommentoineen terkkarin ihmistyyppi nro 3). Tuntuu, että olen harvinaisuus, kun 12kk lapseni ei aloita päiväkotia ensi elokuussa, vaan vasta vuoden päästä elokuussa, eli 2;2 vuotiaana. Todella moni omasta tuttavapiiristä tuntuu laittavan lapsen jo hyvin pienenä, hädin tuskin vuosikkaana hoitoon. Ymmärrän kyllä, että olen tämän suhteen onnellisessa ja etuoikeutetussa asemassa. Päivät lapsen kanssa ovat välillä pitkiä, mutta en vaihtaisi tätä mihinkään. Nauti kotona olosta ap!
Esikoisen laitoin päiväkotiin vuoden ikäisenä kun suoritin koulun loppuun. Toinen lapsi syntyi kun esikoinen oli vähän alle 2 v. Yksi kaveri oletti että esikoinen jää päiväkotiin ja ihmetteli kun otin lapsen kotihoitoon. Olisi ollut kuulemma ihana olla vauvan kanssa kaksin.. Itselle ei tullut mieleenkään viedä lasta päiväkotiin ja olla vauvan kanssa kotona. Tämän jälkeen menin töihin kun esikoinen oli 4v 6kk ja nuorempi 2v 6kk. Käytiin kerhoissa ja avoimessa päiväkodissa. Muistelen lämmöllä tätä aikaa. Taloudellisesti pärjättiin ja puoliso oli myös sitä mieltä että voin olla kotona niin pitkään kun haluan.
Kysymys siitä, että milloin äiti palaa töihin, on eri kuin milloin lapsi aloittaa päiväkodin. kuulostaa todella erikoiselta, että joku sitä asiaa jotenkin päivittelisi tai kettuilisi. Mielenkiintoista lähipiiriä teillä on. Kysykää suoraan kysyjiltä, mikä siinä on niin ihmeellistä, että parivuotias on kotona. Itse voisin kyllä kesäaikaan olla kotona pidempään. Talvet ovat pitkiä ja tylsiä, eikä ole mitään tekemistä..
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ap se ihmettely on sellaista rivienvälistä ihmettelyä teidän taloudellisesta tilanteesta - ette ehkä vaikuta siltä, että teillä olisi varaa pitää lapsi kotona, siksi ihmettelevät?
Meillä nimittäin näin. Mies pienipalkkaisella alalla, vaikkei tuttujen kanssa pakoista jutellakaan niin tyhmäkin tajuaa ettei tuo ukko voi yli kolmeatonnia kuussa bruttona tienata... silti mä olen ollut kolmen lapsen kanssa nyt yhteensä 5 vuotta kotona.
Meillä velaton asunto, ja mulla oli isot säästöt kun jäin äitiyslomalle, mistä moni ei tiedä. Asutaan pk-seudulla kivalla pientaloalueella.Kännispäiten eräs ystäväni mulle tän paljasti, että oli kitihoitomahdollisuuttamme kummastellut just siksi, kun pohti kuinka me voidaan tulla toimeen!
Eli onko teillä varoja ollut maksaa eläminen, varakkaat vanhemmat tms. vai onko raha tullut lopulta yhteiskunnalta? Ei oikein mätsää velaton asunto pk-seudulla, mutta pienet tulot. On mahdottomuus.
Voiko osa kyselyistä olla ihan vain perus yleistä keskustelua ja suunnitelmien kyselyä ilman mitään ihmettelyä?
Itse olin molempien lasten kanssa kotona noin 2,5 v. koska paluu silloiseen työpaikkaan ei ollut vaihtoehto. Taustalla ei siis mitään hienoa ajatusta miten oma koti on parempi paikka kuin päiväkoti. Koskaan ei kukaan ihmetellyt tai tyrkyttänyt päiväkotia. Ei edes neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sijaistaa yhden lukuvuoden, on samat velvollisuudet kuin viranhaltijalla. Kun lukuvuoden sijainen vaaditaan, ovat pätevät aina etusijalla. Epäpätevä ei voi saada paikkaa, jos on mahdollista palkata koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että vähän pidempää kotiäitiyttä tuskin katuu. Sen sijaan sen vuoden ikäisen laittaminen hoitoon voi joskus myöhemmin kaduttaakin. Esim puhumaan oppiminen ajoittuu siihen vuoden - kahden välimaastoon, tosi tärkeä vaihe, ja kuka saa kuulla niitä ensisanoja, ei vanhemmat.
On myös kehnoja hoitopaikkoja, ja jos lapsi ei osaa kommunikoida, niin herran haltuun.
Ei, ensimmäiset sanat tulevat alle 1-vuoden iässä. Sanoja kuulee niin paljon kuin sielu sietää, ei mitään syytä lykätä päivähoitoon menoa sen takia.
Itse kadun sitä, etten aikoinaan lasten ollessa pieniä jäänyt hoitovapaalle.
Jos olisitte matalammin koulutettuja, harvempi varmaan ihmettelisi.
Harva korkeasti koulutettu viihtyy voin pitkää kotona, yleensä on palo töihin.