Hyväksyisitkö sinä, että miehesi ei kertoisi sinulle työaikojaan etukäteen?
Miehelläni on ns liukuva työaika. Eli hänen täytyy tehdä ne noin 36 tuntia viikossa töitä, mutta saa itse päättää työajat välillä 7-18. Ja saa päättää ne ihan viime minuutilla, koska työssä ei ole mitään asiakastapaamisia tai kokouksia tms vaan työtä tehdään ns yksin, toimistolla kylläkin. Työajan pitää tasoittua tuohon 36 viikkotuntiin pitkällä aikavälillä eli välillä voi tehdä monta lyhyttä päivää peräkkäin ja välillä taas monta pitkää peräkkäin. Fiiliksen mukaan. Eli mies menee töihin ja tulee töistä fiiliksen mukaan. Koskaan en ennalta tiedä kuinka pitkän työpäivän aikoo tehdä ja mihin kellonaikaan.
Meillä on kaksi lasta, 1-vuotta juuri täyttänyt ja kolmevuotias. Olen siksi itse kotona lasten kanssa kun ovat niin pieniä vielä.
Ennen kuin kirjoitan tähän aloitukseen miltä minusta tuntuu tilanne, niin haluan kuulla muiden mielipiteitä tuollaisesta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärsin oikein ap:n huolen niin en ymmärrä sitä logiikkaa?
Miten miehesi voisi kertoa etukäteen työaikansa jos ne on nimenomaan liukuvat? Eli miehesi ei itsekkään välttämättä tiedä miten menee. Eli sanon esimerkin. Miehesi sanoo sinulle, että menee huomenna 9.00. No aamulla hän päättikin, että meneekin vasta 10. Valitatko sit miehellesi, kun hän ei mennytkään 9?
Ja jos on liukuva aikataulu niin jos tänään menee 8 ja lähtee töistä kello 14 eli tekee 6h ja seuraavana päivänä meneekin 8 ja tekee kello 16, että ottaa tunnit takaisin. Voiko tuollaisessa tilanteessa oikein kertoakkaan tarkkoja aikoja jos työn on hektistä? Meillä on liukuva työaika ja en välttämättä tiedä aamulla, kun menen töihin, että olenko kotona kello 14 vai 23.Miten teillä lasten kanssa sujuu, kun et yhtään tiedä työpäivien pituutta? Onko puolisosi koko ajan vastuussa lapsista?
Puoliso on vastuussa lapsista. Oli jopa mieheni ehdotus, koska tienaan 500% enemmän, kuin hän kk:ssa.
Mulla itselläni on liukuva työaika enkä suunnittele ennakkoon, kuinka pitkän päivän milloinkin teen. Eli hyväksyisin saman mieheltäkin.
Jos meillä olisi lapsia, pitäisi tietenkin suunnitella töiden aloitus ja lopetus yhdessä niin, että se joka hakisi lapsen hoidosta, lopettaisi tiettyyn aikaan. Toinen saisi minun puolesta lopettaa sitten milloin tahtoo, mutta odottaisin kyllä tasapuolisuutta hakuvuoroissa.
Jos taas oisin kotona (mitä vaikea ajatella) haluaisin luultavasti tietää noin puolen tunnin tarkkuudella milloin mies lopettaa työt, että pääsisin sitten päivän kotona oltuani omiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas näitä ketjuja kun mammoilla on niin jumalattoman vaikeaa olla lastensa kanssa keskenään. Miksi ihmeessä pitää lisääntyä, jos ei pärjää lasten kanssa omassa kodissaan.
Ja sit ihmettelen sitä, kun se on loppujen lopuksi varmaan murto-osa jotka itkee siitä, kun joutuu olemaan kotona lapsen/lapsien kanssa. Vaikka moni uhriutuu, kun joutuu "jäämään mammalomalle" lapsen kanssa, kun kyllä se oman lapsen kanssa kotona oleminen on kivempaa, kuin töissä oleminen. Melkein kaikki ketkä palaa aikaisin mammalomalta perustelee sen sillä, että talous ei kestä pitempää kotona olemista. Suurinosa myös kirjoittaa samaa aikaa toisessa ketjussa jossa tuore äiti on lähdössä laivalle, että et mitenkään pysty olemaan lapsesta erossa niin pitkään, kun ei pysty edes työpäivää olemaan, kun rinnat räjähtää maidontuotannon takia. Kyllä niitä on myös niitä jotka ovat ihan tyytyväisiä, kun saa jäädä kotiin. Muistakaa, että niitäkin löytyy paljon suomesta jotka jää kotiin vaikka ei olis lapsia. Ei se lapsi sitä asiaa muuta, että ykskaks haluaa töihin. Paitsi varmaan miehissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas näitä ketjuja kun mammoilla on niin jumalattoman vaikeaa olla lastensa kanssa keskenään. Miksi ihmeessä pitää lisääntyä, jos ei pärjää lasten kanssa omassa kodissaan.
Ja sit ihmettelen sitä, kun se on loppujen lopuksi varmaan murto-osa jotka itkee siitä, kun joutuu olemaan kotona lapsen/lapsien kanssa. Vaikka moni uhriutuu, kun joutuu "jäämään mammalomalle" lapsen kanssa, kun kyllä se oman lapsen kanssa kotona oleminen on kivempaa, kuin töissä oleminen. Melkein kaikki ketkä palaa aikaisin mammalomalta perustelee sen sillä, että talous ei kestä pitempää kotona olemista. Suurinosa myös kirjoittaa samaa aikaa toisessa ketjussa jossa tuore äiti on lähdössä laivalle, että et mitenkään pysty olemaan lapsesta erossa niin pitkään, kun ei pysty edes työpäivää olemaan, kun rinnat räjähtää maidontuotannon takia. Kyllä niitä on myös niitä jotka ovat ihan tyytyväisiä, kun saa jäädä kotiin. Muistakaa, että niitäkin löytyy paljon suomesta jotka jää kotiin vaikka ei olis lapsia. Ei se lapsi sitä asiaa muuta, että ykskaks haluaa töihin. Paitsi varmaan miehissä
Ja tiedoksi kaikille, AINA on ollut masennusta ja niitä jotka ei ole viihtynyt lapsen kanssa kotona. Silloin ei vain itketty ja maristu vauva palstalla, kun sellaista ei ollut :D
Kyllä mä kysyn miehen työaikoja tottakai. Hänellä käytössä auto, joten jo ihan senkin takia hyvä tietää, että koska auto vapaana kun suunnittelee isoja kauppaostoksia. Muuten ei nyt niin törkeää. Hänellä vuorotyö, joten luonnollisesti huomaa kumpi vuoro on jo aamulla ja aikataulu melko samantapainen aamu tai iltavuorossa.Toisaalta vuorot voi olla miten sattuu pitkin viikkoa, joten joudun senkin takia kyselenään.
On kyllä häntäkin ärsyttänyt kyselyt. Mutta tosiaan jo autonkin takia kyselen ja joskus tosi harvoin sitä varten, jos itse lähden johonkin ja joku täytyy olla kotona lapsia varten. Miksei niitä kysele, jos toisella ne tiedossa. Eri asia kysellä jos toinen ei tiedä.
En mä vaimolta kysele lupaa jos ylitöihin joudun jäämään. Eikä vaimo minulta.
Musta tuntuu että jostain on valehdeltu että on marissut kun joku on kirjoitellut jotain mistä jotkut ei ole oikein tykännyt. Jotain muutakin kun marinaa lapsista. No omapa on ongelmansa. Fiksuimmat ei usko kaikkea mitä väitetään jonkun sanoneen tai kirjoittaneen.
Mikä sen ovelampaa kun esittää joku masentuneena raukkana tai sitten pistää muuten paheksuttavia "sanomisia" hänen kontolleen tai jonain muuna, jotta saa jonkun jengin peräänsä ja paheksumaan kyseistä henkilöä.
Vielä ovelampaa dissata joidenkin muiden henkilöiden kautta,jolloin hämärtyy se ketä oikeasti yritetään dissata.
Vierailija kirjoitti:
Ei multakaan kysele, mutta ilmoittaa että jää iltaan ehkä ollaan sovittu että otan auton tiettyyn aikaan esim. töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei multakaan kysele, mutta ilmoittaa että jää iltaan ehkä ollaan sovittu että otan auton tiettyyn aikaan esim. töiden jälkeen.
En mä ilmoittele mitään. Kivempi antaa vaimon olla pienessä paineessa, että osaako arvata oikein, että monenaikaa ruoan pitää olla lämpimänä pöydässä, kun tulen. (huom tämä on sarkasmia)
En suostuisi tuohon, eikä meillä ole edes lapsia. Haluan tietää koska olen yksin kotona ja koska en.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi tuohon, eikä meillä ole edes lapsia. Haluan tietää koska olen yksin kotona ja koska en.
Että tiedät milloin kutsua naapurin penan/maijan kylään, että puolisi ei yllätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ilmoittele mitään. Kivempi antaa vaimon olla pienessä paineessa, että osaako arvata oikein, että monenaikaa ruoan pitää olla lämpimänä pöydässä, kun tulen. (huom tämä on sarkasmia)
Pieni jännitys piristää parisuhdetta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tiedät milloin kutsua naapurin penan/maijan kylään, että puolisi ei yllätä?
Vaikka sitäkin. En kutsu pieneen asuntoomme ystävääni avautumaan tuoreesta erostaan jos mieheni on kotona. Se on epämiellyttävää kaikille.
Tänään halusin varmistua mihin aikaan mies pääsee töistä, jotta pystyin rauhassa huutoparkumaan rakkaan hevosen poismenoa. Se on oma prosessinsa musiikkeineen päivineen, ja molemmille mukavampaa kun olen silloin yksin.
Mun mies tekee tuollaista työtä. Myös viikonloppuna välillä.
En odota häntä, elän omaa elämääni. Joskus ärsyttää kun hän tupsahtaa normaalia aiemmin.
Itselläni työpäivät päättyvät kun työt on tehty, saattaa venyä useallakin tunnilla. Mieluummin teen hommat loppuun työpaikalla kuin jatkan päivää kotona. Ei ole mies valittanut, ymmärtää että työt on tehtävä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmilla aika muuttuvat työajat ja työmatkalle lähtö voi tulla hyvin pikaisella varoituksella. Samoin saattaa tulla tieto iltatilaisuuteen osallistumisesta saman työpäivän aikana. Siinä vaiheessa yleensä vaan viestillö tietoa puolin ja toisin, että menee tänään myöhempään.
Toki meillä ei ole lapsia, joten tämä onnistuu helpommin näin. Sovitut menot pyritään aina hoitamaan tietysti, mutta välillä vaan ei ole mahdollista. Oma työnkuvakin on sellainen, että välillä kannattaa tehdä pidempää päivää ja toisinaan voi vastavaasti tasoittaa. Ymmärrän, että lasten kanssa tilanne varmasti eri, mutta itseäni ainakin ahdistaisi, jos parisuhteessa jotenkin "kytättäisiin" puolin ja toisin toisen menemistä ja työaikoja.
Meillä ei ole lapsia, ei TOKI meillä ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitäkin. En kutsu pieneen asuntoomme ystävääni avautumaan tuoreesta erostaan jos mieheni on kotona. Se on epämiellyttävää kaikille.
Tänään halusin varmistua mihin aikaan mies pääsee töistä, jotta pystyin rauhassa huutoparkumaan rakkaan hevosen poismenoa. Se on oma prosessinsa musiikkeineen päivineen, ja molemmille mukavampaa kun olen silloin yksin.
Ja sit mies tulee kotiin ja heittää tyhmän vitsin jostain meetwurstista? Eikö olisi helpompaa tuollainen tilanne hoitaa sen ystävän luona?
Jos olet kotona lasten kanssa, sinun tehtäväsi on hoitaa lapsia. Mies voi mennä ja tulla työn vaatimusten mukaisesti. Etukäteen ei voi tietää, mitä päivän aikana tulee eteen. Kun sinäkin menet töihin, pitää tietysti koordinoida kuka vie ja hakee lapset päiväkotiin ja sieltä kotiin.
Ei mun mies yleensä kerro. Mies on aina matkustanut paljon ja tehnyt pitkää päivää, joten ollaan lapsen kanssa totuttu. Teen töitä kotona, joten joku on paikalla joka tapauksessa. Vain yksi nyt 11 v. lapsi, joka on ollut pienestä asti kiltti ja omatoiminen ja rauhallinen. En ole kokenut hänen hoitamistaan raskaaksi oikeastaan missään vaiheessa, ja nykyään hänestä on enemmän apua kuin vaivaa.
Jos on jotain erikoista menoa tai tarvetta illalla, niin soitan miehelle ja kysyn milloin aikoo tulla. Tosin silloinkin kun tulee ajoissa, on yleensä illan pihalla hommissa.