Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1565)

Vierailija
1261/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.

Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?

Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.

Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista. 

Enkä mä ymmärrä sitä että niitä ei huuhdota ennen konetta. Tasapeli.

Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.

Ei pinty. Ei edes se kaurapuuro vaikka joku aiemmin niin väitti.

Kyllä pinttyy vaikka joku väittää ettei.

Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!). 

Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.

Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.

Vierailija
1262/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Tätä kysyin kaveriltani jonka mielestä tuo idea on mitä mainioin. En saanut vastausta. Kuulemma tosi kätevää kun kaikki tietää sitten onko koneessa puhtaat vai likaiset. Minä tiedän sen siitä kun avaan tiskikoneen ja katson sinne. Ymmärrän jossain suurperheessä, mutta hänen kotonaan tiskikonetta käyttävät hän ja hänen 17v lapsensa, joka on ihan normaaliälyinen.

Minä huuhtelen astiat ennen kuin laitan ne koneeseen. Ei niistä useinkaan näe, ovatko ne puhtaita tai likaisia, mutta magneettilappu kertoo, kummasta on kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Tämä!

Kädet kuuluu pestä vessassa.

Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.

Meillä kädet pestään vessassa ainoastaan silloin, kun käydään pytyllä. Muuten kädet pestään kylppärissä tai keittiössä.

Sama juttu. Kyllä keittiössä on pakko päästä pesemään ne kädetkin siinä touhun lomassa, en ala vessaan pomppimaan jokaisen työvaiheen välissä käsiä pesemään. Se olisi älytöntä.

Näin meilläkin. Siis ihan perus ruoanlaiton yhteydessä tulee helposti pestyä kädet kymmenen kertaa. Olisi ihan hassua haahuilla keittiöstä jonnekin muualle joka kerta käsiä pesemään tai jossei keittiössä olisi edes käsienpesuun saippuaa. Kunnon puhdas pyyhe on myös ihan ehdoton.

Vierailija
1264/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.

Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.

Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.

Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).

Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?

Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.

Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista. 

Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.

Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!). 

Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.

Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.

Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.

Vierailija
1265/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

No mutta miksi silloin tarvitsee magneettia?

Usein ne likaiset astiat pistetään tiskikoneeseen - tällöin on likaisia lappu näkyvillä- kukaan ei luule likaista puhtaaksi astiaksi. Kun tiskikone pistetään päälle - niin käännetään puhtaita lappu - jolloin tiedetään, että pesun lopettaneessa koneessa on puhtaita astioita, eikä sinne sekaan työnnetä likaisia astioita.

Näin tiedetään, missä tilanteessa astiat on - eikä tarvitse varmuuden vuoksi pestä astioita, kun ei satu muistamaan (yksin asuva) tai tiedä (monta perheenjäsentä), onko astiat jo pesty vai ei.

Selitätkö vielä miten et tiedä onko astia likainen vai puhdas? Etkö ymmärrä mitä eroa on puhtaalla jalikaisella?

Olen eri, mutta yllä oli sellainen kommentti, että veikkaan sen perusteella, että minun likaiset astianikin ovat puhtaampia kuin hänen puhtaat astiansa.

Vierailija
1266/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.

Olen kokeillut ja kuivunut kaurapuuro jättää lautaseen jäljet ellei sitä huuhdo. En mä huvikseni ole alkanut niitä huuhtomaan mutta helpompi se on huuhtasta kaikki kun sen mukaan miettiä että mitä mistäkin kuka on sattunut syömään ja mitä tai koska.

On simppelimpää toimia samalla kaavalla kaikessa astioiden kanssa ilman suurempaa kummastelua. Jos joka astialla olisi omat säännöt miten niitä huuhtoa, lilluttaa tai ei niin lopettaisin koko homman alkuunsa. Ei kiitos.

Paistinpannut pesen käsin aina. Muuten muut saavat saman kohtalon, eli huuhtasun ennen konetta.

Vierailija
1267/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Usein ne likaiset astiat pistetään tiskikoneeseen - tällöin on likaisia lappu näkyvillä- kukaan ei luule likaista puhtaaksi astiaksi. Kun tiskikone pistetään päälle - niin käännetään puhtaita lappu - jolloin tiedetään, että pesun lopettaneessa koneessa on puhtaita astioita, eikä sinne sekaan työnnetä likaisia astioita.

Näin tiedetään, missä tilanteessa astiat on - eikä tarvitse varmuuden vuoksi pestä astioita, kun ei satu muistamaan (yksin asuva) tai tiedä (monta perheenjäsentä), onko astiat jo pesty vai ei.

Selitätkö vielä miten et tiedä onko astia likainen vai puhdas? Etkö ymmärrä mitä eroa on puhtaalla jalikaisella?

Olen eri, mutta yllä oli sellainen kommentti, että veikkaan sen perusteella, että minun likaiset astianikin ovat puhtaampia kuin hänen puhtaat astiansa.

Joo huomasin saman. Ai että, hyi miten likaisia ihmiset ovat. Kaikilla on ne omat standardinsa.

Vierailija
1268/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on niitä ihmisiä joiden mielestä likaa ei ole olemassa ellei sitä näe.

Ne samat kummastelee sitä miten pyyhe menee likaiseksi käytön jälkeen.

Oiskohan irtoava iho jne ehkä siinäkin mutta eihän sitä silmä näe.

Eivät varmaan lakanoitakaan vaihda ellei ole kakat sinne päässyt ja sen selkeästi näkee...

Vierailija
1269/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Tämä!

Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.

Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.

Lähmittekö te sitä lavuaaria käsien pesun aikana, vai miten ihmeessä keittiön allas on yhtään epähygieenisempi käsien pesulle kuin vessan allas? Meillä tulee ihan samaa vettä molemmista hanoista. 

Olen eri, mutta osa ilmeisesti kuvittelee, että keittiön allas on hygieeninen. Meillä keittiön allas on kaikkea muuta kuin hygieeninen. 

Jos käytän esimerkiksi marinoitua lihaa tai kanaa, niin pyyhin rasiasta ensin suurimmat rasvat pois talouspaperilla, sitten huuhtelen rasian, ja laitan sen vasta sitten keräysastiaan. Myös marinadista sottautuneet kädet pesen keittiössä juoksevalla vedellä.

Jos minulla jostain syystä putoaa jotakin syötävää tiskialtaan pohjalle, niin se menee armotta suoraan biojätteeseen, vaikka pesenkin altaan lähes päivittäin tai joskus useammankin kerran päivässä.

Vierailija
1270/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kuningasidean tiskikoneista tai kaksista sellaisista! Kenelle tahansa keittiösuunnittelijalle käyttöön.

Liki kaikki ovat sitä mieltä, että alakaapeissa vetolaatikot on toimivammat kuin hyllyt. Niin minustakin. Ei tarvitse konttailla lattialle ja kurotella syviin kaappeihin.

Jospa vetolaatikoiden tilalla olisikin ulis vedettävät ritilätelineet vähän samaan tapaan kuin tiskikoneessa? Siis lautaset ei olisi pinossa vaan pystyssä jne. Olisi helpompi ottaa ja laittaa paikalleen erikokoiset tai muuten erilaiset lautaset. Toimisi tietty laseille samoin.

Haaa!

Meillä on joissakin kaapeissa Elfan koreja. Valitettavasti vanhassa talossa on myös niin eksoottisesti mitoitettuja kaappeja, ettei mitään sopivaa ulosvedettävää koria tai hyllyä löydy.

Vierailija
1271/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kompostikipon käytön tiskipöydällä opin jo toistakymmentä vuotta sitten eräästä ulkomaalaisesta ruuanlaitto-ohjelmasta telkkarista. Kokki otti ensimmäisenä esiin riittävän ison muovikulhon, ennen kuin alkoi kuoria perunoita ym. kasviksia ja juureksia ja mitä perkeitä nyt ruuanlaitossa syntyykään. Olen itse harrastanut tätä samaa tointa siitä lähtien.

Meillä on biojäteastia tiskipöydän alakaapissa, ja se otetaan tiskipöydän kulmalle, kun kokkailut aloitetaan. Kun kaappiin sopivaa astiaa ei löytynyt valmiina, niin se tehtiin itse.

Vierailija
1272/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaat pyykkit lajitellaan suoraan naruilta omiin pinoihin/perheenjäsen ja saman tien suoraan vaatekaappeihin. Muutoin puhtaan pyykin kori odottaa nurkassa uudestaan lajittelua useamman päivän. Toimii kun pitää tästä säännöstä kiinni. Entinen ison perheen naapuri neuvoi aikoinaan minua kuivaushuoneella kun keräsin pyykit suoraan koriin ilman lajittelua. Ja itseasiassa eipä vie aikaa kovinkaan paljon enempää. Monessa kodissa näkee puhtaan pyykin vaatekasoja pyykkikoreissa ja -rekeissä.

Meillä riippuu usein puhdasta pyykkiä henkareilla leuanvetotangossa, koska en jaksa aina ruveta heti silittämään. Nytkin siellä roikkuu yksi mekko, yhdet housut ja kolme paitaa.

Vierailija
1273/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.

Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.

Sama, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa erikseen keittiöön saippuaa. Jos ihan pakastimeen on pakko pestä kädet muulla kuin vedellä siinä kokkailun lomassa, käytän tiskiainetta. Ja mulla muuten sama kuin tuolla lainaamallasi; en ole koskaan nähnyt yhdenkään ihmisen keittiössä saippuaa. Ja tämä on ihan tosi.

Jos käsiesi iho kestää tiskiaineella pesun, niin jatka sitä vain. Minulla on käsisaippua keittiössä ja pesen sillä, kun on kuiva ja herkkä iho. Käsisaippua on eri ainetta kuin tiskisaippua, jälkimmäinen irrottaa tehokkaasti rasvaa ja kiivattaa käsien ihon ikävästi. Kannattaa lukea tuoteselosteet, niin huomaat eron.

En pesisi käsiäni fairyllä kuten en silmälasejakaan. Liian tujua ainetta.

En minäkään, mutta ketjussa aiemmin joku päivitteli, että ei kellään voi olla käsisaippuaa keittiössä, ja että hän pesee itse aina Fairylla. Niinpä vastasin, että jatkakoon vaan sillä pesemistä, mutta se on ratkaisevasti eri ainetta kuin käsisaippua ja pahempi vaihtoehto iholle.

Vierailija
1274/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.

Lähmittekö te sitä lavuaaria käsien pesun aikana, vai miten ihmeessä keittiön allas on yhtään epähygieenisempi käsien pesulle kuin vessan allas? Meillä tulee ihan samaa vettä molemmista hanoista. 

Olen eri, mutta osa ilmeisesti kuvittelee, että keittiön allas on hygieeninen. Meillä keittiön allas on kaikkea muuta kuin hygieeninen. 

Jos käytän esimerkiksi marinoitua lihaa tai kanaa, niin pyyhin rasiasta ensin suurimmat rasvat pois talouspaperilla, sitten huuhtelen rasian, ja laitan sen vasta sitten keräysastiaan. Myös marinadista sottautuneet kädet pesen keittiössä juoksevalla vedellä.

Jos minulla jostain syystä putoaa jotakin syötävää tiskialtaan pohjalle, niin se menee armotta suoraan biojätteeseen, vaikka pesenkin altaan lähes päivittäin tai joskus useammankin kerran päivässä.

Mieheni 50+, kun hänet tapasin, kaatoi keitetyt spagetit tiskialtaaseen ennen lautaselle laittamista! Sain sen loppumaan, mutta edelleen hämm. keittää esimerkiksi riisin ja pastan niin, että ottaa hanasta kattilaan kuumaa vettä. Lopetin jossain vaiheessa syömästä hänen tekemäänsä ruokaa.

Vierailija
1275/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi kahvipannulla ei saisi laittaa kahvinkeittimeen vettä. "Tätä varten täytyy olla erillinen kannu." Minkä takia? Miten ne kahvirasvat tms jäisivät siihen pannuun vai eivätkö ihmiset pese kahvipannujaan keittokertojen välissä?

Eivät pese, valtaosa huuhtasee vain vedellä. Etenkin jos keittävät useita kannuja päivässä. Olen nähny tuttavilla ja kavereilla vaikka kuinka monen käyttävän vedellä huuhdottua kannua vesisäiliöön täyttöön. Sellasen kahvin myös maistaa vaikkei tilannetta näkisi - melko pian kahviin tulee tietty, eltaantunut maku kun useampi keitto on tehty tolla tyylillä ja vanhat rasvat siirtyy vesisäiliöön... Ihmiset on tyypillisesti laiskoja. 

Meillä käytetään vain sellaisia kahvinkeittimiä, joissa vesisäiliön saa irroitettua pesuun. Vaikka kuinka laittaisi vettä hanasta suoraan säiliöön, tai käyttäisi puhdasta astiaa, niin säiliöön kertyy ajan myötä limainen kasvusto, mikäli keitintä käyttää usein.

Vierailija
1276/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mieheni 50+, kun hänet tapasin, kaatoi keitetyt spagetit tiskialtaaseen ennen lautaselle laittamista! Sain sen loppumaan, mutta edelleen hämm. keittää esimerkiksi riisin ja pastan niin, että ottaa hanasta kattilaan kuumaa vettä. Lopetin jossain vaiheessa syömästä hänen tekemäänsä ruokaa.

Hyi elämä. Yök.

Vierailija
1277/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuutuneen salaatin saa pelastettua raikkaan rapsakaksi upottamalla sen jääveteen kymmeneksi minuutiksi. Ravintolan keittiöstä bongattu niksi. Ruokahävikki vähenee kun hieman nahistuneet salaatit saa tällä tavoin käyttöön. Tietysti ei tämä kikka kuolleista herätä täysin liian vanhaksi mennettä salaattia, mutta herkästi etenkin näin kuumalla ilmalla salaatti nuukahtaa pehmeäksi. Silloin siitä saa vielä rapean rapsakkaa.

Vierailija
1278/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuston kuivuminen: juuston leikkuupintaan voi sivellä ohuelti voita tai öljyä. Näin juusto säilyy jääkaapissa kuivumatta paljon pidempään. Tämä on hyvin perinteinen ja vanha tapa.

Vierailija
1279/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet marjat saa säilymään jääkaapissa huomattasti pidempään jos ne huuhtelee etikkavedessä ensin. Yksi osa etikkaa, viisi osaa vettä. Liemestä tulee tosi etikkainen, mutta maku ei tartu marjoihin. Väkevä etikka huuhtoo luontaiset homeitiöt marjojen pinnalta. 

Vierailija
1280/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä niksi on vetää pytty kun käy paskalla, huomattavasti paremman tuoksuinen kämppä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän