Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1565)

Vierailija
1301/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi kahvipannulla ei saisi laittaa kahvinkeittimeen vettä. "Tätä varten täytyy olla erillinen kannu." Minkä takia? Miten ne kahvirasvat tms jäisivät siihen pannuun vai eivätkö ihmiset pese kahvipannujaan keittokertojen välissä?

Eivät pese, valtaosa huuhtasee vain vedellä. Etenkin jos keittävät useita kannuja päivässä. Olen nähny tuttavilla ja kavereilla vaikka kuinka monen käyttävän vedellä huuhdottua kannua vesisäiliöön täyttöön. Sellasen kahvin myös maistaa vaikkei tilannetta näkisi - melko pian kahviin tulee tietty, eltaantunut maku kun useampi keitto on tehty tolla tyylillä ja vanhat rasvat siirtyy vesisäiliöön... Ihmiset on tyypillisesti laiskoja. 

Meillä käytetään vain sellaisia kahvinkeittimiä, joissa vesisäiliön saa irroitettua pesuun. Vaikka kuinka laittaisi vettä hanasta suoraan säiliöön, tai käyttäisi puhdasta astiaa, niin säiliöön kertyy ajan myötä limainen kasvusto, mikäli keitintä käyttää usein.

Kahvin keittämisen jälkeen kannattaa nostaa siitä ylös kansi vesiastian päältä, jolloin vesihöyry pääsee pois.

Vierailija
1302/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin merestä ja sen aaltoilusta sekä kohinasta. Aamut merellä yksin on luksusta, niin harvinaista että näitä aamuja pitää vaalia. Vulgaaninen ja rehevä maaperä tuottaa osansa tähän nautintoon, elämää monessa muodossa löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä. 

Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut. 

Tässä pikku harmituksia:

- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain. 

Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä? 

Onko mielipiteitä?

Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa. 

- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?

Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla.  Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuivaa huoneen oven päällä. 

Mitä suosittelisitte?

Kuivaustelineet usein tarvitaan pyykeille, joten ei paras mahdollinen. Voisi ehkä ostaa uuden pienen kuivaustelineen, mikä vain isoille pyyhkeelle? 

Kssvopyyhkert nakkasen pesuun yks per päivä koska ällöttävää märkä pyyhe kasvoja varten ja jos oikein märälsi saatu, ei ne kuivu siinä pyyhekoukussa. 

Joillekin pikkupyyhkeilke tarvitaankin täällä mainitut koukut, koska kaikissa ei ripustinta. (Miksi ihmeessä?)Työn alla hankinta. 

Mitäs muuta? On varmaan muitakin. En nyt muista mitä. 

Voiveitsi säilyy jääkaapissa voirasian päällä

Asuinhuoneessa ei saa kuivata pyykkiä! Kosteus menee asunnon rakenteisiin ja aiheuttaa ajankuluessa mikrobivaurion eli hometta. Isännöintiopinnoissa kiinteistölakimies sanoi luennolla, että se on niin haitallista, että taloyhtiöllä on jopa oikeus ottaa asunto hallintaansa, jos siellä kuivataan pyykkiä asuinhuoneissa. Pyykki pitää kuivata märkätilassa, jossa on a) vedeneristys pinnoissa ja b) poistoilmaventtiili kostealle ilmalle

Se kiinteistölakimies heittää varmaan asukkaatkin pihalle. 2-5 ihmistä tuottaa kosteutta ilmaan yhtän paljon, kuin koneellinen pestyä pyykkiä. Aktiivisempia ihmisiä riittää pienempi määrä.

Vierailija
1304/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.

Täst en tykkää😦

Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.

On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏

Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.

Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.

Oletko kuullut rätin huuhtomisesta? Entä pesusta pyykkikoneessa?

Nimenomaan! Jos rätti on niin likainen, ettei sitä kehtaa laittaa hanan päälle kuivumaan niin ratkaisu ei ole löytää uusi paikka rätille vaan tehdä sille rätille jotain!

Minusta tuntuu inhottavalta ottaa juomavettä raanasta, jos siinä roikkuu rätti vieressä. Anopin kanssa aikoinaan väännettiin tästä sanoitta kättä. Aina löytyi rätti hanan päältä...

Vierailija
1305/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Yleensä tiskialtaassa ei pestä käsiä. Eikä mitään muutakaan likaista. 

Vierailija
1306/1565 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.

Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.

Sama, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään ostaa erikseen keittiöön saippuaa. Jos ihan pakastimeen on pakko pestä kädet muulla kuin vedellä siinä kokkailun lomassa, käytän tiskiainetta. Ja mulla muuten sama kuin tuolla lainaamallasi; en ole koskaan nähnyt yhdenkään ihmisen keittiössä saippuaa. Ja tämä on ihan tosi.

Minulla on saippua keittiössä, kuten myös useimmilla tuttavillani. Olen ostanut sitä varten kauniin, keraamisen pumppupullon. Altaan vieressä on myös kaunis pellavapyyhe käsien kuivaamista varten.

Vierailija
1307/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.

Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.

Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.

Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.

Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.

Facepalm.

No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.

Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.

Kyllä tiskikoneen voi tyhjentää kolmessa minuutissa. Yhdessä minuutissa se ei onnistu. Tiedän asian, koska välillä yritän tyhjentää koneen samalla, kun kahvikuppi on minuutin mikrossa. Kun taas lämmitän itselleni iltapalaksi ruokaa kolme minuuttia mikrossa, niin samalla saan tyhjennettyä myös astianpesukoneen.

Joo, kyllä toi kolme minuuttia on ihan realistinen myös meidän huushollissa. Ja vaikka menisi välillä viisikin, niin ei sekään kovin pitkä aika ole!

Vierailija
1308/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapsen saaneen tuttuni luona ensimmäistä kertaa aiemmin tänä kesänä ja täytyy todeta, että lapsivapaana eläminen on arkea helpottava ja järin fiksu päätös

Vierailija
1309/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tiskialtaassa ei pestä käsiä. Eikä mitään muutakaan likaista. 

Eikö aina kun jotain pestään olla pesemässä likaista? Harvoin kukaan mitään valmiiksi puhdasta pesee. Joten jo ihan määritemällisesti pesemiseen liittyy aina jotain likaista. Ja likaisen peseminen on koko pesualtaan olemassaolon tarkoitus! Jossei tiskialtaassa saa pestä mitään niin koko tiskialtaan olemassaolo muuttuu tarpeettomaksi.

Vierailija
1310/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Jos koneessa seisoo puhtaat astiat, niin silloin likaiset seisoo tiskipöydällä tai altaassa. Siistimpää on laittaa puhtaat suoraan pesun jälkeen kaappiin ja koneeseen voi sitten laittaa likaiset astiat suoraan käytön jälkeen. Tiskikoneen idea on osittain siinä, että koneessa odottavat likaiset astiat eivät pääse kuivumaan ja lika irtoaa helpommin. 

Vierailija
1311/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.

Miksi tämä kommentti sai niin paljon alapeukkuja? Ilman muuta erilliset käsipyyhkeet ovat hygieenisempiä, varsinkin koronan ja muiden kulkutautien takia.

Käytän itse erikseen käsi-, kasvo-, vartalo- ja jalkapyyhkeitä. En halua kuivata samaan pyyhkeeseen kasvoja, mihin olen kuivannut jalkoja, kainaloita ja intiimejä paikkoja. Jos joku luulee, ettei pyyhkeeseen suihkun jälkeen tartu bakteereja, niin on väärässä. Jos ei tarttuisi, pyyhkeitä ei tarvitsisi pestä, mutta kaikkihan tietävät, että pyyhkeet alkavat haista kun niitä useamman päivän käyttää. Bakteerit niissä haisevat.

Olen eri, mutta nimikoinnissa on melkoinen vaiva. Vaikka olen ommellut itselleni vaatteita ja kirjonut pöytäliinoja, yms., niin pyyhkeitä en lähde nimikoimaan. Meille riittää nimitarrat pyyhekoukuissa.

Tietenkin, jos on taitava käsistään, ja ahkeruutta riittää, niin neula ja lanka esiin, ja nimikoimaan kaikki pyyhkeet. Ovathan nimikoidut pyyhkeet kauniita ja ylellisiä.

Kun soveltaa käytäntöön tässäkin ketjussa esitellyt aikaa säästävät niksit, voi näin tienatun ylimääräisen ajan käyttää nimikointiin. Muutoinhan säästö saattaisi mennä hukkaan.

Vierailija
1312/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.

Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.

Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.

Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.

Facepalm.

No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.

Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.

Kyllä tiskikoneen voi tyhjentää kolmessa minuutissa. Yhdessä minuutissa se ei onnistu. Tiedän asian, koska välillä yritän tyhjentää koneen samalla, kun kahvikuppi on minuutin mikrossa. Kun taas lämmitän itselleni iltapalaksi ruokaa kolme minuuttia mikrossa, niin samalla saan tyhjennettyä myös astianpesukoneen.

Joo, kyllä toi kolme minuuttia on ihan realistinen myös meidän huushollissa. Ja vaikka menisi välillä viisikin, niin ei sekään kovin pitkä aika ole!

Tiskikoneen tyhjentämisen helppouteen voi tosi paljon vaikuttaa keittiön suunnitteluvaiheessa. Meille ihan ammattilainen neuvoi miten kannattaa laittaa astiakaapit silleen, että juomalasit lautaset voi nostaa koneesta suoraan kaappiin kuljettamatta niitä kävellen mihinkään.

Vierailija
1313/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.

Täst en tykkää😦

Minä olen kiinnittänyt kuivauskaapin alaritilään pyykkipojan, johon laita tiskirätin roikkumaan. Ei ehkä esteettistä mutta ilmavaa. Rätin roikuttaminen vesihanan päällä on epähygieenistä.

Likaisen rätin roikottaminen missä tahansa on epähygieenistä. Ongelma ei poistu siirtämällä rättiä pari kymmenen sentin päähän. Se on enemmän itsepetosta kuin ongelmanratkaisua.

Nimenomaan! Jos rätti on niin likainen, ettei sitä kehtaa laittaa hanan päälle kuivumaan niin ratkaisu ei ole löytää uusi paikka rätille vaan tehdä sille rätille jotain!

Minusta tuntuu inhottavalta ottaa juomavettä raanasta, jos siinä roikkuu rätti vieressä. Anopin kanssa aikoinaan väännettiin tästä sanoitta kättä. Aina löytyi rätti hanan päältä...

Miksi ihmeessä siitä väännä  kättä??

Vierailija
1314/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Vaikka sillä samalla rätillä on kaksi sekuntia aikaisemmin pyyhitty hana kauttaaltaa puhtaaksi. Nämä on niin mielikuvajuttuja miltä se tuntuu kun rätti on hanan päällä. Kun eihän se oikeasti ole mikään todellinen ongelma.

Vierailija
1315/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facepalm.

Tiskikoneen tyhjentämisen helppouteen voi tosi paljon vaikuttaa keittiön suunnitteluvaiheessa. Meille ihan ammattilainen neuvoi miten kannattaa laittaa astiakaapit silleen, että juomalasit lautaset voi nostaa koneesta suoraan kaappiin kuljettamatta niitä kävellen mihinkään.

Tämän allekirjoitan. Vaikkei se ole oikeasti iso työ tyhjätä sitä, niin olen ehkä huomannut että minä ennemmin sitä täytän koska siinä homman saa tehtyä täysin paikallaan, allas on korotetun koneen vieressä ja siitä vaan latoo, mutta tuo tyhjennys, siinä pitää eri astioita sijoitella useaan eri kaappiin ja laatikkoon ja mihin tämäkin nyt meni ja perheen muut jäsenet laittavat astioita vääriin kaappeihin.

On siinä eroa, ehkä mä en siksi pidä tuosta työstä vaikka ei ole mikään kummoinen.

Ehkä tämä on se syy mikä siinä ei ole niin miellyttävää.

Vierailija
1316/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täst en tykkää😦

Vaikka sillä samalla rätillä on kaksi sekuntia aikaisemmin pyyhitty hana kauttaaltaa puhtaaksi. Nämä on niin mielikuvajuttuja miltä se tuntuu kun rätti on hanan päällä. Kun eihän se oikeasti ole mikään todellinen ongelma.

Totta, olet oikeassa. Ongelma on käyttäjän päässä.

Vierailija
1317/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Jos koneessa seisoo puhtaat astiat, niin silloin likaiset seisoo tiskipöydällä tai altaassa. Siistimpää on laittaa puhtaat suoraan pesun jälkeen kaappiin ja koneeseen voi sitten laittaa likaiset astiat suoraan käytön jälkeen. Tiskikoneen idea on osittain siinä, että koneessa odottavat likaiset astiat eivät pääse kuivumaan ja lika irtoaa helpommin. 

Ne kuivuvat myös koneessa kyllä. Jos luukkua pitää auki, ne kuivuu mutta hajuja ei tule. Jos luukkua pitää kiinni, hajut pysyy sisällä mutta kyllä ne myös kuivuu, jos ovat yli päivän sielä odottamassa.

Ei ole oikein pitkä aikaiseen hillomiseen tarkoitettu, ei puhdasta eikä likaista kai.

Meilläkin on todella iso kone ja ei se joka päivä täyteen tule millään.

Vierailija
1318/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facepalm.

Tämän allekirjoitan. Vaikkei se ole oikeasti iso työ tyhjätä sitä, niin olen ehkä huomannut että minä ennemmin sitä täytän koska siinä homman saa tehtyä täysin paikallaan, allas on korotetun koneen vieressä ja siitä vaan latoo, mutta tuo tyhjennys, siinä pitää eri astioita sijoitella useaan eri kaappiin ja laatikkoon ja mihin tämäkin nyt meni ja perheen muut jäsenet laittavat astioita vääriin kaappeihin.

On siinä eroa, ehkä mä en siksi pidä tuosta työstä vaikka ei ole mikään kummoinen.

Ehkä tämä on se syy mikä siinä ei ole niin miellyttävää.

Tiskikoneen tyhjennys ei ole iso työ, mutta monessa perheessä se tehdään päivittäin. Jos siihen kuluttaa joka kerta viisi minuuttia ylimääräistä aikaa niin vuodessa se on jo yli 30 tuntia ylimääräistä työtä!

Vierailija
1319/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täs uus vinkki,en ehdi lukemaan koko ketjua. Paksut Wettex-tyyppiset rätit keräävät bakteereita, tulisi pestä usein korkeassa lämpötilassa, Cifonet-tyyppinen rätti ilmareikien kera hygienisempi koska kuivuu nopeasti. Pienet eriväriset sienet joissa karkeampi ja pehmeämpi puoli,pakkauksessa vihreää,sinistä,keltaista,punaista mallia on edullinen ja kuivuu nopeasti. Kuivattaa voi vaikka nelinkerroin taitellun talouspaperin päällä, ovat monikäyttöisiä.

Vierailija
1320/1565 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.

voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,

Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.

Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.

Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?

Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.

Voit sanoa seis, mutta meillä otetaan välittömästi tai heti sottaavan työvaiheen jälkeen lattialle pudonneet ruoka-ainekset pois. Meillä ei kukaan tassuttele tuntia lattialle pudonneiden jauhojen, kahvinpurujen, sokereiden, riisinjyvien, juuresten-, valkosipulin-, sipulin- tai kaalinkappaleiden päällä. Sehän sotkisi koko talon.

Meillä myöskin siivotaan normaalisti, joten lattioilla ei ole pölyjä. Jos olisi, niin se pöly nousisi myös ilmaan, kun lattioilla hiippailee. Meillä ei myöskään käytetä keittiössä rikka-imuria, koska se puhaltaa toisesta päästä ulos hienot partikkelit, jotka toisesta päästä menevät sisään. Puhdas lattiaharja on ehdottoman hyvä. Se sitoisi pölynkin harjaan, mikäli sitä sattuisi olemaan.

Meillä käytetään myös pöytäharjaa ja rikkalapiota, vaikka kesken ruokailun, mikäli se on tarpeellista. Samaa tehdään ravintoloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme