Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.
Rikkaimuri toimii tähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niksi on vetää pytty kun käy paskalla, huomattavasti paremman tuoksuinen kämppä.
Tähän lisänä pyyhkiä wcpaperilla ne vesirajan yläpuolelle osuneet iskut. Se on hyvä tapa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.
Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.
Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.
Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).
Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.
Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?
Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.
Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista.
Enkä mä ymmärrä sitä että niitä ei huuhdota ennen konetta. Tasapeli.
Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.
Ei pinty. Ei edes se kaurapuuro vaikka joku aiemmin niin väitti.
Kyllä pinttyy vaikka joku väittää ettei.
Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!).
Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.
Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.
Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.
Olen kokeillut ja kuivunut kaurapuuro jättää lautaseen jäljet ellei sitä huuhdo. En mä huvikseni ole alkanut niitä huuhtomaan mutta helpompi se on huuhtasta kaikki kun sen mukaan miettiä että mitä mistäkin kuka on sattunut syömään ja mitä tai koska.
On simppelimpää toimia samalla kaavalla kaikessa astioiden kanssa ilman suurempaa kummastelua. Jos joka astialla olisi omat säännöt miten niitä huuhtoa, lilluttaa tai ei niin lopettaisin koko homman alkuunsa. Ei kiitos.
Paistinpannut pesen käsin aina. Muuten muut saavat saman kohtalon, eli huuhtasun ennen konetta.
Tiskikoneessa, sen käyttäjässä tai tiskiaineessa on joku vika, jos astiat ei puhdistu ilman esihuuhtelua (tai liottamista!).
Ladot astiat liian tiiviisti, pesuohjelma ei ole riittävän tehokas tai tiskiaine on jotain halpiskamaa. Tai sitten tiskikoneesi on rikki tai muuten huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Olen eri, mutta minusta kaunis, varrellinen harja ja rikkalapio keittiössä ovat maailman paras keksintö. Kokatessa aina jotakin tahtoo pudota lattialle, ja roskat on helppo lakaista kokkauksen lomassa tai päätyttyä.
Tässä kohtaa sanon seis! Silloin kun laitetaan ruokaa ei ruveta siivoamaan lattioita. Tuollaisen harjan kanssa heilumalla nostaa ilmaan valtavan määrän pölyä lattialta! Ja arvaa minne se ilmassa leijuva pöly päätyy?
Ensin laitetaan ruokaa, sitten vasta siivotaan. Toki ymmärrän jos on pakko. Kaatuu vaikka vahingossa jotain lattialle niin pakkohan se sitten on siivota heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa etsiä omassa kodissaan ne itselle toimivat tavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tai sääntöjä.
Eniten ärsyttää ne vieraat ketkä tulevat kotiisi kommentoimaan kuinka väärin teet jonkin asian. Ei tule kutsua enää toista kertaa.
Mielipiteensä ja oman tapansa saa toki kertoa mutta ei kritisoida toisen erilaista tapaa.
Itse kuulut mm. että aloitko siivoamaan (kesken ruoanlaiton kun pyyhkäisin mikroa ennen käyttöä) ja että miksi tiskaat astiat ennen koneeseen laittoa (huuhtelen ne ja käytän myös pesuainetta, jotta lika irtoaa mutta eivät ne siinä puhtaiksi tule, teen sen jotteivät ala haisemaan pesua odotellessa koneessakaan). Jossei ihminen ymmärrä miten pesuaine toimii niin onko se minun ongelmani (se rikkoo veden pintajännityksen ja lika irtoaa, se on kemiaa, pelkkä vesi ei siihen riitä).
Törkeää on arvostella toisten tapoja toisen omassa kodissa.
Tiskiainejäämät tiskikoneessa olevissa aatioissa rikkoo pesukoneen, eli lopputulos on kallis. Miksi ihmeessä muutenkin teet tuplatyön? Sinähän voisit nostaa ne tiskaineella pestyt ja huuhdotut astiat suoraan kaappiin. Vai haalitko sinä lisää kotitöitä näyttääksesi enemmän.ahkeralta kuin olet?
Ei ne esipesussa puhdistu niin hyvin että söisin niistä. Ei ole tupla työ ja huudon toki ne aineet pois ennen konetta.
Tuohan on äärettömän epälogista, sori että sanon, mutta en vaan ymmärrä tällaista.
Enkä mä ymmärrä sitä että niitä ei huuhdota ennen konetta. Tasapeli.
Minä en myöskään ymmärrä kuka ei niitä huuhdo ennen konetta, ehkä jos heti menee päälle, meillä harvemmin. Kyllä ruoka pinttyy kiinni astioihin ja se ei sitten lähde koneessakaan. Kiva niitä rapsutella sitte tai syödä niistä likaisista.
Ei pinty. Ei edes se kaurapuuro vaikka joku aiemmin niin väitti.
Kyllä pinttyy vaikka joku väittää ettei.
Riippuu siitä miten usein tiskikone pyörähtää päälle. Ei varmasti lähde jos on pari päivää kuivuneet kaurapuuron jämän lautasessa kiinni. Se on semmoista sementtiä, että melkeen pitäisi taltalla ja vasaralla hakata irti.
Heti tuoreeltaan jos laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee hanasta vettä päälle niin puuronrippeet lähtee kuin itsestään. Meillä laitetaan huuhtomatta koneeseen vain jos kone on menossa päälle pian joka tapauksessa.
Oletko koskaan edes kokeillut? Minä syön puuroa joka aamu eikä tiskikonetta käynnistetä joka päivä. Lautaset puhdistuu koneessa aivan täydellisesti ilman esihuuhtelua tai liotusta.
Olen kokeillut ja kuivunut kaurapuuro jättää lautaseen jäljet ellei sitä huuhdo. En mä huvikseni ole alkanut niitä huuhtomaan mutta helpompi se on huuhtasta kaikki kun sen mukaan miettiä että mitä mistäkin kuka on sattunut syömään ja mitä tai koska.
On simppelimpää toimia samalla kaavalla kaikessa astioiden kanssa ilman suurempaa kummastelua. Jos joka astialla olisi omat säännöt miten niitä huuhtoa, lilluttaa tai ei niin lopettaisin koko homman alkuunsa. Ei kiitos.
Paistinpannut pesen käsin aina. Muuten muut saavat saman kohtalon, eli huuhtasun ennen konetta.
Ladot astiat liian tiiviisti, pesuohjelma ei ole riittävän tehokas tai tiskiaine on jotain halpiskamaa. Tai sitten tiskikoneesi on rikki tai muuten huono.
Tai sinun kaurapuurosi jotain Temu puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Juuston kuivuminen: juuston leikkuupintaan voi sivellä ohuelti voita tai öljyä. Näin juusto säilyy jääkaapissa kuivumatta paljon pidempään. Tämä on hyvin perinteinen ja vanha tapa.
Juustoa kannattaa höylätä joka sivulta, niin se ei pääse kuivahtamaan mistään kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuston kuivuminen: juuston leikkuupintaan voi sivellä ohuelti voita tai öljyä. Näin juusto säilyy jääkaapissa kuivumatta paljon pidempään. Tämä on hyvin perinteinen ja vanha tapa.
Juustoa kannattaa höylätä joka sivulta, niin se ei pääse kuivahtamaan mistään kohtaa.
Juustokupu on sitä varten ettei kuivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja on niin monia erilaisia. En minäkään mitään Oltermannia rupeaisi rasvaamaan. Niksi sopii paremmin "hienoille juustoille".
Meillä on Ullanlinnassa pieni sisäpiha alta kaksikymmentä parkkipaikkaa. Moni jättää tyhjälle paikalle autonsa, kun hän käy vain äkkiä asioilla. Naapuri kertoi, että ottaa pihasta nyrkinkokoisen kiven ja laittaa sen muovipussiin. Pussin asettaa parkkipaikan valtaajan konepellille. Kummasti vieraslajit välttelevät hänen parkkiruutuaan. Suosittelen. Mitään rikostahan ei tapahdu, kun noudattavat parkkiksen liikennemerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Nuutuneen salaatin saa pelastettua raikkaan rapsakaksi upottamalla sen jääveteen kymmeneksi minuutiksi. Ravintolan keittiöstä bongattu niksi. Ruokahävikki vähenee kun hieman nahistuneet salaatit saa tällä tavoin käyttöön. Tietysti ei tämä kikka kuolleista herätä täysin liian vanhaksi mennettä salaattia, mutta herkästi etenkin näin kuumalla ilmalla salaatti nuukahtaa pehmeäksi. Silloin siitä saa vielä rapean rapsakkaa.
Myös nuutuneet juurekset voi pelastaa samalla tapaa. Nahistuneet perunat ja porkkanat napakoituu kylmässä vedessä liottamalla. Tarvitsevat vain hieman pidemmän aikaa kuin salaatti.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tää tullut täällä jo, mutta kerron kuitenkin. Äidiltäni opin sellaisen "niksin", että laittaa astianpesukoneeseen haarukat, veitset ja lusikat aina samaan lokeroon, on nopeampi purkaa laatikkoon kun saa sen yhden nipun kerralla. Jos ne laittaa sekaisin sikinsokin, joutuu yksitellen lajittelemaan. Ei nyt mikään maailmaa mullistava juttu, mutta en jotenkin itse aiemmin tuotakaan ajatellut :) olen myös saanut tätä samaa käytäntöä laajennettua muillekin.
Minulla on aina ollut astianpesukone, jossa on oma taso aterimille. Asettelen siihen aterimet niin, että aterimia on vain joka toisessa välissä ja samanlaiset aterimet peräkkäin. Silloin sormella vetämällä saa aina yhdenlaiset aterimet siististi nippuun ja käteen. Valmiin nipun siirrän toiseen käteen ja otan seuraavan nipun, jne. Kun aterimet ovat valmiiksi omissa nipuissaan, niin ne on helppo laittaa aterinlaatikkoon omiin koloihinsa, eikä aikaa ei mene juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuutuneen salaatin saa pelastettua raikkaan rapsakaksi upottamalla sen jääveteen kymmeneksi minuutiksi. Ravintolan keittiöstä bongattu niksi. Ruokahävikki vähenee kun hieman nahistuneet salaatit saa tällä tavoin käyttöön. Tietysti ei tämä kikka kuolleista herätä täysin liian vanhaksi mennettä salaattia, mutta herkästi etenkin näin kuumalla ilmalla salaatti nuukahtaa pehmeäksi. Silloin siitä saa vielä rapean rapsakkaa.
Se salaatti ei nuudu, kun muutaman lehden ottamisen jälkeen laittaa pussiin talouspaperipalan. Työkaverilta nappasin tuon niksin, kokeiltavahan se oli. On toimiva niksi, vaikka kovin sitä epäilinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.
Miksi tämä kommentti sai niin paljon alapeukkuja? Ilman muuta erilliset käsipyyhkeet ovat hygieenisempiä, varsinkin koronan ja muiden kulkutautien takia.
Käytän itse erikseen käsi-, kasvo-, vartalo- ja jalkapyyhkeitä. En halua kuivata samaan pyyhkeeseen kasvoja, mihin olen kuivannut jalkoja, kainaloita ja intiimejä paikkoja. Jos joku luulee, ettei pyyhkeeseen suihkun jälkeen tartu bakteereja, niin on väärässä. Jos ei tarttuisi, pyyhkeitä ei tarvitsisi pestä, mutta kaikkihan tietävät, että pyyhkeet alkavat haista kun niitä useamman päivän käyttää. Bakteerit niissä haisevat.
Olen eri, mutta nimikoinnissa on melkoinen vaiva. Vaikka olen ommellut itselleni vaatteita ja kirjonut pöytäliinoja, yms., niin pyyhkeitä en lähde nimikoimaan. Meille riittää nimitarrat pyyhekoukuissa.
Tietenkin, jos on taitava käsistään, ja ahkeruutta riittää, niin neula ja lanka esiin, ja nimikoimaan kaikki pyyhkeet. Ovathan nimikoidut pyyhkeet kauniita ja ylellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole mikään niksi, mutta miksi edelleenkään tätä ei juuri kukaan noudata - tietoa tästä on jaettu vaikka kuinka ja kauan: vessanpöntön kansi laitetaan kiinni ennen vetämistä. Katsokaa nyt joku infopläjäys siitä, miten valtava määrä sitä itteään leviää pisaroina ympäristöön, jos vessa vedetään kansi auki. Ja hirveen kiva mennä julkisiin vessoihin heti jonkun toisen jälkeen, kun vessa on just vedetty ja kansi apposen auki. Ihanaa hengitysilmaa, ai että.
Kyllä sieltä pytystä saattaa pölähtää kaikenlaista jo ennen kuin sen vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole mikään niksi, mutta miksi edelleenkään tätä ei juuri kukaan noudata - tietoa tästä on jaettu vaikka kuinka ja kauan: vessanpöntön kansi laitetaan kiinni ennen vetämistä. Katsokaa nyt joku infopläjäys siitä, miten valtava määrä sitä itteään leviää pisaroina ympäristöön, jos vessa vedetään kansi auki. Ja hirveen kiva mennä julkisiin vessoihin heti jonkun toisen jälkeen, kun vessa on just vedetty ja kansi apposen auki. Ihanaa hengitysilmaa, ai että.
Kyllä sieltä pytystä saattaa pölähtää kaikenlaista jo ennen kuin sen vetää.
Kunnon varpusparvi pitää siitä huolen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Facepalm.
No, sanon tähän vaan, et useimmissa kodeissa kone ei koskaan ole apposen ammollaan tiskit kuivumassa. Kone käy, pökkää luukun raolleen lopuksi ihan itse ilman vaihtumista varten jne.
Ja ton kolme minuuttiasi voit saman tien työntää sinne, missä päivä ei paista. Vinkkinä se, ettei kannata hokea mitään neuvoja yleispätevinä ihmisille, saa vain ylimielisen maineen.
Kyllä tiskikoneen voi tyhjentää kolmessa minuutissa. Yhdessä minuutissa se ei onnistu. Tiedän asian, koska välillä yritän tyhjentää koneen samalla, kun kahvikuppi on minuutin mikrossa. Kun taas lämmitän itselleni iltapalaksi ruokaa kolme minuuttia mikrossa, niin samalla saan tyhjennettyä myös astianpesukoneen.
Tyhjä maito/ mehu purkki käy Bio roskiksesta. Kippaus bioastiaan ja tyhjä purkki pahvinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjä maito/ mehu purkki käy Bio roskiksesta. Kippaus bioastiaan ja tyhjä purkki pahvinkeräykseen.
Pahvinkeräykseen pitää laittaa vain puhdasta pahvia. Sinun purkkisi oikea osoite on sekajäteastia, vinkuisit sinä mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju olisi varmaan puolta lyhyempi, jos ei niin moni katsoisi tarpeelliseksi selostaa, miten ja missä heillä pestään kädet.
Eiköhän se ole tähdellisempää, että ne kädet yleensä pestään.
Muistelen tässä yhtä viestiketjua, jossa keskusteltiin siitä, missä ja miten vessaharjan sai pestä.
Lopputulos oli suurin piirtein se, että ei missään eikä mitenkään.
Ihmettelen kovasti, ettei kukaan ole sitten keksinyt kertakäyttöistä vessaharjaa.
Itse ajattelin siinä, että keksisikö joku jotain väärää siitä, että keräisi jatkuvasti sadevettä johonkin astiaan ja sillä sadevedellä sitten voisi jossain ulkona piilossa pidettävässä ämpärissä tms. pestä aina välillä sen vessaharjan. Harja pitäisi tietysti kertakäyttöhanskat kädessä kääriä ensin johonkin poisheitettävään muoviin ja siinä kuljettaa ulos, ettei yksikään bakteeri pääsisi siitä pomppaamaan mihinkään matkan varrella. Täällä kun tuntuu olevan niin valtavan paljon bakteerikauhuisia ihmisiä.
Tästä tulee varmaan meteli, mutta meillä wc-harja puhdistuu itsestään. Pesen wc-pytyn viikoittain käyttäen wc:n puhdistusainetta ja wc-harjaa, ja pesun jälkeen vedän wc:n jolloin harja huuhtoutuu siinä samalla kuin pytty.
En ymmärrä, miksi jotkut "siivousasiantuntijatkin" suosittelevat erillistä wc-harjan pesua.