Siis Kelan laskurin mukaan jos työssä käyvä mies muuttaisi meille, asumistuki melkein loppuisi
Nyt saan täyden asumistuen. Silloin saisi noin 40e.
Miehen palkka ei kuitenkaan mitenkään voisi elättää minua (opiskelija) ja miehen tulisi palkallaan elättää myös lapseni, joka ei ole hänen?
Olisi siis kannattavinta, että mies vuokraisi halvan yksiön ja pitäisi kirjat siellä, vaikka olisi meillä enimmän ajan.
Todella ihmeellinen tää nykyinen systeemi.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
älä muuta miehen kanssa yhteen. Paljon helpompaa ja varmempaa. Et menetä yh-lisää etkä asumistukea.
Eiköhän juuri siitä ole ap:n kohdalla kyse , että tämä uusi poikaystävä on kieltäytynyt mitenkään osallistumasta lapsen kuluihin, laskee varmaan että jopa lapsen ruokakulut kuuluu vain äidille. Mutta ap on nyt päättänyt saada miehen itselleen, niin huutaa kelaa apuun. Lapsen isä ei maksa elatusapua, vaan sekin otetaan kelalta. Eikö yksi vastuuta pakeneva retku riittänyt, nyt on ottamassa toista. Uusi mies ei todellakaan suostu maksamaan perheen kuluista edes sitä puolta, puhumattakaan, että maksaisi enemmän, kun on kuitenkin töissä. Tässä syy kelantukipolitiikan arvosteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä muuta miehen kanssa yhteen. Paljon helpompaa ja varmempaa. Et menetä yh-lisää etkä asumistukea.
Eiköhän juuri siitä ole ap:n kohdalla kyse , että tämä uusi poikaystävä on kieltäytynyt mitenkään osallistumasta lapsen kuluihin, laskee varmaan että jopa lapsen ruokakulut kuuluu vain äidille. Mutta ap on nyt päättänyt saada miehen itselleen, niin huutaa kelaa apuun. Lapsen isä ei maksa elatusapua, vaan sekin otetaan kelalta. Eikö yksi vastuuta pakeneva retku riittänyt, nyt on ottamassa toista. Uusi mies ei todellakaan suostu maksamaan perheen kuluista edes sitä puolta, puhumattakaan, että maksaisi enemmän, kun on kuitenkin töissä. Tässä syy kelantukipolitiikan arvosteluun.
Kelantukipolitiikan sijaan kannattaisi näissä tilanteissa katsoa peiliin. Ei ole kelan tehtävä tehdä parisuhteesta tasa-arvoista, se on itse hoidettava vaikka käymällä töissä.
Tosin ymmärrän miestä tässä, ja jos olisin hän, en minäkään muuttaisi yhteen ennen kuin toinen kykenee omat kulunsa maksamaan ilman kumppanin tai kelan tukea. Jos taas olisin ap, kiittäisin kelaa, joka mahdollistaa sen omillaankin asumisen opiskelun ajan, eikä tarvitse väkisin etsiä itselleen elättäjää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko annat asua, kai maksaa 500 euroa, ellei niin älä ota että saat asumistuen
Only in Finland
lapsen biologisen isän tulisi osallistua lapsensa elatukseen. jos on ollut niin tohveli lisääntymisasioissa, ettei ole osannut tunnistaa, että on kopuloitumassa vastuutaan pakoilevan kanssa, niin ei voi syyttää kuin itseään.
ap:n pitäisi ymmärtää ja laskea mitä kaikkia tukimutoja hän saakaan opintoihinsa. Miettiä vaikkapa, että kuinka paljon opiskelut maksaisivat, jos pitäisi ihan itse maksaa ihan kaikki. silloin puhutaan jo kymmenistä tuhansista/lukukausi. Siinä on mukana sitten opettajien palkat, tilavuokrat sun muut. Vaikka kaikki tuet eivät ap:n tilille kilahdakaan, niin silti niitä maksetaan ja paljon. Ap saa myös lapsestaan lapsilisää ja varmaan lapsi on jossain tukirahoilla järjestetyssä hoidossakin. Ole onnellinen, että asut suomessa.
muuttakaa opiskelija-asuntoon, niin saatte rahaa säästöönkin.
Todella ihmeellistä olisi jos maksukykyinen talous saisi asumistukea vain ikäänkuin vanhasta muistista.
Ap:lle neuvo. Älkää muuttako yhteen, varsinkin jos ei se yhdessä ole ollut niin auvoisaa. Saatte kyllä tapailla. Kaikkein merkillisin asia mitä olen kuullut on että miestä ei saa poistaa asunnosta, vaikka ei olisi kirjoilla siellä. Riittää vaan että olisi asunut siellä vakinaisesti. Hieman outoa kyllä jos noin on. Taisi tuo olla jonkun sellaisen pelotelma joka ehdottomasti halusi että ollaan yhdessä kunnolla tai ei tai muuten joku miesten puolustaja.
Paitsi eihän tuo oikein muuta tuota tilannetta jos tulee riitaa ja toisen pitäisi poistua tai poistaa asunnosta. Tarkoitan kyllä vähän sellasta vähän ikävämpää riitaa kun pientä suukopua. Itseasiassa luulisi että vielä vaikeampaa kun toinen on kirjoilla asunnossa.
Lesken ei kannata mennä naimisiin jos saa hyvän leskeneläkkeen, kenelle sitten mikäkin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
lapsen biologisen isän tulisi osallistua lapsensa elatukseen. jos on ollut niin tohveli lisääntymisasioissa, ettei ole osannut tunnistaa, että on kopuloitumassa vastuutaan pakoilevan kanssa, niin ei voi syyttää kuin itseään.
ap:n pitäisi ymmärtää ja laskea mitä kaikkia tukimutoja hän saakaan opintoihinsa. Miettiä vaikkapa, että kuinka paljon opiskelut maksaisivat, jos pitäisi ihan itse maksaa ihan kaikki. silloin puhutaan jo kymmenistä tuhansista/lukukausi. Siinä on mukana sitten opettajien palkat, tilavuokrat sun muut. Vaikka kaikki tuet eivät ap:n tilille kilahdakaan, niin silti niitä maksetaan ja paljon. Ap saa myös lapsestaan lapsilisää ja varmaan lapsi on jossain tukirahoilla järjestetyssä hoidossakin. Ole onnellinen, että asut suomessa.
muuttakaa opiskelija-asuntoon, niin saatte rahaa säästöönkin.
Aika moni voi laskea mitä kaikkea on yhteiskunnalta saanut ja monet ei ehkä niin ansaitusti. Samaa mieltä kaikki valtion rahoja väärin käyttävät pitää saada kiinni ja vastuuseen, kaikki. Oikeuden eteen!
Mun aikuinen poika asuu kotona vielä. Saan asumistukea hänenkin osaltaan, mutta miten nyt jatkossa, kun hän sai töitä kesäksi? Miten laskukaava menee, kun meitä on tässä lisäksi minä vanhempi ja alaikäinen lapsi. Vähentääkö pojan tulo asumistukea vain hänen osaltaan, vai koko asumistuen osalta? Mistään Kelan sivuilta ei löydy tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuinen poika asuu kotona vielä. Saan asumistukea hänenkin osaltaan, mutta miten nyt jatkossa, kun hän sai töitä kesäksi? Miten laskukaava menee, kun meitä on tässä lisäksi minä vanhempi ja alaikäinen lapsi. Vähentääkö pojan tulo asumistukea vain hänen osaltaan, vai koko asumistuen osalta? Mistään Kelan sivuilta ei löydy tietoa.
Et saa asumistukea "hänen osaltaan", vaan ruokakunnalle myönnetään ns. yhteinen asumistuki, jossa otetaan huomioon nuppimäärä ja heidän tulonsa.
Kesätyöt huomioidaan, jos ne kestävät vähintään 3kk. Muuten ei vaikuta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa asumistukea "hänen osaltaan", vaan ruokakunnalle myönnetään ns. yhteinen asumistuki, jossa otetaan huomioon nuppimäärä ja heidän tulonsa.
Mutta kai siihen jonkinlainen laskukaava on pakko olla, vai meneekö lapsen koko tienestit nyt sitten meidän muidenkin asumiseen? Ei paljon kannusta työntekoon.
Tässä on nyt kaksi potentiaalista vaihtoehtoa mietittäväksi.
Joko kyseessä on älykäs rolli, joka tähtää siihen, että yleinen mielipide kääntyy yksinhuoltajien tukia vastaan
Tai jos tämä ei ole rolli vaan tosissaan mietitty aloitua niin o-ou. Se tarkoittaa sitä, että yksinhuoltajille kannattaisi pakollistaa jotain kansalaistaidon kursseja.
Olin lastenkodissa nuorempana töissä. Ihmettelin, kun lastenkodissa olevien lasten vanhemmat saivat yhdessä lisää lapsia, mutta olivat kuitenkin eronneet ja asuivat eri kämpissä. Olin nuori ja naiivi, enkä tajunnut mistä oli kyse. Kotilomilla viedessä näin tietysti, että asuivat kaikki oikeasti yhdessä (jos esim. osa lapsista oli kotona ja osa huostassa) ja isällä vaan tukien maksimoimiseksi kämppä ja kirjat muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai siihen jonkinlainen laskukaava on pakko olla, vai meneekö lapsen koko tienestit nyt sitten meidän muidenkin asumiseen? Ei paljon kannusta työntekoon.
Tottakai siihen on laskukaava. Voit kokeilla kelan sivuilla.
Kannustaisikohan se sitä nuorta muuttamaan omilleen ja tekemään töitä jatkossakin, ettei oman lapsen kesätyötienesteille käy samoin?
Hänelle jää silti käteen enemmän, mitä ilman kesätöitä ja koko perhe tukien varassa. Vanhemman asenne, ettei töitä kannata tehdä jos sitten joutuu maksamaan itse elämisestään jotain ei ainakaan kuulosta kovin työntekoon kannustavalta...
Vierailija kirjoitti:
??
Tietenkin jos perheessä on palkkaa saava henkilö hänen tulonsa vaikuttavat. Normaalit perheet kyllä maksavat itse vuokransa
Olisihan se kiva saada sekä tukea että palkaa.
Mä saan palkkaa ja tukia mutta olenkin osa-aikatyössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustaisikohan se sitä nuorta muuttamaan omilleen ja tekemään töitä jatkossakin, ettei oman lapsen kesätyötienesteille käy samoin?
Hänelle jää silti käteen enemmän, mitä ilman kesätöitä ja koko perhe tukien varassa. Vanhemman asenne, ettei töitä kannata tehdä jos sitten joutuu maksamaan itse elämisestään jotain ei ainakaan kuulosta kovin työntekoon kannustavalta...
Lisättäköön tähän vielä, että jos kyseessä on tosiaan KESÄtyö, niin siitä tuskin menee juuri mitään asumiseen, kun siinä on tosiaan tuo jatkuvan työn ja 3kk vaatimus, eikä lähde heti ekasta palkasta rullaamaan. Silti olisi sille nuorellekin ihan arvokas opetus, että töissä käydään juuri siksi, että voi ensisijaisesti itse maksaa laskunsa ja sitten ostaa vielä jotain kivaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisättäköön tähän vielä, että jos kyseessä on tosiaan KESÄtyö, niin siitä tuskin menee juuri mitään asumiseen, kun siinä on tosiaan tuo jatkuvan työn ja 3kk vaatimus, eikä lähde heti ekasta palkasta rullaamaan. Silti olisi sille nuorellekin ihan arvokas opetus, että töissä käydään juuri siksi, että voi ensisijaisesti itse maksaa laskunsa ja sitten ostaa vielä jotain kivaa päälle.
Olemme sopineet, että hän asuu kotona opiskelujen ajan, jos mitään tarvetta pois muuttamiselle ei ilmene. Sai opiskelupaikan yliopistosta. Hän on maksanut minulle ns. ruokarahaa 18 täytettyään. Sekin on muuten yksiselitteisesti tällä palstalla tuomittu. Poika ei käytä mitään päihteitä, ei ole käynyt baarissa ikinä, ei ostele mitään muuta kuin satunnaisesti karkkia, joten hän saattaa selviytyä säästöillään ilman opintolainan ottamista.
Epäreilulta tuntuisi se jos pojan kesätyö söisi koko perheemme asumistuen, jolloin poika ei hyötyisi juuri mitään työstään.
Poika on autismikirjolla ja se aiheuttaa omat haasteensa tähän kaikkeen, enkä minäkään en ole sairauttani valinnut, sori siitä.
Outo on systeemimme kieltämättä.
Asumistuki on tuhansillta kotitalouksilla vielä hakemattakin. Eläkkeensaajista iso osa asuu omakotitaloissa. Mutta yllättävän harva edes tietää tehdä asumistukihakemusta omistusasuntoon. Takuueläkeläisistäkin harva on hakenut asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Se oli yhtä ihmeellinen, itseasiassa vieläkin ihmeellisempi kymmenen vuotta sitten, jossa naiseni kanssa totesimme saman, emmekä koskaan muuttaneet virallisesti yhteen.
Asuimme kyllä käytännössä yhdessä, mutta ilmoitin osoitteekseni työpaikkani osoitteen ja hain postini Poste-restantesta.
Suosittelen sujuvasti :-)
outoa matematiikkaa. Eihän mikään tuki maksa vuokraa kokonaisuudessa. Ihme tukihuijareita, ja vielä ihmisiä joilla omia lapsia. Loisitaan tuilla ja jätetään omille lapsille velkaantunut kurja maa.
Aamen. Ihmiset ei millään tunnu ymmärtävän, ettei sillä ole mitään tekemistä elatusvelvollisuuden kanssa, että asunnossa asuvan tienaavan aikuisen oletetaan maksavan se asunto. Riippumatta siitä, onko hän äiti, isä, bonusvanhempi, uusi puoliso vai täysi-ikäinen lapsi.
Jos talossa on rahaa, sillä voidaan maksaa se talo. Apuun turvaudutaan silloin, kun tuloja ei taloudessa yksinkertaisesti ole.