RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene
Kommentit (409)
Meillä lapsi halusi alakouluiässä irtisanoutua kirkosta ja aloittaa et:n opiskelun. Ei halunnut nyt riparille tai protullekaan. Itse kävin protun yli 20-v sitten, oli kyllä mukava kokemus ja suosittelin tätä omallekin lapselle, mutta ei voi pakottaa..
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Porvoossa?
Muualla Suomessa kaikki paitsi jehovantodistajat käyvät riparin tai protun. Surullista, jos teinillä ei ole minkäänlaista aikuistumisjuhlaa.
Mä en käynyt kumpaakaan. En ole jehovantodistaja. Ei vaan kiinnostanut. En ole pitänyt myöskään minkäänlaisia valmistujaisjuhlia mistään koulusta (lukio, sen jälkeen vielä 3 tutkintoa), lapsuuden jälkeen synttäreitä (vanhempien järkkäämät), ja häätkin halusin maistraatissa. Ja olen nainen. Inhoan juhlien järjestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi halusi alakouluiässä irtisanoutua kirkosta ja aloittaa et:n opiskelun. Ei halunnut nyt riparille tai protullekaan. Itse kävin protun yli 20-v sitten, oli kyllä mukava kokemus ja suosittelin tätä omallekin lapselle, mutta ei voi pakottaa..
Järkevä tyyppi lapsesi. ET muuten on äärimmäisen fiksu kouluaine.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.
Ei. 65 % kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat olisivat hyviä. Vaikka ei olisi uskovainen, niin uskonnosta olisi hyvä tietää. Vaikuttaa kuitenkin niin paljon yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat olisivat hyviä. Vaikka ei olisi uskovainen, niin uskonnosta olisi hyvä tietää. Vaikuttaa kuitenkin niin paljon yhteiskunnassa.
Samaa mieltä. Mielestäni tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi lopettaa kokonaan, ja opettaa puhtaasti faktapohjalta. Eli faktoilla tarkoitan sitä, mitä (valta)uskontoja maailmassa on, pääpiirteittäin niiden opetukset, ja miten nämä opetukset näkyvät kulttuurissa ja yhteiskunnassa.
Olisikin hienoa, jos rippikoulu olisikin vain niille älykkäille nuorille, joita nämä eksistentiaaliset kysymykset mietityttävät. Tulisi hyviä keskusteluja.
Nyt se on toimimaton peruskoulu kakkonen. Aika menee häiriköitä paimentaessa ja työskentelyn taso on laitettava sinne alaluokkalaisten tasolle niiden tyhmimpien mukaan.
Fiksut nuoret kärsivät. Työntekijätkään eivät haluaisi olla siellä - kutsumuksestaan huolimatta.
Riparihan on itse asiaansa eli kasteopetukseen melko toimimaton konsepti, mutta koska se tapahtuu teini-ikäisille, se kaikki muu plus hormonit tuovat heidät koolle.
Itse aikoinaan kävin sen kyllä melko pitkälti vain juhlien takia. Mutta vaikka se silloin ennen leiriä ajatteli, että se on varmasti jotenkin äärettömän per*eestä, niin loppujen lopuksi se oli melko pitkälti kuin joku poikaleiri tms lastenleiri, missä nuorempana oli tullut käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin hienoa, jos rippikoulu olisikin vain niille älykkäille nuorille, joita nämä eksistentiaaliset kysymykset mietityttävät. Tulisi hyviä keskusteluja.
Nyt se on toimimaton peruskoulu kakkonen. Aika menee häiriköitä paimentaessa ja työskentelyn taso on laitettava sinne alaluokkalaisten tasolle niiden tyhmimpien mukaan.
Fiksut nuoret kärsivät. Työntekijätkään eivät haluaisi olla siellä - kutsumuksestaan huolimatta.
Riparihan on itse asiaansa eli kasteopetukseen melko toimimaton konsepti, mutta koska se tapahtuu teini-ikäisille, se kaikki muu plus hormonit tuovat heidät koolle.
En nyt ehkä älykkyystestejä vaatisi, mutta aidon kiinnostuksen kylläkin. Mieluummin niin, että nuori osaisi perustella miksi haluaa osallistua sen sijaan, että osallistumattomuus olisi joku valinta.
on nykyään sateenkaari voketusta sampan tahdissa meidän lapset eivät mene. jos tuata kummi hommaa ei kirkko uudista loppuu kirkko ristiäsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.
Älä valehtele.
Kirkon jäsenyys on 65 prosentilla suomalaisista
Kyllä, kokonaisuudessaan, isommissa kaupungeissa laskutrendi on selkeä. Mm Tänään Aamulehdessä oli artikkeli "keskimääräisestä tamperelaisesta" jossa mainittiin että evlutteja on 58%. Siihen muutama prossa ortodokseja.
Vastaavassa jutussa on kymmenisen vuotta sitten oli kymmenisen prosenttia isommat lukemat.
Jos ei halua, ei mene. Prometeus-leirille voi mennä. Siellä ei opeteta dogmeja vaan ihmisyyttä ja etiikkaa. Ajattelun taitoa.
Minä olen käynyt rippikoulun, mutta sittemmin eronnut kirkosta. Mies ei usko mutta kuuluu kirkkoon, ja lapsi myös. Lapsella olisi rippikoulu parin vuoden päästä ja ollaan jo siitä juteltu. Lapsi pitää riparia tosi kummallisena ajatuksena. Ollaan sanottu, että voi mennä tai olla menemättä, ja voidaan pitää jotkut kesäjuhlat joka tapauksessa. Hänellä on 7 vanhempaa serkkua, joten rippijuhlissa ollaan rampattu viimeiset vuodet joka kesä.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan (joka tehtiin jo ajat sitten, ehkä kymmenen vuotta sitten) uskovaisia on alle 40% Kirkon jäsenistä. Kun jäsenmäärä jatkuvasti laskee ollen enää valtakunnantasollakaan hiukan yli 70%, voidaan todeta, että uskonnollisia on noin miljoona ja heistä valtaosa 80-vuotiaita ja yli.
Loput jäsenet kuuluvat Kirkkoon näiden vanhusten tunteiden säästämiseksi ja riittien ja seremonioiden vuoksi, joten olkaa huoleti, kyllä tääkin taikausko kohta on historiaa.
Ei kuuluta kirkkoon ja omat lapset saivat aikoinaan päättää haluavatko mennä riparille tai protuleirille. Eivät halunneet kumpaakaan.
Heidän kavereistaan varmaan 99 % meni kuitenkin riparille, joten ainakaan täällä pääkaupunkiseudun kehyskunnassa tuo vain 65 % ev. lut. ei vielä näy. Mutta hyvä että tää on vähitellen muuttumassa ja meno moninaistuu. Kyllästyttää tällainen puolipakollinen yhtenäiskulttuuri ja turhat laumarituaalit.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Porvoossa?
Muualla Suomessa kaikki paitsi jehovantodistajat käyvät riparin tai protun. Surullista, jos teinillä ei ole minkäänlaista aikuistumisjuhlaa.
Höpöhöpö. Ainakaan Vantaalla ei käy riparia edes puolet ikäluokasta. Selviää ihan tilastoista. Täällä on muut uskonnot hyvin edustettuna, ei monessa kulttuurissa käydä rippikoulua.
Itse en olisi halunnu käydä riparia mutta ei siihen aikaan ollu vaihtoehtoja kun odotettiin että käy. Ei käynyt mielessä edes vaihtoehto että ei tarvii mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi jos sitä osattaisiin opettaa. Poikani kävi peruskoulussa et:tå 9 vuotta samoja asioita. Miten olla hyvä kaveri, mitkä ovat ihmisoikeudet, mitkä ovat lapsen oikeudet jne. Yhtenä vuonna kävivät toisen oppilaan kanssa kuvisopettajan luokassa piirtelemässä, kun ei mitään kirjaamaan ollut. Ruutuvihko täynnä piirustuksia, kun kuvisope opetti samaan aikaan kuvista toiselle luokalle.. Vuodesta toiseen lapsellista kiva kaveri-höpinää. Vasta lukiossa touhuun tuli jotain järkeä.
Kumpaakaan lastani ei ole kastettu eivätkä kuulu kirkkoon. Muistan kun nyt jo aikuisikäinen tyttäreni kiitti minua siitä ettei ole kastettu eikä ole pakotettu liittymään koskaan mihinkään uskonto juttuihin.
Itse asia heidän perheensä, jotka voisin omista tutuista tuohon lokeroon sijoittaa, ovat poikkeuksetta niitä, joille ripari on itsestäänselvyys. Saahan siitä rahaa, eikä saavutus vaadi kovin suuria ponnisteluja.
Asia erikseen ovat ongelmaperheet, joissa ei muisteta koko ilmoittautumista eikä jakseta edes ajatella mitään pönötysjuhlia.
Ne, jotka tietoisesti ja harkiten jättävät rippikoulun käymättä, ovat pääosin korkeammin koulutettujen jälkeläisiä.