Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene

Vierailija
27.05.2023 |

En voi pakottakaan.

Kommentit (409)

Vierailija
161/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää vähän nykymaailmassa rippikoulun käynti. Suurin osa ihmisistä ei ole kovinkaan uskonnollisia ja uskontojakin on jo suomessa useita. Luulen että ripariperinne tulee kuolemaan seuraavien vuosikymmenten aikana.

Vierailija
162/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi halusi alakouluiässä irtisanoutua kirkosta ja aloittaa et:n opiskelun. Ei halunnut nyt riparille tai protullekaan. Itse kävin protun yli 20-v sitten, oli kyllä mukava kokemus ja suosittelin tätä omallekin lapselle, mutta ei voi pakottaa..

Järkevä tyyppi lapsesi. ET muuten on äärimmäisen fiksu kouluaine.

Olisi jos sitä osattaisiin opettaa. Poikani kävi peruskoulussa et:tå 9 vuotta samoja asioita. Miten olla hyvä kaveri, mitkä ovat ihmisoikeudet, mitkä ovat lapsen oikeudet jne. Yhtenä vuonna kävivät toisen oppilaan kanssa kuvisopettajan luokassa piirtelemässä, kun ei mitään kirjaamaan ollut. Ruutuvihko täynnä piirustuksia, kun kuvisope opetti samaan aikaan kuvista toiselle luokalle.. Vuodesta toiseen lapsellista kiva kaveri-höpinää. Vasta lukiossa touhuun tuli jotain järkeä.

Tuossahan on rikottu lakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu myös alueesta, perheestä sekä tietysti lapsen omasta mielipiteestä. Meidän päiväkoti-ikäisiä ei ole kastettu, mutta meillä mies on uskovainen ev.lut. ja minä wicca (alapeukkuja satelee), joten opetamme lapsillemme kotona kummankin uskonnon perusteita. Olen ajatellut, että teininä heillä on itsellään jo eväitä päättää, menevätkö riparille, protuleirille vai ihan vaan kesäloman viettoon. Itse en jotenkin  tajua sitä tapakristillistä ajatusta siitä, että uskominen on noloa mutta niin on myös riparilta pois jääminenkin. Itselleni on tärkeää ne merkitykset uskonnollisten tapojen taustalla, vaikka tiedän, etteivät ne kaikille ole. Jos haluan antaa lapsille rahalahjoja, se onnistuu myös ilman seremoniaa.

Vierailija
164/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkko loppuu sampan tahdissa kirjoitti:

on nykyään sateenkaari voketusta sampan tahdissa meidän lapset eivät mene. jos tuata kummi hommaa ei kirkko uudista loppuu kirkko ristiäsetkin.

Mitä on sampa??

Vierailija
165/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin ilmeisesti harva menee, en käynyt sitä itsekään. Liian vähän sukulaisia, joten tuntipalkka tuosta sonnasta olisi jäänyt liian pieneksi.

Vierailija
166/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on alueita, joilla kaikki käy riparin. Ne on ne parhaat alueet ja niillä koulujen oppimistulokset ovat parhaat.

Sieltä tulee tuleva eliitti ja johtajat.

Vierailija
167/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuorten välinen livevuorovaikutus on vähentynyt. Kaverien tapaaminen, seurustelu ja opiskeluakin tehdään etänä. Ehkäpä leiritkin hiipuvat.

Sääliksi käy.

Vierailija
168/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin niin ikiaikainen, "mennään kun on aina menty" tyyli on niin karmivaa

Vierailija
169/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha jäänne joka joutaakin jäädä pois.

Vierailija
170/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse erosin heti kirkosta 18v täytettyäni, eka fiksuin päätös täysikäsenä

Vierailija
171/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.

65,1% suomalaisista kuuluu kirkkoon.

Vierailija
172/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma perinne, et srk ottaa viikoks suljetulle leirille teiniporukan. Huhhuh. Pois tollaset.

Vierailija
173/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän sitä monet ensisuudelmat koetaan. Ja hyvässä lykyssä vaikka tulee vielä kumppanikin mukaan sieltä.

Vierailija
174/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin kirkosta heti rippikoulun ja konfirmaation jälkeen. Riparin käyminen tuntui olevan vanhemmilleni ja varsinkin isovanhemmilleni tärkeä asia, itse sain melkeinpä yökkärefleksia uskon tuputtamisen takia.

Oma lapseni ei rippikouluun mennyt, eikä enää kuulu kirkkoonkaan.

Puhut palturia. Ei ripareilla uskoa tuputeta, ei ollenkaan. Ei tuputettu silloinkaan, kun minä sen kävin parikymmentä vuotta sitten. Leirillä oli kivaa, sai uusia ystäviä ja oppi uusia puolia itsestään ja muista. Tuohon aikaan rippikoulu oli naimision pääsyn ehto: rippiklulun käynyt ja rokotettu. Kai se vieläkin on? Saa oikaista, en ole tarkistanut asiaa.

Vierailija
175/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.

Se että tämä kommentti on saanut noin paljon yläpeukkuja, kertoo miten tyhmää porukkaa palstalla on.

Vierailija
176/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellähän sitä monet ensisuudelmat koetaan. Ja hyvässä lykyssä vaikka tulee vielä kumppanikin mukaan sieltä.

Onneksi itse en joutunut hyväksikäytetyksi sentään pakkoleirillä

Vierailija
177/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protu-leiri on hyvä vaihtoehto. Oma nuori tykkäsi tosi paljon ja jäi ihania muistoja. Protu on vähän niinkuin uskonnoton versio riparista.

Vierailija
178/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmivaa että vielä 2020 luvulla on tuollaiset aivopesu leirit laissa sallittuja..

Vielä kauheempaa että jotkut palkottaa lapsensa sellaselle.

Vierailija
179/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo pienellä paikkakunnalla asuvana nuorena mikään maatamullistava juttu ollut. Ihan niiden samojen koulukavereiden kanssa sen kävi, jotka oli tuntenut jo vuosikausia. Eikä riparilla muutenkaan tullut mitään järisyttäviä elämyksiä koettua. Ihan tavallista yhdessäoloa. Ei siinä olisi paljosta jäänyt paitsi, vaikka olisi jättänyt väliin, mutta ei myöskään ollut mikään kamala kokemus. Niitä rippijuhlien lahjoja, toisin sanoen rahaa, siinä taisi eniten odottaa.

Vierailija
180/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin ketjua lukiessa huomaa ihmisten sivistymättömyyden ja millaista porukkaa täällä on. Mustavalkoisella ajattelulla varustettua Wt-väkeä. Kommentteina mm. Vihaan uskontoja, aivopesua jne. En ole itse minkään sortin uskovainen, mutta lapseni on ollut kirkon päiväkerhossa, toisen lapsen partio kokoontuu kirkolla, lasten kouluissa järjestetään vielä kevätkirkko, molemmat ovat käyneet riparin, toinen on ollut srk:lla kesätöissä. En ole kertaakaan ajatellut, että heitä olisi jotenkin aivopesty uskontoon, vaan että kirkko on instituutio siinä missä muutkin ja järjestää tosi fiksua toimintaa. Sitäpaitsi Suomessa kirkko aika tiiviisti liittyy erilaisiin traditioihin ja itse ajattelen, että nuo traditiot ovat ennemminkin osa yleissivistystä kuin uskonnonharjoittamista. Mitä te aivopesua ja uskontoa vihaavat oikein pelkäätte? Vai onko täällä niin tyhmää väkeä, että todella luulette, että kirkon tilaisuudessa voi tulla aivopestyksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi