RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene
Kommentit (409)
rippi koulu on setan aivojen pesua samban tahdissa pojan luokalta ei osallistu monikaan. tarkoitettu lähinnä poikkeaville.
Toivon, että rippikoulu jäisi sellaisten nuorten käytäväksi, joita asia oikeasti kiinnostaa edes hitusen.
Ne, jotka haluavat sinne vaan sen takia, että saisivat juhlat ja rahaa, saisivat pysyäkin poissa. Samoin ne, jotka pitävät päivää jonain prinsessapäivänä, meikkaavat ja pukeutuvat liian paljastaviin mekkoihin. Jep, molempia on nähty.
Jyrkkien ateistien heterolapset jättää
menemättä kummallekkaan leirille. Rippileiri on tapauskovaisille ja uskovaisille, Protulla paljon Setahenkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ketjua lukiessa huomaa ihmisten sivistymättömyyden ja millaista porukkaa täällä on. Mustavalkoisella ajattelulla varustettua Wt-väkeä. Kommentteina mm. Vihaan uskontoja, aivopesua jne. En ole itse minkään sortin uskovainen, mutta lapseni on ollut kirkon päiväkerhossa, toisen lapsen partio kokoontuu kirkolla, lasten kouluissa järjestetään vielä kevätkirkko, molemmat ovat käyneet riparin, toinen on ollut srk:lla kesätöissä. En ole kertaakaan ajatellut, että heitä olisi jotenkin aivopesty uskontoon, vaan että kirkko on instituutio siinä missä muutkin ja järjestää tosi fiksua toimintaa. Sitäpaitsi Suomessa kirkko aika tiiviisti liittyy erilaisiin traditioihin ja itse ajattelen, että nuo traditiot ovat ennemminkin osa yleissivistystä kuin uskonnonharjoittamista. Mitä te aivopesua ja uskontoa vihaavat oikein pelkäätte? Vai onko täällä niin tyhmää väkeä, että todella luulette, että kirkon tilaisuudessa voi tulla aivopestyksi?
Kyllähän joka leiriltä aina joku heikompi aines ns. hurahti uskontopiireihin, taidat olla yksi heistä
Riparilahjat ja -raha
Ja ikäloppujen fapsujen miellyttämistä, etteivät saa sydänkohtausta kun eivät suostu millään tajuamaan, että 1900-luku loppui joku aika sitten
ei heteroille kirjoitti:
rippi koulu on setan aivojen pesua samban tahdissa pojan luokalta ei osallistu monikaan. tarkoitettu lähinnä poikkeaville.
Voi siellä varmaan saada tukea myös oikeinkirjoitukseen. Esimerkiksi yhdyssanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin kirkosta heti rippikoulun ja konfirmaation jälkeen. Riparin käyminen tuntui olevan vanhemmilleni ja varsinkin isovanhemmilleni tärkeä asia, itse sain melkeinpä yökkärefleksia uskon tuputtamisen takia.
Oma lapseni ei rippikouluun mennyt, eikä enää kuulu kirkkoonkaan.
Puhut palturia. Ei ripareilla uskoa tuputeta, ei ollenkaan. Ei tuputettu silloinkaan, kun minä sen kävin parikymmentä vuotta sitten. Leirillä oli kivaa, sai uusia ystäviä ja oppi uusia puolia itsestään ja muista. Tuohon aikaan rippikoulu oli naimision pääsyn ehto: rippiklulun käynyt ja rokotettu. Kai se vieläkin on? Saa oikaista, en ole tarkistanut asiaa.
Ei kai rippikoulu ikinä ole ollut naimisiin menon ehto? Tai ehkä joskus 100 vuotta sitten. Mutta ei siis koske ainakaan ketään alle 60 vuotiasta.
Poika ei mennyt riparille. Kertoi kaikkien kaverien sanoneen menevänsä vanhempien pakottamana ja vain ja ainoastaan rahan takia.
Kiva perinne.
Omani kaksi lasta kieltäytyivät ehdottomasti riparista. Olemme ns uskonnoton perhe, mutta tietenkin tarjosin lapsille mahdollisuutta riparille pääsyyn, että valinta on heidän. Salaa olin todella ylpeä heistä, että haluavat olla kaukana kaikesta uskonnollisesta instituutioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.
Mä en mennyt vuosien koulukiusaamisen takia.
nainen -86
Eikö sinulla ollut minkäänlaista aikuistumisjuhlaa? Miten selviydyit elämässäsi myöhemmin?
En ole tuo kelle vastasit, mutta mitä perkelettä. Minä en käynyt riparia enkä mitään muutakaan leiriä ja hyvin olen 35 vuotiaaksi asti elämässä pärjännyt. Miksi menisin mihinkään leirille kun ei uskonto jutut kiinnostaneet enkä edes kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin kirkosta heti rippikoulun ja konfirmaation jälkeen. Riparin käyminen tuntui olevan vanhemmilleni ja varsinkin isovanhemmilleni tärkeä asia, itse sain melkeinpä yökkärefleksia uskon tuputtamisen takia.
Oma lapseni ei rippikouluun mennyt, eikä enää kuulu kirkkoonkaan.
Puhut palturia. Ei ripareilla uskoa tuputeta, ei ollenkaan. Ei tuputettu silloinkaan, kun minä sen kävin parikymmentä vuotta sitten. Leirillä oli kivaa, sai uusia ystäviä ja oppi uusia puolia itsestään ja muista. Tuohon aikaan rippikoulu oli naimision pääsyn ehto: rippiklulun käynyt ja rokotettu. Kai se vieläkin on? Saa oikaista, en ole tarkistanut asiaa.
Siviilivihkimiset ovat olleet Suomessa vaihtoehtona vuodesta 1918 lähtien. Että kannattais siellä landellakin näitä "tietoja" jo päivittää.
Ja yleissivistyksen ja kulttuurin kannalta kannatan uskonnoista oppimista, siis neutraalista näkökulmasta. En missään nimessä sillä ajatuksella, että jokin uskonto olisi toista parempi, koska omasta mielestäni kaikki ovat yhtä aivopesua. Lastemme kaveripiirissä on niin katolilaisia, ortodokseja, muslimeja, hinduja yms, paljon eri uskontokuntia, koska olemme vuosia asuneet Suomen ulkopuolella. No, ovat myös oppineet kuinka paljon hartaissa perheissä on ahdasmielisiä oppeja yms, toiset avarakatseisimpia kuin toiset. Sääliksi on myös käynyt ne alistetut lastemme ystävät keiden vanhemmat eivät uskonnon varjolla hyväksy gaysuhteita tai naisen tasa-arvoisuutta, mutta tämäkin on vain avartanut omien lasteni maailmankuvaa.
Aikoinaan olin ainoa luokallani, joka ei käynyt riparia. Se oli minulle tärkeä asia. Vanhempani erosivat aikoinaan kirkosta, joten en ole pienenäkään kuulunut kirkkoon. Jos oma lapsi sitten aikoinaan haluaa käydä riparin, niin ymmärrän olla nurisematta ääneen. Jos hän sen sijaan valitsee protun (tai miksei leirittömyyden), niin olen kuitenkin paljon tyytyväisempi.
Itse en käynyt, koska olin syrjitty
Kävin riparin rahan takia ja erosin kirkosta heti kun pystyin.
Monella alueella kristityt on harvinaisia. Esim Kalliossa vähemmistonä.
Ihmetyttää kyllä nämä puheet aikuistumisjuhlasta, ihan kuin sukujuhlien känniset enot laukomassa juttuja "naimaluvasta". 15-vuotiaat ovat lapsia, eivät tokikaan pieniä enää, mutta vielä muutaman vuoden verran huollettavia ja vahdittavia koululaisia.
Rippikoulu leireineen on turha jäänne, enkä käynyt itsekään.
Vm. -84
Vierailija kirjoitti:
Kumma perinne, et srk ottaa viikoks suljetulle leirille teiniporukan. Huhhuh. Pois tollaset.
Hieman nyt on vainoharhainen asenne.
Itse en halua lausua rukouksia jotka eivät merkitse minulle mitään tai kuunnella satuja Jeesuksesta. Enkä halua pakottaa lastanikaan siihen. Kivaa toimintaa on muuallakin.