Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene

Vierailija
27.05.2023 |

En voi pakottakaan.

Kommentit (409)

Vierailija
121/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistumisjuhla? Ei 15-vuotias ole aikuinen. Ei edes konfirmaation jälkeen.

Vierailija
122/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

White trashit ei käy riparia

Tulihan se ilkeilyhäirikkö tähänkin ketjuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.

Älä valehtele. Yli 60% suomalaisista on luterilaisia.

Taitaa olla jo alle 60 %. Joka tapauksessa määrä vähenee koko ajan, ja oikein hyvä niin.

Juuri niin. Kirkkoon kuuluu enää alle 65% kansasta, joten kirkon vaikutusvalta on murenemassa. Runsaan 10 vuoden päästä kirkkoon kuuluu alle puolet kansasta.

Vierailija
124/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla jo alle 60 %. Joka tapauksessa määrä vähenee koko ajan, ja oikein hyvä niin.

Miksi on hyvä, että vähenee? Onko sitten parempi, että esim. islamilaisia on enemmistö?

Asettelet vaihtoehtoja virheellisesti. Ei luterilaisen kirkon kannatuksen vähenemisestä seuraa, että islamilaisia pitäisi olla enemmistö.

Miksikö on hyvä, että luterilaisuus vähenee? Koska luterilaisuus on uskonnollinen ideologia, ja uskonnollinen ajattelu nojaa kestämättömiin premisseihin ja irrationaalisiin oletuksiin. Satukirjojen ja mielikuvitusolentojen varaan rakentuvasta ajattelusta pitäisikin päästä eroon. Sama koskee muitakin uskonnollisia ideologioita.

Ideologiat ja uskonnot kuuluvat kyllä eri kategoriaan ja mitä uskontoihin tulee, niin luterilainen kirkko on kyllä eräs niistä kaikkein suvaitsevaisimmista kirkkokunnista  nykyisin. 

Uskonnot on yksi ideologioiden laji. Poliittiset ideologiat ovat toinen. Lisäksi on muita, edellisiin kuulumattomia ideologioita.

Vierailija
125/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään naislespopappien kirkkoon ei kannata lapsia viedä kun vierailulla riparillakin käy Setan demonisoidut valistajat ja koko kirkon opetus on lgbt-paskaa

Vierailija
126/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär ei halunnut myöskään vaikka kerroin että jeesushömppä on sivuseikka, kyseessä on yksi nuoruuden tärkein etappi ja siellä pidetään hauskaa toisten nuorten kanssa. Moni löytänyt poikakaverikin.

Vierailija
127/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei esikoinen käynyt riparia eikä ilmeisesti keskimmäinenkään aio. Kuopus vielä sen verran nuori että vaikea sanoa. Jokainen saa itse päättää asiasta.

En ole itsekään käynyt riparia, ei voinut vähempää kiinnostaa ja taisin olla luokkani ainut, joka jätti väliin.

Meillä lapset ovat itse saaneet päättää. Vanhempi halusi prometheus-leirille ja nuorempi riparille. Molemmille järjestettiin juhlat. En ymmärrä vanhempia, jotka yrittävät pakottaa lapsensa riparille, jos lapsi ei itse sinne halua.

Vierailija
128/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi, riparillahan pojista tulee miehiä ja tytöistä naisia.

Hyi olkoon mitä siellä riparilla oikein tehdään??!?

Yleensä sanotaan, että armeija tekee pojista miehiä.

Vierailija
129/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menetin neitsyyteni riparilla rantasaunassa vuonna 1993 :D Myöhemmin tein rippiraamatusta sätkiä.

Rahan ja lahjojen takia mä sen kävin, ja oikeastaan tuohon aikaan ei edes ollut muista vaihtoehtoja.

Vierailija
130/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori halusi itse mennä. Meillä vanhemmilla on hyvät muistot omasta riparista ja kaikki lapsemme on kastettu. Ihan hyvilläni olen siitä, että hänkin haluaa vielä kuulua kirkkoon. Riparin tapaamisissa on korostettu sitä, että päätöksen kasteesta ovat tehneet vanhemmat, ja nyt nuori itse päättää, haluaako jatkaa seurakunnan jäsenenä.

Vierailija
131/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2022 kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun kävi noin 91 prosenttia ja kaikista 15-vuotiaista nuorista 74 prosenttia.

Eli kirkkoon kuulumattomiakin nuoria osallistuu riparille. Ei suosio ole erityisesti laskussa, vaikka omassa lähipiirissä siltä tuntuisi.

"Suosio" perustuu lahjoihin. Kyllähän sitä voi kärsiä viikon leirillä tai päiväriparilla kun on tulossa hulppeasti rahaa. Juhliin kutsutaan tietenkin kaikki mahdolliset sukulaiset ja tutut, jotta rahamäärä on mahdollisimman suuri.

Kirkko sulkee tältä silmänsä ja iloitsee kuinka nuoret ovat kiinnostuneita uskonnosta ja kokevat riparin tarpeelliseksi. 

Vierailija
132/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sen pitäisi olla pakollista mennä rippikouluun.

Vierailija
133/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse kieltäydyin lestadiolaistaustaisena riparista kolmesta syystä. En uskonut minkäänlaiseen jumalaan tai suuremaan voimaan, eikä asia ole muuttunut niistä ajoista vieläkään ja toiseksi en halunnut minkäänlaisia pönötysjuhlia itselleni järjestettävän. Inhoan olla juhlakaluna missään parin henkilön porukkaa suuremmassa ja vieä vähemmän sellaisessa oikein virallisessa pukujuhlassa. Olisin varmaan juossut karkuun omista juhlistani koko päiväksi. Kolmanneksi en pidä leireistä ollenkaan. E pienistä, enkä suurista. Kyllähän minua yritettiin kovasti riparille painostaa koko perheen voimin, kuten arvata varmaan saattaa.

Tähän liittyen: Nykynuoret eivät ole hirveän uskonnollisesti suuntautuneita enää. Yhä useampi on ateisti tai spiritualisti sydämmessään. Mielestäni se on hyvä asia, sillä uskonnot kuuluvat keskiajalle ja olisivat saaneet jäädä sinne.

Vierailija
134/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2022 kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun kävi noin 91 prosenttia ja kaikista 15-vuotiaista nuorista 74 prosenttia.

Eli kirkkoon kuulumattomiakin nuoria osallistuu riparille. Ei suosio ole erityisesti laskussa, vaikka omassa lähipiirissä siltä tuntuisi.

"Suosio" perustuu lahjoihin. Kyllähän sitä voi kärsiä viikon leirillä tai päiväriparilla kun on tulossa hulppeasti rahaa. Juhliin kutsutaan tietenkin kaikki mahdolliset sukulaiset ja tutut, jotta rahamäärä on mahdollisimman suuri.

Kirkko sulkee tältä silmänsä ja iloitsee kuinka nuoret ovat kiinnostuneita uskonnosta ja kokevat riparin tarpeelliseksi. 

Nyt on aika rankka yleistys. Fiksuja nuoriakin on olemassa. Kristilliset arvot on ihan hyvä pohja elämään edelleen.

Vierailija
135/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on hyvä, että vähenee? Onko sitten parempi, että esim. islamilaisia on enemmistö?

Asettelet vaihtoehtoja virheellisesti. Ei luterilaisen kirkon kannatuksen vähenemisestä seuraa, että islamilaisia pitäisi olla enemmistö.

Miksikö on hyvä, että luterilaisuus vähenee? Koska luterilaisuus on uskonnollinen ideologia, ja uskonnollinen ajattelu nojaa kestämättömiin premisseihin ja irrationaalisiin oletuksiin. Satukirjojen ja mielikuvitusolentojen varaan rakentuvasta ajattelusta pitäisikin päästä eroon. Sama koskee muitakin uskonnollisia ideologioita.

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka luulee, että yhdestä taikauskosta luopuminen tarkoittaa toiseen taikauskoon liittymistä.

Uskonto oli ennen valtion korvike millä etsittiin ryhmälle koheesiota vastustaa ulkopuolisten heimojen ja kulttuurien vaikutusta. Se on eliitin itse itselleen luoma työkalu, jolla hallita sivistymätöntä ja ymmärtämätöntä rahvasta pelolla ja näkymättömällä uhalla.

Ei sitä ole ikinä luotu yksilölle pelastussuunnitelmaksi, koska yksilöä ei siinä ole. Se nojaa täysin siihen, että yksilö menettää arvonsa ja antaa itsensä yhteisön ja valtaapitävien hyväksi. Mikään ei ole taloudellisempi motivointikeino kuin kaikesta kärsimyksestä kuoleman jälkeen saatu taivasapaikka, koska sieltä ei kukaan tule sanomaan, että meitä on huijattua ja riistetty koko elämä. Ikinä et jää kiinni valehtelusta.

Ne lääkkeet...

Sanoo tyyppi joka uskoo näkymättämään taivas isää joka sanelee hänelle miten elää ja joka on niin narsisti, että luulee olevansa kuolematon.

Vierailija
136/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

White trashit ei käy riparia

Eikös siellä opetetakin  että 'Jumalan edessä olemme kaikki tasa-arvoisia, Hänen lapsiaan' ?

Vierailija
137/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vähän oksennusta suuhun kun kuulin erään tutun pyytäneen nuortaan tekemään listan saamistaan lahjoista ja summista. Ihan itse siis tästä kertoi aivan pokkana, pointtina se, että isän puolen kummilta oli tullut aika pieni summa rahaa.

Vierailija
138/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menetin neitsyyteni riparilla rantasaunassa vuonna 1993 :D Myöhemmin tein rippiraamatusta sätkiä.

Rahan ja lahjojen takia mä sen kävin, ja oikeastaan tuohon aikaan ei edes ollut muista vaihtoehtoja.

Ei meillä mitään rippiraamattua ollut, mutta koulusta saatu uusi testamentti päätyi sätkien kääreeksi. Paperi oli kuin tehty siihen.

Vierailija
139/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.

Mä en mennyt vuosien koulukiusaamisen takia.

nainen -86

Täällä kans yks, joka ei mennyt koulukiusaamisen takia!

nainen -88

Vierailija
140/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut aikoinaan pakotettiin rippikouluun. En halunnut mennä leirille. Äiti selvitti onko päiväripareita. Ei ollut. Sitten asiasta ei enää keskusteltu vaan oli pakko mennä leirille, koska "mitä ne ihmiset sanoo, jos et käy rippikoulua" ja "et kai sinä aio ruunankummiksi jäädä". Rippijuhlat pidettiin, siihen aikaan ei annettu rahaa vaan rippiristejä ym. 

Vieraat hymistelivät naimaluvasta. Entä jos tämä 15v haluaa mennä seuraavalla viikolla naimisiin, onnistuuko se? No ei. Mikä se semmoinen naimalupa on, jota ei voi käyttää? Ja tuskinpa sen enempää vanhemmat kuin muutkaan ilahtuisivat, jos nuori haluaisi käyttää lupaansa heti. Eiköhän kaikki saa naimaluvan täyttäessään 18v ilman että sen eteen täytyy tehdä mitään.

Olen mennyt naimisiin kirkossa. Esikoista odottaessani (olin 31v) erosin kirkosta, koska kummikysymys alkoi ahdistaa. En halunnut  lapselleni kummeja (tästä tulisi toinen pitkä tarina) ja lasta ei saa kirkon jäseneksi ilman kummeja. 

Omia lapsiani ei ole kastettu eivätkä ole käyneet riparia. Omasta halustaan ovat käyneet protuleirit. Juhlat on pidetty perhepiirissä ilman lahjoja. Koulussa ovat opiskelleet elämänkatsomustietoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi