Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene

Vierailija
27.05.2023 |

En voi pakottakaan.

Kommentit (409)

Vierailija
201/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.

Älä valehtele. Yli 60% suomalaisista on luterilaisia.

Taitaa olla jo alle 60 %. Joka tapauksessa määrä vähenee koko ajan, ja oikein hyvä niin.

Miten niin hyvä niin? Miten se on sinulta pois, jos ihmiset haluavat kuulua kirkkoon ja saavat sieltä hyvää elämäänsä niin itselleen kuin vaikka lapsilleen?

Vierailija
202/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen. Itse löysin kaltaisiani homo poikia jopa kaksin kappalein riparilta. Pussailtiin ja väähn suusekstailtiin siellä sitten kolmestaan nukkumaan menon jälkeen keittiökomerossa. Voi noita aikoja kun pääsi ensimmäisen kerran ottamaan sen itsensä suuhun roiskaisin itse samoin tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin ketjua lukiessa huomaa ihmisten sivistymättömyyden ja millaista porukkaa täällä on. Mustavalkoisella ajattelulla varustettua Wt-väkeä. Kommentteina mm. Vihaan uskontoja, aivopesua jne. En ole itse minkään sortin uskovainen, mutta lapseni on ollut kirkon päiväkerhossa, toisen lapsen partio kokoontuu kirkolla, lasten kouluissa järjestetään vielä kevätkirkko, molemmat ovat käyneet riparin, toinen on ollut srk:lla kesätöissä. En ole kertaakaan ajatellut, että heitä olisi jotenkin aivopesty uskontoon, vaan että kirkko on instituutio siinä missä muutkin ja järjestää tosi fiksua toimintaa. Sitäpaitsi Suomessa kirkko aika tiiviisti liittyy erilaisiin traditioihin ja itse ajattelen, että nuo traditiot ovat ennemminkin osa yleissivistystä kuin uskonnonharjoittamista. Mitä te aivopesua ja uskontoa vihaavat oikein pelkäätte? Vai onko täällä niin tyhmää väkeä, että todella luulette, että kirkon tilaisuudessa voi tulla aivopestyksi?

Myös muut uskontokunnat, aatteelliset järjestöt ja poliittiset puolueetkin voivat järjestää tosi kivaa toimintaa. En minä silti osallistu tai laita lastani niihin harrastamaan, joiden ideologiaa en allekirjoita.

Lapsena harrastin partiota ja jo silloin huomasin kirkkaana sen kirkollisen yhteyden hartaushetkineen. Se, ettei "aivopesua" noteeraa, ei tarkoita ettei sitä olisi olemassa.

Vierailija
204/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisteille ei pitäisi vuokrata kirkkoa häitä varten ja kieltää myös hautaaminen siunattuun maahan. Ateistille riittää joutumaa jossain asutuksen ulkopuolella ja joku kaivinkone urakoitsija on kylin hyvä saattamaan ateistin kadotukseen. Omassa lähipiirissäkin on näitä ateisteja tulee mieleen kuin oltaisiin Neuvostoliitossa. Tämä on tätä 60-luvun uusvasemmistolaisuuden satoa.

Vierailija
205/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin ketjua lukiessa huomaa ihmisten sivistymättömyyden ja millaista porukkaa täällä on. Mustavalkoisella ajattelulla varustettua Wt-väkeä. Kommentteina mm. Vihaan uskontoja, aivopesua jne. En ole itse minkään sortin uskovainen, mutta lapseni on ollut kirkon päiväkerhossa, toisen lapsen partio kokoontuu kirkolla, lasten kouluissa järjestetään vielä kevätkirkko, molemmat ovat käyneet riparin, toinen on ollut srk:lla kesätöissä. En ole kertaakaan ajatellut, että heitä olisi jotenkin aivopesty uskontoon, vaan että kirkko on instituutio siinä missä muutkin ja järjestää tosi fiksua toimintaa. Sitäpaitsi Suomessa kirkko aika tiiviisti liittyy erilaisiin traditioihin ja itse ajattelen, että nuo traditiot ovat ennemminkin osa yleissivistystä kuin uskonnonharjoittamista. Mitä te aivopesua ja uskontoa vihaavat oikein pelkäätte? Vai onko täällä niin tyhmää väkeä, että todella luulette, että kirkon tilaisuudessa voi tulla aivopestyksi?

Myös muut uskontokunnat, aatteelliset järjestöt ja poliittiset puolueetkin voivat järjestää tosi kivaa toimintaa. En minä silti osallistu tai laita lastani niihin harrastamaan, joiden ideologiaa en allekirjoita.

Lapsena harrastin partiota ja jo silloin huomasin kirkkaana sen kirkollisen yhteyden hartaushetkineen. Se, ettei "aivopesua" noteeraa, ei tarkoita ettei sitä olisi olemassa.

Tuota aivopesua on siinä tapauksessa joka puolella. Kouluissa on vihervassariopettajat ja Setan työpajoja yms. Aika vaikeaa on lastasi niistä pitää kokonaan erossa.

Vierailija
206/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin kirkosta heti rippikoulun ja konfirmaation jälkeen. Riparin käyminen tuntui olevan vanhemmilleni ja varsinkin isovanhemmilleni tärkeä asia, itse sain melkeinpä yökkärefleksia uskon tuputtamisen takia.

Oma lapseni ei rippikouluun mennyt, eikä enää kuulu kirkkoonkaan.

Puhut palturia. Ei ripareilla uskoa tuputeta, ei ollenkaan. Ei tuputettu silloinkaan, kun minä sen kävin parikymmentä vuotta sitten. Leirillä oli kivaa, sai uusia ystäviä ja oppi uusia puolia itsestään ja muista. Tuohon aikaan rippikoulu oli naimision pääsyn ehto: rippiklulun käynyt ja rokotettu. Kai se vieläkin on? Saa oikaista, en ole tarkistanut asiaa.

20 vuotta sitten naimisiin menon ehto oli rippikoulu? Siis vuonna 2000??? Miten joku voi olla moin pihalla? Kirkon ulkopuolella on päässyt naimisiin jotain 100 vuotta

Vierailija
207/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulu leireineen on turha jäänne, enkä käynyt itsekään.

Vm. -84[/quote]

Happamia, sanoi kettu jne.

Vierailija
208/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen. Itse löysin kaltaisiani homo poikia jopa kaksin kappalein riparilta. Pussailtiin ja väähn suusekstailtiin siellä sitten kolmestaan nukkumaan menon jälkeen keittiökomerossa. Voi noita aikoja kun pääsi ensimmäisen kerran ottamaan sen itsensä suuhun roiskaisin itse samoin tein.

Oletko Pekka vai Lassi? :-)

Kiva löytää tuttuja täältä!

Vierailija
209/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisteille ei pitäisi vuokrata kirkkoa häitä varten ja kieltää myös hautaaminen siunattuun maahan. Ateistille riittää joutumaa jossain asutuksen ulkopuolella ja joku kaivinkone urakoitsija on kylin hyvä saattamaan ateistin kadotukseen. Omassa lähipiirissäkin on näitä ateisteja tulee mieleen kuin oltaisiin Neuvostoliitossa. Tämä on tätä 60-luvun uusvasemmistolaisuuden satoa.

"Kosto" ja ulos sulkeminen on ilmeisesti kristillisen opin keskiössä?

Vierailija
210/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me ateistit oikeasti haluta kirkossa naimisiin, eikö todellakaan haluta pappia arkun äärelle. Kuoleminen on Suomessa vaan tehokkaasti kirkon monopolisoima. Esim kaikki uskonnottomat hautausmaat torpataan kirkon toimesta. Krematoriot omistaa kirkko jne.

Vierailija
211/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää ainakin minulle. Ruhollani voisi vaikka ruokkia eläimiä sen jälkeen, kun kaikki mahdollinen on käytetty jonkun muun ihmisen hyödyksi. Se ei kuitenkaan taida onnistua, joten tuhkana päädyn johonkin muualle kuin siunattuun maahan.

Jumalaan kyllä uskon, mutta mihinkään kirkkoon en.

Vierailija
212/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skribalägrens funktion är den att pojken möter flickan.

Se on juuri näin. Toinen piirre minkä huomasin meidän leirillä oli, että isonen antoi pimpsaa.

Vierailija
213/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo leirit ovat puhdasta aivopesua.

Vierailija
214/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta ripari-iän ylittäneestä lapsestani kaikki ovat käyneet riparin. Yksi kävi perusleirin, kaksi muuta harrastusriparin. Kukaan ei tainnut kokea uskonnollista herätystä, mutta eivät kyseenalaistaneet leirille menoa. Itselläni on hyviä muistoja riparista. Äkkiseltään ei tule mieleen ketään lasten kaveria, joka ei olisi leiriä käynyt.

Vierailija
215/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapset eivät halua mennä riparille, koska kaveritkaan eivät mene. Ripari-iässä ollaan juuri siinä ikävaiheessa, että mennään porukan enemmistön mukana, ettei vaan menetetä sitä kaveriporukkaa.

Vierailija
216/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko, pikkusisko ja pikkuveli tykkäsivät rippileiristä.

Itse koin pari päivän päästä koti-ikävää. Ajattelin, että rippikoulu olisi tylsä kokemus. No, en voi tehdä asialle enää mitään.

N28

Vierailija
217/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AnSzKu kirjoitti:

Riparimuistot ihan parasta, ja sieltä tuli uskollisimmat ystävät elämän matkalle.

En muista yhdenkään riparilla kanssani samaan aikaan olleen nimeä, en edes pappia tai isosia.

Vierailija
218/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 35 enkä ole koskaan rippikoulua käynyt... ei yksinkertaisesti kiinnostanut kaikki isämeirän ulkoa opettelut. Vanhempanikin erosivat kirkosta suurin piirtein heti kastamiseni jälkeen, yksinkertaisesti siitä syystä ettei kumpikaan ollut uskonnollinen. Äiti tosin osti minulle lapsena "Lasten Kuvaraamatun", koska hänen mukaansa on hyvä kuitenkin tietää mistä siinä on kyse (omistan tuon kirjan vieläkin ja aina olen lukenut sitä asenteella "satukirjana tää toimii").

Vierailija
219/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni on kertonut käyneensä riparin vain saatujen lahjojen ja rahojen vuoksi, mutta yllättäen yksikään uskovainen ei ole tätä tuominnut vielä 11 sivulla tuominnut. Päinvastoin monta kommenttia, missä on prosentteja, kuinka moni käy on tuotu "todisteeksi" riparin tärkeydestä.

Vierailija
220/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa huumeongelmat räjähtävät nuorten kohdalla käsiin, koska materiasmin palvonta ei voi antaa suuntaa elämään. Nuoret ovat yhtä eksyksissä kuin vanhempansa, jotka eivät tunne Kristusta. Tulee käymään kuten Yhdysvalloissa, jossa opioidi- ja huumekriisi läpäisee kaikki yhteiskunnan kerrokset. Sitten vielä ihmetellään, mistä tämä johtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi