Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?

Vierailija
27.05.2023 |

Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.

Kommentit (605)

Vierailija
541/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta en miehenä sano kuin että jos mun vaimo olisi alkanut horista jotain ensisijaista hoivaajaa meidän yhteisistä lapsista, olisin ottanut eron siihen paikkaan ja tapellut lapset itselleni.

Kyllä hän kykeni lähtemään omille menoilleen sitä mukaa kuin imettämiseltä itse näki olevan ok ja sekin vaihteli lasten tarpeiden mukaan. Esim nuorimmainen alkoi hylkiä tissiä jo puolivuotiaana niin mitä sitä väkisin sitten.

Tätä minäkin ihmettelen, että mitä saumaa miehillä edes on osallistua, jos nainen oikeasti näkee olevansa ensisijainen hoivaaja??

Sananakin jo niin ruma ja toista hoivaajaa halventava. Kyllä mun mieheni on ollut ihan tasa-arvoinen hoivaaja, imettäminen on kuitenkin vain yksi juttu, mitä vauva tarvitsee. Vauvalla on muitakin tarpeita kuin syöminen ja imetys vuorokauden ympäri ja kyllä mies niistä voi huolehtia ihan siinä kuin minäkin.

Vierailija
542/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei ole huolissaan kiintymyssuhteesta silloin kun isät juhlii varpajaisia, viettävät poikien viikonloppuja mökillä, lähtevät viikoksi Norjaan kalastamaan? Sitäkin on kuultu että isä viettää isyyslomaansa metsästysaikaan, päästäkseen metsästämään.

Olisi oikeasti hauska nähdä se foorumi jossa isät tappelevat keskenään minkä ikäisen vauvan voi jättää äidin hoitoon ja voiko isä lähteä kaverin kanssa risteilylle.

Siksi kun isät eivät imetä ja siksi isän ja vauvan suhde on erilainen kuin äidin ja vauvan. Pulloruokkiva isä ei ole sama asia kuin imettävä äiti. Muovi ei ole ihoa.

Kerro mulle, että muistatko sä oletko saanut äidiltäsi tissiä vai pulloa kun olit itse vauva? Aivan, et muista. Vauvalle riittää lämpö, turva, puhtaus, ruoka, läheisyys ja uni. Ja ne tarpeet pystyy isä tai joku muukin vastuullinen aikuinen pariksi vuorokaudeksi hyvin täyttämään. Ihan kamala ajatus, ettet luota rakkaimpiisi sen vertaa, että heidän rooli kasvattajina on aivan yhtä merkityksellinen kuin omasikin? Kaikki äiditkään eivät imetä syystä tai toisesta mutta siltikään se ei vähennä rakkautta lapsen ja äidin välillä.

Äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Muistilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

On myös täyttä pötyä, ettei vauvalle olisi väliä kuka häntä hoivaa.

Onneksi sitä äidinmaitoa saa pulloonkin. Ja vielä täydempää pötyä on se, että vauva tarvitsisi nimenomaan äidin ihoa, teet ainoastaan hallaa lapsen isäsuhteelle tuollaisella omimisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta en miehenä sano kuin että jos mun vaimo olisi alkanut horista jotain ensisijaista hoivaajaa meidän yhteisistä lapsista, olisin ottanut eron siihen paikkaan ja tapellut lapset itselleni.

Kyllä hän kykeni lähtemään omille menoilleen sitä mukaa kuin imettämiseltä itse näki olevan ok ja sekin vaihteli lasten tarpeiden mukaan. Esim nuorimmainen alkoi hylkiä tissiä jo puolivuotiaana niin mitä sitä väkisin sitten.

Tätä minäkin ihmettelen, että mitä saumaa miehillä edes on osallistua, jos nainen oikeasti näkee olevansa ensisijainen hoivaaja??

Sananakin jo niin ruma ja toista hoivaajaa halventava. Kyllä mun mieheni on ollut ihan tasa-arvoinen hoivaaja, imettäminen on kuitenkin vain yksi juttu, mitä vauva tarvitsee. Vauvalla on muitakin tarpeita kuin syöminen ja imetys vuorokauden ympäri ja kyllä mies niistä voi huolehtia ihan siinä kuin minäkin.

Tosi harmillista, että kehityspsykologian faktat ei kaikille kelpaa. Useimmilla vauvoilla on ensisijainen kiintymyssuhde siihen äitiin. Voi olla isään, mummoon tai johonkin muuhunkin, mutta useimmiten kyseessä on äiti. Tämä ei tarkoita, ettei isä voisi olla tasa-arvoinen vanhempi ylipäätään. Eikä tarkoita, ettei vauva kiinni kuin yhteen ihmiseen.

Vierailija
544/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi hoitaa ja äiti voi hoitaa. Eniten ihmettelen että vauva/taapero koetaan niin raskaana, oma elämä pilalla ja kaikkea mahdollista, ei pääse bilettään.

Eikö vauvat nykyisin ole suunniteltuja ja toivottuja, on suunniteltu että jaksetaan toisesta huolehtia ja vastuu kantaa?

( Lasuluvuista katselken vahinkolapsia on paljon )

Vierailija
545/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harmillista, että kehityspsykologian faktat ei kaikille kelpaa. Useimmilla vauvoilla on ensisijainen kiintymyssuhde siihen äitiin. Voi olla isään, mummoon tai johonkin muuhunkin, mutta useimmiten kyseessä on äiti. Tämä ei tarkoita, ettei isä voisi olla tasa-arvoinen vanhempi ylipäätään. Eikä tarkoita, ettei vauva kiinni kuin yhteen ihmiseen.

Napanuora katkaistaan jo sairaalassa.

Vierailija
546/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä voi hoitaa ja äiti voi hoitaa. Eniten ihmettelen että vauva/taapero koetaan niin raskaana, oma elämä pilalla ja kaikkea mahdollista, ei pääse bilettään.

Eikö vauvat nykyisin ole suunniteltuja ja toivottuja, on suunniteltu että jaksetaan toisesta huolehtia ja vastuu kantaa?

Kyllä meillä lapset on olleet suunniteltuja ja toivottuja ja silti olen tarvinnut omaa aikaa ihan vauvan syntymästä asti.

Vierailija
547/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä on toosa parantunut, eli voi lähteä panolautalle :D

Vierailija
548/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei ole huolissaan kiintymyssuhteesta silloin kun isät juhlii varpajaisia, viettävät poikien viikonloppuja mökillä, lähtevät viikoksi Norjaan kalastamaan? Sitäkin on kuultu että isä viettää isyyslomaansa metsästysaikaan, päästäkseen metsästämään.

Olisi oikeasti hauska nähdä se foorumi jossa isät tappelevat keskenään minkä ikäisen vauvan voi jättää äidin hoitoon ja voiko isä lähteä kaverin kanssa risteilylle.

Siksi kun isät eivät imetä ja siksi isän ja vauvan suhde on erilainen kuin äidin ja vauvan. Pulloruokkiva isä ei ole sama asia kuin imettävä äiti. Muovi ei ole ihoa.

Kerro mulle, että muistatko sä oletko saanut äidiltäsi tissiä vai pulloa kun olit itse vauva? Aivan, et muista. Vauvalle riittää lämpö, turva, puhtaus, ruoka, läheisyys ja uni. Ja ne tarpeet pystyy isä tai joku muukin vastuullinen aikuinen pariksi vuorokaudeksi hyvin täyttämään. Ihan kamala ajatus, ettet luota rakkaimpiisi sen vertaa, että heidän rooli kasvattajina on aivan yhtä merkityksellinen kuin omasikin? Kaikki äiditkään eivät imetä syystä tai toisesta mutta siltikään se ei vähennä rakkautta lapsen ja äidin välillä.

Äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Muistilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Laita mulle tähän faktaa siitä että vain äiti on ainoa oikea ihminen hoitamaan vauvaa, kiitos. Valtaosa maailman vastasyntyneistä jää hyvin pian synnytyksen jälkeen muiden kuin äidin hoivattaviksi.

Vierailija
549/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muistilla ei kerran ole asian kanssa mitään tekemistä niin aivan turhaan sä selität täällä vauvan ja äidin välisestä symbioosista.

Vierailija
550/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.

Sulla ei ilmeisestikään ole kokemusta siitä, millaista vauva-ajan symbioosi äidin ja vauvan välillä on. Ei siinä mielentilassa pysty edes ajattelemaan mitään risteilyä! Tai pystyy, mutta pelkkä ajatus kuristaa kurkkua.

Luin että vauva-ajan psykoosi ja se taitaisi ollakin lähempänä totuutta.

Mikä ihme joitakin naisia riivaa, että kaikki muu elämä laitetaan tauolle parhaassa tapauksessa 20 vuodeksi? Sitten lasten itsenäistyessä ihmetellään, kun ei ole kavereita, ei parisuhdetta, vaikka se ulkopuoliseksi jäänyt mies vielä nurkissa pyörisikin, ei tarkoitusta elämällä.

Enkä nyt tarkoita että pitäisi pämpätä, en sellaista harrasta itsekään, vaikka ei se satunnainen bilettäminen kenestäkään huonoa äitiä tee. Mitä kummaa oman paremman vanhemmuuden pönkittämistä näiltä psykoosimammoilta sekin hurskastelu on?

Minulle hyvä ystävä totesi vauva-aikaan (lapsi oli kuitenkin yli vuoden jo) mummin ollessa tulossa viikoksi kylään, ettei halua TUHLATA aikaa kanssani leffassa käymiseen, kun on kerrankin lastenvahti. Sama meno on jatkunut kohta 18 vuotta, nykyään kyselee miksei koskaan nähdä. Öö miksiköhän?

Vierailija
551/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäiset täällä vauvalla valittelee narsisti-äideistään jotka välittivät vain itsestään eivätkä lasten tarpeista.

Jos muutama vauvakuukausi tuntuu raskaakta sitoutua lapseen onko se sitten sutä narsismia kun oma itse menee edelle, huvittelun takia, toki voi pää oikeesti seota, muuta sairautra, työhön meno.

Veljeni vaimo jätti lapsensa 3 kuukauden ikäisenä ja häippäsi. Isä pärjäsi lapsen kanssa äitini avustamana ja yksityisen päivähoitotädin.

Hänellä ilmeisesti se synnytysmasennus, koska jätti vauvan yksin joskus päivisinkin, selvisi veljelleni naapureiden ja lähikaupan kertomana. Asiaan ei liittynyt esim alkoholia eikä muita miehiä. Amk-tasoinen nainen.

Vierailija
552/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset täällä vauvalla valittelee narsisti-äideistään jotka välittivät vain itsestään eivätkä lasten tarpeista.

Jos muutama vauvakuukausi tuntuu raskaakta sitoutua lapseen onko se sitten sutä narsismia kun oma itse menee edelle, huvittelun takia, toki voi pää oikeesti seota, muuta sairautra, työhön meno.

Veljeni vaimo jätti lapsensa 3 kuukauden ikäisenä ja häippäsi. Isä pärjäsi lapsen kanssa äitini avustamana ja yksityisen päivähoitotädin.

Hänellä ilmeisesti se synnytysmasennus, koska jätti vauvan yksin joskus päivisinkin, selvisi veljelleni naapureiden ja lähikaupan kertomana. Asiaan ei liittynyt esim alkoholia eikä muita miehiä. Amk-tasoinen nainen.

Miten tämä kommentti liittyy aloituksen laivaristeilyyn? Lapsen hylkääminen sairauden tai minkä tahansa muun asian vuoksi on ihan eri asia kuin käydä vanhempana vapaalla ja palata takaisin perhe-elemään. Jos äiti käy risteilyllä niin se ei ole narsismia eikä lasten tarpeiden väheksyntää.

Vierailija
553/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tässä nyt on puhuttu siitä, ettei jakseta kantaa vastuuta ja huolehtia ja elämä pilalla kun ei pääse bilettämään? Eikös tässä nyt ollut kyse siitä, että äiti joskus käy vähän jossain muualla ja lapsi on sen aikaa hyvässä hoidossa isällään, ei siitä ettei äitiä kiinnostaisi lapsensa kanssa olla.

Vierailija
554/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nainen sairastui ilmeisen pahasti ja jäi ilman hoitoa. Ei se katso koulutustasoa eikä muutakaan se synnytysmasennus, se voi todella tulla kenelle vaan. Joillekin puhkeaa jopa psykoosi vauvan synnyttyä.

Vierailija
555/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä kommentti liittyy aloituksen laivaristeilyyn? Lapsen hylkääminen sairauden tai minkä tahansa muun asian vuoksi on ihan eri asia kuin käydä vanhempana vapaalla ja palata takaisin perhe-elemään. Jos äiti käy risteilyllä niin se ei ole narsismia eikä lasten tarpeiden väheksyntää.

Narsismikorttia on niin kiva heitellä.

Vierailija
556/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit jotka ovat viettäneet 24/7 vauvansa ja lapsensa kanssa, saamatta mitään palkinnoksi, eivät siedä ajatusta, ettei kaikilla elämä loppunutkaan lapsen saannin myötä.

Kysehän on vauvasta, ei isosta lapsesta. Älä liioittele ja siten vie keskustelua sivuraiteille.

Ja itse kyllä koin, kun sain lapsen 34-vuotiaana, että elämä ei todellakaan loppunut siihen. Outo ajatuskin. Oli ihanaa olla lapsen kanssa symbioosissa, en kaivannut minnekään.

Miksi sä opetat vauvasta lähtien että kaikesta huolehtii äiti ja jo muutamat tunnit ilman äitiä on epänormaalia? Lapsi ei opi luottamaan muihin, vierastaa muita, pahimmillaan kokee eroahdistusta ja hylkäämisen pelkoja, kun tottunut siihen että äiti on 24/7 saatavilla ja näköetäisyydellä. Vauvasta lähtien lapsen on hyvä tuntea ainakin ne kaikki läheisimmät ja nähdä heitä usein, jäädä (yö)kylään, opetella sosiaalisuutta. On hyvä saada rakkautta ja huomiota useammalta aikuiselta kuin vain yhdeltä.

Onko joku täällä sanonut noin, että muutama tunti ilman äitiä olisi epänormaalia? Miksi liioittelet? Kysehän oli yön yli matkasta, ei muutamasta tunnista, siitä täällä yritetään keskustella.

Ja tosiasia on, että imeväinen vauva on psyykkisesti enemmän sidoksissa imettävään äitiin kuin pulloruokittu vauva on vaihteleviin ruokkijoihinsa.  Siksi ehkä imetys tuntuukin monesta niin ahdistavalta.

Vierailija
557/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamelinvarvasta kutittaa ja lääke löytyy Itämereltä.

Vierailija
558/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillä on toosa parantunut, eli voi lähteä panolautalle :D

Minä olen kyllä näköjään käynyt risteilyllä ihan väärin aina, kun en ole pannut kenenkään kanssa. Paitsi oman miehen niillä harvoilla kerroilla kun se on ollut mukana.

Vierailija
559/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit jotka ovat viettäneet 24/7 vauvansa ja lapsensa kanssa, saamatta mitään palkinnoksi, eivät siedä ajatusta, ettei kaikilla elämä loppunutkaan lapsen saannin myötä.

Kysehän on vauvasta, ei isosta lapsesta. Älä liioittele ja siten vie keskustelua sivuraiteille.

Ja itse kyllä koin, kun sain lapsen 34-vuotiaana, että elämä ei todellakaan loppunut siihen. Outo ajatuskin. Oli ihanaa olla lapsen kanssa symbioosissa, en kaivannut minnekään.

Miksi sä opetat vauvasta lähtien että kaikesta huolehtii äiti ja jo muutamat tunnit ilman äitiä on epänormaalia? Lapsi ei opi luottamaan muihin, vierastaa muita, pahimmillaan kokee eroahdistusta ja hylkäämisen pelkoja, kun tottunut siihen että äiti on 24/7 saatavilla ja näköetäisyydellä. Vauvasta lähtien lapsen on hyvä tuntea ainakin ne kaikki läheisimmät ja nähdä heitä usein, jäädä (yö)kylään, opetella sosiaalisuutta. On hyvä saada rakkautta ja huomiota useammalta aikuiselta kuin vain yhdeltä.

Onko joku täällä sanonut noin, että muutama tunti ilman äitiä olisi epänormaalia? Miksi liioittelet? Kysehän oli yön yli matkasta, ei muutamasta tunnista, siitä täällä yritetään keskustella.

Ja tosiasia on, että imeväinen vauva on psyykkisesti enemmän sidoksissa imettävään äitiin kuin pulloruokittu vauva on vaihteleviin ruokkijoihinsa.  Siksi ehkä imetys tuntuukin monesta niin ahdistavalta.

No mehän ei tiedetä onko tää ap:n kaverin vauva imetetty vai ei. Yllättävän monet lopettaa imetyksen tuossa vaiheessa.

Vierailija
560/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nainen sairastui ilmeisen pahasti ja jäi ilman hoitoa. Ei se katso koulutustasoa eikä muutakaan se synnytysmasennus, se voi todella tulla kenelle vaan. Joillekin puhkeaa jopa psykoosi vauvan synnyttyä.

Hän palasi sitten työhönsä heti eli oli ainakin työkykyinen.

Pikkukaupunki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi