Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?

Vierailija
27.05.2023 |

Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.

Kommentit (605)

Vierailija
501/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi suomalaiset naiset haluavat tai pyrkivät olemaan vielä nykypäivänä niin tärkeitä ts.vanhanaikaisia että haluavat omia läpset itselleen.taitaa olla kyse jostain pullukoista joilla ei sitten perheen ulkopuolella ole muuta elämää.

Vierailija
502/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.

Kiintymyssuhteen ja perusturvallisuuden näkökulmasta ei voi. Sanotaan, että 1 yö per ikävuosi eli 7kk:lle se on 0 yötä.

Nyt järki päähän! Kyse muista hoitajista kuin vanhemmista! Isä on vanhempi.

Ei tämä ole mikään minun keksimäni suositus, vaan perustuu tieteellisiin tutkimuksiin. Äiti on vauvan ensisijainen kiintymyskohde.

Ei ole sellaisia tieteellisiä tutkimuksia, joiden tuloksista voisi päätellä että vauva kärsii isän hoidossa. Nuo kiintymyssuhdehörhöt on tulkinneet tarkoitushakuisesti ja väärin tutkimuksia, joissa on pääasiassa tutkittu perheen ulkopuolisen hoidon vaikutusta eikä niitä voi mitenkään soveltaa lapsen toiseen vanhempaan. Nykytiedon mukaan pienikin vauva voi muodostaa useamman kiintymyssuhteen.

Ja sitäpaitsi äiti ei ole aina vauvan ensisijainen kiintymyskohde. Imettävillä usein on, mutta ei-imettävillä ei ole yhtäkään biologista syytä joka estäisi isää osallistumasta vauvan hoitoon tasapuolisesti.

Isillä on maitorauhaset, tiehyet ja nännit. Maailmalla on imettäviä isiä. Harvassa tosin, mutta on kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe on erilainen. Rintaruokinta oli meillä mahdotonta joten isä etätöiden takia oli alusta lähtien aivan yhtä paljon vauvan kanssa ja välillä jopa enemmän. Aivan hyvin olisin voinut lähteä yöksi pois ja vauvalla olisi ollut kaikki hyvin koska isä oli yhtä läheinen.

Vierailija
504/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva keskustelu. Miltäpä tuntuu äidistä jolla vaikka syöpäsairaus jonka vuoksi joutuu olemaan sairaalassa välillä muutamia päiviä. Lapset ei aina voi tulla katsomaan jos vaikka flunssassa, jos hoidot sellaisia ettei voi tulla tai jos äiti huonossa kunnossa.

Pitääkö syyllistyä vielä siitkin että ei ole 24/7 jatkuvasti kotona. Raskaana olevia ja vastasynnyttäneitä sairastuu myös vakaviin sairauksiin, varmasti siitä tehdään parhaansa että lapsella olisi kaikki hyvin. Kiva lukea täältä että lapsikin on ihan pilalla kun äiti ollut 3vrk sairalassa leikkauksessa ja toipumassa.

Minusta taas on turha salailla tällaista ongelmaa. Oma lapseni erotettiin heti syntymän jälkeen vauvalaan ja oli kaksi ekaa yötä siellä, tuotiin vain syömään. Tämä tapahtui 90-luvulla. Seuraavat lapset, kolme, synnytinkin sitten polikliinisesti ja lähdin pari tuntia synnytyksen jälkeen kotiin. Huomattavan paljon rauhallisempia olivat nämä, joita ei äidistä erotettu.

Jos erotus syystä tai toisesta tapahtuu, on äidin syytä tankata läheisyyttä silloin kun lapsen kanssa on, esim. kenguruhoidolla, ja pitää muutenkin paljon lasta kehonsa lähell, jos pystyy, esim. rintarepussa tai kantoliinassa. Ei tuleen pidä jäädä makaamaan, vaan tehtävä se, minkä voi.

Vierailija
505/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh taas jotkut taivasteluineen ja symbiooseineen. Vauva on 7kk ei 7vk. Oispa itsekin päässyt tuossa vaiheessa jonkun hyvän ystävän kanssa risteilylle tai vaikka pariksi yöksi yksin hotelliin nukkumaan. Ois taas jaksanut paremmin olla vauvan kanssa symbioosissa kotona.

Vierailija
506/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Ystävä sä lapsien

Katso minuun pienehen

Minne käynkin maailmassa

Sinä olet hoitamassa

Onni täällä vaihtelee

Taivaan Isä suojelee

2

Ota, Jeesus rakkahin

Suojaas koti kallehin

Siunaa äitiä ja isää

Heille elinpäivää lisää

Ystävä sä lapsien

Pientäs auta holhoten

3

Pidä meitä turvissas

Jeesus, armohelmassas

Suojaas sulje isänmaamme

Sulta kaiken lahjaks saamme

Johda, Jeesus rakkahin

Meidät taivaan kotihin

-terveisin äiti

Vierailija
507/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on lukemattomia kertoja kysytty kuka hoitaa lasta silloin kun minä olen työmatkalla. Lapsi on 10 ja isä luonnollisesti on lapsensa kanssa silloin kun minä olen pois kotoa.

Isältä taas ei ole kertaakaan kysytty kuka lapsen hoitaa silloin kun isä on työmatkalla. Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona.

Naisena ja äitinä olen järkyttynyt tästä keskustelusta jossa vieläkin, 2023, jopa toisten äitien toimesta moralisoidaan 7kk ikäisen vauvan äidin risteilyä.

Kai te nyt itsekin tajuatte kusevanne myös omiin muroihinne tällä syyllistämisellä?

Jos tämä taas ei ole sitä nais-ja äitivihaa, niin mikä sitten on? Ja tätäkin ylläpitää taas naiset itse.

Ehkä oletuksena kyselijöillä on, että äiti on vauvan kanssa, koska imettäää ja koska on kantanut vauvaa sisällään 9 kuukautta.  Imetys luo voimakkaan siteen äidin ja vauvan välille, ja on todettu, että vauva tunnistaa äidin äänen muiden joukosta heti synnyttyään suurin piirtein, ja että  vauva myös muutaman päivän ikäisenä tunnistaa oman äidin maidon hajun.

Ymmärrän, että on otettava huomioon niiden naisten tunteet, jotka ei pysty imettämään, mutta ikävää, että se on johtanut imettämisen väheksymiseen. Imettäminen ja kiintymyssuhteen rakentuminen liittyvät kehollisesti ja psyykkisesti toisiinsa, ja jos imetys ei onnistu, vauvaa kannattaa pitää muuten paljon lähellä, esim. liinassa. Jos taas tavoitteena on mahdollisimman pitkä etäisyys vauvaan, kannataa laittaa hänet omaan huoneeseensa nukkumaan.

Vierailija
508/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh taas jotkut taivasteluineen ja symbiooseineen. Vauva on 7kk ei 7vk. Oispa itsekin päässyt tuossa vaiheessa jonkun hyvän ystävän kanssa risteilylle tai vaikka pariksi yöksi yksin hotelliin nukkumaan. Ois taas jaksanut paremmin olla vauvan kanssa symbioosissa kotona.

Symbioosi ei ole sähkökytkin, jonka voi laittaa pariksi päiväksi pois päältä ja taas päälle. Ainakaan ilman ongelmia, jotka voivat olla esim. vauvalla tai taaperolla itkuisuutta ja takertuvaa tai torjuvaa käyttäytymistä eron jälkeen.

Vierailija
509/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on lukemattomia kertoja kysytty kuka hoitaa lasta silloin kun minä olen työmatkalla. Lapsi on 10 ja isä luonnollisesti on lapsensa kanssa silloin kun minä olen pois kotoa.

Isältä taas ei ole kertaakaan kysytty kuka lapsen hoitaa silloin kun isä on työmatkalla. Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona.

Naisena ja äitinä olen järkyttynyt tästä keskustelusta jossa vieläkin, 2023, jopa toisten äitien toimesta moralisoidaan 7kk ikäisen vauvan äidin risteilyä.

Kai te nyt itsekin tajuatte kusevanne myös omiin muroihinne tällä syyllistämisellä?

Jos tämä taas ei ole sitä nais-ja äitivihaa, niin mikä sitten on? Ja tätäkin ylläpitää taas naiset itse.

Ehkä oletuksena kyselijöillä on, että äiti on vauvan kanssa, koska imettäää ja koska on kantanut vauvaa sisällään 9 kuukautta.  Imetys luo voimakkaan siteen äidin ja vauvan välille, ja on todettu, että vauva tunnistaa äidin äänen muiden joukosta heti synnyttyään suurin piirtein, ja että  vauva myös muutaman päivän ikäisenä tunnistaa oman äidin maidon hajun.

Ymmärrän, että on otettava huomioon niiden naisten tunteet, jotka ei pysty imettämään, mutta ikävää, että se on johtanut imettämisen väheksymiseen. Imettäminen ja kiintymyssuhteen rakentuminen liittyvät kehollisesti ja psyykkisesti toisiinsa, ja jos imetys ei onnistu, vauvaa kannattaa pitää muuten paljon lähellä, esim. liinassa. Jos taas tavoitteena on mahdollisimman pitkä etäisyys vauvaan, kannataa laittaa hänet omaan huoneeseensa nukkumaan.

Tämän kommentoijan lapsi on 10-vuotias. En usko että imettämisellä on enää siinä kohtaa hirveästi merkitystä...

Vierailija
510/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit jotka ovat viettäneet 24/7 vauvansa ja lapsensa kanssa, saamatta mitään palkinnoksi, eivät siedä ajatusta, ettei kaikilla elämä loppunutkaan lapsen saannin myötä.

Kysehän on vauvasta, ei isosta lapsesta. Älä liioittele ja siten vie keskustelua sivuraiteille.

Ja itse kyllä koin, kun sain lapsen 34-vuotiaana, että elämä ei todellakaan loppunut siihen. Outo ajatuskin. Oli ihanaa olla lapsen kanssa symbioosissa, en kaivannut minnekään.

Vierailija
511/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentoijan lapsi on 10-vuotias. En usko että imettämisellä on enää siinä kohtaa hirveästi merkitystä...

Kuten ehkä huomasit, olin mustannut kohdan, jota kommentoin: "Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona."

Kyse vastauksessani oli siis vauvoista. Tarkkuutta lukemiseen! :)

Vierailija
512/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista jos tuon ikäistä vauvaa ei voi jättää isälle että äiti pääsee vähäksi aikaa rentoutumaan.

Vierailija
513/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Symbioosi ei ole sähkökytkin, jonka voi laittaa pariksi päiväksi pois päältä ja taas päälle. Ainakaan ilman ongelmia, jotka voivat olla esim. vauvalla tai taaperolla itkuisuutta ja takertuvaa tai torjuvaa käyttäytymistä eron jälkeen.

Voi tulla ongelmia tai ei. Ei se mikään automaatio ole. Ja muutenkin, onko se nyt oikeasti joku ongelma jos vauva on hetken aikaa takertuvampi, eiköhän se äitikin mieluusti ole vauvansa lähellä eron jälkeen. Eikä aina oikeasti edes tule mitään oireiluita vauvalle.

Vierailija
514/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua puistattaa ne naiset, jotka eivät voi yhtä yötä olla erossa vauvasta. Saati ne, jotka eivät uskalla antaa isän olla vauvan kanssa edes teatteriesityksen tms. ajan. Säälittää ne miehet sekä vauvat, kun äiti omii vauvan kokonaan eikä anna miehen ja vauvan olla kahdestaan ja saada sitä kiintymyssuhdetta. Se on sairasta ja kontrolloivaa käytöstä. Kuten sekin arvostelu, ettei naisella ole oikeutta lähteä vaikkapa juuri risteilylle vauva-aikana.

Naisellahan on oikeus jopa päättää sikiönsä elämä, ei kannattaisi valittaa.

Vierailija
515/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.

Vauvsn luota huvittelun takia? Miksi se vauva on hankittu?

Ymmärtäisin vielä jos äiti isommam lapsen kanssa menisi jonnekin että lapsi saa huomiota

Huvittelua enemmän mua huolestuttaa ettette te luota lapsen isään niin paljon että voitte lähteä. Se, että uusi ihminen syntyy, ei tarkoita sitä että naisten elämä loppuu ja kytkeydytään kotiin. Kenenkään mielenterveydelle ei tee hyvää (edes sen vauvan) ettette lähde vapaalle tai ota omaa aikaa.

Eikö omassa kodissa voi tapahtua mitään kiinnostavaa? :D  Olet varmaan aika nuori.

Vierailija
516/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ehkä huomasit, olin mustannut kohdan, jota kommentoin: "Myöskään ei koskaan yhdeltäkään muulta mieskollegalta joilla vauvaikäisiäkin lapsia kotona."

Kyse vastauksessani oli siis vauvoista. Tarkkuutta lukemiseen! :)

No mutta onhan se silti vauvan ja isän suhteelle hirveän huono että isä on poissa paljon. Olisi ainakin syytä vähän kysellä että miten se vauva ja äiti pärjää, kun isä on pois.

Vierailija
517/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monet äidit ovat ihan sairaita tämän äiti-lapsi symbioosinsa takia. Jos jo pienikin ero lapsesta aiheuttaa ahdistusta ja kurkussa kuristusta niin pitäisi miettiä ihan järkevästi onko se omasta päästä johtuvaa. Voi olla myös vaikeus antaa isälle "valtaa", on halu pitää valta lapsesta itsellä.

Äidille, niinkuin isällekin, on ihan hyvä välillä päästä viettämään vapaa-aikaa ilman lasta. Jos on kyseessä lyhyt risteily tai hotelliyö.

Myös äidin/isän pitäisi viettää aikaa ilman lasta omien kaveriensa kanssa välillä.

Myös isän ja lapsen suhde vahvistuu ja isä saa rauhassa olla lapsen kanssa ilman äidin jatkuvaa ohjeistusta. Tai vaikka ei olisikaan ohjeistusta niin silti on hyvä olla vain lapsen kanssa ja hoitaa omalla tavallaan.

En näe mitään järkevää ja perusteltua syytä äidin viettää aikaa lapsensa kanssa 24/7. Jos esimerkiksi puhutaan jo7 kk ikäisestä vauvasta.

Etteikö isä (normaali) olisi kykenevä ja luotettava huoltaja olemaan välillä lapsensa kanssa.

Vierailija
518/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ajatusmalli suomessa että äidin pitäis olla liimattuna lapseen kiinni vähintään 2 vuotta, jotta sinua pidetään hyvänä äitinä, on kyllä naurettavuuden huippu. Ei mikään ihme että äidit masentuvat, ja ovat burn outin partaalla, kun mikään oma aika ei ole ympäristön mielestä suotavaa.

En ole kyllä havainnut tuollaista ilmapiiriä. Ihmisethän vievät lapsensa hoitoon aika varhain, asuntolainoista yms. johtuen. Kolmevuotiaaksi kotona hoidetut ovat harvinaisuuksia, vaikka Suomen lastenlääkärien yhdistys 1990-luvulla teki jopa vetoomuksen sen puolesta, että lapset hoidettaisiin kodinomaisissa oloissa kolmivuotiaaksi asti sen perusteella, että päiväkodeissa sairastetaan niin paljon ja korvatulehdukset ovat niin yleisiä.

Vierailija
519/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei ole huolissaan kiintymyssuhteesta silloin kun isät juhlii varpajaisia, viettävät poikien viikonloppuja mökillä, lähtevät viikoksi Norjaan kalastamaan? Sitäkin on kuultu että isä viettää isyyslomaansa metsästysaikaan, päästäkseen metsästämään.

Olisi oikeasti hauska nähdä se foorumi jossa isät tappelevat keskenään minkä ikäisen vauvan voi jättää äidin hoitoon ja voiko isä lähteä kaverin kanssa risteilylle.

Siksi kun isät eivät imetä ja siksi isän ja vauvan suhde on erilainen kuin äidin ja vauvan. Pulloruokkiva isä ei ole sama asia kuin imettävä äiti. Muovi ei ole ihoa.

Vierailija
520/605 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vauvathan alkavat jo harjoitella kävelyäkin tuossa iässä. Joka tapauksessa ovat jo liikkuvia ja toimenpiteitä. Lusäruokaakin jo voivat syödä.

Eivät ole riippuvaisia kokoaikaisesti äidin tissistä tai sylistä.

Vauvalle jopa tekee hyvää pieni itsenäistyminen ja muiden ihmisten kanssa oleminen. En nyt tarkoita että vauvaa ei silti pidettäisi sylissä ja lähellä olisi tuttuja ihmisiä.

Mutta ei sen ihmisen tarvitse olla aina 100 % äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä