Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?
Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.
Kommentit (605)
Kyllä 7kk ikäinen jo hyvin pärjää isän kanssa. Meillä ainakin yötissittelyt lopetettiin 6kk iässä ja tässä kohtaa isä hoisi hetken aikaa yöheräilyt, koska selvästi vauva kaipaili vain äitiä paikalle, ja tosi nopeasti meillä alettiinkin sitten nukkumaan täysiä öitä. Itse ainakin kävin isomman lapsen kanssa hänen harrastusten vuoksi yötä poissa kotoa noilla main. Ei tullut mieleenkään että olisin huono äiti, vai koskeekohan se vain risteilyä :D
Itse olen ainakin parempi äiti ja puoliso kun pääsen välillä viettämään aikaa myös ilman perhettä. Meitä on monelaisia :) En myöskään ole elänyt kummankaan lapsen kanssa missään symbioosissa muutamaa kuukautta kauempaa ja meillä on sekä minulla että lasten isällä oikein hyvät suhteet lapsiimme.
Ensimmäisen lapsen kohdalla oltiin muuten päivä tukholmassa risteilyllä harrastusten vuoksi peräti kaksi yötä kun lapsi oli 11kk, varmaan ollaan ihan paskoja vanhempia kun ei olla hukattu itseämme ja toisiamme mihinkään vauvakuplaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se vauva olis siellä laivalla mukana niin äidin olisi helpompi bilettää kun voisi saada ajatukset eroon siitä lapsesta ja voisi ihanasti revitellä.
Kaikki äidit ei hanki vauvaa saadakseen revitellä ja saadakseen vauvan pois mielestä.
Mutta useat äidit hankkivat. Et voi tuomita naista joka haluaa toteuttaa omaa elämåånsä ja tavoitteitaan. Ei kaikkien elämän täyttymys ole vauvan kanssa homehtuminen.
Tuo pitäisi harkita ennen raskautumista että en edes vuotta jaksa sitoutua lapseeni .
Onpa teillä ikävät kodit ja huono parisuhde jos sitä liikkumista , virkistäytymistä, ei voi hoitaa yhdessä perheenä.
Onko siis niin, että jos on hyvä parisuhde ja tykää olla perheensä kanssa, ei voi tehdä ikinä mitään yksin tai vaikka ystävän kanssa?
Missä sanottiin että on monen päivän risteily? Voihan olla pikainen Tallinnan risteily,piknikristeily tai olkoon sitten päivä Tukholmassa risteily niin eiköhän tuo isä vauvan kanssa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olis itse pystynyt mitenkään olemaan tuossa kohtaa vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään (enkä tainnut olla edes sitä muutamaa tuntia). Hyvin voimakas symbioosivaihe oli menossa vielä tuossa kohtaa.
Ajattele, että maailmassa on satoja miljoonia äitejä, jotka joutuvat jättämään jo parin viikon ikäisen vauvan hoitoon joka päivä, koska äitien on pakko mennä töihin. Siinä ei paljon symbioosivaiheet paina 🙄
Onhan se nyt eri asia olla töissä kuin kännäämässä.
Vauva ei tiedä onko äiti töissä vai risteilyllä.
Ja miten se tähän liittyy? Onko sanat "pakko" ja "vapaaehtoinen" sulle vieraita?
Jos olisi pakko olla erossa vauvasta, tietysti olisin kun vaihtoehtoa ei olisi. Jos ei ole pakko, en olisi. Niin yksinkertaista. Miten se vauvan ymmärrys tai lähinnä sen puute asiaan liittyy?
No se miten vauva asiat kokee, on se tärkein. Loppu on sun omaa itsesi korottamista. Sä voit pitää hyvänä ominaisuutena itsessäsi sitä, että et halua olla erossa vauvasta, mutta kaikissa muissa se ei herätä mitään arvostusta. Päinvastoin, itsensä korottaminen tuollaisella asialla on naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä lähtis tuollaiselle risteilylle. Vaikka omat vauva-ajat on kaukana takana, niin musta tuntuis kyllä pahalta jo se pelkkä ajatus, että 7kk ikäinen vauva on siellä ilman äitiä. En pystyis kauheesti juhlimaan ja irrottelemaan tuollasessa tilanteessa.
Minulla oli neljän kuukauden ikäinen vauva ja jouduin yöksi sairaalaan, ei ollut vaihtoehtoja. 7 kuukauden ikäinen kyllä pärjää isänsä kanssa oikein hyvin, ei se isä mikään vieras ihminen ole vaan lapsen isä. Kyllä äiti tarvitsee myös välillä vapaata, että jaksaa.
Vapaata voi viettää muutenkin kuin parin päivän risteilyllä. Vapaata voi viettää esimerkiksi pitämällä vapaaillan.
Tietysti. Mutta mitä väliä sillä on, meneekö risteilylle vai esim. mökille?
Itse en menisi kumpaankaan ilman vauvaa. Vapaa-aikaa voi viettää vaikka menemällä kavereiden kanssa elokuviin, syömään tai baariin. Poissaolon kesto on silloin huomattavasti lyhyempi kuin usean päivän risteilyllä.
Veikkaan, että tässä ei nyt ole kyse mistään Karibian risteilystä, vaan ihan vain Tukholman tai Tallinnan, ja nehän eivät kestoltaan ole mitään usean päivän risteilyitä vaan aika lyhyitä - Tallinnan risteilyt ovat lyhimmillään vain joidenkin tuntien mittaisia.
Päivä Tukholmassa -risteilyt kestää kaksi yötä.
Onko se vauvalle ihan hirveä kohtalo olla kaksi yötä isän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on välillä päästä ulos tuulettumaan ja antaa isän olla kahdestaan lapsen kanssa. Minusta on jotenkin sairaalloinen suhde, jos ei uskalla jättää isää vastuuseen eikä voi lähteä yön yli ulos.
Mutta jos mies on ulkona yön yli tuee avioero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä lähtis tuollaiselle risteilylle. Vaikka omat vauva-ajat on kaukana takana, niin musta tuntuis kyllä pahalta jo se pelkkä ajatus, että 7kk ikäinen vauva on siellä ilman äitiä. En pystyis kauheesti juhlimaan ja irrottelemaan tuollasessa tilanteessa.
Minulla oli neljän kuukauden ikäinen vauva ja jouduin yöksi sairaalaan, ei ollut vaihtoehtoja. 7 kuukauden ikäinen kyllä pärjää isänsä kanssa oikein hyvin, ei se isä mikään vieras ihminen ole vaan lapsen isä. Kyllä äiti tarvitsee myös välillä vapaata, että jaksaa.
Vapaata voi viettää muutenkin kuin parin päivän risteilyllä. Vapaata voi viettää esimerkiksi pitämällä vapaaillan.
Itse en menisi kumpaankaan ilman vauvaa. Vapaa-aikaa voi viettää vaikka menemällä kavereiden kanssa elokuviin, syömään tai baariin. Poissaolon kesto on silloin huomattavasti lyhyempi kuin usean päivän risteilyllä.
Veikkaan, että tässä ei nyt ole kyse mistään Karibian risteilystä, vaan ihan vain Tukholman tai Tallinnan, ja nehän eivät kestoltaan ole mitään usean päivän risteilyitä vaan aika lyhyitä - Tallinnan risteilyt ovat lyhimmillään vain joidenkin tuntien mittaisia.
On se noin pienelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se noin pienelle.
Ei ole. Jos vauvan muisti on niin kärpäsen lyhyt kuin te sanotte, niin vauva varmasti unohtaakin pettymyksen yhtä nopeasti.
Tämä asenne on syy siihen, miksi ihmiset eivät tee lapsia. Kyllä kumpikin vanhempi voi elää muutakin elämää. Ei se vahingoita lasta.
Tällä vauvalla on KAKSI vanhempaa. Onnittelut siitä!
Kyllä isä tai vaikka mummu voi hoitaa lasta. Ei se vahingoitu eikä saa mitään traumoja.
Traumoja aiheuttavat teidän kaltaisenne ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on välillä päästä ulos tuulettumaan ja antaa isän olla kahdestaan lapsen kanssa. Minusta on jotenkin sairaalloinen suhde, jos ei uskalla jättää isää vastuuseen eikä voi lähteä yön yli ulos.
Mutta jos mies on ulkona yön yli tuee avioero.
Miksi siitä ero tulisi, kun asioista sovitaan ennakkoon? Ihan samalla tavalla tulisi ero, jos pienen vauvan äiti ei ilmoittaisi mitään minne menee ja kenen kanssa, ei saisi puhelimitse kiinni (yleensä sieltä baarista ei miehet vastaa puhelimeen, olen kuullut ex-vaimojen kertomana, akku loppu tai luuri jäi kaverin luo).
On pelkkää valhetta, ettei muka pääse taksilla kotiin pilkun jälkeen, sukupuolesta riippumatta. Ja jos on ruuhkaa, niin siitä voi ilmoittaa, ettei toinen kotona huolestu.
Ihan varmasti nuo paheksutut "risteilyäidit" soittavat kotiin ja kyselevät miten vauvan kanssa menee. Ei ne missään kadoksissa ole.
Nämä symbioosista jauhavat puhuvat täysin omasta perspektiivistään - he eivät pysty olemaan erossa vauvasta, eikä toisin päin. Vauvalla ei ole mitään hätää toisen vanhemman hoidossa. Jos oma psyyke ei kestä tätä tosiasiaa, se on voi voi. Mutta aivan järjetöntä yrittää kääntää asia niin päin, että lyhyt ero olisi vauvalle tekemätön paikka, kun tosiasiassa se tuntuu olevan sitä äidille.
Miksi teette lapsia miesten kanssa, ketkä ei selviä oman lapsensa kanssa edes yhtä vuorokautta?
Ei ihme ettei naiset enää halua lapsia.
Äiti on joutunut olemaan jo 1,5 vuotta selvinpäin ilman huvituksia, ehkä olisi jo aika suoda hänellekin yksi vapaailta - olkoon kuinka riehakas tahansa, kunhan on hyvä reissu.
Itse olin viikon espanjassa vauvan ollessa 3kk. Hyvin pärjäsi isänsä kanssa. Omituinen ajatus että vauva tarkoittaa jäämistä kodin vangiksi ja hauskanpidosta luopumista.
-000000000/5. Provoa vielä ruokitaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä symbioosista jauhavat puhuvat täysin omasta perspektiivistään - he eivät pysty olemaan erossa vauvasta, eikä toisin päin. Vauvalla ei ole mitään hätää toisen vanhemman hoidossa. Jos oma psyyke ei kestä tätä tosiasiaa, se on voi voi. Mutta aivan järjetöntä yrittää kääntää asia niin päin, että lyhyt ero olisi vauvalle tekemätön paikka, kun tosiasiassa se tuntuu olevan sitä äidille.
Pitää olla arskat päässä, kun noita symbioosi/marttyyri/ylentämis-paasaamisia lukee, sädekehät häikäisevät
kuin yöttömän yön aurinko.
Ahdistava ketju. Sanoithan ap kaverillesi suoraan mitä ajattelet, ettei hän jatkossa erehdy pyytämään sinua mihinkään? Sanoithan? Pystyt varmaan suoraan vuorovaikutukseen, pystythän?
Kyllä on erittäin ok, jos vauvalla on 2 vanhempaa. Ei ole yksinhuoltajallekaan mahdottomuus, vauva usein viihtyy vaikka isovanhempien hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
-000000000/5. Provoa vielä ruokitaan.
Aloitus voi ollakin provo, mutta keskustelu kulkee omaa polkuaan, erilaisin mielipitein. Ei täällä nyt kaikki voi mitään trolleja olla.
Mikä syy joillekin on tulla jankkaamaan jostain ihan toisarvoisesta, kun kerrankin on asiallista ja ketään ei suoranaisesti solvata päin naamaa, ainoastaan arvoja ja niiden erilaisuutta ihmetellään.
Näin siinä käy, kun äiti ei anna isän olla vauvan kanssa kahden missään kohtaa. Sääliksi käy näitä isiä, kun äidit eivät luota yhteistä lasta isän vastuulle.