Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?

Vierailija
27.05.2023 |

Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.

Kommentit (605)

Vierailija
221/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein käydä kysymässä tuolta meidän 12veeltä, että kuinka paljon hän kärsi kun olin pois kotoa vuorokauden verran hänen ollessaan vauva. Katsoi minua siihen malliin että mitä hittoa sä siinä hourit. Että vissiin selvinnyt ilman traumoja.

Meinaan, mentiin esikoisen kanssa erääseen tapahtumaan toisessa kaupungissa ja yövyttiin hotellissa kun tuo 12v. jäi kotiin isänsä kanssa. Oli tuolloin puolen vuoden ikäinen.

Ilmeisesti palstalla on kisa, kuka kirjoittaa pöljimmän viestin.

Kukaan ei muista vauva-aikaa, mutta vauva-aika antaa perustan psyykkiselle kehitykselle. Mistä ihmeestä luulet että kukaan osaa kommentoida omaa vauvaikää, kun ei ole mitään käsitystä asiasta?

Ja oma kommenttisi ei ole pöljä?

Mistä KUKAAN voi ikinä tietää mitään, kellään kun ei ole kristallipalloa?

Lapsi ei mene rikki MILLÄÄN tavoin jos on äidistä erossa yön tai kaksi, ei välttämättä edes viikosta...

Kaikille ei riitä se, ettei lapsi "mene rikki". Ei lapsi mene muutenkaan rikki ellei ole posliinista valmistettu. Mutta lapsi kärsii kyllä, jos äiti on päiviä poissa. Siltikin, vaikka ei sitä ulospäin kykene näyttämään.

Risteilyllä ei olekaan "päiviä". Aloitusviestissä ei kerrottu, onko kyse muutaman tunnin Tallinnan risteilystä, yhden yön kestävästä risteilystä Tukholmaan ja takaisin vai päivä Tukholmassa -risteilystä. Veikkaan jompaa kumpaa kahdesta ensimäisestä, koska yleensä/usein noista päivä Tukholmassa -risteilyistä puhutaan käyntinä Tukholmassa. Mutta vaika olisi sellainenkin, niin eihän sekään mikään pitkä aika ole. Veikkaan silti, että kyse on korkeintaan yhden yön risteilystä.

Vierailija
222/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emon kuuluu hoitaa poikasta. Risteilylle lähteminen on täysin sopimatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin juhliin miehen kanssa kun pullovauva oli 2 viikkoa. Vauva oli pullon kanssa mummolla yön yli. Lapsi säilyi hengissä.

Vierailija
224/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehetkö ei osaa hoitaa omaa lasta? Jos samaa sanottaisiin naisesta, olisi vähintään naisten halventamista.

Vierailija
225/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin vielä tuossa vaiheessa joten 2 yön ero olisi ollut turhan paljon. Mutta jos on pullovauva ja mies kunnollinen, niin en näe ongelmaa. Toki sitä voi vähän ikävöidä vauvaansa, mutta siitäkin selviää.

Vierailija
226/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ehkä lähtis tuollaiselle risteilylle. Vaikka omat vauva-ajat on kaukana takana, niin musta tuntuis kyllä pahalta jo se pelkkä ajatus, että 7kk ikäinen vauva on siellä ilman äitiä. En pystyis kauheesti juhlimaan ja irrottelemaan tuollasessa tilanteessa.

Minulla oli neljän kuukauden ikäinen vauva ja jouduin yöksi sairaalaan, ei ollut vaihtoehtoja. 7 kuukauden ikäinen kyllä pärjää isänsä kanssa oikein hyvin, ei se isä mikään vieras ihminen ole vaan lapsen isä. Kyllä äiti tarvitsee myös välillä vapaata, että jaksaa.

Vapaata voi viettää muutenkin kuin parin päivän risteilyllä. Vapaata voi viettää esimerkiksi pitämällä vapaaillan.

Tietysti. Mutta mitä väliä sillä on, meneekö risteilylle vai esim. mökille?

Itse en menisi kumpaankaan ilman vauvaa. Vapaa-aikaa voi viettää vaikka menemällä kavereiden kanssa elokuviin, syömään tai baariin. Poissaolon kesto on silloin huomattavasti lyhyempi kuin usean päivän risteilyllä.

Sitten et mene. Ihmettelen vaan mitä merkitystä sillä on, kun lapsi on toisen vanhemman kanssa? Harvoin kukaan arvostelee, jos isä on vaikka useamman päivän työreissulla.

Kiintymyssuhde, imetys jne. Useimmille vauvoille äiti on ensisijainen vanhempi, vaikka voi olla toisinpäinkin.

Ei 7kk vauvaa enää edes imetetä.

Vierailija
227/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emon kuuluu hoitaa poikasta. Risteilylle lähteminen on täysin sopimatonta.

Joissakin lajeissa myös isä hoitaa poikastaan. Tähän kuuluu mm ihminen.

Vierailija
228/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perhepäivähoitajalle voi mennä jo tuon ikäinen lapsi täyspäivähoitoon?

Vierailija
229/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehetkö ei osaa hoitaa omaa lasta? Jos samaa sanottaisiin naisesta, olisi vähintään naisten halventamista.

Kyllä. Ei voi kai miehelle jättää. Ja kun vielä annetaan joissain kommenteissa ymmärtää, että "äiti unohtaa vauvan ja antautuu miesten irstaiden himojen kohteeksi" jos nyt vaikka piipahtaa tanssimassa tai ostosreissulla Tallinnassa.

Tämähän on eräänlaista vihjailua moraalittomuudesta jo. Projisoidaankohan tässä nyt jotain omia tunteita tai tekosia...

Vierailija
230/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon pienyrittäjiä, esim kampaajia, joiden on pakko mennä töihin kun lapsi on pari kuukautta. Näiden lapsia on mukana jopa töissä.

Vierailija
231/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin juhliin miehen kanssa kun pullovauva oli 2 viikkoa. Vauva oli pullon kanssa mummolla yön yli. Lapsi säilyi hengissä.

Säilyy kai, mutta jos vauva on täysimetyksellä, niin ei tuosta reissusta yhtään nauti. Tissit räjähtää. Itsellä on lisäksi niin vahva hoivavietti, etten osaisi nauttia yhtään matkasta. Eli tuntuu oudolta minustakin, jos joku pystyy lähtemään.

Joo. Ei lapsi välttämättä traumoja äidin reissusta saa, mutta turha myöskään vähätellä vauvojen kokemuksia. Kyllähän monilla lapsilla pikkulapsiajan traumat ja hylkäämiskokemukset näkyvät pitkään aikuisuuteenkin. En väitä, että nyt lapsi sellaista kokisi. Onhan hän isänsä kanssa. Mutta ihan siltä varalta, että joku ottaa asiat turhan kirjaimellisesti, että ei ne mitään muista. Kyllä lapsi tarvitsee aina hoivaa. Tuollaiselle pienelle äidin kahden päivän poissaolo tuntuu kahdelta viikolta. Ja kannattaa varautua siihen, että lapsi saattaa vierastaa.

Vierailija
232/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liiton ristilyllä muksun ollessa jotain tuota ikää. Ainoa ongelma oli rintojen pumppaus..tissit meni ihan sekaisin kun ei ollut ketään lutkuttamassa. Oli hieman kivulias loppuristeily..

Minusta jokainen tekee kuten itselleen sopii. Jos äiti haluaa ripustautua lapseensa niin fine. Minusta isä on tasavertainen lapsenkasvattaja ja lapsi kiintyy molempiiin vanhempiin yhtälailla kun siihen annetaan tilaisuus. Isä myös hoitaa lasta yhtä hyvin kuin äiti. Ehkä hän tekee joitain asioita eri tavalla, mutta äidin tapa ei ole ainoa oikea. Tuollainen iskä-lapsi viikonloppu voi hyvinkin olla hyvinkin hedelmällinen.

Vierailija
233/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä paheksuntaa! Ihan oikeesti nyt, äidilläkö ei saa olla mitään muuta elämää kuin lapsen hoito? Hyvähän se on, että isäkin ottaa välillä ipanasta vastuun.

Vierailija
234/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vein puolivuotiaan perhepäivähoitoon. Oli ihan yleistä siihen aikaan. Työmatkoihin ei onneksi mennyt kuin vajaa 1/2 h suuntaansa. Kukaan ei katsonut kieroon tai leimannut huonoksi.

Terve ja elämänhaluinen tytär mulla, ja kaksi lastenlastakin, töissä käy ja hoitaa kodin ja lapset. Opiskeli uuden ammatinkin töidensä ohella.

Vierailija
235/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Lapsen maailmaa ei saa kutistaa äitiin. Sellainen tilanne, jossa äiti tekee itsestään lapselle koko maailman, on aina lapselle vaarallinen.

Vierailija
236/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vein puolivuotiaan perhepäivähoitoon. Oli ihan yleistä siihen aikaan. Työmatkoihin ei onneksi mennyt kuin vajaa 1/2 h suuntaansa. Kukaan ei katsonut kieroon tai leimannut huonoksi.

Terve ja elämänhaluinen tytär mulla, ja kaksi lastenlastakin, töissä käy ja hoitaa kodin ja lapset. Opiskeli uuden ammatinkin töidensä ohella.

Olit illat ja yötkin töissä?

Vierailija
237/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle tärkeintä on, että saa ruokaa, unta ja huolenpitoa ja että vauva tuntee olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Yleensä tämä onnistuu 7 kk ikäisen vauvan kanssa jo vallan mainiosti riippumatta siitä, kuka se huolenpitäjä on. Plussaa tietysti, jos joku vauvalle ennestään tuttu.

Vierailija
238/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin menin päivähoitoon puolivuotiaana. Miksi se saisi minut haluamaan jättää pikkuvauva kotiin risteilyn ajaksi?

Vierailija
239/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei todellakaan ala vierastamaan äitiään kahden päivän aikana. Ja tuon ikäinen lapsi ei tajua aikaa. Kyllä lapsi on tyytyväisenä isänkin kanssa. Toki jos äiti on sysännyt isän syrjään jo aikaisemmin, voi homma olla toinen. Silloin äiti on jo vahingoittanut lastaan - vakavastiNyt hiukan järkeä käyttöön.

Vierailija
240/605 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle tärkeintä on, että saa ruokaa, unta ja huolenpitoa ja että vauva tuntee olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Yleensä tämä onnistuu 7 kk ikäisen vauvan kanssa jo vallan mainiosti riippumatta siitä, kuka se huolenpitäjä on. Plussaa tietysti, jos joku vauvalle ennestään tuttu.

Tämä on puhdasta pötyä ja kertoo ymmärtämättömyydestä kiintymyssuhteen muodostumista kohtaan.

Mitä pienempi vauva, sitä isompi merkitys hänellä on sillä, ettei joudu pitkäksi aikaa eroon ensisijaisesta hoivaajastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme