Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ja nivelkivut. Kokemuksia?

Vierailija
21.07.2025 |

Luulin aina, että vaihdevuosioireet on lähinnä kuumien aaltojen lehahtelua ja muu on jotain höpinää tai liiallista itsensä tarkkailua. Jumankekka sentäs. Tuntuu ku ois vanhentunut 40 vuotta vuodessa. Ikinä ei oikeestaan oo ollu mitään tules- vaivaa ja ei oo ylipainoa yms. Niin hirveitä kolotuksia ympäri kroppaa. Ei kuitenkaan mitään yhden paikan kipua eikä missään nivelessä mitään ulospäin näy. Vähän ku olis flunssaan liityviä kolotuksia koko ajan ja ne vaihtaa paikkaa. Koko kroppa myös tuntuu raihnaiselta ja jäykältä. En olis uskonut. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen 42 ja noin vuoden on kolotttanut koko kroppaa. Lihaksia särkee ja aamulla kävelen vessaan köpöttelemällä kuin 90-vuotias. Olen yrittänyt magneesiumia (Puhdistamon Tripla) ottaa maksimiannoksia ja mielestäni on auttanut lihasten jomotukseen. Mutta ei olo normaali ole. Ehkä tämä on nyt se uusi normaali :(.

Vierailija
2/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin läpi vaihdevuodet ilman korvaushoitoa. Vuoden verran oli hankalaa, mutta sen jälkeen ei ole mitään vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu olen 42 ja noin vuoden on kolotttanut koko kroppaa. Lihaksia särkee ja aamulla kävelen vessaan köpöttelemällä kuin 90-vuotias. Olen yrittänyt magneesiumia (Puhdistamon Tripla) ottaa maksimiannoksia ja mielestäni on auttanut lihasten jomotukseen. Mutta ei olo normaali ole. Ehkä tämä on nyt se uusi normaali :(.

Lisään että verikokeet yms on tutkittu ja reuma jne. Kaikki on paperilla normaalia.

Vierailija
4/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kokeile näitä nivel/lihasvalmisteita jossa on omegaa. Ne voitelee niveliä. Mä en päässyt enää kyykystä ylös, nyt pääsen kun otin lisäravinteet käyttöön. 

Vierailija
5/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Yhtäkkiä neljänkympin jälkeen aloin jäykistyä varsinkin lonkkien ja selän osalta ja nivelkipuja on ympäri kroppaa. Jalkapohjat on kuin joku olisi hakannut niitä pesäpallomailalla.

Veoza on muuten hormoniton lääke vaihdevuosioireisiin. Oletko kuullut siitä?

Vierailija
6/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet rauhoittuivat. Nilkkaan vedän lämpösukan jos alkaa vattuilla. Kropan jäykkyyteen olen kokeillut elektrolyyttivalmistetta näin kesällä ja nesteitä (syön ajoissa jos suinkin), mutta en tiedä voiko se vaikuttaa verenpaineeseen ihmisillä ja miten syksyllä sitten. Ja levävalmiste kerran viikossa ehkä jossa jodia, jodisuolaa pitäisi saada silti useammin. Magnesium ei tehoa täysin ja turhia vitamiineja vaikea puputtaa, ehkä kohtuudella joskus. Haluaisin myös tietää mikä vie "muumiojäykkyyden" pois tai joku sellainen. Kilpirauhasessa ei ole vikaa labran mukaan. Venyttely voi auttaa hieman, suihku, oma hieronta, rentous, rentoutuminen. Joogaa yksi lääkäri ehdotti.

Vierailija
7/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa. Yhtäkkiä neljänkympin jälkeen aloin jäykistyä varsinkin lonkkien ja selän osalta ja nivelkipuja on ympäri kroppaa. Jalkapohjat on kuin joku olisi hakannut niitä pesäpallomailalla.

Veoza on muuten hormoniton lääke vaihdevuosioireisiin. Oletko kuullut siitä?

Entä beetasalpaaja jos kuumenee liikaa.

Vierailija
8/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kokeile näitä nivel/lihasvalmisteita jossa on omegaa. Ne voitelee niveliä. Mä en päässyt enää kyykystä ylös, nyt pääsen kun otin lisäravinteet käyttöön. 

Omega aiheuttaa joillekin rytmihäiriötä. Samoin jos tulee kuumia aaltoja.

Vierailija
9/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään että verikokeet yms on tutkittu ja reuma jne. Kaikki on paperilla normaalia.

Lihasten aineenvaihdunta muuttuu vaihdevuosissa, kun on vähemmän estrogeenia. Muillakaan ei ole sitten ehkä reumaa.

Vierailija
10/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaihdevuosien aikaan lähes joka paikka kipeä. Pahiten juuri nivelet ja ne turposivat lisäksi. Buranalla ja panadolilla yritin hoitaa, tehosivat juuri sen verran, että pystyin joten kuten liikkumaan. Vuoden kuluttua alkoivat kivut helpottaa ja lakkasivat sitten vähitellen. 

Vierailija
11/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vois määrätä hormonihoitoa. Mulla on auttanut vitamiinit paljon kipuihin ja kuivuuteen.

Vierailija
12/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tehdä tästä aloituksen pari päivää sitten. Että (esi)vaihdevuodet on paljon muutakin kuin ne kuumat aallot ja mielialavaihtelut mille aina naureskellaan. Itsellä on ainakin just noita nivelkipuja, silmät on aamulla varsinkin kuivat kuin sahara, ja tietenkin sitten alapääkin. Tamponin laittokin vaatii välillä liukkaria. Unettomuus, herään joka ikinen yö klo 02 ja valvon pari tuntia. Iho on rupsahtanut tässä kolmen vuoden sisään ihan älyttömästi, leuan alle ilmestyi heltta ja muutenkin piirteet valahtivat, hiukset harvenivat ja niiden kiilto hävisi. Olen menossa gynelle keskustelemaan aiheesta ja hormonikorvaushoidosta, josko jotain apua tähän saisi. 

Vierailija
13/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa nyt edes paikallisestroa alakerran kuivuuteen. Muutenkin, vaihtoehtoja on tarjolla!

Vierailija
14/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siivotkaa ruokavalio. Kaikki makeat ja hötöt pois. Paljon raikasta vettä. Joogaa & pilatesta. Nivelkipuihin        Cura Min. 

Vierailija
15/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeopatia on yksi mihin kannattaa tutustua, varsinkin jos hormoonivalmisteet ei sovi, koska lääkärit eivät muutu apua oikean osaa antaa.

Vierailija
16/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yllättynyt miten nopeasti oireet alkoivat. Maaliskuussa normaalit menkat, ei oireita. Huhtikuussa menkat jäi pois ja kuin salamaniskusta alkoi oireet. Kädessä nivelet niin kipeät, että piti ottaa mobilaattia ja särkylääkettä eikä yöllä saanut nukuttua. Polvet niin jäykät ettei kyykkyyn päässyt. Sitten alkoivat kuumat aallot, joita oli lähes joka hetki päivästä. Ne nostattivat verenpaineen korkeaksi - ennen tätä olin kärsinyt aina liian alhaisesta verenpaineesta. Tätä kesti noin kuukauden, kunnes kuukautiset taas palasivat normaalina ja kaikki oireet katosivat. Nivelkivut, aallot, korkea verenpaine - kaikki poissa! Mutta selväähän on, että sain vain hetken armonaikaa ja pianhan ne 48-vuotiaalla vaihdevuodet isket pysyvästi päälle. 

Vierailija
17/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkipuihin oon ottanut glukosamiinia. Myös MSM-jauheesta kuuluu jotkut saaneen helpotusta.

Vierailija
18/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea olkapää on jomotellut. VV aiheuttavat hikoilua, vatsan turvotusta ja väsymystä. Lihaksiani särkee, kun harrastan liikuntaa esim. salilla enkä palaudu niinkuin ennen. Onneksi paino ei ole enempää noussut. Tarkoitus on tiputtaa painoa, käydä salilla ym. Yksi tärkeä juttu on myös alkoholin pois jättäminen, sillä se lisää VV oireilua. 

Vierailija
19/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ihan järkyttäviä niveloireita. Sormien nivelet ovat myös vuoden verran vääntyneet ihan mihin suuntaan sattuu - pysyvästi. Tämä tosin varmaankin nivelrikkoa. Aivan jumalaton kipu!

Vierailija
20/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas toisinpäin. On reuma ja kipuja ollut jo 25 vuotta. Nyt lääkäri keksi niiden johtuvankin vaihdevuosista 😄 Hormonikorvaushoito piti aloittaa. No, nukkumista se on hieman helpottanut, mutta kipuihin ei. Ihmeellistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi