Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku auttaa? Miten yhteisen asunnon (=asuntolainan) käy erotessa?

Vierailija
25.05.2023 |

Voisiko joku ystävällinen kertoa, miten tämä suunnilleen menee.

Miehen kanssa erotaan. Meillä on asuntolaina, jaettu puoliksi 50/50 omistuksella.

Ostettiin asunto pari vuotta sitten, sen arvo oli silloin 95 000e. Käsirahan jälkeen meille kummallekin jäi maksettavaa puolet 90 000 eurosta, eli 45 000e.

Nyt meillä on asuntolainaa jäljellä vielä 82 000e, eli 41 000e per naama.

Mies sanoo, että asunto myydään ja jos jää jotain voitolle, ne jaetaan tasan. Mutta minä haluaisin lapsen kanssa jäädä tähän asuntoon ja ostaa hänen osuutensa. Hän ei siihen suostu. Onko asunto pakko myydä, jos toinen osapuoli sitä vaatii ja toinen ei haluaisi myydä?

Lisäksi mies sanoo, että, jos ostan hänen osuutensa asunnosta, niin minun pitäisi maksaa hänelle sen verran, mitä asunnon arvo olisi tällä hetkellä. Minun mielestä minun kuuluu maksaa hänelle osuutta verraten alkuperäiseen ostohintaan. Kummin se menee?

Tietysti asiaa voisi varmaan googlettaa, mutta tuntuu, etten tämänhetkisessä henkisessä tilassa jaksa selvittää mitään. Jäädäänkö me nyt lapsen kanssa kodittomaksikin vielä?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on aina etuosto-oikeus siihen toiseen puoliskoon. Sanoi miehesi mitä tahansa.

2/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat asunnon tämänhetkisen arvon verran. Ja huom. se voi olla alempi kuin ostaessa, asuntojen hinnat ovat laskeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei suostu siihen, että ostaisit hänet asunnosta pihalle? 

Vierailija
4/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä: Tottakai joudut maksamaan myös mahdollisen arvonnousun miehellesi.

Vierailija
5/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei suostu siihen, että ostaisit hänet asunnosta pihalle? 

En tiedä. Kai hän haluaa tehdä kiusaa. 

Vierailija
6/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei edes kannata myydä asuntoja koska tappiolle jäisit molemmat.

Ostajia ei ole ja se näkyy myös hinnoissa.

Vierailija
7/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on aina etuosto-oikeus siihen toiseen puoliskoon. Sanoi miehesi mitä tahansa.

Entä jos minulla ei ole varaa ostaa sitä osuutta? Jos pitäisi vaikka maksaa miehelle 15 000e? Ei minulla ole tällaista summaa ja jos pankki ei myönnä lainaa enempää, kun työni ei ole vakituinen.

Vierailija
8/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat asunnon nykyisestä arvosta puolet kun ostat hänen puolikkaansa.

Vierailija
9/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos minulla ei ole varaa ostaa sitä osuutta? Jos pitäisi vaikka maksaa miehelle 15 000e? Ei minulla ole tällaista summaa ja jos pankki ei myönnä lainaa enempää, kun työni ei ole vakituinen.

Jos et saa lainaa niin silloin asunto on myytävä.

Vierailija
10/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin jos sinulla ei ole varaa ostaa miehen puolikasta, niin silloin teidän pitää myydä asunto ja tosiaan rahat menevät puoliksi.

Vierailija
11/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap et sitten ole mikään penaalin terävin kynä.

Vierailija
12/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä sen voit ostaa, mutta tosiaan markkina-arvo ratkaisee, ei se, mitä asunto joskus maksoi. Jos lainaa on lyhennetty noin vähän, oletan, ettei ostamisesta ole kauan ja se on suunnilleen sama, ellei ole rempattu ja silloin se on tosiaan todennäköisesti enemmän.

Hinnasta sopuun pääseminen voi olla vaikeaa, mutta useamman ammattilaisen arvio vain kehiin ja niillä mennään.

Sinun ei ole pakko myydä omaa osuuttasi ja jos haluat sen ostaa, miehellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin myydä sinulle jos haluaa omasta osuudestaan eroon.

Vierailija
13/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Haluaisit jäädä ja ostaa äijän osuuden mut ei ole rahaa? Etkä saa lainaa. Mikä ihmeen 15 000€? Ethän sillä saa mitään tosta.

Vierailija
14/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti maksat nykyisestä arvosta puolet eikä siitä arvosta mitä joskus maksoitte. Mieshän jäisi tappiolle verrattuna siihen, että asunnon myisi ulkopuolisille.

Vierailija
15/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sä ajattelit ostaa sen asunnon puolikkaan jos sulla ei ole siihen rahoja? Millä sä ajattelit kustantaa elämisesi siinä asunnossa jos sä et saa edes tuollaiseen summaan lisälainaa? Ajattelitko vetää itsesi täysin kuseen taloudellisesti? 

Aina ei haluamiset riitä, välillä on myös vastuita niistä haluamisista.

Vierailija
16/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toisin päin, exä oli ihan vakavissaan sitä mieltä, että totta kai mä jään lapsen kanssa meidän taloon asumaan ja ostan hänet pihalle (jollain aikataululla).

1. minulla ei olisi ollut varaa ostaa häntä ulos talosta, vaikka vanhaa asuntolainaa ei ollut enää paljoa jäljellä

2. lapsen kulkeminen lukioon (silloin ykkösellä) oli tuolta ollut koko ajan isänsä harteilla, koska linja-autoaikataulut eivät oikein sopineet. Matkaa yli 15 km suorinta reittiä, bussilla yli 20 km ja yli tunnin.

Talo meni myyntiin ja minä muutin pyöräilymatkan päähän tyttären lukiosta (ja tyttö muutti mukana).

Vierailija
17/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli toisin päin, exä oli ihan vakavissaan sitä mieltä, että totta kai mä jään lapsen kanssa meidän taloon asumaan ja ostan hänet pihalle (jollain aikataululla).

1. minulla ei olisi ollut varaa ostaa häntä ulos talosta, vaikka vanhaa asuntolainaa ei ollut enää paljoa jäljellä

2. lapsen kulkeminen lukioon (silloin ykkösellä) oli tuolta ollut koko ajan isänsä harteilla, koska linja-autoaikataulut eivät oikein sopineet. Matkaa yli 15 km suorinta reittiä, bussilla yli 20 km ja yli tunnin.

Talo meni myyntiin ja minä muutin pyöräilymatkan päähän tyttären lukiosta (ja tyttö muutti mukana).

ja 3. lapsen parhaat kaveritkaan eivät enää olleet niitä oman asuinalueen kavereita :-)

-16

Vierailija
18/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin erota vaimostani, mutta vaimolla ei ole varaa ostaa minua ulos meidän talosta. Vaimoa haluaa jäädä taloon lasten kanssa, mutta ainoa vaihtoehto olisi että luopuisin koko omaisuudestani ja aloittaisin uuden elämän pennittömänä.

Vierailija
19/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole varaa ostaa miehen osuutta, niin et tietenkään voi sitä ostaa. Ei miehellä ole velvollisuutta antaa sinulle ilmaiseksi omaa osuuttaan asunnon mahdollisesta arvonnoususta.

Annatte asunnon kiinteistönvälittäjälle myytäväksi, jos hän arvioi asunnon arvokkaammaksi kuin mihin hintaan sinulla olisi varaa asunto lunastaa.

Vierailija
20/103 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sä ajattelit ostaa sen asunnon puolikkaan jos sulla ei ole siihen rahoja? Millä sä ajattelit kustantaa elämisesi siinä asunnossa jos sä et saa edes tuollaiseen summaan lisälainaa? Ajattelitko vetää itsesi täysin kuseen taloudellisesti? 

Aina ei haluamiset riitä, välillä on myös vastuita niistä haluamisista.

Asumiskulut on hyvin pienet ja saan kyllä aina töitä, kun minulla on hyvin työllistävä ammatti. Mutta tällä hetkellä ei ole tilillä sellaista rahasummaa, että voisin ostaa hänen osuutensa pois noin vain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme